Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-12-2005, 15:15
poetic_tragedy
poetic_tragedy is offline
ik heb 2 ratten, 1 van 2 jaar oud, een van ong. 9 maanden oud (zijn zoon). ze zitten samen in een kooi. de laatste tijd vechten ze wel eens.
en net kwam ik terug thuis, en zag ik dat de oudste rat aant bloeden was aan zn pootje. blijkt dat zijn nagel echt bijna eraf ligt...
ik denk dat ze dan weer gevochten hebben ofzo.
maar ik vind t echt zielig, moet ik met m naar de dierenarts of verzorgt hij t zelf wel?
en zou ik het nog ff moeten aanzien met die 2 ratten in 1 kooi, of kan ik er t beste 1 wegdoen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-12-2005, 15:38
AngelLena
AngelLena is offline
Wond moet wel even ontsmet worden, kan met een wattenstaafje en wat sterillon. Als het nou wel gaat ontsteken, dan wel even naar de DA en niet te lang mee wachten. Als ze vaak knokken zou ik ze wel even uit elkaar halen, dat is niet nodig namelijk.
Oud 04-12-2005, 15:46
poetic_tragedy
poetic_tragedy is offline
de nagel is er intussen vanzelf afgevallen, dus dan ga ik t ontsmetten en t aanzien. bedankt!
Met citaat reageren
Oud 04-12-2005, 19:11
MTpower
MTpower is offline
Uit elkaar halen
Met citaat reageren
Oud 06-12-2005, 15:25
Uice
Uice is offline
Ik vraag me af of het zieliger is om een rat zonder kooigenoot te houden, of om ze bij elkaar te houden en te tolereren dat ze soms vechten. In ieder geval vinden ratten het zwaar kut om in hun eentje te zijn, dus als je ze uit elkaar wilt zetten moet je voor allebei een nieuwe kooigenoot (van hetzelfde geslacht) kopen om geen dierenbeul te zijn.
Oud 07-12-2005, 14:13
Verwijderd
Citaat:
MTpower schreef op 04-12-2005 @ 20:11 :
Uit elkaar halen
Haha, grapje.
Ratten zijn groepsdieren, dus dat zou ik maar laten.

Wat er waarschijnlijk aan de hand is, is dat de jongste aan het puberen is. Hij zal inmiddels al redelijk groot zijn en hij gaat nu gewoon proberen de baas te spelen over de oudste.
Daar tussen proberen te komen is gewoon niet slim, de rangorde moet hoe dan ook bepaald worden en dat kan maar beter zo snel mogelijk voorbij zijn.

De nagel moet je idd even ontsmetten, maar ik zou zelf geen sterilon gebruiken, maar betadine en opletten dat het niet gaat ontsteken.

De stelregel is over het algemeen dat wanneer er geen bloed vloeit er niets aan de hand is. In dit geval is dat dus wel gebeurd en daarom moet je nu even extra opletten.
Uit elkaar halen en alleen zetten is hoe dan ook geen optie.

Mocht de jongste zich nou blijvend agressief gaan gedragen, zowel naar de andere rat als naar jou toe dan zou je eventueel een castratie kunnen overwegen. Maar wat mij betreft is dat echt een laatste redmiddel, wacht eerst maar eens even af tot de jongste uitgepuberd is.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten