Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-12-2005, 12:33
Verwijderd
Mijn ogen beleefden een groots moment
Haar strakke buik
Haar perfecte lichaam
Als ze zegt: 'ik ben te dik'

Het klonk belachelijk, bijna hilarisch
Alsof je een reclame bekijkt
Waarbij de woorden van de acteur
Niet overeenkomen met de beweging van de lippen.

Ze duwde me van haar af en legde uit;
'Ik heb seksueel overgewicht, bedoel ik'.
Onbegrijpend keek ik haar, en droeg een oplossing aan
Dan moet je wat vaker neuken, maar dan achteruit.

Onverwachts greep ze me vast
En even later
'Mijn buik plakt', 'de mijne ook',
Het was de laatste keer,
Ik ben afgevallen...
Advertentie
Oud 11-12-2005, 13:22
Halogeen
Halogeen is offline
James, wanneer ga ik nu een gedicht van je lezen, in plaats van dit in stukjes geknipte fancy-proza?
Oud 11-12-2005, 13:29
CSN
CSN is offline
De tweede strofe heeft wel wat.
De rest is lelijk.
Oud 11-12-2005, 14:03
*nerwen elensar
*nerwen elensar is offline
Het is al een hele verbetering van wat ik vroeger van je heb gelezen...Ik denk dat je wel kan schrijven maar er gewoon geen moeite voor doet.
Oud 11-12-2005, 16:27
Porcelain
Porcelain is offline
Het is alsof, wanneer het erop begint te lijken dat je serieus probeert een mooi gedicht te schrijven, je snel weer over sex of groffe dingen begint. Maak van die eerste twee strofes nou eens iets, in plaats van er iets ranzigs achteraan te plakken.
Oud 11-12-2005, 18:49
Christiana
Christiana is offline
Het valt mij ook op. Eng man, obsessief? Verder vind ik het gedicht ook niet overkomen alsof het uit je hart komt. Eerder...tsja, gefaked zo komt het op mij over.
Oud 11-12-2005, 20:34
Ydorfine
Ydorfine is offline
Citaat:
James_25cm_Bond schreef op 11-12-2005 @ 13:33 :
Mijn ogen beleefden een groots moment
Haar strakke buik
Haar perfecte lichaam
Als ze zegt: 'ik ben te dik'

Ze duwde me van haar af en legde uit;
'Ik heb seksueel overgewicht, bedoel ik'.
Onbegrijpend keek ik haar, en droeg een oplossing aan

Onverwachts greep ze me vast
En even later
'Mijn buik plakt', 'de mijne ook',
Het was de laatste keer,
Ik ben afgevallen...
In de eerste strofe kweek je een verwachting. Ik denk wel dat de woordvolgorde niet helemaal klopt. Als je zegt: "Als ze zegt: 'ik ben te dik'" lijkt het alsof je ogen een groots moment beleven zodra ze die woorden uit. Ik weet niet of dat de bedoeling is, maar ik denk het niet.

De tweede strofe beschrijft verder de eerste verwachting. Hier ga je goed en mooi op in. Prachtige beeldspraak van de reclame, wat een link geeft met de visuele beeldcultuur die op vrouwen overbrengt dat ze zo mooi zouden moeten zijn zoals je beschrijft in de eerste strofe.

Wat je met sexueel overgewicht bedoeld weet ik niet. Ik heb lopen nadenken over sexueel overwicht, of het feit dat de ik-figuur overgewicht zou hebben, naar aanleiding van de laatste strofe. Ik kijk uit naar je uitleg in deze. Jammer dat ik het niet op kan maken uit het gedicht zelf. Na de eerste twee zinnen van deze strofe wordt het niveau minder, omdat je te expliciet wordt. Je kweekt verwachting, maar misschien zou je die in het gedicht niet moeten inlossen. Dat is meestal een anticlimax, en bovendien is suggestie nog altijd spannender dan het echte werk. (Hitchcock)

De laatste strofe is teleurstellend omdat het mysterie is verzwolgen door platte sex (in het geval van de ik-figuur buik niet echt van toepassing kennelijk) en omdat je achteruit neuken, sexueel overgewicht, de dialoog waarmee het gedicht begint compleet nutteloos lijken in het licht van de explicietheid.*

Volgende keer beter. Maak er wat van.

*Dit alles onder het hoofdstuk vrije MENINGSuiting, geen wetenschappelijke pretenties hier.
Oud 12-12-2005, 14:55
Verwijderd
Even een aantal ophelderingen.

Overgewicht is wanneer je een teveel aan gewicht (=kilo's) hebt.
Seksueel overgewicht is dus wanneer je een teveel aan seksuele ervaringen (gewicht) in je hebt. In dat geval zal je deze ervaringen teniet moeten doen, bijvoorbeeld door achteruit te neuken.
Overigens heeft het meisje in kwestie dus geen zin meer in seks. Ze verbreekt de seksuele band. Ondanks dat doen ze het nog 1 keer. Het was de laatste keer want de ik-persoon valt af.

Overgewicht -> afvallen.

Filosoferen over een gedicht blijft moeilijk he, Ydorfine? Geeft niets, volgende keer beter...
Oud 12-12-2005, 18:02
Ydorfine
Ydorfine is offline
Citaat:
James_25cm_Bond schreef op 12-12-2005 @ 15:55 :
Filosoferen over een gedicht blijft moeilijk he, Ydorfine? Geeft niets, volgende keer beter...
Een steek onderwater naar mijn intelligentie, omdat jóuw gedicht niet te snappen valt? Dat vind ik nou onder de gordel. Shame on you.
Oud 12-12-2005, 19:22
vidaaa
vidaaa is offline
Wanneer komt dat grote gedicht nou eens?

Dit gedicht spreekt me niet zo aan geloof ik, het is meer een verhaaltje over seks dan een gedicht.
Oud 12-12-2005, 20:02
flyaway
flyaway is offline
hm k vind m anders wel leuk, soms goed gevonden
Oud 12-12-2005, 20:42
gezweetwel
gezweetwel is offline
Citaat:
James_25cm_Bond schreef op 12-12-2005 @ 15:55 :
Even een aantal ophelderingen.

Overgewicht is wanneer je een teveel aan gewicht (=kilo's) hebt.
Seksueel overgewicht is dus wanneer je een teveel aan seksuele ervaringen (gewicht) in je hebt. In dat geval zal je deze ervaringen teniet moeten doen, bijvoorbeeld door achteruit te neuken.
Overigens heeft het meisje in kwestie dus geen zin meer in seks. Ze verbreekt de seksuele band. Ondanks dat doen ze het nog 1 keer. Het was de laatste keer want de ik-persoon valt af.

Dat had je veel mooier kunnen brengen. En duidelijker.
Oud 12-12-2005, 21:22
Uice
Uice is offline
Niet echt iets.

Hier doe je volgens mij een poging een bepaald soort poezie te imiteren, dat je op DoP wel vaker tegenkomt, met dit soort vergelijkingen die dan wel een leuk effect hebben. Hier staat het echter geforceerd en ongepast.

Vind ik wel leuk, om de een of andere reden. Maar verder, nee.
Oud 12-12-2005, 21:30
botervleug
botervleug is offline
Hehe, van Juice kunnen we de voorliefde van het sex gedeelte wel begrijpen
Oud 13-12-2005, 00:35
Verwijderd
Toevallig, afgelopen nacht nog vroeg er een jongen (die nogal een voorliefde had voor Juice) of ik hem kende en ik zei dat ik hem nog nooit had gezien en zowaar post hij in mijn topic. Hallo, Juice.

Flyaway is een dappere meid en ze heeft gevoel voor poëzie. Hulde!

En Ydorfine... laten we het volgende keer eens over jouw chantabele positie hebben, in plaats van zo'n scene te trappen. Ergens in jou zit een onderdrukte hormonenmassa die dit gedicht weet te waarderen.

Gezweetwel. Het had wellicht duidelijker en mooier geformuleerd kunnen worden. Ook Ydorfine had het al over duidelijkheid. Is het dan zo dat een goed gedicht per definitie duidelijk moet zijn? Dat lijkt me niet. Er wordt in de huidige maatschappij al genoeg voorgekauwd, zodat je slechts kleine hapklare stukjes informatie hoeft op te nemen. Hierdoor neemt de afstomping alleen maar toe, nee, duidelijker hoeft het niet per se.

Mooier, tsja. Moet een goed gedicht per se mooi zijn? In ieder geval, ik zou graag van je weten op wat voor manier ik het mooier zou kunnen brengen. Ik zit hier ook om wat te leren, dus alsjeblieft, geef me wat tips of voorbeelden.

Met vriendelijke groet,

James
Oud 13-12-2005, 00:43
Verwijderd
Citaat:
Christiana schreef op 11-12-2005 @ 19:49 :
Het valt mij ook op. Eng man, obsessief? Verder vind ik het gedicht ook niet overkomen alsof het uit je hart komt. Eerder...tsja, gefaked zo komt het op mij over.

Christiana. Waarom zou elk gedicht uit het hart moeten komen?
Je kan dat trouwens best vinden, maar dat vind ik zelf ook, het lijkt me niet relevant. Het gedicht heeft ook nauwelijks een gereformeerde tint. Nou en?
Ik raad je aan om het gedicht 'confronteer jezelf' te lezen. Het is makkelijk te vinden op DoP. Jouw definitie van 'gefaked' komt overeen met het 'absurdisme' dat ik daarin beschrijf. Laat me maar weten wat je van die vergelijking vindt.
En eng, obsessief? Nee. Weet je wat eng en obsessief is? Dat je je eigen mening zomaar ergens vandaan haalt zonder het op welke manier dan ook te toetsen. Als ik naar de paar posts kijk die je op het forum hebt geloost zie ik niets dan frustraties, pogingen tot het afzeiken van anderen, meeloopgedrag, vingerwijzen en - bijvoorbeeld op het religie-forum - ontzettend kortzichtige non-argumenten.

Anyway, bedankt voor je reactie. En denk de volgende keer wat langer na over of dingen misschien ook anders kunnen zijn dan je in eerste instantie denkt.
Oud 13-12-2005, 08:36
Verwijderd
Ik dacht dat ik je had gewaarschuwd over je houding naar andere mensen James. Dat mensen je niet snappen geeft jou niet het recht hen minderwaardig te behandelen. Ik kan je ook heel wat dingen vertellen waar jij niets over weet.

Dit is de laatste waarschuwing, dit topic gaat op slot als je het nog één keer waagt en je hebt je langgezochte ban. Weten misschien, maar leren zit niet in je bloed, wel?

Over het gedicht heb ik misschien later nog iets te zeggen. Maar nu moet ik verder met geld verdienen.
Oud 13-12-2005, 11:44
gezweetwel
gezweetwel is offline
Citaat:
James_25cm_Bond schreef op 13-12-2005 @ 01:35 :

Gezweetwel. Het had wellicht duidelijker en mooier geformuleerd kunnen worden. Ook Ydorfine had het al over duidelijkheid. Is het dan zo dat een goed gedicht per definitie duidelijk moet zijn? Dat lijkt me niet. Er wordt in de huidige maatschappij al genoeg voorgekauwd, zodat je slechts kleine hapklare stukjes informatie hoeft op te nemen. Hierdoor neemt de afstomping alleen maar toe, nee, duidelijker hoeft het niet per se.

Onduidelijkheid in de poëzie is inderdaad net mooi. Maar soms heb je gedichten die zo vaag geformuleerd zijn, dat ze niét mooi worden. Als je een gedachte hebt achter een gedicht, wil je hem natuurlijk wél laten doordringen tot de gemiddelde lezer. Ik zei niet dat je gedicht hapklaar moest zijn. Het is nu eenmaal niet óf zwart óf wit.

Citaat:
James_25cm_Bond schreef op 13-12-2005 @ 01:35 :
Mooier, tsja. Moet een goed gedicht per se mooi zijn? In ieder geval, ik zou graag van je weten op wat voor manier ik het mooier zou kunnen brengen. Ik zit hier ook om wat te leren, dus alsjeblieft, geef me wat tips of voorbeelden.
Haha, wat een beleefde manier om "als je het beter kunt, doe het dan zelf" te zeggen
Ik heb enkele aanpassingen aangebracht, alles in de tegenwoordige tijd gezet, stijlfiguren gebruikt ( ), zinnen gedelete, iets anders geformuleerd. Ik zeg niet dat dit goed is hé Maar een beetje meer de richting waarin je gedicht had kunnen gaan.

Haar strakke buik
Haar perfecte lichaam
Als ze zegt: "ik ben te dik"

(als een reclame waarbij de woorden
niet overeenkomen met de lippen)

Ze duwt me weg, legt uit
"Ik heb seksueel overgewicht, bedoel ik"
Ik adem zwaar, help haar
Dan moet je wat vaker neuken, maar dan achteruit

Plots legt ze haar lichaam naast zich neer
En even later
is ze weer maagdelijk mooi maar
het was de laatste keer
Ik ben afgevallen
Oud 13-12-2005, 12:31
Ydorfine
Ydorfine is offline
Citaat:
gezweetwel schreef op 13-12-2005 @ 12:44 :

Haar strakke buik
Haar perfecte lichaam
Als ze zegt: "ik ben te dik"

(als een reclame waarbij de woorden
niet overeenkomen met de lippen)

Ze duwt me weg, legt uit
"Ik heb seksueel overgewicht, bedoel ik"
Ik adem zwaar, help haar
Dan moet je wat vaker neuken, maar dan achteruit

Plots legt ze haar lichaam naast zich neer
En even later
is ze weer maagdelijk mooi maar
het was de laatste keer
Ik ben afgevallen
Wat je er nu ook uit hebt gehaald is het rauwe sexuele, een tintje dieptescherpte dat de 'bite' gaf aan het gedicht. nu klinkt Dan moet je wat vaker neuken, maar dan achteruit een beetje "hihihi ik gebruik vieze woordjes"achtig.

Citaat:
James schreef [/pl]:
Christiana. Waarom zou elk gedicht uit het hart moeten komen?
Omdat je een vertrekpunt moet hebben. Ik durf trouwens te beweren dat dit gedicht ook ergens vandaan komt, en dat het niet alleen je verstand was.

Citaat:
Ik raad je aan om het gedicht 'confronteer jezelf' te lezen.
Oude koeien uit de sloot halen, verwijzen naar een 'ik heb het al gezegd, de wereld is slecht', vind ik te makkelijk om telkens als reactie te geven op alles en iedereen die een beetje achteloos op het forum post. Confronteer jezelf is een eenheidsworst, voor jou kennelijk toepasbaar op iedereen behalve jezelf. Hallo, aarde aan James, confronteer jezelf eens lekker. Hij die zonder zonde is werpe de eerste steen zou ik willen zeggen.

Citaat:
Flyaway schreef [/pl]:
hm k vind m anders wel leuk, soms goed gevonden
Citaat:
James schreef [/pl]:
Flyaway is een dappere meid en ze heeft gevoel voor poëzie. Hulde!
Sorry hoor, maar talk about jezelf ophemelen, dat mag wel iets subtieler.

Citaat:
En Ydorfine... laten we het volgende keer eens over jouw chantabele positie hebben, in plaats van zo'n scene te trappen. Ergens in jou zit een onderdrukte hormonenmassa die dit gedicht weet te waarderen.
Ik ben benieuwd naar mijn chantabele positie, ik denk niet dat er veel is dat mensen niet mogen weten, en al wisten ze het wel, ik ben niet bang.
Maar ik had het over jouw commentaar (toen ik het een "steek onder de gordel" noemde) op mijn oprechte poging om je gedicht te snappen. Als je dat wilt ridiculiseren heb ik verder ook geen boodschap meer aan de inhoud van je gedicht. Wel op je insinuaties dat ik je onduidelijke gedicht niet waardeer omdat ik frigide zou zijn oid.

Citaat:
Is het dan zo dat een goed gedicht per definitie duidelijk moet zijn? Dat lijkt me niet. Er wordt in de huidige maatschappij al genoeg voorgekauwd, zodat je slechts kleine hapklare stukjes informatie hoeft op te nemen. Hierdoor neemt de afstomping alleen maar toe, nee, duidelijker hoeft het niet per se.
Communicatie is het toverwoord. Woorden zijn communicatiemiddelen, en aldus bedoeld om dingen over te brengen. Als je opzettelijk een ruis wilt creeren (om interessant te doen) dan zou ik me meer verdiepen in hoe ver je daar in kan gaan zonder dat je de hoofdboodschap geweld aandoet.

Citaat:
Tips in overvloed! Maar het enige wat jij doet is je verweren, de aanwijzingen terzijde leggen en op de man spelen. Zo leer je natuurlijk niets! Er worden genoeg aanwijzingen gegeven je gedicht te verbeteren, met als hoofdpunt: respect voor de lezer.

Ik kijk uit naar je eerste goede gedicht. Misschien is het een idee een aantal vingeroefeningen in stijl te maken, zonder (politieke/emotionele) boodschap, om des te beter je eventuele boodschap over te kunnen brengen als je die er wel in stopt. (Maar misschien is dit onzin en ben je liever controversieel. )

Laatst gewijzigd op 13-12-2005 om 12:34.
Oud 13-12-2005, 13:33
Verwijderd
Ik zou aan Mutant en Halogeen willen vragen om een voorbeeld te nemen aan Ydorfine die de strijd op een gelijk niveau aangaat, in plaats van autoritair met sancties te dreigen.
Bedien je altijd van de rede...
Oud 13-12-2005, 13:53
Halogeen
Halogeen is offline
Ik ben je moeder niet.

Regels voor berichten