Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-12-2005, 18:34
Bird-one
Bird-one is offline
Door verschillende vuren zulke
rode muren en geen regen die ooit blust
- Draagt mijn vrouw haar kapje nog? -

Ik geef niets om de lange dagen,
bedel enkel om te kunnen klagen

over schuin geplaatste stoeptegels
waar dieven (en hun tasjes) en
kinderen over struikelen
zodra zindelijkheid in aantocht is

"Is er dan niets wat je brengt
waar je altijd wilt zijn?"

-
een probeerseltje, met hoofdletters !
Oud 10-12-2005, 08:40
Porcelain
Porcelain is offline
Mooi probeerseltje, al zie ik niet helemaal wat er met de eerste strofe bedoeld wordt (het doet me aan roodkapje denken, maar dat zal wel niet een passende associatie zijn ).

Wat erna komt vind ik leuk, dat je die dieven en tasjes erbij haalt. De zindelijkheid slaat op de kinderen die erover struikelen?

In je eindzin zou ik niet 'wat' gebruiken, maar 'dat'. Dat vind ik subtieler klinken.

Verder niet zoveel aan te merken, leuk gedicht, post vooral door (want dit is je tweede eigen geposte gedicht dacht ik?), want ik vind je schrijfstijl leuk.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2005, 08:50
Reem
Reem is offline
Met hoofdletters!
Ik vraag me wel echt af waar de derde regel op slaat. Ik zie eigenlijk niet echt een verband. Verder vind ik de eerste twee regels leuk vanwege de subtiele rijm (vuren - muren), maar de tweede strofe vind ik dan weer jammer. Dat komt denk ik omdat de rijm daar niet helemaal mooi uitkomt met het ritme: de tweede regel heeft een lettergreep teveel.
De derde strofe vind ik wel erg leuk. En het einde... ik weet niet wat de aanhalingstekens precies toevoegen, maar het komt zo onverwachts, dat vind ik niet mooi. Ik had dit geloof ik liever zonder aanhalingstekens gezien. 'wat' zou ik niet veranderen in 'dat', want dat is fout. En ik vind het zo wel gewoon mooi.
Oud 10-12-2005, 08:57
Porcelain
Porcelain is offline
Ja? Is dat fout? Oh .

Dat van die aanhalingstekens ben ik het mee eens, trouwens. Als je die zin 'anders wil dan de rest' zou ik hem schuin zetten in plaats van tussen aanhalingstekens.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2005, 10:31
Bird-one
Bird-one is offline
ik kwam op het idee door een muurschildering waarop een straat werd afgebeeld met rode muren, de kleuren waren in die schildering dus nogal krachtig. toen kwam ik op vuren. nou goed, ook erg onlogisch als je dat er niet bij weet.
de derde regel heeft eigenlijk ook een beetje met het schilderij te maken. er stond een oude vrouw op, alleen op het schilderij was de vrouw nogal aan het tieren. en ze had geen kapje op. maar het deed mij denken aan mijn oma die als ze buiten gaat een kapje op heeft en dat dat dus ook bij het 'straatbeeld' hoort.

de zindelijkheid slaat inderdaad op de kinderen, misschien een beetje op een figuurlijke manier op de dieven. maar niet bewust. en als dat zo is, moet ik daar nog even over nadenken.

ik vind 'wat' mooier klinken bij 'waar', vandaar dat ik dit heb gekozen. ik wist niet zo goed wat nu correcter was.

en de aanhalingstekens omdat die zin tegen iemand gericht is en de rest van het gedicht niet. de rest van het gedicht is vanuit de ogen van diegene waar tegen het gezegd wordt.

ik wist dat ik veel uit te leggen kreeg toen ik begon met het schrijven er van !

bedankt voor de reacties

Laatst gewijzigd op 10-12-2005 om 10:36.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 14:47
Verwijderd
Deze had ik even gemist

Ik vond hem erg mooi (gewoon omdat ik van jouw taalgebruik houd), al begreep ik er weinig van. Dan scheelt die uitleg wel, al ben ik nu wel heel heel benieuwd naar die muurschildering, was misschien wel toepasselijk om die erbij te posten

"Is er dan niets wat je brengt
waar je altijd wilt zijn?"

<3
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 15:29
Bird-one
Bird-one is offline
misschien wel toepasselijk, maar het gedicht begon met de schildering en verder week ik nogal af naar mijn eigen verbeelding. misschien werd het dan verwarrend. want het zijn alleen de rode muren die zichtbaar zijn daarop.
Reageren

Regels voor berichten