Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
0 1 2 3 4 5 6 7 8 10 11 12 13 14 15 16 17 18 20 enz...
binair: 0 1 10 11 100 101 110 111 enz.. octaal: 0 1 2 3 4 5 6 7 10 11 12 13 14 15 16 17 20 enz... decimaal: 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 enz... http://nl.wikipedia.org/wiki/Talstelsel voor meer info |
![]() |
||
Citaat:
De Kelten maakten ook gebruik van een 20-tallig stelsel, en in het Frans vind je dat nog terug bij de uitdrukking quatre-vingt voor het getal 80, waarbij de uitdrukking quatre-vingt als 4 maal 20 eenheden kan worden opgevat. @JoV: In het gewone decimale stelsel dat wij gebruiken stelt het getal 3125 de som voor van 3 1000-tallen, 1 100-tal, 2 10-tallen en 5 eenheden. Dat betekent dat 3125, uitgedrukt in machten van de basis (10) te schrijven is als 3*103+1*10²+2*101+5*100. Wil je nu 9-tallig rekenen, dan gebruik je de cijfers 0 t/m 8. Het getal 9 wordt dan geschreven als 10, wat gelijk is aan 1*91+0*90. Als je het decimale getal 3125 als een 9-tallig getal wilt schrijven moet je dus kijken wat de hoogste macht van 9 is waardoor 3125 kan worden gedeeld. Er geldt: 9²=81 en 93=729, dus 729 is de hoogste macht van 9 waardoor 3125 kan worden gedeeld. Er geldt: 4*729=2916, dus 3125=4*729+209, dus 3125 geeft bij deling door 729 een rest van 209. De hoogste macht van 9 waardoor 209 kan worden gedeeld is 81. Er geldt: 2*81=162, dus 209=2*81+47, dus 209 geeft bij deling door 81 een rest van 47. De hoogste macht van 9 waardoor 47 kan worden gedeeld is 9. Er geldt: 5*9=45, dus 47=5*9+2, dus 47 geeft bij deling door 9 een rest van 2. Dit betekent dat het decimale getal 3125, uitgedrukt in machten van 9, geschreven wordt als 4*93+2*9²+5*91+2*90. Dit betekent dat het decimale getal 3125 in het 9-tallig stelsel geschreven wordt als 4252.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Laatst gewijzigd op 07-01-2006 om 16:58. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]()
__________________
Alright Brain, you don't like me, and I don't like you. But lets just do this, and I can get back to killing you with beer.
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
10 moet je lezen als 1|0 => 1*10 + 0. 453 betekent: 4|5|3 => 4*102 + 5*10 + 3. Dat wij 10 cijfers hebben is eigenlijk een beetje kunstmatig, we hadden net zo goed met een andere hoeveelheid cijfers kunnen rekenen. Cijfers zijn eigenlijk alleen maar symbolen die je op volgorde zet. Je kan ook 46 Chinese karakters uitzoeken en daarmee tellen. Het alfabet zou ook kunnen. Voor de meeste wiskunde maakt het niet zoveel uit. Een touw van 6 meter kan je met het alfabet als systeem net zo goed F meter lang noemen. Jouw set A-P bevat 15 elementen. A is nummer 1 en F nummer 6, dus AF = 1*15 + 6 = 21 in onze telling. KAG zou 11*152 + 1*15 + 7 = 1375 + 15 + 7 = 1397 zijn. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
(Ik dacht alleen dat Poincaré vorig jaar opgelost was.) |
![]() |
||
Citaat:
Als g een getal groter dan 10 is heb je naast de cijfers 0 t/m 9 nog g-10 andere symbolen nodig om alle resterende getallen t/m g-1 weer te kunnen geven. Voor g=16, dus voor het hexadecimale of 16-tallig stelsel, heb je dus nog 6 extra symbolen nodig. Dit zijn de symbolen A t/m F, waarbij A het decimale getal 10, B het decimale getal 11, C het decimale getal 12, D het decimale getal 13, E het decimale getal 14 en F het decimale getal 15 voorstelt. Om te kijken wat we eigenlijk precies doen als we 2 getallen optellen, aftrekken, met elkaar vermenigvuldigen of door elkaar delen, gaan we deze bewerkingen eens nader bekijken in ons deciamle stelsel. Allereerst gaan we de optelling 16+4 eens nader bekijken. Er geldt: 16=1*101+6*100 en 4=4*100, dus 16+4=1*101+6*100+4*100. We hebben maar 9 cijfers (0 t/m 9), dus we zien dat het totaal aantal eenheden groter is dan 9, namelijk 9+1=10. Omdat 10 eenheden echter gelijk is aan 1 10-tal zien we dat we er 1 10-tal bijkrijgen en 0 eenheden overhouden, dus de som van 16 en 4 is gelijk aan 2*101+0*100, wat dus de som 20 oplevert. We gaan nu eens de aftrekking 10-1 nader bekijken. Er geldt: 10=1*101+0*100 en 1=1*100, dus 10-1=1*101+0*100-1*100. Omdat 10 geen eenheden bevat kunnen we daar niet zonder meer 1 eenheid van aftrekken. Nu geldt echter dat 10 gelijk is aan 9+1 eenheden, dus als we daar 1 eenheid van aftrekken houden we nog 9 eenheden en 0 tientallen over, dus 10-1=9*100+1*100-1*100=9*100=9. Om de vermenigvuldiging 4*6 uit te kunnen voeren in het decimale stelsel maken we gebruik van de regel 5*10a*2*10b=1*10a+b+1. Er geldt: 4=4*100 en 6=6*100=(5+1)100, dus 4*6=4*100*(5+1)100=(4*5*100+4*1*100)100 =(2*2*5*100+4*1*100)100=(2*101+4*100)100 =2*101+4*100, dus 4*6=24. Om de deling 125/9 uit te kunnen voeren in het decimale stelsel stellen we 125=9*q+r, waarbij q het quotiënt en r de rest voorstelt. Er geldt: 125=1*10²+2*101+5*100. Omdat r een rest bij deling door 9 voorstelt is r maximaal 8. Bovendien weten we dat 125-r deelbaar moet zijn door 9. Het blijkt dat 125 bij deling door 9 een rest 8 geeft, dus er geldt: 125=9*q+8. Stel q=a*101+b*100, dan geldt: 1*10²+2*101+5*100=9(a*101+b*100)+8*100, dus 1*10²+2*101+5*100=9*a*101+(9*b+8)100. Er geldt: a=1, dus 3*101+5*100=(9*b+8)100, dus 9*b+8=35, dus b=3, dus q=13 en r=8.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Laatst gewijzigd op 08-01-2006 om 14:15. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|