Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-12-2005, 21:53
Sad Rebel
Sad Rebel is offline
Ik heb een probleem waar ik zelf behoorlijk mee zit, ik ben namelijk bang in het donker. Ik zal proberen een schets te geven van mijn nachtelijke angsten van vroeger tot nu.

Toen ik een klein jongetje was, ik schat tussen de 4 en 6 jaar oud heb ik twee keer 's nachts een vreemde donkere verschijning naast mijn bed waargenomen die me wakker schudde en me zei: "Doe dat nooit weer?" Waarop ik vroeg wat ik nooit weer mocht doen. Waarop die verschijning zei: "Dat weet je best." Vreemd als het mag klinken leek het voor mij heel erg echt en dat lijkt het voor mij nog steeds in mijn herinneringen. Destijds kreeg ik last van dwangmatige handelingen 's nachts die lange tijd hebben voortgeduurd. Op een gegeven moment begon ik ook met het controleren van de ruimte onder mijn hoogslaper.

Toen ik vervolgens ongeveer 10 was zag ik een programma op televisie over paranormaliteit met spookfoto's etc. Vanaf die tijd ben ik bang in het donker. Lange tijd heb ik toen met bedlampjes geslapen etc. Dat ging over toen ik 12 was en een andere slaapkamer kreeg. Daar zat een ruitje in de muur waar licht van de gang doorheen viel. 's Nachts wilde ik dan ook per se dat het licht op de gang aan zou blijven, zodat ik iets kon zien op mijn kamer. Ook ben ik op mijn nieuwe kamer begonnen met het controleren van laden en kasten etc. voor ik ging slapen.

Toen ik op kamers ging nam ik het probleem mee. Ik keek onder m'n bed en kasten of er vreemde wezens oid onder zaten. Nu heb ik een andere kamer en check het niet meer zo, omdat ik kasten heb die op slot kunnen.

Laatst heb ik op tv een horrorfilm gezien die ging over wezens in de kast die mensen kwamen ophalen in het donker en niet tegen licht kunnen. Het klinkt heel kinderachtig voor iemand van 21, maar ik durf nu dus helemaal niet meer met het licht uit te slapen en ben in het hele huis bang in het donker voor vreemde wezens etc. Het begint echt uit de hand te lopen, want ik durfde 's nachts eindelijk weer met een nachtlampje te slapen en nu slaap ik weer in het volle licht, omdat ik bang ben. Het verstoort mijn nachtrust

Als ik samen met iemand slaap heb ik het gevoel minder. Misschien omdat ik me veilig voel en misschien ook omdat ik me dan groot moet houden tegenover die ander.

Wat kan die herinnering van het vreemde donkere wezen van toen ik klein was hebben veroorzaakt? Is deze angst normaal voor iemand van 21? Wat kan ik er tegen doen? Zijn er meer mensen met dit probleem? Iemand andere tips oid?

Help!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-12-2005, 22:16
MTpower
MTpower is offline
Komt het wel door die herinnering van toen je klein was?
Ik denk dat het ook goed de gewoonte kan zijn die je hebt om alles te controleren voor je gaat slapen en je ongemakkelijk voelt als je dit niet doet. Een routine doorbreken kan wel degelijk ongemak veroorzaken.
Dat je dit niet doet als er iemand bij is zou heel goed kunnen zijn omdat je je, idd zoals je zelf al zei, groot wilt houden tegen over die andere persoon.

Het zou ook kunnen komen door die herinnering uit je verleden natuurlijk, dat je dit door je jaren heen in je hoofd hebt gedramatiseerd (gebeurt vaker bij herinneringen die je hebt uit het verleden) en het dus nu op het moment erger lijkt dan dat het toen eigenlijk was.

Als je echt wilt weten wat je er aan kunt doen of wat het veroorzaakt kan ik je wel aanraden eens een keer met een psycholoog te gaan praten.

Veel suc6 ermee!

Btw vind ik dit geen kinderachtig probleem, ik ken ook iemand die bang is in het donker en ik weet dat dit heel vervelend kan zijn
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 22:20
darkpsycho_666
darkpsycho_666 is offline
Ik denk dat het voornamelijk in je hoofd zit hoe bot het ook mag klinken.
Deze ervaring die je heb gehad is waarschijnlijk een soort van realistische droom geweest. Dat heb ik ook welleens dat ik ineens wakker wordt en denk ik dat ik al van alles gedaan heb, wat dus eigenlijk in die droom is gebeurt.
Maar ik begrijp dat je dat als klein kind al hebt ervaren dat zoiets beangstigend kan zijn.
En misschien is het ook niet zo slim om programma's of horrorfilms te gaan kijken over spoken in kasten en kamers enzo, want dit versterkt alleen maar jou angst.
En misschien is het een ideetje om een zoutlamp te kopen. Deze geven behoorlijk wat gedimt licht. En als er iemand bij je slaapt is het nog romantisch ook.
Probeer eens om steeds met minder licht aan te gaan slapen en probeer je niet zo angstig te maken.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

gr.
Oud 14-12-2005, 22:42
Sad Rebel
Sad Rebel is offline
Citaat:
MTpower schreef op 14-12-2005 @ 23:16 :
Komt het wel door die herinnering van toen je klein was?
Ik denk dat het ook goed de gewoonte kan zijn die je hebt om alles te controleren voor je gaat slapen en je ongemakkelijk voelt als je dit niet doet. Een routine doorbreken kan wel degelijk ongemak veroorzaken.
Dat je dit niet doet als er iemand bij is zou heel goed kunnen zijn omdat je je, idd zoals je zelf al zei, groot wilt houden tegen over die andere persoon.
Lijkt mezelf eigenlijk een hele plausibele verklaring. Thanx, soms heb ik om dingen in een logisch lijkend perspectief te zien even de hulp van een ander nodig.

Citaat:
Het zou ook kunnen komen door die herinnering uit je verleden natuurlijk, dat je dit door je jaren heen in je hoofd hebt gedramatiseerd (gebeurt vaker bij herinneringen die je hebt uit het verleden) en het dus nu op het moment erger lijkt dan dat het toen eigenlijk was.
Ook dat zou kunnen. Als ik het rationeel bekijk dan denk ik ook dat het vooral mijn fantasie is geweest. Ik heb ooit een hele interessante documentaire gezien over een jongetje die vrijwel zeker wist een monster met rode ogen te zien 's nachts. Toen er uitgebreid onderzoek werd gedaan naar wat de angsten bij die jongen opleverde bleek dat hij slaapwandelde en naar de keuken liep. Daar zag hij de rode lampjes van de magnetron en de afwasmachine stond aan. Hij bleek in zijn hoofd het geluid van de afwasmachine aan de rode lampjes van de magnetron te koppelen en daar een monster van te maken. De fantasie van een kind is soms haast onnavolgbaar.

Citaat:
Als je echt wilt weten wat je er aan kunt doen of wat het veroorzaakt kan ik je wel aanraden eens een keer met een psycholoog te gaan praten.
Ik loop al bij een psycholoog vanwege verschillende problemen dus dit kan ik ook wel voorleggen.

Citaat:
Btw vind ik dit geen kinderachtig probleem, ik ken ook iemand die bang is in het donker en ik weet dat dit heel vervelend kan zijn
Thanx
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 22:45
Sad Rebel
Sad Rebel is offline
Citaat:
darkpsycho_666 schreef op 14-12-2005 @ 23:20 :
Ik denk dat het voornamelijk in je hoofd zit hoe bot het ook mag klinken.
Dat klinkt niet bot. Het klinkt als de realiteit.

Citaat:
Deze ervaring die je heb gehad is waarschijnlijk een soort van realistische droom geweest. Dat heb ik ook welleens dat ik ineens wakker wordt en denk ik dat ik al van alles gedaan heb, wat dus eigenlijk in die droom is gebeurt.
Maar ik begrijp dat je dat als klein kind al hebt ervaren dat zoiets beangstigend kan zijn.
Yes, very frightening.

Citaat:
En misschien is het ook niet zo slim om programma's of horrorfilms te gaan kijken over spoken in kasten en kamers enzo, want dit versterkt alleen maar jou angst.
Hm, ik weet het. Maar aan de andere kant vind ik horror ook weer zo leuk en kijk er zo graag naar.

Citaat:
En misschien is het een ideetje om een zoutlamp te kopen. Deze geven behoorlijk wat gedimt licht. En als er iemand bij je slaapt is het nog romantisch ook.
Probeer eens om steeds met minder licht aan te gaan slapen en probeer je niet zo angstig te maken.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

gr.
Bedankt
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 22:46
Sad Rebel
Sad Rebel is offline
Ik heb ook overwogen om door middel van hypnotherapie over mijn angst heen te komen. Heeft iemand hier ervaring mee of ideeen over? En zou het in dit geval iets kunnen opleveren?
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 22:57
darkpsycho_666
darkpsycho_666 is offline
Citaat:
Sad Rebel schreef op 14-12-2005 @ 23:46 :
Ik heb ook overwogen om door middel van hypnotherapie over mijn angst heen te komen. Heeft iemand hier ervaring mee of ideeen over? En zou het in dit geval iets kunnen opleveren?
Ik heb er wel eens een boek over gelezen en ik vind dat je hier wel mee moet uitkijken. Het kan namelijk verkeerde herinneringen bij je opbrengen waardoor je uiteindelijk verder van huis bent.
Misschien zou je eens op internet kunnen zoeken voor meer informatie, want ik ben natuurlijk ook geen expert
ik hoop echter wel voor je dat je er overheenkomt want het is natuurlijk wel knap lastig. succes
Oud 15-12-2005, 13:56
Kid Morbid
Kid Morbid is offline
Ik heb een probleem dat hier op lijkt. Ik zou het niet 'bang in het donker' noemen, maar bang zijn voor een eventuele aanwezigheid, volgens mij ben je namelijk bang voor geesten.

Zou je kunnen uitleggen wat je hebt gezien vroeger, hoe zag die verschijning eruit? Was het een donkere vlek of had het echt de vorm van een persoon?
Ikzelf heb geregeld nog dat ik 's avonds iets zie lopen dat er niet is.
Veel kan ik je eigenlijk niet uitleggen hierover aangezien ze nu aan het onderzoeken zijn bij mij wat er mis is, maar tot nu toe hebben ze nog geen flauw idee.

Ik weet wel dat je hier zo snel mogelijk mee naar een psycholoog moet want zonder hulp kom je hier niet meer vanaf, zeker niet als je al 21 bent, dus ga hulp zoeken en snel.

Edit: Oh je bent al in behandeling bij een psycholoog, vertel je probleem zo snel mogelijk man, ze zullen je heus niet uitlachen of je kinderachtig vinden, jezus.

En zeker geen enge films meer kijken, doe je dat toch dan is het gewoon eigen schuld, dikke bult.

Trouwens, omdat je al bij een psycholoog loopt neem ik aan dat je meerdere problemen hebt, je moet wel snappen dat dit allemaal met elkaar in verbinding staat, die angst is waarschijnlijk voortgekomen uit een traumatische ervaring of soort van labiele emotionele persoonlijkheid. (Niet te letterlijk nemen.)
Maar de angst kan ook gewoon door stress worden veroorzaakt.

Laatst gewijzigd op 15-12-2005 om 14:10.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 14:25
BleuEyes
BleuEyes is offline
Ik heb vroeger, toen ik ook klein was, ook zoiets meegemaakt...

Ik wilde gaan slapen, en dacht aan enge mensen. Ik viel bijna in slaap toen ik ineens een hand bij mijn voet voelde, die mijn voet wilde pakken. Toen 'de hand' hem bijna had, trok ik mijn voet weg. Sindsdien slaap ik (bijna) altijd met mijn deken onder mijn voeten, zodat 'de hand' niet nogeens mij kan pakken...

Soms denk ik ook verschijningen te zien. Ik keer me dan gewoon om, tegen de muur aan en wil dan het liefste slapen... Ik ben daar echt bang voor..

Echt tips heb ik niet. Misschien jezelf heel moe maken, zodat je ineens in slaap valt? Of zon lichtje voor in je stopcontact?

Succes igg!
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 14:29
Kid Morbid
Kid Morbid is offline
Citaat:
BleuEyes schreef op 15-12-2005 @ 15:25 :
Soms denk ik ook verschijningen te zien. Ik keer me dan gewoon om, tegen de muur aan en wil dan het liefste slapen... Ik ben daar echt bang voor..
Blijf eens kijken op zo'n moment, je moet je nooit van je angsten wegkeren.
Als ik iets zie dan loop ik erna toe, dit helpt eigenlijk altijd goed.

Verder kun je natuurlijk een boek gaan lezen, dan val je vanzelf in slaap zonder de hele tijd aan je angst te denken.
Oud 15-12-2005, 22:04
leipe yugo
leipe yugo is offline
ik herriner een stuk van mezelf hier in.

ik was vroeger ook bang in het donker, want ook toen ik tussen de 4/6 jaar was stond mijn bed tegenover de deur en vaak dacht k dat k een grote gedaante zag inde deuropening.

ben best wel lange tijd bang geweest in donker ook vaak nachtlampjes aan gehad.

maar ik kwam gewoon op een moment van dat k er zat van was en gewoon dacht nah laat ze dan maar komen .

sindsdien besteed ik er geen aandacht meer aan en is het over.

alleen heb soms nog wicked dromen dat iemand een hand op me strot legt of dat k wil bewegen maar dat niet kan.maarja hoe dat komt geen idee

verder veel sterkte ,,mishcien moet je net als k gw zeggen van fuck it man ben er zat van als er iets is laat maar komen.
Oud 16-12-2005, 13:50
Sad Rebel
Sad Rebel is offline
Citaat:
Kid Morbid schreef op 15-12-2005 @ 14:56 :
Ik heb een probleem dat hier op lijkt. Ik zou het niet 'bang in het donker' noemen, maar bang zijn voor een eventuele aanwezigheid, volgens mij ben je namelijk bang voor geesten.

Zou je kunnen uitleggen wat je hebt gezien vroeger, hoe zag die verschijning eruit? Was het een donkere vlek of had het echt de vorm van een persoon?
Ikzelf heb geregeld nog dat ik 's avonds iets zie lopen dat er niet is.
Veel kan ik je eigenlijk niet uitleggen hierover aangezien ze nu aan het onderzoeken zijn bij mij wat er mis is, maar tot nu toe hebben ze nog geen flauw idee.
Het was een soort groot, lang en harig wezen. Een beetje als een gorilla, maar dan rechtop staand als een mens. Ik vermoed gezien de vorm van de verschijning dat het een soort realistische droom oid moet zijn geweest.

Citaat:
Ik weet wel dat je hier zo snel mogelijk mee naar een psycholoog moet want zonder hulp kom je hier niet meer vanaf, zeker niet als je al 21 bent, dus ga hulp zoeken en snel.

Edit: Oh je bent al in behandeling bij een psycholoog, vertel je probleem zo snel mogelijk man, ze zullen je heus niet uitlachen of je kinderachtig vinden, jezus.
Waarom vind je het zo belangrijk dat ik hier snel mee naar een psycholoog ga? Klinkt alsof je het gevoel hebt dat het iets urgents is.

Citaat:
En zeker geen enge films meer kijken, doe je dat toch dan is het gewoon eigen schuld, dikke bult.

Trouwens, omdat je al bij een psycholoog loopt neem ik aan dat je meerdere problemen hebt, je moet wel snappen dat dit allemaal met elkaar in verbinding staat, die angst is waarschijnlijk voortgekomen uit een traumatische ervaring of soort van labiele emotionele persoonlijkheid. (Niet te letterlijk nemen.)
Maar de angst kan ook gewoon door stress worden veroorzaakt.
Ik denk dat je gelijk hebt en ik zal er ook zeker met hulp van m'n psych proberen uit te komen.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2005, 13:57
Kid Morbid
Kid Morbid is offline
Citaat:
Sad Rebel schreef op 16-12-2005 @ 14:50 :
Het was een soort groot, lang en harig wezen. Een beetje als een gorilla, maar dan rechtop staand als een mens. Ik vermoed gezien de vorm van de verschijning dat het een soort realistische droom oid moet zijn geweest.

Bedenk je wel dat de fantasie van een kind erg ver gaat.
Het kan voorkomen (veel mensen hebben het wel eens gehad) dat je hersenen een 'foutje' maken en je gedachten projecteren voor je ogen zodat het net lijkt alsof dat enge beest echt in je kamer stond, maar dat kan dus gekomen zijn door een verbinding die even verkeerd ging in je hoofd.

Waarom vind je het zo belangrijk dat ik hier snel mee naar een psycholoog ga? Klinkt alsof je het gevoel hebt dat het iets urgents is.

Nou, een goede nachtrust is erg belangrijk, en als je altijd angstig bent dan zorgt dat voor stress, en stress zorgt voor slapeloosheid etc.
Een vicieuze cirkel dus.

Oud 22-12-2005, 18:56
Verwijderd
Geen zin om alle reacties te lezen (A)

Die film waar je het over hebt is "They" of niet?

OT: ik ben ook bang in 't donker, maar niet na "enge" films te hebben gezien en ik heb ook niet echt iets specifieks in m'n jeugd meegemaakt ofzo. Ik vind het gewoon zo dood-eng omdat ik niks kan zien als het donker is. Zou me ook geen raad weten als ik blind zou worden *knock on wood*
Met citaat reageren
Oud 22-12-2005, 22:39
Verwijderd
Dit heb ik ook een hele lange tijd gehad. Elke nacht lampjes aan, snel in mijn bed sprinten want onder de deken was ik redelijk veilig en nooit kunnen slapen. Ik was altijd bang dat er inbrekers zouden zijn of iets dergelijks.

Misschien helpt het om heldhaftige verhalen over jezelf te verzinnen, hoe je die enge monsters zou kunnen verslaan, hoe sterk jij bent en hoe dom en slap die andere monster wel niet zijn. Misschien moet je ze gewoon belachelijk maken in je gedachten.

Bij mij is het op een gegeven moment over gegaan toen ik overal scheit aan kreeg. beetje verkeerde instelling had ik, het maakte me niet meer uit als die stomme wezens me iets aan zouden doen, en zo ben ik over heel wat angsten heen gekomen. Nu, na mijn depressie, ben ik niet weer bang geworden gelukkig. Een echte aanrader is deze methode natuurlijk niet. Ik denk dat de tip van het opbouwen van dark psycho wel een goede is en inderdaad geen enge films meer kijken. Ook niet stoer doen voor vrienden, nergens voor nodig, gewoon niet kijken want ik weet hoe erg het slapen is na zo'n film.

Ik zou het inderdaad bespreken met je peut, die weet denk ik wel meer handigheidjes om over dit probleem te komen en daar zitten er vast ook wel een paar bij die voor jou bruikbaar zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten