Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Feestdagen 2005

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-01-2006, 12:42
Tofke_H
Tofke_H is offline
Kennen ze dat in Nederland wel?!

Anyway, in geval van wel:
- Gaan jullie rond gaan?
- Hoeveel geven jullie als ze voor jullie deur staan?
Oud 03-01-2006, 12:43
de communiceerbeer
de communiceerbeer is offline
Volgens mij doen we daar niet aan in Nederland, hier niet iig.
Oud 03-01-2006, 13:08
MTpower
MTpower is offline
Ik geef nix, hier doen ze er niet aan ook geloof ik dus dat komt goed uit
Oud 03-01-2006, 13:14
Verwijderd
Daar doen ze in Nederland zeker aan.
Vroeger nog allerlei prijzen gewonnen bij buurthuizen enzo
(wij schreven altijd zelf een liedje, en dan met blokfluit en tamboerijn enzo)
De laatste jaren krijg ik er niet zo heel veel meer van mee. We wonen nu ook in een buurt waar niet zo heel veel kleine kinderen wonen.
Oud 03-01-2006, 13:21
Verwijderd
Hier doen ze er in dorpen wel aan, maar in de stad heb ik het nog nooit gezien. Ik heb er vroeger nooit aan gedaan. Volgens mij krijgen kinderen hier mandarijntjes en snoep.
Oud 03-01-2006, 13:24
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 03-01-2006 @ 14:21 :
Hier doen ze er in dorpen wel aan, maar in de stad heb ik het nog nooit gezien. Ik heb er vroeger nooit aan gedaan. Volgens mij krijgen kinderen hier mandarijntjes en snoep.
Bij ons in de stad (Tilburg dus) weet ik niet beter of al mijn vriendjes en vriendinnetjes van vroeger deden eraan.
Oud 03-01-2006, 13:25
Verwijderd
Citaat:
MadameMinke schreef op 03-01-2006 @ 14:24 :
Bij ons in de stad (Tilburg dus) weet ik niet beter of al mijn vriendjes en vriendinnetjes van vroeger deden eraan.
Ah, ik zit vast in een 'verkeerde' buurt (waar weinig kinderen wonen), dat kan ook natuurlijk
Oud 03-01-2006, 13:30
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 03-01-2006 @ 14:25 :
Ah, ik zit vast in een 'verkeerde' buurt (waar weinig kinderen wonen), dat kan ook natuurlijk
Dat kan, ja
Oud 03-01-2006, 13:45
Belgarath
Belgarath is offline
Zegt me weinig. Is een Rooms-Katholiek feest en we hebben niet zoveel katholieken in het noorden.
Oud 03-01-2006, 13:48
Silverchoice
Silverchoice is offline
In het dorp waar ik woonde heb ik er nooit iets van meegekregen (ook geen kinderen aan de deur). Weet alleen dat met 3 koningen officieel de kerstboom de deur uit moet.
Oud 03-01-2006, 13:50
Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik deed in de bovenbouw van de basisschool altijd mee; dat deed bijna iedereen bij ons. En dan geld ophalen voor een goed doel, maar wij vonden het snoep veel belangrijker, want al het snoepgoed werd verdeeld en dan had je na een paar avonden een hele trommel vol .
Er komt bij ons in het dorp altijd een brief bij iedereen in de brievenbus met de datum dat ze bij je in de straat komen, zodat je er op kunt rekenen en alvast iets klaar kunt leggen.
Oud 03-01-2006, 14:15
Verwijderd
Citaat:
Belgarath schreef op 03-01-2006 @ 14:45 :
Zegt me weinig. Is een Rooms-Katholiek feest en we hebben niet zoveel katholieken in het noorden.
Vieren ze daar ook geen kerst?
Oud 03-01-2006, 14:22
KiMZz
KiMZz is offline
Ik heb eerst in Friesland gewoond, daar vieren ze geen Drie Koningen maar wel Sint Maarten, op 11 november, hier in Brabant vieren ze dus wél Drie Koningen, maar geen Sint Maarten.
Maar 11 november is wel een bijzondere dag, 11-11 is namelijk de eerste aftrap van Carnaval!
Oud 03-01-2006, 14:53
Saycheese
Saycheese is offline
Citaat:
MadameMinke schreef op 03-01-2006 @ 15:15 :
Vieren ze daar ook geen kerst?
Kerst is niet alleen maar katholiek, kerst is een christelijk feest.
Oud 03-01-2006, 14:55
Verwijderd
Citaat:
Saycheese schreef op 03-01-2006 @ 15:53 :
Kerst is niet alleen maar katholiek, kerst is een christelijk feest.
Dat is waar.

Maargoed, ik ben geen van beiden en ik vier wel kerst, en vroeger zong ik ook met Driekoningen. En ik weet zeker dat er met mij meerderen zijn die dat doen/deden.
Oud 03-01-2006, 15:00
__
__ is offline
zodra er aangebeld wordt op de dag der drie koningen (ik weet niet eens welke dag dat is ? toch eens beter voorbereiden..) houden we snel allemaal onze mond, houden de gehele dag alle gordijnen dicht en kijken om de paar seconden of de kindertjes al verdwenen zijn. dan praten we weer door en gaat het leven weer door. totdat er weer aangebeld wordt uiteraard .

het is ook voor hun eigen bestwil hoor. we hebben toch slechts 1 mandarijntje in huis. dat is ook zo zielig met z'n drieën.
Oud 03-01-2006, 15:00
Saycheese
Saycheese is offline
Citaat:
MadameMinke schreef op 03-01-2006 @ 15:55 :
Dat is waar.

Maargoed, ik ben geen van beiden en ik vier wel kerst, en vroeger zong ik ook met Driekoningen. En ik weet zeker dat er met mij meerderen zijn die dat doen/deden.
Volgens mij viert het grootste deel van Nederland kerst, gelovig of niet. Maar een klein deel viert kerst echt met de religieuze betekenis erbij.

ontopic: ik zat vroeger op een katholieke basischool, en daar werd wel aandacht besteed aan Driekoningen. Maar langs de deuren gaan heb ik hier mijn hele leven nog nooit gezien of gedaan.
Oud 03-01-2006, 15:06
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik woon in een katholiek dorp, maar ik heb het hier eigenlijk nooit gezien
Oud 03-01-2006, 16:04
dark princess
dark princess is offline
ik weet alleen dat mensen de kerstboom uit huis doen of moeten hebben voor drie koningen

verder heb ik er eigenlijk nog nooit van gehoord
Oud 03-01-2006, 16:24
Stefanie
Stefanie is offline
Wij vierden het op zes januari in Spanje. Mijn ouders kochten dan cadeautjes en die werden afgegeven aan de zogenaamde drie koningen. Zij mochten dan diezelfde avond ze uitdelen aan de kinderen. Stonden we met zn allen te wachten op een groot plein totdat je naar voren werd geroepen en je cadeau mocht komen halen Echt gaaf was dat!
Oud 03-01-2006, 16:38
Go
Go is offline
Mij is het onbekend.
Oud 03-01-2006, 17:21
BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Nog nooit van gehoord.
Oud 03-01-2006, 18:24
Somebody Special
Somebody Special is offline
Volgens mij wordt het alleen in Brabant (en Limburg?) gevierd.
Ik heb het jaren gedaan maar het wordt alleen door kinderen gedaan, altijd leuk om een tas vol snoep op te halen!
Oud 03-01-2006, 18:24
drilboor sjakie
drilboor sjakie is offline
Ken ik niet.
Oud 03-01-2006, 19:23
Balance
Balance is offline
Citaat:
gerwin schreef op 03-01-2006 @ 17:38 :
Mij is het onbekend.
Oud 03-01-2006, 20:23
Lente
Lente is offline
ooh dat vond ik altijd geweldig het was altijd rennen naar het bejaardenhuis want daar kreeg je het meest we verzonnen altijd zelf liedjes, suuuper creatief uhuh
toen gingen we verhuizen en was ik helemaal teleurgesteld dat er niemand kwam zingen
Oud 03-01-2006, 21:11
hmhm
hmhm is offline
Ik weet wel wat het is, meestal doen wel wel iets met de pudding en de erwt enzo.
Oud 03-01-2006, 21:20
Verwijderd
hier doen we niets mbt rondgaan ofzo.
Oud 04-01-2006, 00:04
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Ja, dat kennen we wel in Nederland. Alleen het doet me weinig. Bij ons aan de deur komt op deze dag ook bijna nooit iemand langs.
Oud 04-01-2006, 21:21
Verwijderd
Wtf is drie koningen?
Oud 04-01-2006, 21:36
Verwijderd
Echt een hele openbaring voor mij, dit topic. Ik dacht serieus dat het een algemeen bekende feestdag was die er net zo hard bijhoort als alle anderen. Niet dus.
Oud 04-01-2006, 21:52
Bloem
Bloem is offline
Dat rondgaan klinkt als Sint Maarten Ik ken het niet iig.
Oud 04-01-2006, 22:03
Belgarath
Belgarath is offline
Wat houdt het precies in? Moet je bijvoorbeeld liedjes zingen bij de deur en krijg je dan een mandarijn (terwijl je liever een snoepje had gehad ) zoals bij ons Sint Maarten? Je zou denken dat het wel met geven en krijgen te maken heeft, in navolging van de geschenken van de wijzen.
Oud 04-01-2006, 22:17
Subject
Subject is offline
Wij deden vroeger altijd dat een van ons (zusje, broertje en ik) de koning was voor één dag. De koning werd je door het cakeje met de knikker te kiezen. Als je de koning was mocht je de hele dag een cape om en een kroon op, iets leuks verzinnen om te doen, bepalen wat we zouden eten die avond en langer opblijven. Mijn moeder speelde altijd vals, zodat we om de beurt koning waren.
Oud 04-01-2006, 23:46
Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Belgarath schreef op 04-01-2006 @ 23:03 :
Wat houdt het precies in? Moet je bijvoorbeeld liedjes zingen bij de deur en krijg je dan een mandarijn (terwijl je liever een snoepje had gehad ) zoals bij ons Sint Maarten? Je zou denken dat het wel met geven en krijgen te maken heeft, in navolging van de geschenken van de wijzen.
Bij ons werd het door de basisschool georganiseerd. Je ging dan in groepjes van 3, verkleed als de 3 koningen (dus 1 zwartgeschminckt), in een wijk alle huizen langs (met een volwassen begeleider). Je zingt dan bij ieder huis een driekoningenliedje, en krijgt in principe geld voor het project wat dat jaar het goede doel was. Bij veel huizen kreeg je ook nog wat snoepgoed of mandarijntjes, wat we in een grote zak deden. Aan het eind van de 3 dagen dat we 'driekoningenzingen' deden, werd dat snoepgoed onder alle kinderen verdeeld (zo'n 30).
Maar Sint Maarten ken ik dan weer niet.
Oud 05-01-2006, 09:51
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Bij mij in Zeeland doen ze niet aan Sint Maarten en ook niet aan Driekoningen.
Oud 05-01-2006, 15:16
Spacemonkey
Spacemonkey is offline
Hier doen ze niks met drie-koningen. Wel aan sint-maarten..
Oud 05-01-2006, 15:23
koelieboelie
koelieboelie is offline
Citaat:
Scootgirl schreef op 05-01-2006 @ 16:16 :
Hier doen ze niks met drie-koningen. Wel aan sint-maarten..
Advertentie

Regels voor berichten