Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-12-2005, 20:58
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
[ik vond het hier beter passen dan in De Kantine, maar verplaats het topic gerust, geachte forumbazen en -bazinnen]

Het Groot Dictee is weer geweest, en uiteraard hebben de Belgen weer gewonnen . Er zaten vreselijke woorden tussen, ik had 35 fout in die acht zinnen.

Op http://www.grootdictee.nl komen de zinnen ook te staan, ze staan ook ergens op Teletekst geloof ik, dus kijk ze eens na zou ik zeggen.

Nog andere deelnemers hier, en zo ja wat was jullie score?
Oud 19-12-2005, 20:59
Roosje
Roosje is offline
Nee.
Oud 19-12-2005, 21:03
Go
Go is offline
Ik heb het gekeken, maar zelf niet meegedaan. Ik weet dan ook niet hoeveel vauten ik zou hebben.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2005, 21:09
knir
knir is offline
Ik had 40 fout , deed voor het eerst mee en had me niet voorbereid ofzo, ik zat gewoon verveeld tv te kijken
Oud 19-12-2005, 21:14
Sketch
Sketch is offline
Ah, was dat vandaag

Vorig jaar had ik 30 fout geloof ik.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2005, 21:28
Verwijderd
Vijftien.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2005, 21:30
CSN
CSN is offline
Ik heb alleen de uitslag gekeken want ik kwam er te laat achter
Oud 19-12-2005, 21:30
Suey
Suey is offline
27 fout
Met citaat reageren
Oud 19-12-2005, 21:55
Verwijderd
98
Ik ben altijd al slecht in spelling geweest.

Hoe kijken jullie eigenlijk na? Ik tel elk dingetje als fout, dus als ik in één woord drie fouten maak tel ik dat ook als drie en niet als één omdat het in hetzelfde woord zit... Doen jullie dat ook?
Met citaat reageren
Oud 19-12-2005, 22:06
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
sonho schreef op 19-12-2005 @ 22:55 :
98
Ik ben altijd al slecht in spelling geweest.

Hoe kijken jullie eigenlijk na? Ik tel elk dingetje als fout, dus als ik in één woord drie fouten maak tel ik dat ook als drie en niet als één omdat het in hetzelfde woord zit... Doen jullie dat ook?
Meestal wel. Zo rekende in mezelf twee fouten aan in "twee-eiig" (ik spelde het als "tweeëiïg" of zoiets).

Daarentegen vind ik dat "in elkaar geflanste" (ik schreef inelkaargeflanste ) maar 1 fout was
Oud 19-12-2005, 22:18
Ieke
Ieke is offline
Ik begin er al niet eens aan. Ben heel erg dyslectisch en dit wordt gewoon een ramp, weet ik van te voren al en ik ga het dus ook niet eens proberen Stukken van gezien en toen wist ik zeker dat het een ramp zou worden als ik had meegedaan
Oud 19-12-2005, 22:32
Verwijderd
Ik heb niet meegedaan. Ik heb vannacht drie uur geslapen en daarna heb ik negen uur lang (zonder pauze van noemenswaardige lengte, besef ik nu) een lokale krant nagelezen op spel- en grammaticafouten. Ik verkeerde niet in de juiste stemming om te scoren.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 20-12-2005, 05:34
Verwijderd
Ha, en ik heb een touw nodig om te laten zien dat ik kan koorddansen?
Met citaat reageren
Oud 20-12-2005, 09:54
Harpo Noah
Harpo Noah is offline
Citaat:
gerwin schreef op 19-12-2005 @ 22:03 :
Ik heb het gekeken, maar zelf niet meegedaan. Ik weet dan ook niet hoeveel vauten ik zou hebben.
Dat is misschien maar goed ook. (Of was het een grap?)

Niet mee gedaan, wel gekeken. Herman Koch <3.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2005, 10:10
Verwijderd
Ik had 37 fout.

Ik wilde mijn o zo goede record van 23 verbreken.
(had ik vorig jaar maar meegedaan).
Met citaat reageren
Oud 20-12-2005, 10:12
Verwijderd
Citaat:
Manus J. van Alles schreef op 19-12-2005 @ 23:06 :
Meestal wel. Zo rekende in mezelf twee fouten aan in "twee-eiig" (ik spelde het als "tweeëiïg" of zoiets).

Daarentegen vind ik dat "in elkaar geflanste" (ik schreef inelkaargeflanste ) maar 1 fout was
Volgens mij is dat de goede manier van corrigeren ja.

Haha, mijn moeder en mijn zusjes hadden ook meegedaan en mijn vader heeft alles nog een keer nagekeken. Mijn zusje ging van 68 fout naar 83 fout
Ik bleef op 37 Dus ik had wél goed nagekeken. Dat wel.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2005, 12:29
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik heb het gezien, maar niet meegedaan. Volgend jaar maar weer Vorig jaar deed ik wel mee en toen had ik best veel fout, geloof ik (maar ik telde ook erg streng)

Dat vrouwtje dat gewonnen had, had gewoon tenminste en bohémien fout. Dat had ik dan weer wel goed gedaan
Oud 20-12-2005, 13:31
duivelaartje
duivelaartje is offline
Ik heb vorig jaar wel meegedaan, had geloof ik maar 17 fout. Dit jaar had ik geen tijd, maar misschien ga ik het via internet proberen.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2005, 17:12
Changshan
Changshan is offline
Niet meegedaan. Wat is er erg aan het fout doen van tenminste en bohémien? Tenminste staat ook vaak uit elkaar geschreven en bohémien kom je nauwelijks tegen...

Laatst gewijzigd op 20-12-2005 om 17:27.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2005, 17:18
Droomz
Droomz is offline
Niet meegedaan. Wist niet dat het er was en toen ik het zag, waren ze al met het verbeteren bezig
Oud 20-12-2005, 17:18
duivelaartje
duivelaartje is offline
Bohémien kwam geloof ik vorig jaar ook voor. Of het jaar ervoor, of die daarvoor, in ieder geval; ik ben het wel een keer in het dictee tegen gekomen. (Of ik droom..)

Tja, en tenminste is zo'n simpel woord, dan ga je twijfelen, dan doe je 'm fout.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2005, 17:36
Verwijderd
Citaat:
Changshan schreef op 20-12-2005 @ 18:12 :
Niet meegedaan. Wat is er erg aan het fout doen van tenminste en bohémien? Tenminste staat ook vaak uit elkaar geschreven en bohémien kom je nauwelijks tegen...
Haha. De meeste van die woorden kom je (ik) nauwelijks tegen. En je bent heus wel de man als je scrupules fatsoenlijk opgeschreven krijgt, maar dan kun je nog steeds de basisgrammatica als de als/dan-kwestie grondig verpesten. Bovendien ben ik tegen de nieuwe spelling, dus ik doe niet meer aan dictees.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2005, 17:49
the Delicious
the Delicious is offline
28 fout. Maar veel te domme fouten gemaakt.
Oud 20-12-2005, 18:32
I C U
I C U is offline
Ik heb niet meegedaan Misschien volgend jaar...
Oud 20-12-2005, 20:00
Saarah
Saarah is offline
41 fouten
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-12-2005, 20:14
T_ID
T_ID is offline
29 fouten. grmpf
Oud 20-12-2005, 20:54
Go
Go is offline
Citaat:
Harpo Noah schreef op 20-12-2005 @ 10:54 :
Dat is misschien maar goed ook. (Of was het een grap?)

Niet mee gedaan, wel gekeken. Herman Koch <3.
Natuurlijk is dat een grap . Zou wel heel erg dom zijn, twee fouten in een woord met zes letters
Met citaat reageren
Oud 21-12-2005, 09:15
Sasjeliefff
Sasjeliefff is offline
14 fout
Oud 21-12-2005, 09:37
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Changshan schreef op 20-12-2005 @ 18:12 :
Nou ja, de regel van wanneer je tenminste aan elkaar schrijft, is nu ook niet zó moeilijk. Ik bedoel, ze schreef wel woorden als twee-eiige en crapaudtje en weet ik veel wat goed en dan ineens tenminste niet, vond ik wel frappant
Oud 21-12-2005, 12:04
Changshan
Changshan is offline
Hehe, klopt wel ja.
Oud 21-12-2005, 13:20
Kateb
Kateb is offline
Citaat:
Grimm schreef op 20-12-2005 @ 18:36 :
Bovendien ben ik tegen de nieuwe spelling, dus ik doe niet meer aan dictees.
Is het te moeilijk voor je om net zo flexibel te zijn zoals de Nederlandse taal dat is? De regels omtrent de spelling van woorden zoals die zijn in de Nederlandse grammatica zijn wat genuanceerder en flexibeler dan die regels die je op de basisschool hebt geleerd. De meeste van deze gegeven regels zijn wel degelijk achterhaald, hetgeen jij ook uiteindelijk zal zijn als je ‘tegen de nieuwe spelling’ bent.

Ik zag je overigens eens enthousiast zijn over het feit dat ‘het topic’ over een jaar is toegestaan in de Nederlandse grammatica. Is het niet wat hypocriet van je enkel tevreden te zijn met de ‘nieuwe’ Nederlandse grammatica wanneer deze voldoet aan jouw wensen?

P.S.: Ik had er negen fout.

Kateb.

Laatst gewijzigd op 21-12-2005 om 13:24.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2005, 13:52
Verwijderd
Citaat:
Kateb schreef op 21-12-2005 @ 14:20 :
Is het te moeilijk voor je om net zo flexibel te zijn zoals de Nederlandse taal dat is? De regels omtrent de spelling van woorden zoals die zijn in de Nederlandse grammatica zijn wat genuanceerder en flexibeler dan die regels die je op de basisschool hebt geleerd. De meeste van deze gegeven regels zijn wel degelijk achterhaald, hetgeen jij ook uiteindelijk zal zijn als je ‘tegen de nieuwe spelling’ bent.

Ik zag je overigens eens enthousiast zijn over het feit dat ‘het topic’ over een jaar is toegestaan in de Nederlandse grammatica. Is het niet wat hypocriet van je enkel tevreden te zijn met de ‘nieuwe’ Nederlandse grammatica wanneer deze voldoet aan jouw wensen?
Nee. Nee. Nee. Nee.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2005, 13:53
Kateb
Kateb is offline
Je bent vermakelijk, Grimm, maar een goede schrijver zal je nooit worden.

Kateb.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2005, 13:54
Verwijderd
Citaat:
Kateb schreef op 21-12-2005 @ 14:53 :
Je bent vermakelijk, Grimm, maar een goede schrijver zal je nooit worden.

Kateb.

Haha, you make my day.
Sinds wanneer bestaan verhalen voor het grootste deel uit taalpuristische kunstjes, en valt de creativiteit, het plot en de diepgang weg tegen de taal zelf?
Met citaat reageren
Oud 21-12-2005, 14:01
Kateb
Kateb is offline
Citaat:
Grimm schreef op 21-12-2005 @ 14:54 :

Haha, you make my day.
Sinds wanneer bestaan verhalen voor het grootste deel uit taalpuristische kunstjes, en valt de creativiteit, het plot en de diepgang weg tegen de taal zelf?
Blijf vooral lachen, iedereen weet dat je het nu benauwd hebt. Altijd zit je hier maar de grote jongen uit te hangen met je woordenschat die mijn broertje al op zijn vijfde had. Je verhalen slaan nergens op, knul, ik vind ze deerniswekkend.

Sinds de oorsprong van taal zijn woordspelingen en taalpuristische kuntjes vele malen belangrijker dan de creativiteit, hetgeen jij niet eens hebt gezien je verhalen, het plot en de zogenaamde diepgang die schrijvers als jij telkens maar proberen te creëren.

P.S.: you made my day.

Kateb.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2005, 14:10
Verwijderd
Citaat:
Kateb schreef op 21-12-2005 @ 15:01 :
Blijf vooral lachen, iedereen weet dat je het nu benauwd hebt. Altijd zit je hier maar de grote jongen uit te hangen met je woordenschat die mijn broertje al op zijn vijfde had. Je verhalen slaan nergens op, knul, ik vind ze deerniswekkend.

Sinds de oorsprong van taal zijn woordspelingen en taalpuristische kuntjes vele malen belangrijker dan de creativiteit, hetgeen jij niet eens hebt gezien je verhalen, het plot en de zogenaamde diepgang die schrijvers als jij telkens maar proberen te creëren.

P.S.: you made my day.

Kateb.
Hoe zou ik nu met je in discussie moeten gaan als je de eerste regel al drogredeneert?
Smaken verschillen, als je mijn verhalen niet leuk vindt om te lezen, dan lees je ze niet. Zolang er mensen zijn die ze wel waarderen, blijf ik schrijven. Mijn woordenschat? Ik geloof niet dat ik hier actief bezig ben om mijn woordenschat te laten zien aan mensen, maar dat doet er niet toe. Ik geloof ook niet dat je een broertje hebt.
Creativiteit blijft belangrijker, naar mijn mening, hoewel taal onmisbaar is. Ik ben benieuwd hoe lang je hier al rondhangt, want dit is je eerste dag als lid.
Jij bent dus vóór de nieuwe spelling? Leg dan eens uit waarom. Vind jij het echt beter dat 'appèl' 'appel' wordt? Fran-krijk, terwijl de twee losse woorden 'Frank' (naar de Frankische volkeren) en 'rijk' zijn? Taal blijft gevoel en zolang de regelgevers zulke belachelijke dingen denken te kunnen doorvoeren, dan ben ik niet verbaasd dat de taal verengelst. Van gare fratsen als hierboven beschreven, wordt een taal echt niet mooier, hoe graag je ook afgeeft op mijn verhalen, die er overigens helemaal buiten staan.

PS: Het is nog geen verleden tijd, je bent nog steeds bezig met je poging mij belachelijk te maken. Ik vind het geweldig, maar inhoudelijk heb je nog niets gezegd.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2005, 14:20
Kateb
Kateb is offline
Citaat:
Grimm schreef op 21-12-2005 @ 15:10 :
- oeverloos gebral -
Harstikke goed van je dat zo'n lange tekst kan schrijven, laat ik dan maar meteen weer met een drogreden beginnen zodat je in je volgende post weer iets belachelijks kunt plaatsen: Heb je ooit van alinea's gehoord? Alsjeblieft!

Het stuk waarin je verhaalt over 'smaken verschillen' tot mijn duur van lidmaatschap negeer ik compleet, het is gewoonweg niet boeiend genoeg om er inhoudelijk op te reageren. Wat betreft de nieuwe spelling ben ik het er inderdaad mee eens, op al je vragen geef ik dan ook 'Ja' het antwoord, net zo kort als dat jij 'Nee' zei op mijn vragen.

Je spreekt overigens over 'regelgevers'... Die zijn er jammergenoeg niet. De mensen die de taal dagelijks hanteren in columns en verhalen en mensen die werken bij het Taaluniversum bepalen de grammatica elk jaar opnieuw. Je kent de regels niet knul, maar goed... Je bent nog jong.

P.S.: Maak er maar 'made' van, ik vind je niet meer interessant genoeg om een discussie mee te voeren. Dag amateur! Overigens wil ik alle mensen die me lastig vallen via PM even bedanken, hetgeen ik laat oplossen door een forumbaas.

Kateb.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2005, 14:30
Verwijderd
Citaat:
Kateb schreef op 21-12-2005 @ 15:20 :
Harstikke goed van je dat zo'n lange tekst kan schrijven, laat ik dan maar meteen weer met een drogreden beginnen zodat je in je volgende post weer iets belachelijks kunt plaatsen: Heb je ooit van alinea's gehoord? Alsjeblieft!

Het stuk waarin je verhaalt over 'smaken verschillen' tot mijn duur van lidmaatschap negeer ik compleet, het is gewoonweg niet boeiend genoeg om er inhoudelijk op te reageren. Wat betreft de nieuwe spelling ben ik het er inderdaad mee eens, op al je vragen geef ik dan ook 'Ja' het antwoord, net zo kort als dat jij 'Nee' zei op mijn vragen.

Je spreekt overigens over 'regelgevers'... Die zijn er jammergenoeg niet. De mensen die de taal dagelijks hanteren in columns en verhalen en mensen die werken bij het Taaluniversum bepalen de grammatica elk jaar opnieuw. Je kent de regels niet knul, maar goed... Je bent nog jong.

P.S.: Maak er maar 'made' van, ik vind je niet meer interessant genoeg om een discussie mee te voeren. Dag amateur! Overigens wil ik alle mensen die me lastig vallen via PM even bedanken, hetgeen ik laat oplossen door een forumbaas.
Alleenpiratenenterenmaardatmaaktjeongetwijfeldniksuitomdatjenuookzultv indendatikspatiesmoetzettenmaarikkrijgnuookontzettendveelzinomgewoondi tteblijvendoen
enterikzieniksmeervanjepostendatmoetwelwantandersmoetikweeraanhetlachg asvindjeooknietdatiknouvervelendbenikwelmaarikmagdatwantikhebeenwoorde nschatvaneenvijfjarige
enikbeneenpuberdusnumagiknoglekkerdomdoenwatikwildrieduisentkeerlekker puh
Nu ja, dat je lastiggevallen wordt via PM, kan ik op zich wel begrijpen, maar ik keur het (voor de vorm, natuurlijk) niet goed. Ik vind dat je je heel vervelend gedraagt door meteen zo'n vervelende, gesloten houding aan te nemen. Ik verdien een aai over mijn bolletje en een schouderklopje en steekhoudende argumenten. Regelgevers zijn er in zoverre dat zij bepalen wat er in het Groene B00kje komt, en dat het Groene B00kje dé spellingsautoriteit is. Je begrijpt dan (vast) wel dat ik die vervelende, contactgestoorde onvriendelijke goddeloze mensen opvat als regelgevers. Ons meningsverschil wat betreft spelling zal dan ook zo blijven, want ik houd net wat meer van de vorige spelling dan dat ik de versimpeling van de grammaticaregels omarm.
Dag knul. Bovendien, een geschikte forumbaas voor je probleem is de forumbaas plus, nu met nóg meer functies. Ieke beheert dit stuk, dacht ik. Ik weet verder ook niet waar je vriendjes hebt gemaakt hier.
Het forum dat je zoekt is M&M, FYI.

Laatst gewijzigd op 21-12-2005 om 14:32.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2005, 14:31
T_ID
T_ID is offline
Kateb, zeik niet, nokken met de persoonlijke aanval.
Oud 21-12-2005, 16:13
Changshan
Changshan is offline
Hm, Kateb is een oude bekende, en vooral een gefrustreerde? Kateb, als je dit allemaal nog leest, weet dan dat niemand inderdaad steekhoudende argumenten in je tekst zal kunnen vinden. Dag kerel, val anderen maar lekker lastig met je gezeik.
Oud 21-12-2005, 16:27
Kerboga
Kerboga is offline
Citaat:
Changshan schreef op 21-12-2005 @ 17:13 :
Hm, Kateb is een oude bekende, en vooral een gefrustreerde? Kateb, als je dit allemaal nog leest, weet dan dat niemand inderdaad steekhoudende argumenten in je tekst zal kunnen vinden. Dag kerel, val anderen maar lekker lastig met je gezeik.
Gelukkig zijn er wel mensen die steekhoudende argumenten tegen hem hebben.
Oud 21-12-2005, 16:37
Kateb
Kateb is offline
Citaat:
Kerboga schreef op 21-12-2005 @ 17:27 :
Gelukkig zijn er wel mensen die steekhoudende argumenten tegen hem hebben.
Zoals jij, die me lastig viel met PM's? Achterlijk mens...

Kateb.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2005, 16:41
Verwijderd
Citaat:
Kateb schreef op 21-12-2005 @ 17:37 :
Zoals jij, die me lastig viel met PM's? Achterlijk mens...
PM = laag.

Gewoon hier, deze gronden hebben al lang geen bloed meer gezien.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2005, 16:46
Kerboga
Kerboga is offline
Citaat:
Grimm schreef op 21-12-2005 @ 17:41 :
PM = laag.

Gewoon hier, deze gronden hebben al lang geen bloed meer gezien.
Och, ik wil ze best posten hoor. Zal je zien wie hier laag is. Maar goed, het is niet laag, het was sociaal doen, zijn probleem als hij dat anders opvat.
Posten?
Oud 21-12-2005, 16:48
Kateb
Kateb is offline
Citaat:
Kerboga schreef op 21-12-2005 @ 17:46 :
Och, ik wil ze best posten hoor. Zal je zien wie hier laag is. Maar goed, het is niet laag, het was sociaal doen, zijn probleem als hij dat anders opvat.
Posten?
Nee, je hoeft prive berichten hier niet te plaatsen, hetgeen bestraft wordt als ik daar tegen ben. Verder vraag ik je nu me met rust te laten aangezien ik genoeg van je heb.

Ketab.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2005, 16:48
duivelaartje
duivelaartje is offline
Jongens, het gaat over het dictee. Vecht de rest maar uit via de pm's die jullie toch al blijken te versturen.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2005, 16:50
Changshan
Changshan is offline
... en over de nieuwe spelling, die reden tot persoonlijke aanvallen blijkt te geven...
Oud 21-12-2005, 17:24
Verwijderd
... en over hoeren, die we ondersteboven aan lantaarnpalen binden...
Met citaat reageren
Oud 21-12-2005, 17:50
Roosje
Roosje is offline
Citaat:
Grimm schreef op 21-12-2005 @ 18:24 :
... en over hoeren, die we ondersteboven aan lantaarnpalen binden...
Waar?
Oud 21-12-2005, 17:52
Kerboga
Kerboga is offline
Citaat:
Kateb schreef op 21-12-2005 @ 17:48 :
Nee, je hoeft prive berichten hier niet te plaatsen, hetgeen bestraft wordt als ik daar tegen ben. Verder vraag ik je nu me met rust te laten aangezien ik genoeg van je heb.

Ketab.
Jammer genoeg werkt het zo alleen niet helemaal.

Citaat:
...iedereen weet dat je het nu benauwd hebt.
Kerboga.
Reageren

Regels voor berichten