Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-07-2007, 17:42
Mr.President
Mr.President is offline
Hey SF'ers,

Als je even tijd hebt, kun je dit even lezen .

Ik zou dit Topic eigenlijk net zo goed bij 'Het Lucht Je Hart Topic' kunnen plaatsen. Maar dit doe ik niet, omdat ik om advies vraag.
Het is ZomerVakantie, voor bijna iedereen heerlijk. Voor mij normaal gesproken ook. Maar nu niet.
Ik zit met een op een stapeling van kleine en andere problemen.
Eens in de aantal jaren heb ik een 'Depressie'. Ik weet begod niet waarom, maar ik kwam er altijd bovenop. En ik sta echt niet pessimistisch ingesteld. Maar nu weet ik duidelijk oorzaak van de problemen.
Ik woon in het Zuiden, dus de vakantie is al een tijdje bezig. We zijn al vroeg op vakantie gegaan, en ik kwam ook vroeg terug. Ik heb mijn beste vriend, die ik al ontzettend lang ken. Hij is nu op vakantie, en zo ook alle andere mensen waar ik bevriend mee ben.
Ik verveel me echter niet, wat je wel zou denken. Ik kom mijn dag wel door. Maar toch zit ik de hele dag op mijn kamer, omdat ik daar het meeste doe. Nu al 2 weken ziet mijn dag er als volgt uit: Lang uitslapen,eten,wassen,computeren,eten,tvkijken,computeren slapen. Toen ik thuis kwam van de vakantie dacht ik:'ik red me wel'.
Ik voel me wel op m'n gemak, maar sinds vandaag noemen m'n ouders al een 'kluizenaar'(ja ik woon nog thuis). Tuurlijk kom ik wel eens beneden, of ga ik effe iets op de post doe of dergelijke. Maar dat zelf de laatste week niet eens.
Mijn moeder zit me hele dag achter me aan te jagen, waardoor ik zelf nog gestressder wordt. M'n vader probeert er relaxt over te praten. Aardig van hem, maar hij zegt dingen die ik niet wil horen. Flauwe grappen etc.
Hij probeert ook de hele tijd voorstellen te doen. Waarom ik bijv. 'even niet naar Engeland zou kunnen'. Dat moet ik natuurlijk even uitleggen.
Ik interesseer me heel erg in culturen, dus ik had me aangemeld op een Penpal Site. Sinds 2004 heb ik al contact met iemand. Ik ben elke avond online, waardoor ik haar dus al die jaren al spreek. Ze heeft me gewoon veel gesteund. Doet er verder niet veel toe, maar het heeft wel een link met mijn onzekerheid. Dat wordt te ingewikkeld om te gaan uitleggen, want ik heb nú al een half boek geschreven.
Heb helaas geen geld, om haar te kunnen zien, want ik heb laatst al m'n centen besteed aan een duur keyboard. Haar vader is ook te streng. Zodat zij niet naar Nederland zou komen. Maar dat zou voor mij nu een van de enige oplossingen brengen. Ze is zo belangrijk voor me, en geweest. En ik voel ons contact nu afzwakken. Maar ik zou d'r graag wel zien.

Na dit verhaal is alles nog onduidelijker gok ik, maar zo niet weten hoe ik het anders zou uitleggen.

Ik voel depressiviteit opkomen, iedereen die ik ken is op vakantie, en al dat soort dingen.
Ik ben wel blij dat ik even m'n verhaal hier kwijt kon.

Geef AUB(!) je commentaar, advies, of je opmerkingen.

Bij voorbaat dank!

Ps. Ik vind het niet zo belangrijk om te zeggen hoe oud ik ben....Maar om het wel iets duidelijker te maken. Ik ben veel jonger dan de gemiddelde schoolforummer hier. Ik ben <16.

Oud 28-07-2007, 18:29
Verwijderd
De zomervakantie is voor veel mensen niet heerlijk. Juist omdat je je daginvulling en regelmaat vaak kwijt bent. Veel mensen voelen zich daardoor minder goed dan normaal gesproken.

Zoek een andere invulling van je dag dan de hele dag op je kamer zitten. Zoek een bijbaantje of doe klusjes voor je ouders (bijkomend voordeel: wie weet kan je dan ooit wel naar Engeland ), spreek af met andere mensen of ga langs bij een familielid ofzo, ga hardlopen of zwemmen, maar DOE iets. Vaak helpt dat al aardig.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2007, 19:12
Mr.President
Mr.President is offline
Hey Leonoor,
bedankt voor je reactie . Ja, dat leek mij ook al een goede oplossing. Even erop uitgaan. Al die kleine dingetjes, die helpen bij elkaar wel.
Ik ben blij dat ik toch even m'n verhaal kwijt kon.
Dat hielp ook een stuk.

Maar reacties zijn nog altijd zeer welkom!
Oud 28-07-2007, 19:41
Verwijderd
Ik moet eerlijk zeggen: ik vind deze vakantie ook niet leuk. Nu heb ik in het vooruitzicht dat ik weer terugga naar een plek aan de andere kant van de wereld om tewerken in september, maar toch. Ik werk veel, ook weinig sociaal leven er om heen, plus het feit dat het weer voor geen meter meewerkt.

Het is inderdaad wat Leonoor zegt. Zoek afleiding! Hoe moeilijk ook, maar probeer het. Zoek een baantje -ondanks dat je <16 bent- vrijwillig desnoods, en inderdaad:wellicht verdien je wat centen om naar Engeland te gaan. Maar bovenal: blijf positief denken. Ga genieten van kleine dingen, wil niet in eens grote dingen en allemaal tegelijk. Al is het maar een muziekje, een zonnestraal, een glimlach of de groet van de groentenman. Ga iets ondernemen, en begin rustig aan
Met citaat reageren
Oud 28-07-2007, 19:58
Verwijderd
Volgensmij wordt iedereen half depressed van lang uitslapen en de hele dag niks doen. Zet de wekker, en ga wat doen! Al is het -zoals Leoneer zei - vrijwilligerswerk. Je kan ook gaan sporten, een taal leren, dagje naar het strand (al is dat met dit weer nou niet echt lekker), whatever je leuk vind om te doen.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2007, 22:14
looneylover
looneylover is offline
ik snap best hoe jeje voelt, heb ik ook wel eigenlijk.
zit zelf ook de hele dag op me kamer te computeren, tv kijken.. en heb ouders die aan het zeuren zijn enzo..
maar heb er zelf nog niet zo'n last van ofzo..

maar zoals de andere zeggen probeer gewoon wat dingen te doen op een dag.
ik ga bijvoorbeeld elke dag met me honden een stuk wandelen, ruim het huis een beetje op enzo.. dan heb je toch iets gedaan.
misschien helpt het..

groetjes..
Oud 28-07-2007, 22:33
T_ID
T_ID is offline
Zo te horen heb je dringend een vakantiebaan nodig. Ik verveel me ook regelmatig de klere als ik geen werk heb. (zoals nu, grr..)
Oud 28-07-2007, 23:29
Roos
Roos is offline
Hoi, ik snap goed hoe je je voelt.

Ik denk dat je iets moet vinden waarmee je je uren kan vullen. Bijvoorbeeld een bijbaantje! Bij een uitzendbureau vind je vast een vakantiebaantje, waar je direct kan beginnen. Oh, je bent onder de 16, dan wordt dat misschien iets lastiger, maar misschien kan je in de kassen werken, of folders/kranten doen, of auto's wassen ofzoiets.
Een ander idee is misschien om lekker te gaan sporten (hardlopen). Dat breekt je dag op, en zorgt ook voor meer positieve energie.
Oud 28-07-2007, 23:36
Wammus
Wammus is offline
Voor mij is het precies omgekeerd. Ik ben blij dat ik even 2 dagen vrij heb (ik werk full-time). Ik heb voordat ik dit werk had ook een maand school (ik doe een BBL opleiding maar de lessen waren al afgelopen ivm examens en vakantie) en werkeloos thuis de loner achter z'n pc uit te hangen.

Wat mij heeft geholpen is muziek maken (ik speel gitaar al een tijdje) en daar heb ik me maar op gestort. Een advies van mijn kant is dus om een muziekinstrument te gaan leren bespelen daar ben je wel even zoet mee. Je zou eventueel ook teksten kunnen gaan schrijven waar je dan later een melodie bij verzint zodat je zelf liedjes maakt.

Succes iig
Oud 29-07-2007, 01:01
AzN
AzN is offline
Citaat:
Mr.President schreef op 28-07-2007 @ 18:42 :

Ik verveel me echter niet, wat je wel zou denken. Ik kom mijn dag wel door.
Je vind 't zelf wel oké dat je de hele dag in je kamer zit?
Citaat:
Mr.President schreef op 28-07-2007 @ 18:42 :
Mijn moeder zit me hele dag achter me aan te jagen, waardoor ik zelf nog gestressder wordt.
Ik voel depressiviteit opkomen, iedereen die ik ken is op vakantie, en al dat soort dingen.
Het 'gejaag' van je ouders bezorgen je stress en je wordt depressief door de eenzaamheid, zeg maar?

't Is vakantie, dus iedereen ontspant op z'n eigen manier. Mss doe jij dat wel door de hele dag te computeren, daar voel je je toch goed bij? Mss helpt 't om aan je ouders te vertellen dat je je slecht voelt door hun 'preken', ook al bedoelen ze 't natuurlijk goed. Laat ze anders je verhaal op dit topic lezen? Wie weet voel je je daarnaast minder eenzaam als je wat vaker terugkomt op dit forum of meer tijd gaat doorbrengen in 'n chatbox of MSN?

Ik weet niet of dit allemaal helpt hoor, maar voor mij zou 't 'n (kleine) stap in de juiste richting zijn.
Oud 29-07-2007, 01:41
trophus
trophus is offline
Hoi,

klinkt bekend, heb zelf erg veel hiervan meegamaakt vroeger:
1. De eenzaamheid en onzekerheid
2. Het alleen zijn in vakanties
3. De depressie
4. Je dagprogramma (laat opstaan, computeren, voor de tv hangen etc.)
5. de moeder die de hele tijd loopt te zeuren dat ik "niets doe"
6. Zelfs de penvrienden in het buitenland waar het niets mee werd uiteindelijk

Heb een paar tips voor je die je misschien kunt gebruiken:

1. Zoek een hobby
Ja het klinkt cliche, ja het is niet zo makkelijk als het klinkt.
maar een hobby is een heerlijke afleiding van de "sleur" waar je in zit op moment, en als je het goed doet kun je er zelfs nieuwe mensen mee leren kennen.
Ik zie dat je een nieuw keyboard hebt daar kun je op bezig gaan, maar is misschien toch beter om iets buiten de deur te gaan doen, de hele dag thuis hangen is deprimerend.

2. Klem niet te veel vast aan penvrienden in het buitenland
Ik snap dat je ze graag wil zien, ik snap dat je goed contact met ze hebt maar als je je op iets richt wat toch niet gaat gebeuren word je daar alleen meer down van.
Probeer wel het contact te houden dat is gezellig. Maar verwacht er nooit te veel van.

3. Sport
Ik weet niet of je aan een sport doet maar desnoods kun je gaan joggen of pushups/situps doen op dagelijkse basis.
Er is was discipline voor nodig maar je kunt het jezelf aanleren. Bij sport komt een stofje in je hersenen vrij waar je gelukkiger van word.
Heb je sportfaciliteiten bij je in de buurt? misschien leuk om eens langs te gaan, ook weer wat sociaal contact.

4. Als je er over wil praten, zoek een psycholoog of mensen die je begrijpen. Andere mensen zullen je niet snappen en met bullshit aan komen als "ach kijk naar Afrika daar is het veel erger, niet zeuren" etc. waardoor je je alleen maar slechter/schuldiger gaat voelen.

5. Bedenk ALTIJD:
De wereld is kei en keihard, het is nu eenmaal zo, niets aan te doen, je staat er niet altijd alleen voor, maar je hebt wel zelf de verantwoordelijkheid over je leven. Alleen JIJ kunt er verandering in brengen door het te veranderen, dat kan een ander niet voor je doen.
En aan de zonnige zijde: de wereld is groot, er is zo vreselijk veel te doen. Als je goed kijkt zie je overal wel iets positiefs, en de negatieve dingen die je kan zien kun je uitsluiten (niet makkelijk, maar het kan).
Het leven is kort, dus geniet er zo veel mogelijk van Want je verdient het.

Heel veel succes
Oud 29-07-2007, 09:40
Daboman
Daboman is offline
Zoals de rest zegt. Ga wat doen
Oud 30-07-2007, 15:43
Mr.President
Mr.President is offline
Hey,
Ik wou iedereen eigenlijk heel erg bedanken. Als ik eerste ben ik begonnen om mijn schema ontzettend om te gooien, dus gewoon lekker vroeg opstaan. En wat vroeger naar bed(waar ik overigens nog wel aan moet werken).
Ik heb nu zo ongeveer 6 Penvriend(en)innen erbij uit de VS, wat ik ontzettend leuk vind. Meer over culturen leren enz.
Dus ik heb genoeg te typen/schrijven.
Ik probeer er ook wat maar uit te gaan wat helpt.
Ik heb vandaag ook een keyboard binnen gekregen. Ik ben niet zo musicaal, maar ik doe m'n best.
Het depressed voelen, dat zit er nog wel een beetje in.
Oud 30-07-2007, 15:48
trophus
trophus is offline
Citaat:
Mr.President schreef op 30-07-2007 @ 16:43 :

Het depressed voelen, dat zit er nog wel een beetje in.
Dat zul je ook nog wel even houden, er is geen wondermiddel wat het zo even weghaalt
Maar hou de moed in, hou discipline, blijf optimistisch, dan komt het allemaal goed.
Oud 04-08-2007, 12:38
Gambokkur
Gambokkur is offline
waarom zoek je penvrienden ? kan je niet gewoon vrienden in je buurt zoeken ?
Reageren

Regels voor berichten