Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-11-2005, 20:40
TisKicking
TisKicking is offline
hoelang gaat een pc bij jullie mee?
wanneer vind je dat het tijd is voor een nieuwe?

Tell me!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-11-2005, 20:45
Jolt
Jolt is offline
om de 2 maanden

Nee, als het nodig is upgrade ik, maar nu een tijd niet meer, verkoop mijn spul weer, aangezien ik wacht op M2 en heb toch geen tijd om te gamen of andere zooi te doen
Oud 15-11-2005, 20:46
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Ik koop nooit een nieuwe PC. Ik doe ongeveer een jaar met een processor, videokaart en geheugen, tussen anderhalf en 2 jaar met een moederbord, 2 tot hooguit 3 jaar met een HDD en ik koop een nieuwe brander als de oude het begeeft. Zo ook met monitoren en andere randapparatuur.
Oud 15-11-2005, 20:51
Jolt
Jolt is offline
of totdat je een leuke aanbieding ziet....
Oud 15-11-2005, 20:52
Verwijderd
Ik upgrade altijd dingen waarvan ik op dat moment een beter nodig heb en dat gewoon per onderdeel..
Met citaat reageren
Oud 15-11-2005, 21:38
MaHo
MaHo is offline
Om de 3 jaar een nieuwe PC, tussentijds upgrade ik zo nu en dan eens wat.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2005, 21:50
Verwijderd
Citaat:
Jolt schreef op 15-11-2005 @ 21:45 :
om de 2 maanden

Nee, als het nodig is upgrade ik, maar nu een tijd niet meer, verkoop mijn spul weer, aangezien ik wacht op M2 en heb toch geen tijd om te gamen of andere zooi te doen
M2? Daar hoef je niet meer op te wachten hoor.

Ik upgrade praktisch nooit meer, sinds ik toch nauwelijks spelletjes speel. Systeem is al jaren gebaseerd op een XP1800+. Laatste upgrades waren CRT => TFT en K7S5A => K7S5A PRO (voor USB 2.0).
Met citaat reageren
Oud 15-11-2005, 22:02
Verwijderd
Haha, hard fucking core

Ontopic, ik koop nooit gehele PC's. Mijn kast is nog steeds dezelfde als ik kocht op de HCC-dagen meer dan zes jaar geleden, uiteraard met een andere voeding en inmiddels diverse blowholes erin. De andere componenten vervang ik wanneer dat nodig is. Ik denk dat ik zo'n eens per jaar één van de basiscomponenten vervang.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2005, 22:17
Gimme more beer
Citaat:
Jolt schreef op 15-11-2005 @ 21:51 :
of totdat je een leuke aanbieding ziet....
Ja, mijn huidige configuratie heb ik voor 600 euro op de kop weten te tikken, dat was toen minder dan 40% van de winkelprijs. Maar goed, nu zit ik wel high-end tot de zomer van volgend jaar, dus hoef ik niet zo snel te upgraden deze keer.
Oud 15-11-2005, 22:21
Jolt
Jolt is offline
high end?had je dan een nieuwe 3d kaart aangeschaft?

Maja ik verkoop denk ik over 3 maanden mijn hele shizzle.

Weg ermee, en plaats maken voor nieuwe shit.
Oud 15-11-2005, 23:06
Gimme more beer
Citaat:
Jolt schreef op 15-11-2005 @ 23:21 :
high end?had je dan een nieuwe 3d kaart aangeschaft?
Nieuwe processor, nieuw geheugen, nieuwe videokaart en een nieuwe HDD-setup. En dan nog m'n pracht-TFT'je natuurlijk
Oud 15-11-2005, 23:43
M@rco
M@rco is offline
Een PC gaat mee totdat hij stuk gaat, of niet meer met een acceptable snelheid de dingen kan doen die ik ermee wil doen

Ik koop ook nooit echt een hele nieuwe. Ik heb mijn huidige PC ergens in 2003 gekocht, maar daarvan is eigenlijk alleen de processor nog over (P4 2.4GHz). Verder heb ik alles wel een keer vervangen; soms omdat het stuk ging, soms omdat ik iets beters/stillers wilde.

Ik vind mijn computer prima zoals ie nu is (hij doet alles wat ik wil en is lekker stil), en gamen doe ik toch nauwelijks meer, dus ik zie voorlopig geen reden om hem te upgraden. Zou ook niet echt kunnen, ben maar een arme student
Oud 16-11-2005, 01:17
Wammus
Wammus is offline
Ik heb een paar maanden geleden een spiksplinternieuwe gekocht. Het enige wat toendertijd mee is gegaan van mijn oude pc zijn de HDD's maar die hebben het inmiddels ook begeven. Mijn vorige is zo'n 2.5 jaar meegegaan.

Ik ben niet echt van plan nog een compleet nieuw systeem aan te schaffen. Ik heb een goede voeding, kast en koeling dus dat gaat wel een x aantal jaar mee. Mocht het nodig zijn dan upgrade ik gewoon m'n procesor, videokaart, geheugen en moederbord. Harde schijf, DVD brander en andere randaparatuur koop ik gewoon nieuw als de oude het begeeft.
Oud 16-11-2005, 07:47
Jolt
Jolt is offline
mobo + cpu + geheugen + videokaart upgraden is eigenlijk al een nieuwe pc
Oud 16-11-2005, 08:06
phoxetis
phoxetis is offline
Citaat:
M@rco schreef op 16-11-2005 @ 00:43 :
Een PC gaat mee totdat hij stuk gaat, of niet meer met een acceptable snelheid de dingen kan doen die ik ermee wil doen
agree... ik monteer slechts video, gemiddeld gaat het moederbord een jaartje of 5 mee. wordt wel regelmatig geupdate natuurlijk met grotere harddiscs, nieuwe DVD brander, etc.
Oud 16-11-2005, 17:44
Verwijderd
Eens in de 2 jaar een nieuwe videokaart, processor, geheugen, moederbord en eventueel voeding. Met andere woorden rond de zomer van 2007 pas weer.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2005, 17:46
Heikneuter
Heikneuter is offline
Ding gaat om de haverklap stuk, dus elk jaar
Met citaat reageren
Oud 16-11-2005, 19:28
Big Boi
Big Boi is offline
Mwa heb nu al een 1,5 jaar dit systeem (P4 2.8 HT, 1024 mb PC3200, RAD 9800 PRO) en het enige wat ik er aan heb heb ge-upgrade is van 512 naar 1024, DVD brander en een Audigy 2 ZS.
De volgende uitgave word een TFT. Daar ben ik dan 350,- armer van. Daarna zal ik eens kijken naar een nieuwe vid kaart en evt een nieuwe mobo met SLI.
Ik kan nog wel ff een tijdje met de proc en ram voor de dingen die ik er mee doe. Zolang CS en winrar vlot lopen ben ik een happy camper.
Oud 16-11-2005, 19:39
Jolt
Jolt is offline
SLI en Crossfire is rotzooi, aangezien een single kaart je goedkoper is en betere performance neerzet, de performance winst is niet erg goed.

Alleen als je minimaal op 1600x1200+ speelt, eigenlijk is het geld verspilling.

Een 7800GTX 512 of GTX Top of X1800XT heb je meer aan, al zou ik liever wachten, R580 komt al over 2 maanden, en eventueel ook de opvolger van de 7800 serie.
Oud 16-11-2005, 22:33
Alejandro Sosa
Alejandro Sosa is offline
een pc kan in mijn ogen wel heel lang mee. maar ik koop (ma betaalt) om de 3 jaar zoiets een nieuwe pc. en af en toe wat kleine upgrades ja.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2005, 10:18
0oFZo0
0oFZo0 is offline
3 jaar geleden kocht ik een AMD 1800+ met 256mb ram, een Geforce 2 en een 40gb HD.

Op dit moment is het enige wat daaraan verandert is het geheugen (=512mb geworden) de videokaart (Geforce 5700) De voeding (van 300W naar 350W).
En ik heb er een tvkaart ingezet.

Ik game nu (bijna) niet meer dus ik stel ook niet meer zo'n hoge eisen, daarbij komt dat ik nu een zeer snelle laptop heb.

Maar toch ga ik wss binnenkort mijn pc ook wel upgraden, het nadeel is dat ik dan dus echt bijna alles moet vervangen.

CPU+geheugen+mobo (met een beetje geluk vind ik nog een goed AGP moederbord)
Oud 17-11-2005, 10:28
Verwijderd
Om de 3-5 jaar, als ik me eraan ga ergeren dat het ding zo sloom is

ik moet eerlijk zeggen dat ik alleen nog nooit zelf een PC heb gekocht... Kreeg altijd de oude van mn ouders. Die dan nog niet zo oud was.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2005, 09:01
J-roenn
J-roenn is offline
ligt er beetje aan hoe tevreden ik ben met m'n config, en of ik leuke aanbiedingen tegenkom voor upgrades.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2005, 16:17
0oFZo0
0oFZo0 is offline
Citaat:
J-roenn schreef op 18-11-2005 @ 10:01 :
ligt er beetje aan hoe tevreden ik ben met m'n config, en of ik leuke aanbiedingen tegenkom voor upgrades.
dat laatste speelt ook mee inderdaad
Oud 18-11-2005, 17:54
]{ing
]{ing is offline
gemiddeld een jaar of twee voor er een grote upgrade gebeurt.. het ligt ook heel erg aan wat er de moeite waard is. zo zijn de harddisks snel groter geworden maar bijv de cpu's niet zoveel in snelheid toegenomen (in hetzelfde prijssegment)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-11-2005, 12:01
Verwijderd
Om de 6 maanden vernieuwing, omdat ik mijn eigen pc als presentatiemodel gebruik en ik het bedrijfseconomisch gezien kan verantwoorden en afschrijven.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2005, 12:52
crazylegs
crazylegs is offline
ik upgrade onderdelen wanneer ik zin/geld heb.. dat is soms veel achter elkaar maar het kan ook zo zijn dat ik een half jaar niks koop.. laatste upgrade was nieuw mobo nieuwe hdd nieuwe cpu en nieuw geheugen das ongeveer een maand of 2 terug ik ga binnenkort mn geheugen verdubbelen va 1gb naar 2gb
Oud 19-11-2005, 15:03
3rd Rock
3rd Rock is offline
ik heb al 5 jaar dezelfde pc. er intussen alleen een isdn-modem uitgehaald een netwerkkaart ingebouwd en na een jaar of 2 zijn moederbord en dvd-speler vervangen. ow, en ik heb er nog 128mb geheugen bijgezet om XP te draaien
Het is een PIII 800mhz met inmiddels 256mb geheugen en een Maxtor 40gig schijf. Aopen moederbord en 2 bankjes van 128mb: 1 van Infeneon en 1 van onbekend merk. Creative DVD-romspeler (12x) en een plexwriter 12/10/32. Owja, videokaart....Geforce 2 MX met 32(!)mb geheugen
Zit er intussen wel aan te denken een nieuwe schijf te kopen, maar voorlopig voldoet dit brik nog wel. eerst maar eens sparen

Wat ik er mee doe? internetten en films kijken
Oud 20-11-2005, 16:01
Verwijderd
Niet. Ik vervang onderdelen gewoon als ze té verouderd of versleten zijn. Mijn pc'tje is goed genoeg voor wat ik er momenteel mee wil doen, en als ik iets beter wil gaan gamen dan gooi ik er gewoon wat intern geheugen bij en zou dat gewoon weer moeten lopen.

Ik heb tot nu toe maar één computer gekocht, en dat was vorig jaar begin september. Wanneer ik weer eens wat vernieuw of vervang weet ik niet, als de tijd rijp is.

Volledige pc kopen wil ook niet, sommige hardware uit mijn huidige pc zijn nog prima te gebruiken in een nieuwe.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2005, 10:44
Someboy
Someboy is offline
Nooit, vervang me componenten

Ik begon met 64 mb video en 512 mb geheugen, + 40 gig HD.
inmiddels is dat 256 MB video, 2 gig geheugen en 360 gig dus tja...
Oud 21-11-2005, 11:20
T_ID
T_ID is offline
Ik koop nooit pc's, ik vervang onderdelen wanneer ze echt de systeemeisen niet meer kunnen trekken of wanneer er iets kapot gaat en niet te repareren is.

Kast is onderhand 8 jaar oud, de monitor 5 jaar, de andere onderdelen tussen de paar maanden en het anderhalf, op het modem van 8 jaar oud na.

Mijn pc is dan ook eerder een freakshow dan een apparaat denk ik.

Hoewel de volgende nominatie voor hardware een dvd brander is, tot nu toe doe ik het slechts met cd's en dat begint onderhand toch aan de kleine kant te worden voor bestanden.
Oud 21-11-2005, 12:15
M@rco
M@rco is offline
Ik heb nog een NEC ND-3500 voor je, kopen?
Oud 21-11-2005, 13:22
crazylegs
crazylegs is offline
en dan weet ik nog wel een adres voor dvd's 100 stuks voor 52 eurie inclusief doosjes
Oud 21-11-2005, 14:45
Verwijderd
Hmm, heb begin vorig studiejaar m'n eerste eigen pc gekocht. En binnenkort gaan daar wat dingen aan geupgrade worden (hdd , 512mb d'r bij in).
En dan ws weer een tijdje niet tot ik me echt begin te ergeren aan de traagheid van m'n systeem. (a3200+, nu nog 512mb, 9800xt). Wil van de zomer eigenlijk wel een mooie 17 of 19" tft kopen, maar dat verdient eigenlijk ook een nieuwe videokaart ..

Maar een compleet nieuw systeem kopen zal ik de eerste tijd iig niet meer doen.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2005, 15:11
crazylegs
crazylegs is offline
hoezo verplicht dat een nieuwe videokaart?? Nergens voor nodig hoor
Oud 21-11-2005, 16:02
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
G-Lo schreef op 21-11-2005 @ 15:45 :
(a3200+, nu nog 512mb, 9800xt). Wil van de zomer eigenlijk wel een mooie 17 of 19" tft kopen, maar dat verdient eigenlijk ook een nieuwe videokaart ..
Een 9800XT heeft toch zeker minimaal 1 DVI aansluiting?
Met citaat reageren
Oud 21-11-2005, 16:13
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
ik draai nog steeds een Athlon XP2200+, en tot mijn eigen verbazing voldoet dat nog steeds prima. Ondertussen wel andere videokaart (van een brakke Geforce 4 MX440 naar een veel snellere Geforce 6800).

mwa en ondertussen een dvd-speler (die waren duur toen ik dit ding kocht) er bij in gezet, en de hele muis/toetsenbord zooi vervangen door draadloos logitech spul.

volgende upgrade wordt, wanneer ik dat nodig vind, hoogstwaarschijnlijk in een keer moederboard, processor en geheugen vervangen. Met een videokaart wacht ik dan totdat ik dat nodig vind.

voordat er weer geupgrade wordt, gaat er een laptopje komen. en tja, dat kost geld...

ow, je wou weten hoevaak ik een nieuwe pc koop... om de 6/7 jaar, gok ik, is de hele inhoud van de kast wel zo'n beetje vervangen, op de HD na.
Oud 21-11-2005, 23:24
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
]{ing schreef op 21-11-2005 @ 17:02 :
Een 9800XT heeft toch zeker minimaal 1 DVI aansluiting?
Op 1280x1024 met eye candy aan trekt ie niet veel meer, daarnaast is hij sterk verouderd (3 jaar)
Oud 22-11-2005, 13:39
LB06
LB06 is offline
Voor mij moeten er aan twee voorwaarden zijn voldaan:

1. Geld
2. Ik moet echt genoeg hebben van mijn huidige laptop.

Of:

Ik krijg er een van m'n ouders, zoals deze laptop (studie, gedeeltelijk dan ).
Met citaat reageren
Oud 22-11-2005, 16:32
0oFZo0
0oFZo0 is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 21-11-2005 @ 17:13 :
ik draai nog steeds een Athlon XP2200+, en tot mijn eigen verbazing voldoet dat nog steeds prima. Ondertussen wel andere videokaart (van een brakke Geforce 4 MX440 naar een veel snellere Geforce 6800).

mwa en ondertussen een dvd-speler (die waren duur toen ik dit ding kocht) er bij in gezet, en de hele muis/toetsenbord zooi vervangen door draadloos logitech spul.

volgende upgrade wordt, wanneer ik dat nodig vind, hoogstwaarschijnlijk in een keer moederboard, processor en geheugen vervangen. Met een videokaart wacht ik dan totdat ik dat nodig vind.
Dan moet je dus als je je videokaart vervangt iig ook weer je mobo vervangen.
Oud 22-11-2005, 16:37
Verwijderd
Dat is altijd een beetje het probleem, ja. De uitbreidingsmogelijkheden op een moederbord zijn meestal maar beperkt, hoewel dat gelukkig met dualcore-CPU's wel meevalt. Begon je met een single core-CPU en één reepje geheugen in single channel, dan levert een upgrade naar een X2 en dual channel geheugen wel veel snelheidswinst op. Maar dat is wel het meest extreme voorbeeld. Meestal moet je idd met je videokaart tegen je processor, geheugen en mobo vervangen, anders heeft het niet zoveel zin.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2005, 16:47
J-roenn
J-roenn is offline
Citaat:
nare man schreef op 22-11-2005 @ 17:37 :
Dat is altijd een beetje het probleem, ja. De uitbreidingsmogelijkheden op een moederbord zijn meestal maar beperkt, hoewel dat gelukkig met dualcore-CPU's wel meevalt. Begon je met een single core-CPU en één reepje geheugen in single channel, dan levert een upgrade naar een X2 en dual channel geheugen wel veel snelheidswinst op. Maar dat is wel het meest extreme voorbeeld. Meestal moet je idd met je videokaart tegen je processor, geheugen en mobo vervangen, anders heeft het niet zoveel zin.
daarom heb ik voor m'n socket 939 ook "maar" een 3000+ gekocht, dat is meer dan genoeg wat ik nu nodig heb en dan kan ik over n poosje ook nog leuk upgraden met , pak m beet de 5000 + ofzow ( socket A ging ook van 1100+ tot 3400+ )
Met citaat reageren
Oud 22-11-2005, 16:55
Verwijderd
Citaat:
J-roenn schreef op 22-11-2005 @ 17:47 :
daarom heb ik voor m'n socket 939 ook "maar" een 3000+ gekocht, dat is meer dan genoeg wat ik nu nodig heb en dan kan ik over n poosje ook nog leuk upgraden met , pak m beet de 5000 + ofzow ( socket A ging ook van 1100+ tot 3400+ )
Niet helemaal waar, dat laatste. Een 1100+ heeft nooit bestaan; de langzaamste Athlon XP was de 1500+ (10.0 x 133). De snelste is de 3200+ geweest (11.0 x 200). Bovendien zijn die niet allemaal uitwisselbaar. De Socket A-voet is weliswaar hetzelfde gebleven in pin count en afmetingen, maar de meeste moederborden die gemaakt zijn voor de oorspronkelijke Athlon, Duron en Athlon XP kunnen niet overweg met de Barton-core, die 512 in plaats van 256 KB cache heeft. Daarnaast zijn veel van de eerste-generatie borden niet geschikt voor hogere front side bussen dan 133 MHz.

Je zag dat ook bij Intel. De Celeron werd ook gemaakt in een PPGA-voet (Socket 370) en daarop zijn Celerons verschenen tot 566 MHz. Echter de daarna komende chips, de Celeron-A 566 en hoger op 66, de 100 MHz-Celerons en de Pentium-III Coppermines werkten met een FC-PGA1 voet (later zelfs een FC-PGA2 voet voor de P-III Tualatin). Ook daar zag je dat de processoren mechanisch wel in dezelfde voet pasten, maar dat ze toch niet werkten omdat de pin layout anders was.

Het platform is méér dan alleen de voet. Het BIOS en de chipset moeten snellere CPU's ook ondersteunen, en daar speelt de marketing ook mee: de industrie ziet liever dat je meteen een heel nieuwe plank koopt dan alleen een snellere CPU op je oude plank zet.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2005, 18:02
Big Boi
Big Boi is offline
Citaat:
Jolt schreef op 16-11-2005 @ 20:39 :
SLI en Crossfire is rotzooi, aangezien een single kaart je goedkoper is en betere performance neerzet, de performance winst is niet erg goed.

Alleen als je minimaal op 1600x1200+ speelt, eigenlijk is het geld verspilling.

Een 7800GTX 512 of GTX Top of X1800XT heb je meer aan, al zou ik liever wachten, R580 komt al over 2 maanden, en eventueel ook de opvolger van de 7800 serie.
Ik bedoelde dat ik geen AGP based mobo meer wil gezien PCI en SLI op bijna elk nieuwe mobo te vinden is. Daarbij dus tegelijk m'n vid kaart te willen vervangen.
En eventueel een 2e HD erbij.. m'n huidige 120 SATA schijfje houdt m'n film en serieverzameling niet meer bij en ik ben te lui om elke keer dvd'tje te branden.
Oud 23-11-2005, 18:05
Jolt
Jolt is offline
hdd is ook het geld niet meer 250 GB voor 100 euro, valt goed te doen.

Alleen over de videokaart wereld, dat is gewoon niet bij te houden.
Oud 23-11-2005, 18:33
0oFZo0
0oFZo0 is offline
Ik zag bij alternate een moederbord met een AGP 8x EN een PCIe 16× slot.

Jammer van de chipset die erop zit maar op zich zou dat voor veel mensen (bijvoorbeeld voor mij) best een bruikbaar bordje zijn als je twijfelt tussen AGP en PCIe.
Oud 23-11-2005, 18:34
Jolt
Jolt is offline
Er zijn meer moederborden, maar AGP is zo goed als dood, misschien komt er nog een 7800GT of X1800XL naar agp, maar pas begin volgend jaar, dan is de nieuwe generatie moederborden er al.
Oud 23-11-2005, 18:39
0oFZo0
0oFZo0 is offline
Citaat:
Jolt schreef op 23-11-2005 @ 19:34 :
Er zijn meer moederborden, maar AGP is zo goed als dood, misschien komt er nog een 7800GT of X1800XL naar agp, maar pas begin volgend jaar, dan is de nieuwe generatie moederborden er al.
Dat weet ik maar als je (zoals ik) niet al te veel wil uitgeven aan een snellere pc en niet gamed, kan het je heel wat schelen om een moederbord te nemen dat beide ondersteunt.
Oud 23-11-2005, 18:43
Jolt
Jolt is offline
als je niet gamed heb je voor 80 euro een moederbord en VFGA

Die onboard shit wat nu uit is is zeer zeker niet slecht, C61 is wel oke, RD580 ook, en RD480 ook wel
Oud 24-11-2005, 13:58
0oFZo0
0oFZo0 is offline
Citaat:
Jolt schreef op 23-11-2005 @ 19:43 :
als je niet gamed heb je voor 80 euro een moederbord en VFGA

Die onboard shit wat nu uit is is zeer zeker niet slecht, C61 is wel oke, RD580 ook, en RD480 ook wel
Daar valt ook wat voor te zeggen, maar ik hou liever mijn AGP kaartje anders heb ik dat laatst voor niks gekocht

En mocht ik ooit weer willen gamen hoef ik alleen maar een PCIe kaart te kopen
Reageren

Regels voor berichten