Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Films, TV & Radio
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-12-2005, 19:06
Verwijderd
"LLiNK start op 7 december met de documentaire serie “The Corporation”. In drie delen wordt de geschiedenis van het bedrijfsleven en de huidige positie van grote ondernemingen in de maatschappij belicht.

Deze documentaire tracht een beeld te geven van de onderneming, via de recente geschiedenis tot de huidige tijd. Via onder meer interviews met bijvoorbeeld top-ondernemers, academici, historici en cultuurdeskundigen wordt ingegaan op de onderneming als sociaal acterend systeem, institutioneel kapitalisme, en het fenomeen van 'winst' boven 'persoon'. Onder andere met Chris Barrett, Noam Chomsky en Michael Moore.

Door middel van vier voorbeelden uit de praktijk is in deel 1 van de serie, 'De pathologie van de Handel', te zien dat corporaties blind zijn voor de gevolgen van hun handelen."

Bron.

Gisterenavond ben ik tegen deel 1 van deze driedelige, naar mijn idee briljant in elkaar gezette documentaire gebotst.

De invloed van Michael Moore is erg goed te zien, maar het geheel heeft nét iets meer tact, waardoor de makers de kans krijgen om te praten met de allerlei invloedrijke lui die niks van iemand als Moore moeten hebben. Je ziet dus interviews met o.a. uberlui in de directie van Shell, maar ook reclames voor stoffen die achteraf giftig bleken te zijn en mja, ik weet niet, het sprak me echt enorm aan.

Die omroep btw, LLiNK, daar had ik nog nooit van gehoord. Maar blijkbaar hebben ze af en toe zendtijd op Nederland 3.

Hoe dan ook, de drie delen komen op de volgende tijdstippen:

De Afrekening
wo 21 december 2005 van 23:55 uur tot 00:52 uur op NED3

Planet Inc.
wo 14 december 2005 van 23:55 uur tot 00:52 uur op NED3

De pathologie van de handel
wo 7 december 2005 van 23:55 uur tot 00:52 uur op NED3

En die laatste is dus al geweest.

Ik ga zeker kijken. En bij deze raad ik dat jullie ook aan. Oordelend naar wat ik tot dusver heb gezien, is het een erg sterke documentaire.

Laatst gewijzigd op 08-12-2005 om 19:26.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-12-2005, 19:20
Rohit
Rohit is offline
http://forum.scholieren.com/showthre...readid=1311249

Oud 08-12-2005, 19:25
Verwijderd
Hihaho, niet gezien. Even kijken of ik het topic kan wissen en die shizzle in het documentaireding posten.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2005, 19:28
Verwijderd
Copy + paste naar het andere topic, deze mag dicht of weg en een fb mag dat doen want MIJ LUKT HET NIET.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 20:28
Verwijderd
En eigenlijk vind ik dat 'ie een eigen topic verdient. Het is al een beetje dood hier, alsof de weinige bezoekers in het docutopic kijken.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 21:15
Verwijderd
Even nog meer propoganda - hij scoort een 8,4 op IDMB.

http://www.imdb.com/title/tt0379225/
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 21:46
Rohit
Rohit is offline
Nou omdat je 4 keer achter elkaar gepost hebt, wil ik die docu ook zien
Oud 09-12-2005, 21:54
Verwijderd
Wel jammer dat deel 1 al is geweest. Alhoewel het onderwerp me niet echt interesseert, breng je het wel heel aantrekkelijk.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2005, 12:35
Verwijderd
Citaat:
N00dles schreef op 09-12-2005 @ 22:54 :
Wel jammer dat deel 1 al is geweest. Alhoewel het onderwerp me niet echt interesseert, breng je het wel heel aantrekkelijk.
Het onderwerp is interessanter dan ik omschrijven kan, dus het komt vast gewoon niet goed over. Ga maar gewoon kijken. (a)
Met citaat reageren
Oud 12-12-2005, 20:41
Rundfunk
Rundfunk is offline
Ik heb het al gezien. Inderdaad, erg Michael Mooreish, maar nog steeds ijzersterk
Oud 12-12-2005, 23:03
Supreme Dutch
Ik moest hem in de VS bekijken voor het vak ethiek.. Vond dat privatiseren van het drinkwater nogal opvallend.. Dat van die melk zal wel lichtelijk overdreven zijn.. Opzich wel interessant om een keer naar te kijken..
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 17:38
Verwijderd
UP, want het is morgen al.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 22:39
Verwijderd
NOG EEN KWARTIERRRRRRRR
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 22:59
Verwijderd
Ik ga kijken Ironisch trouwens, zonet, vlak voor het begin, was er een reclame van Microsoft
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 15:55
Outlaw
Outlaw is offline
was wel een interessante aflevering
Oud 15-12-2005, 16:55
Verwijderd
21 december komt deel 3.

En heh, toch wel leuk dat er door mijn propoganda mensen zijn gaan kijken. Goede zaak.

Ik vind het eigenlijk ook jammer dat ze die shizzle zo laat pas uitzenden. Ja, dat komt ongetwijfeld doordat er voldoende programma's zijn die meer kijkcijfers trekken. Maar tóch. Mij lijkt dat wat er in verteld wordt van redelijk belang is. (En ook al komt het óók uit een bepaald referentiekader, het is wel een kader dat wij gewoonlijk niet te zien krijgen.)
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 18:29
Verwijderd
Interessante aflevering wel.

Alhoewel, er is niks vernieuwends wat betreft onthullingen. Ik bedoel, iedereen weet wel dat misleiding en manipulatie van consumenten plaatsvindt en dat dat moeilijk te bevechten is omdat de bedrijven terugvechten met de duurste advocaten. Niet te vergeten dat ze de smerigste dingen uithalen om je als provocerende persoon (werknemer of buitenstaander) het zwijgen op te leggen.

Het gebeurt nu eenmaal. Ophef erover maken heeft echt geen zin. De mens is nu simpelweg geldbelust, dus men knijpt altijd wel ergens een oogje dicht bij 'foute praktijken'. Ik lig er niet wakker van.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2005, 16:26
Verwijderd
Citaat:
N00dles schreef op 15-12-2005 @ 19:29 :
Interessante aflevering wel.

Alhoewel, er is niks vernieuwends wat betreft onthullingen. Ik bedoel, iedereen weet wel dat misleiding en manipulatie van consumenten plaatsvindt en dat dat moeilijk te bevechten is omdat de bedrijven terugvechten met de duurste advocaten. Niet te vergeten dat ze de smerigste dingen uithalen om je als provocerende persoon (werknemer of buitenstaander) het zwijgen op te leggen.

Het gebeurt nu eenmaal. Ophef erover maken heeft echt geen zin. De mens is nu simpelweg geldbelust, dus men knijpt altijd wel ergens een oogje dicht bij 'foute praktijken'. Ik lig er niet wakker van.
Ja, dat klopt, dat het niets nieuws is. Maar vooralsnog hecht ik waarde aan de concrete voorbeelden die ze noemen.

En naar mijn idee moet er juist wél ophef over worden gemaakt. Het punt is dat er slechts weinig mensen zijn die weten hoe het er zoal aan toe gaat in de commercie. En ik hoop echt, alhoewel ik besef dat dit de ijdele hoop van een idealist is, dat als meer mensen het zien, er iets tegen gedaan wordt. Vandaar dit topic, vandaar het topic op Lifestyle, vandaar de post er over op m'n LJ en op een aantal LJ-communities, vandaar het zeuren tegen mensen op school. Ik ben vervelend. Maar aangezien ik er wél wakker van lig, hoop ik zo de kwestie meer onder de aandacht te brengen.

Geldbelust, ok, vooruit. Maar het moet niet ten koste van alles gaan.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2005, 20:05
Verwijderd
Up, laatste aflevering is vandaag. Vijf voor twaalf, Nederland 3.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten