Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Zoals Ruben Houweling vertelde in Trouw:
Citaat:
|
lijkt me geen goed idee om echt met borgsommen te gaan werken. Wellicht voor hele kleine misdrijven, maar daar krijg je vaak toch al geen celstraf voor. Voor zware misdrijven is het natuurlijk geen goed idee om mensen in de gelegenheid te stellen zichzelf vrij te kopen; misdaad blijft misdaad.
|
Verwijderd
|
Even los van de vraag of het klassenjustitie in de hand werkt is het onaanvaardbaar dat geld een rol speelt bij de strafvorderlijke dwangmiddelen die kunnen worden toegepast.
Als iemand wordt aangehouden, in hechtenis genomen of op welke andere manier dan ook aan een dwangmiddel wordt onderworpen, omdat de opsporing dat vereist, dan is het waanzinnig om hem weer vrij te laten omdat hij 'garant staat' met een geldsom. Iemand wordt ook niet in hechtenis genomen bij wijze van straf, iemand wordt in hechtenis genomen omdat een goede opsporing en strafrechtspleging dat eist, daarmee is dus fundamenteel onverenigbaar dat dat met geld wordt doorkruist. |
![]() |
||
Citaat:
Er kunnen ook nog extra middelen worden ingeschakeld als en reisverbod, huisarrest, intrekken van het paspoort.
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Ik ken natuurlijk het boek niet, maar als deze promovendus van mening is dat het onwenselijk is dat hechtenis vaak een hamerstuk is, dan lijkt het mij meer voor de hand liggen dat er meer rechters worden aangesteld die oordelen over de gegrondheid van hechtenis (een afweging waarin ernst van het delict, kans op vluchten, persoon van de verdachte et cetera een rol spelen).
Ik zie er op zich wel iets in voor vermogensdelicten en witte-boordencriminaliteit. |
![]() |
|
En kleine drugszaken. Een uit Nederland afkomstige bolletjesslikker komt heus wel naar zijn proces als hij anders een klauw geld kwijt raakt.
Juist bij kleine misdrijven kun je met zo'n som de tijd dat mensen in hun voorarrest een cel bezet houden verminderen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
En om nou anderen borg te laten staan voor hem...dan koopt zijn 'achterman' hem meteen vrij om hem terug te brengen voor een nieuw transport. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Mar sommige misdadigers zoals moordenaars moet je ook niet vrij laten. En de borgsom is ook geen verplichting, het is een mogelijkheid die je krijgt. En de advocaat kan ook zelf aan de rechter een x bedrag voorstellen, die de verdachte wél kan betalen. Bepaalde groepen zoals aannemers bij fraude kunnen imago-schade oplopen doordat ze in de gevangenis hebben gezeten. Of ze daarna nou wel of niet vrijgesproken waren, ze hebben in de cel gezeten en dus zal er wel iets mis mee zijn. Door de borgsom te betalen komen ze niet in de cel, en is hun imago nog een beetje gered. (Ja, en als ze voor fraude in voorarrest zitten kunnen ze gestolen geld hebben voor de borgsom)
||
Citaat:
Je begrijpt zelf best wel dat moord geen misdrijf is dat uberhaupt in aanmerking komt om de dader op borgtocht vrij te laten, het voorbeeld dat je probeert te schetsen is buiten proportie, geen goede vergelijking.
|
Er is wel iets voor te zeggen.. Krijg je die borg trouwens ook terug als je vrijgepleit word? Als bijvoorbeeld een notabele word aangehouden op verdenking van moord, zulke figuren zullen het vrij lastig vinden om zich aan te passen in de gevangenis (Ja, ik kijk veel OZ, dus ik heb een levendige en overdreven fantasie over wat zich daar allemaal afspeelt) en misschien dat de reputatie van deze personen (bijvoorbeeld advocaten) dusdanig aangetast kunnen worden na een verblijf in de gevangenis dat ze hun baan niet meer normaal kunnen uitoefenen. Voor hen lijkt het me wel een oplossing.. Wel beschuldigd, niet in de bak..
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Je wordt hier maar niet zomaar in hechtenis genomen. Daar is een (recidive of vlucht) gevaar voor de samenleving voor nodig. Of het gevaar dat hij zijn medeverdachten zal instrueren, of zijn slachtoffers en getuigen gaat bewerken, of anderszins bewijsmiddelen weg zal maken.
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|