Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Ik ben het met je eens, over die laatste zin ![]()
|
Ik vind het prachtig, vooral dat laatste is echt tragisch en daarom heel erg mooi. De emotie druipt ervan af, om het zo maar te zeggen; het is ook zo knap dat het hele gedicht die onschuld uitstraalt maar dat het ook getuigd van een geweldig inzicht. De onschuld waarmee je werkwoordstijden door elkaar hebt gebruikt en 'trug' hebt geschreven is ook erg vertederend.
Maar waarom 'is' de hemel leeg en 'blijft' de hemel niet leeg? Dat snap ik nog niet helemaal en daar ben ik erg benieuwd naar!
|
Het blijven dat 'zijn' wordt slaat ook terug op het teleurgesteld raken: Ken je de teleurstelling als je een e-mail, een brief verwacht, en hij komt maar niet? Dan ben je teleurgesteld in de persoon die de brief moest sturen, maar je verwacht stiekem nog steeds dat de brief enkel vertraging heeft opgelopen, dat hij nog wel komt, je hebt dan nog hoop.
Als de hemel leeg blijft, spreekt daar ook een soort van hoop, verwachting uit: "De volgende keer dat ik kijk is er wel iets." Je dacht wel dat er al iets zou zijn, maar omdat er nog niets is ga je er van uit dat God gewoon een beetje traag op gang kwam die jaren. Na keer op keer op keer op keer teleurgesteld geraakt te zijn, kom je dan tot de conclusie dat de hemel simpelweg leeg is, en dat al dat gehoop nergens op sloeg. Het kind raakt verbitterd.
Laatst gewijzigd op 26-12-2005 om 16:41. |
![]() |
|
Wauw, geweldig. Al had ik het in je eerste alinea uitgelegd als: wat leeg blijft is verloren, wat leeg is kan nog wederkeren, terwijl je in je tweede alinea uitlegt dat juist 'wat leeg is' dat wat leeg is in de definitieve vorm. Voor mij iets om over na te denken dus ^^!
Ik vind het echt een scherpe analyse trouwens, erg goed gezien ![]()
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
visje, pis je in het water.. Bloementje | 30 | 30-03-2005 15:44 | |
Verhalen & Gedichten |
Draai een regenboog om Dreamerfly | 14 | 10-02-2004 23:13 | |
Verhalen & Gedichten |
Boze man Dreamerfly | 12 | 30-12-2003 22:59 | |
Verhalen & Gedichten |
Over een kat die met zijn poot in een viskom zat Dreamerfly | 11 | 01-10-2003 19:20 | |
Verhalen & Gedichten |
Leuke kindergedichtjes gezocht! sinsere | 6 | 25-11-2002 19:23 |