Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / ARTistiek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-01-2006, 14:09
shanker
shanker is offline
hallo,
ik weet niet helemaal zeker of ik op het goede forum zit hier,maar ik waag het er maar op.
De laatste tijd heb ik geen enkele inspiratie meer qua tekenen of schilderen enz. Mijn vraag is: heeft iemand nog leuke voorbeelden van opdrachten van school of kunstacademie liggen waar ik misschien wat mee kan? Ik heb gewoon ff weer wat nodig om aan de slag te kunnen,en misschien dat ik op die manier er weer mijn eigen draai aan kan geven en zo weer wat meer kan gaan doen want nu schiet het echt niet op! Alvast bedankt!
Oud 12-01-2006, 14:37
woezel
woezel is offline
drugs.
of gewoon ff niets meer doen?
of gewoon wat rondkijken op internet.
Oud 12-01-2006, 15:18
Captain N
Captain N is offline
Als je geen inspiratie hebt moet je van het leven gaan nateken, doe je ten eerste wat nuttigs en dan komt de inspiratie vanzelf wel
Oud 12-01-2006, 15:37
Verwijderd
je kan ook oude tekeningen opnieuw maken. Ik heb besloten om binnenkort een oude tekening opnieuw te gaan maken.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2006, 18:06
shanker
shanker is offline
thanks voor de tips
Ben inderdaad ook al gaan zoeken op internet, maar ben daar zoiezo niet erg goed in (juiste info vinden enzo).
Het probleem is dat ik juist graag wil tekenen, maar dan pak ik mijn schetsboek en vervolgens komt er niets Maar ik ga verder klooien, misschien inderdaad wat ouds opnieuw gaan maken. Heb alleen niet zoveel bewaard (stom ik weet t).
Ohja: van het leven natekenen? Je bedoeld landschappen/portretten/mensen/dieren ofzo?
Oud 12-01-2006, 18:30
Verwijderd
Je mag mijn opdracht wel doen. Na weken dozen van alle kanten bekeken en getekend te hebben, gaan we verder met, jawel, cilinders. Fantastische opdracht, spanning, sensatie, ik leef mezelf uit! *kucht*

Mja. Op zich, het lijkt me wel leuk een compositie met haarlakbussen enzo uit te denken, maar daar houdt het ook op. Om nu weer weken aan een stuk een compleet oninteressant voorwerp te bestuderen om dit op zoveel mogelijk verschillende manieren op papier te krijgen.... argh. Ze hadden er beter wat kleur en abstractie tussen gezet.

Wel leuke opdrachten: vogels tekenen, naar waarneming, stileren, abstraheren, met vlek-en-plek-methode... Maar ik hou dan sowieso ook van vogels.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2006, 18:51
shanker
shanker is offline
vogels zijn leuk!! Hmz misschien kan ik daar inderdaad wel wat mee ja
Maar wat houd die opdracht die je nu moet doen in dan? Gewoon met vormen bezig zijn enzo? (welke opleiding doe je eigenlijk? jah ik ben erg nieuwsgierig )
Oud 13-01-2006, 08:29
Verwijderd
De vogel-opdracht? Dat was met opgezette vogels en dan eerst naar waarneming tekenen. Dan met pastels tekenen, met 3 kleuren: licht, middentoon, donker. Dat mochten absurde kleuren zijn. Daarna mocht je ze opwerken met eventueel een lichtere en donkerdere kleur. Toen trokken we ze naar vorm en abstractie, geïntegreerd in een geprepareerde achtergrond. En de laatste was het essentiële weer te geven met een paar vlekken en vegen, ook met pastels. Ik heb hier nog een topic over gepost met wat stadia. De 2e jaars mochten verdergaan in terugbrengen naar abstractie en beweging.

De cilinderopdracht: tekenen naar waarneming, met verschillende standpunten en methodes. Maar het moeten wel snelschetsen zijn. Nu ben ik sowieso erg snel in mijn tekenen en schilderen omdat ik niet van dat gepriel hou, dus dat was al zuchtend aanhoren. En daarna moeten we de stilleven schilderen met blauwen en bruinen met olieverf nat in nat.
Maar de stillevens komen me mijn oren uit. Sinds de herfstvakantie zijn we bezig met dat soort dingen. Eerst drappages (doeken in de knoop. Spannend), toen dozen om nog maar eens perspectief op te halen en nu flessen en cilinders. Argh. En als je je bedenkt dat ik binnen 1 les mijn werk meestal af heb en soms zelfs 2 en dat de anderen daar 5 lessen voor nodig hebben met hun gedetailleerd gepriel, dan kun je je heel erg vervelen ^^.

Ik doe het 1e jaar Schilderkunst aan de Stedelijke Academie voor Beeldende Kunsten Bilzen (jaja). Avondschool, 2x 3,5 uur per week + Kunstgeschiedenis.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2006, 10:45
snarl
snarl is offline
@ mutant; maar vind je t dan nog wel tof dan, daar?

mm ja wij werken met thema's, ik zit in t eerste jaar van minerva, groningen. vind die thema's niet enorm tof want t staat vast en ik weet zelf ook wel wat leuks. maar t lukt wel om je eigen ideeen in een thema te 'praten', is wel erg breed nog. maar ehm dan zou je nu dus 'iets' met territorium moeten gaan doen, als je echt die inspiratie nodig hebt... vorig blok confrontatie. komend blok manipulatie. misschien spreekt t je aan en kun je dr wat mee.

daaag
Oud 13-01-2006, 10:56
Verwijderd
Mja, ik erger me vaak en zucht heel hard als het me niet aanstaat ^^, maar meestal doe ik het toch op mijn eigen manier. En ze laten me ook doen gewoon. Vooral de vervanger (onze normale lerares is ziek) ziet me graag mijn gang doen. Hij vindt me een voorbeeld voor de rest ^^, hij vroeg woensdags zelfs of ik door de dag ook nog aan een andere academie les volg (altijd wel leuk om zoiets te horen).
En als het me echt niet meer aanstaat, dan kom ik meestal ff opdagen voor mijn aanwezigheid, of voor Kunstgeschiedenis en dan ga ik weer naar huis. Met de drapages duurde het me echt te lang. En 2x heb ik een doosje beschilderd. Hey, we moesten met acryl dozen schilderen en dat was precies wat ik deed
Met citaat reageren
Oud 13-01-2006, 10:59
Verwijderd
ik doe dan altijd gewoon geen tekenen, of juist een hele andere stijl ofzo. maar ik ga meestal gewoon een tijdje andere dingen doen, heb nog meer hobbies

oh ja en anders
Citaat:
drugs
Met citaat reageren
Oud 13-01-2006, 17:35
Flower_4_u
Flower_4_u is offline
Waar zit je op school, Mutant?

Bij ons moet je constant je eigen ding doen, zonder opgelegde opdrachten. We krijgen wel richtlijnen, maar die zijn dan bijzonder breed of vaag (bv: teken 4 hedendaagse stillevens op een kwart vierkante meter -> dit heeft dus niets met techniek te maken). Ik wou dat ik ook eens zulke technieken aangeleerd kreeg.
Oud 14-01-2006, 15:57
LaMazulu
LaMazulu is offline
Citaat:
spinneman schreef op 12-01-2006 @ 16:37 :
je kan ook oude tekeningen opnieuw maken. Ik heb besloten om binnenkort een oude tekening opnieuw te gaan maken.
Ik herinner me nog die palmboom tekening, erg vet om zo'n verschil te zien.
Oud 14-01-2006, 16:07
siese
siese is offline
als ik inspiratieloos ben, kijk ik weleens in het woordenboek.
er zijn ook veel leuke dingen die je kan gebruiken als je om je heen kijkt. (notitieboekjes/schriftjes aanleggen)
Als je zoekt naar specifieke opdrachten kan je ook meedoen aan wedstrijden bijvoorbeeld, zoals affiche ontwerpen, cartoonwedstrijden en dergelijke.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2006, 18:22
Nietzman
Nietzman is offline
Citaat:
snarl schreef op 13-01-2006 @ 11:45 :
@ mutant; maar vind je t dan nog wel tof dan, daar?

mm ja wij werken met thema's, ik zit in t eerste jaar van minerva, groningen. vind die thema's niet enorm tof want t staat vast en ik weet zelf ook wel wat leuks. maar t lukt wel om je eigen ideeen in een thema te 'praten', is wel erg breed nog. maar ehm dan zou je nu dus 'iets' met territorium moeten gaan doen, als je echt die inspiratie nodig hebt... vorig blok confrontatie. komend blok manipulatie. misschien spreekt t je aan en kun je dr wat mee.

daaag
Mweh, dezelfde blokken als vorig jaar dus.

Die thema's gingen ook he-le-maal nergens over want als je je bek een beetje op de goede plek hebt zitten kun je een stapel lege frietbakjes nog in thema's als "territorium" of "manipulatie" lullen.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 12:29
snarl
snarl is offline
Citaat:
Nietzman schreef op 14-01-2006 @ 19:22 :
Mweh, dezelfde blokken als vorig jaar dus.

Die thema's gingen ook he-le-maal nergens over want als je je bek een beetje op de goede plek hebt zitten kun je een stapel lege frietbakjes nog in thema's als "territorium" of "manipulatie" lullen.
ja dat is ook wat ik zei.. gewoon beetje praten en alles komt wel goed. en volgens mij is alles al jaaaaaren hetzelfde.. studiepuntentabel van 2000 stonden ook dezelfde themas in. toelatingsopdracht is ook stokoud. enz.

gaan we nog eens samen koffie drinken?
Oud 15-01-2006, 18:19
Nietzman
Nietzman is offline
Ik dacht dat je niet meer met me naar bed wou?

Maar sure, ik heb komende week geen lessen.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 23:30
snarl
snarl is offline
muha, koffie op school. in onze kantine staan nog geen bedden. misschien iets voor jouw volgende project dan..
Oud 22-01-2006, 13:38
Silver_Rose
Silver_Rose is offline
Citaat:
Mutant schreef op 13-01-2006 @ 09:29 :
Toen trokken we ze naar vorm en abstractie, geïntegreerd in een geprepareerde achtergrond.
ik teken wel, maar wat on earth betekent dit?
Oud 22-01-2006, 14:46
niña
niña is offline
Zoek het alfabet in de wereld. Maar dat zal wel meer een foto opdracht zijn, die heb ik alleen maar..
Oud 23-01-2006, 06:16
lady of the dark
lady of the dark is offline
Het helpt ook nog wel eens om gewoon een Vogue of een Engelse Marie Claire te kopen. Gewoon kijken naar hoe fantasievol die kleren van bekende ontwerpers zijn en naar hoe die sfeer is gedaan in de advertenties. Ik krijg er zelf altijd zin van..
Oud 26-01-2006, 10:25
Verwijderd
Citaat:
christiiiejna schreef op 22-01-2006 @ 14:38 :
ik teken wel, maar wat on earth betekent dit?
Vorm en abstractie: de essentie weergeven, terugbrengen naar het deel waar je nog een vogel en misschien nog de soort vogel in herkent, maar alle tierlantijntjes erbij weghaalt. En zelfs doortrekken naar abstracte vormen.

Integreren: toepassen naar, gebruiken naar

Geprepareerde achtergrond: een papier dat vooraf is opgezet met bepaalde materialen of kleuren

Maw: je had een aantal achtergronden waarnaar je ging werken en waarbij je de vorm van de vogels probeerde terug te halen/herkennen/gebruiken in de achtergrond die je al had.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten