Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-11-2003, 20:11
pechvogel
pechvogel is offline
haai!

Over een paar weken krijg ik een coloscopie.. kan iemand mij vertellen wat dit inhoud? en heeft iemand hier ook ervaring mee>

xxx
Met citaat reageren
Oud 02-11-2003, 20:19
anonieme_teddybeer
anonieme_teddybeer is offline
HET ONDERZOEK VAN DE DIKKE DARM

Een COLOSCOPIE bestaat uit het bekijken van de binnenzijde van de dikke darm en eventueel het laatste stuk van de dunne darm met een kleine camera, bevestigd op de top van een soepel buisvormig toestel. Tijdens het onderzoek kunnen door- heen de endoscoop instrumenten ingebracht worden om kleine stukjes weefsel weg te nemen voor microscopisch onderzoek of om bloedingen te stelpen en poliepen te verwijderen.

Voorbereiding en verloop:
Om alle delen van de darm goed te kunnen inspecteren moet deze leeg zijn, door het volgen van enkele dieet maatregelen en het uitvoeren van een darmspoeling. Vanaf 3 dagen voor het onderzoek mag U geen vruchten of groenten met pitjes (kiwi, druiven, tomaten...) meer eten en stopt U het gebruik van vezelstof houdende laxeermiddelen of psylliumzaadjes. De dag voor het onderzoek neemt u een drinkbare laxerende Phospho-Soda oplossing in. In de loop van de voormiddag voor het onderzoek volgt nog een aanvullende darmspoeling tot deze volledig zuiver is, waarna het onderzoek kan beginnen. Door inblazen van lucht in de dikke darm is het mogelijk alle delen zorgvuldig te onderzoeken, weefselstukjes voor onderzoek of poliepen weg te nemen. Gemiddeld duurt het onderzoek 15 tot 45 minuten. Het coloscopisch onderzoek is eerder pijnlijk en wordt best verdragen onder sedatie of lichte anesthesie. Na het onderzoek ontwaakt u verder in het (dag)hospitaal. Nadat de behandelende geneesheer u uitleg over het onderzoek heeft verstrekt kan u huiswaarts keren.

Voorzorgen en risico's:
Een coloscopie heeft beperkte kans op verwikkelingen. Hoewel er zoveel mogelijk voorzorgen worden genomen, kan geen enkele arts succes garanderen of verwikkelingen uitsluiten. Overdracht van infectie wordt voorkomen door gecontroleerde automatische desinfectie van het materiaal. Risico's voor bloeding of perforatie komen vooral voor bij interventionele endoscopische procedures, zoals wegname van poliepen. Ze kunnen aanleiding geven tot een heelkundige tussenkomst.

Alternatief:
De coloscopie is de gevoeligste methode om ziekten van dikke en laatste deel van de dunne darm op te sporen. Het radiologisch onderzoek met bariumpap geeft duidelijk minder details en laat niet toe stukjes weefsel weg te nemen voor onderzoek of een behandeling uit te voeren, zodat beginnende of microscopische aandoeningen over het hoofd gezien kunnen worden.

Google
Oud 02-11-2003, 20:28
Somebody Special
Somebody Special is offline
Moet ik dit wel of niet vertellen?

M'n vriend heeft het 2x gehad en het doet vreselijk pijn
Oud 02-11-2003, 20:50
nl2suzy
nl2suzy is offline
Ik vond het helemaal geen pijn doen..

Ik vond meer het ranzige spul wat je 2dgn van te voren moet drinken (het smaakt naar een soort dik achtig water..) .. ik ging er echt zowat van over me nek.. zelfs van een bouillontje (wat nog wel mocht) kreeg ik al kotsneigingen..

Ik heb wel dormicum (een soort van verdoving) gekregen tijdens de behandeling...
Oud 02-11-2003, 21:00
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Ze moeten alleen uitkijken dat ze je darmgas niet tot ontploffing brengen. Dat is nogal smerig namelijk.
Oud 11-01-2006, 21:16
Femme-Fatale
Femme-Fatale is offline
Heeft iemand anders hier nog ervaringen mee, ik krijg het ook over twee weken. Ik weet wel dat ik een roesje krijg dan zou ik er toch niets van moeten voelen?
Met citaat reageren
Oud 11-01-2006, 21:51
Roos
Roos is offline
Dat roesje maakt je slaperig en suffig, zodat je wat minder gespannen bent (letterlijk ). Je kunt nog wel pijn voelen, maar het zal we minder zijn. Je bent je ook minder bewust van de pijn. Hoeveel pijn je hebt, is niet in te schatten.

De meeste mensen vinden het onderzoek vervelend. Het is natuurlijk ook niet leuk. Maar als je je probeert te ontspannen en de instructies goed opvolgt, is het vrij snel weer voorbij.
Als je het echt niet fijn vindt, raad ik het aan om dit te zeggen tegen de arts of verpleging, dan kunnen ze je wat geruststellen en rekening met jou houden.

Succes!
Oud 11-01-2006, 22:18
Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Mijn vader heeft het gehad en hij vond het geen prettig onderzoek. Bij hem was alles gelukkig helemaal goed. Veel sterkte!
Met citaat reageren
Oud 12-01-2006, 10:41
Verwijderd
Mijn schoonvader heeft het nu 3 keer gehad, en mja, prettig is het niet, maar echt pijn heeft hij niet gehad. Hij vond het idee dat ze hem onderzochten heel geruststellend.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2006, 15:50
Hakuna
Hakuna is offline
Er schijnen mensen te zijn die het onderzoek lachend ondergaan, en er zelfs op geilen (echt waar! )

Ik niet hoor!
Met citaat reageren
Oud 12-01-2006, 15:53
Koen M
Koen M is offline
Citaat:
Cornel schreef op 12-01-2006 @ 16:50 :
Er schijnen mensen te zijn die het onderzoek lachend ondergaan, en er zelfs op geilen (echt waar! )

Ik niet hoor!
Vooral bij mannen is dat. Dat komt omdat de prostaat tegen de voorwand van de endeldarm zit, en de prostaat is heel gevoelig voor aanraking. Ze noemen hem niet voor niets de G-spot van de man ;-)
Met citaat reageren
Oud 12-01-2006, 16:11
Dith
Dith is offline
Mijn oma vond het drankje het ergste van alles.
Oud 12-01-2006, 17:13
coopergirl
coopergirl is offline
Ik heb er wel eens gekeken tijdens een colonscopie Ziet er uiterst onprettig uit. Helemaal omdat een aantal mensen nik svan het roesje vernamen..
Oud 12-01-2006, 18:31
stoepkrijtje
stoepkrijtje is offline
ik heb regelmatig zo'n onderzoek.
Je krijgt een roesje ja en daardoor wordt je slaperig. ik weet niet waarom ze bij jou gaan kijken maar de pijn ligt eraan. Ik had bijvoorbeeld onstekingen daar en toen deed het wel pijn. En een stukje was nauw en dat doet ook zeer. Maar nu heb ik wel een goeie internist want zodra het pijn deed kreeg ik wat meer verdoving. Nu moet ik ook zeggen dat het bij mij vrij ernstig was.

op zich hoef je je niet zoveel zorgen te maken want ze doen het meestal vrij voorzichtig en als je geen vernauwing hebt valt het mee. ik vind dat spul wat je voor de tijd moet drinken 10x zo erg als het onderzoek zelf. nog ff een tip voor dat spul je mag het mengen met ranja mits er geen sorbitol in de ranja zit.

Als je verder nog vragen hebt kan je me altijd pmen
Oud 12-01-2006, 18:41
Kali
Kali is offline
Citaat:
stoepkrijtje schreef op 12-01-2006 @ 19:31 :

Als je verder nog vragen hebt kan je me altijd pmen [/B]

Topic was een up van 2 november 2005, denk dat TS ondertussen wel al haar / zijn onderzoek gehad zal hebben.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2006, 20:45
Saycheese
Saycheese is offline
Citaat:
Kali schreef op 12-01-2006 @ 19:41 :
Topic was een up van 2 november 2005, denk dat TS ondertussen wel al haar / zijn onderzoek gehad zal hebben.
Nee, dat lees je verkeerd. Femme Fatale heeft een topic van 2 november 2003 ge-upt, maar vraagt vervolgens om nieuw advies.
Oud 12-01-2006, 21:41
Femme-Fatale
Femme-Fatale is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 12-01-2006 @ 18:13 :
Ik heb er wel eens gekeken tijdens een colonscopie Ziet er uiterst onprettig uit. Helemaal omdat een aantal mensen nik svan het roesje vernamen..
Wat bedoel je met niks van het roesje vernamen.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2006, 09:55
Somebody Special
Somebody Special is offline
Citaat:
Femme-Fatale schreef op 12-01-2006 @ 22:41 :
Wat bedoel je met niks van het roesje vernamen.
dat ze er niets van merkten.

Mijn vriend heeft het nu inmiddels 3x gehad (zijn moeder had darmkanker dus is uit voorzorg om de 5 jaar) waarvan de laatste ker met en roesje.

Hij merkte niets van het roesje, wat wil zeggen dat hij nog steeds het halve ziekenhuis bij elkaar schreeuwde, het deed verschrikkelijk veel pijn.
Ik ben erbij gebleven maar was geen pretje om te zien.
Achteraf blijkt het roesje wel te hebben gewerkt want er zijn bepaalde stukken waar hij niets van weet, alleen de pijn weet ie nog als de dag van gisteren, die is er niet minder door geworden.

Eigenlijk doet het maar 2x echt erg veel pijn, ik weet niet wat ze bij jou willen zien maar bij mijn vriend ging het alleen om de dikke darm, zo'n 90 cm. zijn ze naar binnen geweest.
Het is geen fijn gevoel maar de 2 bochten in je darmen geven de meeste pijn.
En het gas wat ze erin blazen voelt ook niet lekker..

Regels voor berichten