Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-12-2005, 18:27
Silver_Rose
Silver_Rose is offline
Heej kan je ook piano leren spelen op een orgel?

Het heeft wel dezelfde toetsen toch?
Oud 20-12-2005, 18:45
Verwijderd
Hehe, nee. Je kunt mss wel de akkoorden leren en welke noten waar zitten, maar je mist een paar belangrijke dingen: ten eerste het geluid (er komt nou eenmaal geen piano geluid uit een orgel). Ten tweede zijn orgeltoetsen héél anders, veel lichter. Verder heet een piano niet voor niets een piano (voluit: pianoforte)... Het bijzondere aan de piano is juist (tenminste toen hij net op het toneel verscheen), dat je hard en zacht er op kan spelen (dynamiekverschil). Op een orgel is elke aanslag even hard. Het hele idee en doel van het instrument is anders. Het idee om piano te leren spelen op een orgel is dus behoorlijk onzinnig.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2005, 19:07
Silver_Rose
Silver_Rose is offline
Ok, dankjewel, dan moet ik dus op pianoles, terwijl ik dus geen piano heb. Zijn er nog andere mogelijkheden??

denk het niet maargoed mischien zijn ze er wel
Oud 20-12-2005, 19:30
Verwijderd
Keyboard.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2005, 19:35
Silver_Rose
Silver_Rose is offline
kan ik dan ook met een keyboard pianospelen???

offtopic: shit ik kom wel heel erg dom over maar ik weet niet veel over muziek, behalve dat ik piano wil leren spelen.

Laatst gewijzigd op 20-12-2005 om 19:37.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2005, 19:37
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
er zijn zat keyboards waar je prima piano op kan leren spelen. Oke, een echte piano klinkt meestal wat beter, maar om t goed te leren voldoet een keyboard - met aanslaggevoeligheid - vaak prima. Heb je wat meer te besteden, dan is een elektrische piano een goed idee.

overigens kun je op een orgel best een hoop leren. als je net begint, en je hebt toevallig al een orgel, is het echt niet direct nuttig en nodig om een piano aan te schaffen. Na een tijdje echter wel.
Oud 20-12-2005, 19:39
Silver_Rose
Silver_Rose is offline
Ok, dankjewel

BTW: is 15 jaar een beetje oud om nog te beginnen met piano spelen?

Veel hebben het al onder de knie die 11 jaar zijn.

Laatst gewijzigd op 20-12-2005 om 19:49.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2005, 20:04
Verwijderd
Piano is inderdaad een instrument waar je jong mee begint, ik ben zelf ook al vanaf mijn kleuterjaren bezig en heb acht jaar les gehad. Wat niet wegneemt dat je ook later kunt beginnen, ik ken iemand die op zijn 17e begonnen is en nu drie jaar later al bijna de sterren van de hemel speelt. Als je maar gemotiveerd en muzikaal bent kun je altijd een heel eind komen.

En trouwens, ik heb een piano en een keyboard. Ik kan bijvoorbeeld geen Chopin op keyboard spelen, dat lukt me niet, gewoon omdat ik het gevoel dan niet heb. Als je even kunt zou ik proberen ook op piano te oefenen.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2005, 20:49
Verwijderd
Citaat:
christiiiejna schreef op 20-12-2005 @ 20:39 :
Ok, dankjewel

BTW: is 15 jaar een beetje oud om nog te beginnen met piano spelen?

tuurlijk niet, gewoon aan beginnen
Met citaat reageren
Oud 21-12-2005, 11:29
Silver_Rose
Silver_Rose is offline
Citaat:
thomaster87 schreef op 20-12-2005 @ 21:04 :
Wat niet wegneemt dat je ook later kunt beginnen, ik ken iemand die op zijn 17e begonnen is en nu drie jaar later al bijna de sterren van de hemel speelt.
ik ben blij dak dan niet de enigste 'oudste'zou zijn

Dankjulliewel voor je reacties, ben heel wat wijzer geworden
Oud 21-12-2005, 18:33
Silver_Rose
Silver_Rose is offline
sorry ik wou nog ff vragen hoe duur pianolessen zijn
Oud 21-12-2005, 18:51
Metal
Metal is offline
google
Oud 21-12-2005, 19:32
Fat_Bastard
Fat_Bastard is offline
Citaat:
christiiiejna schreef op 21-12-2005 @ 19:33 :
22,65
Oud 21-12-2005, 19:35
Fat_Bastard
Fat_Bastard is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 20-12-2005 @ 20:37 :
Oke, een echte piano klinkt meestal wat beter, maar om t goed te leren voldoet een keyboard - met aanslaggevoeligheid - vaak prima.
Ten eerste is een keyboard heel iets anders dan een piano, ten tweede kost een "keyboard met aanslaggevoeligheid", wat bekend staat als een "stage-piano", heel wat meer eurotjes dan een keyboard. Dan kan je net zo goed een scherp geprijsde tweedehands piano kopen....
Oud 21-12-2005, 19:53
Verwijderd
Citaat:
christiiiejna schreef op 21-12-2005 @ 19:33 :
Ik betaalde iets meer dan 500 euro per jaar voor een half uur per week privéles, ongeveer 35 lessen per jaar.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2005, 19:56
Silver_Rose
Silver_Rose is offline
Citaat:
Fat_Bastard schreef op 21-12-2005 @ 20:35 :
Ten eerste is een keyboard heel iets anders dan een piano, ten tweede kost een "keyboard met aanslaggevoeligheid", wat bekend staat als een "stage-piano", heel wat meer eurotjes dan een keyboard. Dan kan je net zo goed een scherp geprijsde tweedehands piano kopen....

de 1 zegt dit de ander zegt dat

maar, het beste (en goedkoopst) is dus om direct een (2de hands) piano te kopen?
Oud 21-12-2005, 22:52
DreamyTheater
Citaat:
christiiiejna schreef op 21-12-2005 @ 20:56 :
de 1 zegt dit de ander zegt dat

maar, het beste (en goedkoopst) is dus om direct een (2de hands) piano te kopen?
ik denk het wel.
op een keyboardje kun je het niet leren. ikzelf zit op conservatorium, en geef in mijn vrije tijd pianoles. en ik heb een paar leerlingen die oefenen op een keyboard, maar dat werkt absoluut niet. en het gaat veel langzamer vooruit dan op een echte piano. dat merk je gewoon. dus ik zou je ook aanraden om een piano te kopen. maar mss is het handig om een elektrische piano aan te schaffen, (als ie niet te duur is, EN die zijn ook 2e hands te vinden ) want dan heb je iig niet het probleem dat het ding voor de zoveelste keer vals is en dat iemand hem moet komen stemmen. maar of je een "akoestische" () of "elektrische" piano koopt, dat moet je zelf weten, maar ik raad je iig aan om NIET piano op een keyboard te leren, en OOK niet op een orgel. zoals al gezegd is, in het begin kan het natuurlijk wel, maar wil je er echt mee doorgaan, moet je echt denken aan het aanschaffen van een piano.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2005, 10:38
Fat_Bastard
Fat_Bastard is offline
Zou ik mogen vragen in welke plaats je op het conservatorium zit?
Oud 22-12-2005, 11:25
Verwijderd
Citaat:
Fat_Bastard schreef op 21-12-2005 @ 20:35 :
Ten eerste is een keyboard heel iets anders dan een piano, ten tweede kost een "keyboard met aanslaggevoeligheid", wat bekend staat als een "stage-piano"
een keyboard met aanslaggevoeligheid heeft geen gewichten in de toetsen, een stage-piano wel
Met citaat reageren
Oud 22-12-2005, 11:27
Silver_Rose
Silver_Rose is offline
het wordt dus iig sparen om het leven, heb ik in de gaten

wat is het verschil tussen een stagepiano en een normale piano, ik weet dat hij kleiner is maar wat zijn de andere verschillen dan?

Laatst gewijzigd op 22-12-2005 om 12:20.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2005, 15:28
Verwijderd
Ik zit ook op het conservatorium en geef dus ook pianoles in mijn vrije tijd, maar een keyboard (als in de zin van een entertainerkeyboard) zou ik echt afraden om op te leren pianospelen. Je zou namelijk als je later over zou stappen op echte gewogen hammer-action toetsen ontzettend moeten wennen aan de verzwaarde aanslag. Kost je weer een half jaar om onder de knie te krijgen, terwijl als je meteen begint op hammer-action toetsen je het vrijwel direct doorhebt.

Neem dan een stagepiano, dan kun je zelfs nog met koptelefoon op spelen als je anderen er in het begin niet mee lastigvallen.
Tegenwoordig zijn digitale pianoklanken en de toetsen echt van zeer hoge kwaliteit namelijk. Het is misschien even een investering, maar dan heb je ook wat.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2005, 15:30
Big D
Big D is offline
Verschil tussen stage piano en gewone piano is volgens mij dat de stage piano op elektriciteit werkt. Verder zit hem er volgens mij ook het verschil in dat de stage piano niet die 3 pedalen eronder heeft die een echte piano wel hebben (1 pedaal om de klanken door te laten klinken, 1 pedaal om de klanken "doffer" te maken en de 3e weet ik niet ).

Maar ik ben er niet helemaal zeker van.

Ik zou iig zeker gelijk op pianoles gaan i.p.v. orgelles.
Ik zelf heb eerst ongeveer 7 jaar orgelles gehad en daarna (na een tussentijd van ongeveer 2 jaar) ongeveer 2 jaar keyboardles.

Nu doe ik alweer een paar jaar niks en heb ik er achteraf spijt van dat ik niet eerst gelijk op pianoles ben gegaan. O.a. omdat ik nu meer moeite heb om loshandig van elkaar te spelen (vooral de wat moeilijkere pianoliedjes) en wanneer ik eens op een piano speel ik ook niet de klanken los van elkaar hard of zacht kan laten klinken, omdat ik die zwaardere toetsen niet gewend ben.

Edit: Wat Revon hierboven dus zegt over de zwaardere toetsen

Laatst gewijzigd op 22-12-2005 om 15:32.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2005, 15:40
Silver_Rose
Silver_Rose is offline
ik denk dan dat als ik een piano krijg/koop dat ik dan een digitale doe, jullie zeiden dat die mooier klinken toch? En dan hoef ik hem ook niet te stemmen, of iemand anders hem te laten stemmen.

Dat vind ik dan toch wel een groot voordeel

(digitale is toch hetzelfde als elektrische tog?)

Iig heeeel erg bedankt voor jullie info (en wat zitten/hebben jullie dan lang piano gespeeld ) ik hoop dat ik ooit goed kan pianospelen Ik heb der wel zin in pianoles!!!
Oud 22-12-2005, 15:53
Verwijderd
Een digitale piano klinkt natuurlijk nooit beter, het is altijd een nabootsing van het 'echte' geluid. Het is alleen heel handig omdat je dan makkelijk zonder overlast kunt oefenen. Een beetje kwaliteit stagepiano kost al wel gauw 900 euro (klass P-80 of RD-150).
Met citaat reageren
Oud 22-12-2005, 15:57
Silver_Rose
Silver_Rose is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 22-12-2005 @ 16:53 :
Een digitale piano klinkt natuurlijk nooit beter, het is altijd een nabootsing van het 'echte' geluid. Het is alleen heel handig omdat je dan makkelijk zonder overlast kunt oefenen. Een beetje kwaliteit stagepiano kost al wel gauw 900 euro (klass P-80 of RD-150).
ik hoef geen rekening met het overlast te houden, ik woon in the middle of nowhere!!

geloof me de enigen die er last van zullen hebben zijn de schapen en de koeien
Oud 22-12-2005, 16:04
Verwijderd
Ik twijfelde alleen even over de prijs, weet namelijk niet echt hoe duur een nieuwe piano is. Maar ik gok zo dat het wel duurder is. Zeker als je een beetje een goede wilt. Want al koop je een goedekope akoestische piano, dan kun je mss nog beter een elektrische kiezen omdat die tenminste nooit onstemt/evenwichtige kwaliteit geeft.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2005, 16:24
Silver_Rose
Silver_Rose is offline
maar als ik dat zo hoor, waarom koopt dan toch veel mensen een akoestische?
Oud 22-12-2005, 16:55
Carn
Carn is offline
ik speel geen piano maar als ik er zo over nadenk:

een echte piano:
1 - klinkt "echter"
2 - heeft vaak een groter bereik
3 - het is een "echte" piano

voordeel van electrische piano's is voornamelijk het feit dat je dus stil kan oefenen, dat ze kleiner zijn en minder wegen. Maar voor beiden ben je een flinke som geld kwijt wil je een degelijke kwaliteit hebben.
Oud 22-12-2005, 17:58
Silver_Rose
Silver_Rose is offline
Citaat:
Carn schreef op 22-12-2005 @ 17:55 :
Maar voor beiden ben je een flinke som geld kwijt wil je een degelijke kwaliteit hebben.
dat is mijn grootste probleem

maar ik denk dat ik er 1ntje ga huren ik heb gezien dat dat maar 30 euri's per maand is

krijg ik het toch nog voor elkaar
Oud 22-12-2005, 18:15
Verwijderd
Citaat:
Carn schreef op 22-12-2005 @ 17:55 :
ik speel geen piano maar als ik er zo over nadenk:

een echte piano:
1 - klinkt "echter"
2 - heeft vaak een groter bereik
3 - het is een "echte" piano

voordeel van electrische piano's is voornamelijk het feit dat je dus stil kan oefenen, dat ze kleiner zijn en minder wegen. Maar voor beiden ben je een flinke som geld kwijt wil je een degelijke kwaliteit hebben.
stage piano's hebben gewoon 88 toetsen, dat is nou juist een van de verhschillen met een keyboard. En gezinnen hebben nou eenmaal meer geld...
Met citaat reageren
Oud 22-12-2005, 18:16
Verwijderd
Citaat:
christiiiejna schreef op 22-12-2005 @ 18:58 :
dat is mijn grootste probleem

maar ik denk dat ik er 1ntje ga huren ik heb gezien dat dat maar 30 euri's per maand is

krijg ik het toch nog voor elkaar
Het is 'euro's'. En als je net wilt doen alsof het een latijns woord is, zeg dan 'euri' en niet 'euri's' .
Met citaat reageren
Oud 22-12-2005, 18:23
Silver_Rose
Silver_Rose is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 22-12-2005 @ 19:16 :
Het is 'euro's'. En als je net wilt doen alsof het een latijns woord is, zeg dan 'euri' en niet 'euri's' .
Ok dan
Oud 22-12-2005, 19:11
Fat_Bastard
Fat_Bastard is offline
Citaat:
cut_off schreef op 22-12-2005 @ 12:25 :
een keyboard met aanslaggevoeligheid heeft geen gewichten in de toetsen, een stage-piano wel
Je hebt gelijk, ik had het even verward met gewogen toetsen, my bad.

Anyway: een keyboard is dus een afrader.
Oud 22-12-2005, 19:37
Carn
Carn is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 22-12-2005 @ 19:15 :
stage piano's hebben gewoon 88 toetsen, dat is nou juist een van de verhschillen met een keyboard. En gezinnen hebben nou eenmaal meer geld...
ik doelde meer op elektrische pianos..mij is het verschil tussen een stage- en elektrische piano nogsteeds niet helemaal duidelijk maar bij den elektrische was het aantal toetsen toch wel verschillend bij sommigen.
Oud 22-12-2005, 19:38
Verwijderd
In principe heeft een elektrische piano altijd 88 toetsen.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2005, 19:44
Carn
Carn is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 22-12-2005 @ 20:38 :
In principe heeft een elektrische piano altijd 88 toetsen.
nahja ik was toendertijd bij de Musik Produktiv en daar stonden iig wat variaties..maar misschien dat piano's die meer dan 88 hadden en niet minder..maar ik heb er verder geen verstand van
Oud 22-12-2005, 19:44
Fat_Bastard
Fat_Bastard is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 22-12-2005 @ 16:53 :
Dit is natuurlijk een kwestie van smaak. De kwaliteit verschilt natuurlijk per merk en model, en het geluid van duurdere modellen is echt perfect.

Voor een beginnende pianist is het prima om te beginnen met een model dat nieuw rond de 700-800 euro kost (Yamaha P80). Een nieuwe Yamaha Yus kost nieuw 7000 euro... (Dat is dan ook wel een dure "echte piano", maar even om het prijsverschil te illustreren)

Voor 700 euro heb je dus een volwaardige stagepiano met 88 graded hammer action toetsen en 32 of 64 stemmig polyfoon. Het geluid is niet subliem maar daar mag je voor dat geld en die ervaring niet over miepen. Ook heb je niet zoveel opties en samples ingebakken (Bijv. een fender rhodes zit vaak pas in de duurdere modellen).

De reden dat je niet meteen een model van 2000 euro moet kopen is omdat je eerst maar eens moet zien of het je wel bevalt en of je bereid bent veel tijd en moeite te steken in het leren bespelen van een moeilijk instrument.

Als je na 2 jaar hard oefenen toe bent aan een nieuw model dan kan je gaan letten op het geluid, opties en, om nog dichter bij het echte pianogevoel te komen, een model waarbij de lage bastoetsen zwaarder wegen dan de hoge toetsen.

Piano spelen is zeker niet voor iedereen weggelegd want je moet vooral in het begin flink door de zure appel heen bijten. Als je echter gemotiveerd bent en je zet door dan ben je over 5 of 10 jaar blij dat je hebt volgehouden en krijg je er erg veel voor terug.
Oud 22-12-2005, 19:53
Fat_Bastard
Fat_Bastard is offline
Citaat:
Carn schreef op 22-12-2005 @ 20:44 :
maar misschien dat piano's die meer dan 88 hadden en niet minder..maar ik heb er verder geen verstand van
Dude, die piano's met meer dan 88 toetsen moet je me dan ff laten zien

Btw: Het verschil tussen een electrische piano en stage-piano:

Een electrische piano is een extreem lelijke uitvoering van een piano waarin het gebruik van materialen als plastic niet wordt geschuwd en waarin aan de achterkant een snoer zit. Mensen die een electrische piano kopen hanteren een leefwijze met een denkwijze die indruist tegen alle algemene percepties van estheticiteit.

Een stage piano is uitvoerig beschreven hierboven lijkt me.
Oud 22-12-2005, 19:55
Silver_Rose
Silver_Rose is offline
Citaat:
Fat_Bastard schreef op 22-12-2005 @ 20:44 :
n een model van 2000 euro moet kopen is omdat je eerst maar eens moet zien of het je wel bevalt en of je bereid bent veel tijd en moeite te steken in het leren bespelen van een moeilijk instrument.

ik zal er heel veel moeite voor doen, ik ken mezelf en ik weet gewoon dat mijn motivatie 2 x zo groot als de aarde kan zijn, maar uhm, als het zoveel tijd gaat kosten?..? toch niet meer dan anderhalf uur per dag heh? (ik bedoel..huiswerk...)

btw thanks fat_bastard voor de info
Oud 22-12-2005, 20:11
Carn
Carn is offline
Citaat:
Fat_Bastard schreef op 22-12-2005 @ 20:53 :
Een electrische piano is een extreem lelijke uitvoering van een piano waarin het gebruik van materialen als plastic niet wordt geschuwd en waarin aan de achterkant een snoer zit. Mensen die een electrische piano kopen hanteren een leefwijze met een denkwijze die indruist tegen alle algemene percepties van estheticiteit.
nou nou overdrijven is ook een vak. Volgens mij zijn het ideale alternatieven voor bijvoorbeeld een student op kamers Maar die ik toen gezien heb waren inderdaad stagepianos. Wel aardig, stonden ook een paar opengewerkte modellen zodat je het verschil in hamer mechanismen kon zien
Oud 22-12-2005, 21:39
Fat_Bastard
Fat_Bastard is offline
Citaat:
Carn schreef op 22-12-2005 @ 21:11 :
nou nou overdrijven is ook een vak. Volgens mij zijn het ideale alternatieven voor bijvoorbeeld een student op kamers Maar die ik toen gezien heb waren inderdaad stagepianos. Wel aardig, stonden ook een paar opengewerkte modellen zodat je het verschil in hamer mechanismen kon zien
Dude, ik zit uiteraard maar wat te provoceren. Stagepiano's lijken mij juist handiger voor een student op kamers (zoals ik) aangezien die gewoon veel handzamer zijn. De meeste electrische piano's zijn daarentegen erg lomp.
Oud 22-12-2005, 21:41
Fat_Bastard
Fat_Bastard is offline
Citaat:
christiiiejna schreef op 22-12-2005 @ 20:55 :
ik zal er heel veel moeite voor doen, ik ken mezelf en ik weet gewoon dat mijn motivatie 2 x zo groot als de aarde kan zijn, maar uhm, als het zoveel tijd gaat kosten?..? toch niet meer dan anderhalf uur per dag heh? (ik bedoel..huiswerk...)

btw thanks fat_bastard voor de info
Als je effectief oefent is een half uur per dag zat. Anderhalf uur per dag hou je toch niet vol.
Oud 22-12-2005, 22:22
Verwijderd
Citaat:
Fat_Bastard schreef op 22-12-2005 @ 20:44 :
Dit is natuurlijk een kwestie van smaak. De kwaliteit verschilt natuurlijk per merk en model, en het geluid van duurdere modellen is echt perfect.
Het blijft emulatie, dat kan nooit beter zijn aangezien het niet het echte is.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2005, 22:32
Fat_Bastard
Fat_Bastard is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 22-12-2005 @ 23:22 :
Het blijft emulatie, dat kan nooit beter zijn aangezien het niet het echte is.
Ergens snap ik natuurlijk wat je bedoelt maar het is ook maar net waar je criteria van "beter" liggen.

Als er een "perfecte" gesamplede piano zou zijn met perfecte nabootsing van het authentieke geluid en oneindige drukgevoeligheid (net zoals in feite een echte piano) dan zou het nog steeds emulatie zijn, maar toch de voordelen hebben dat de gesamplede piano nooit ontstemd raakt/beter vervoerbaar is/meerdere instrumenten in 1 kan bevatten/etc...
Oud 23-12-2005, 11:43
Silver_Rose
Silver_Rose is offline
ok,
ik begrijp dat dit een topic gaat worden van
'wie weet het meeste over piano's'

maargoed thanks anyway
Oud 23-12-2005, 11:51
Verwijderd
Echte piano's klinken helemaal niet altijd beter dan een stage/digitale piano. Dat is echt de allergrootste onzin.

Een hele dure vleugel/piano klinkt inderdaad beter dan een stagepiano, maar een nieuwere generatie stagepiano klinkt echt een stuk beter dan de gemiddelde middelklasse huispiano. Ga eens naar een muziekzaak en vergelijk zou ik zeggen.

Bovendien zitten er in een stagepiano meestal meerdere verschillende pianoklanken, en natuurlijk elec. pianoklanken. Rhodes, DX etc.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2005, 13:18
0123456789
0123456789 is offline
Tip: kijk op marktplaats, daar staan er bij de eerste 30 geplaatste advertenties al 8 onder de 100 ¨euri's¨. Reken daar nog zo'n 200 euro bovenop voor het vervoer en het stemmen van de piano. Et voila, ge hebt een eigen piano voor de prijs die je anders neer zou hebben gelegd voor 10 maandjes een gehuurde piano.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2005, 14:18
Silver_Rose
Silver_Rose is offline
Citaat:
wardt schreef op 23-12-2005 @ 14:18 :
Tip: kijk op marktplaats, daar staan er bij de eerste 30 geplaatste advertenties al 8 onder de 100 ¨euri's¨. Reken daar nog zo'n 200 euro bovenop voor het vervoer en het stemmen van de piano. Et voila, ge hebt een eigen piano voor de prijs die je anders neer zou hebben gelegd voor 10 maandjes een gehuurde piano.
daar heb je een punt.
Oud 23-12-2005, 23:50
DreamyTheater
Citaat:
Fat_Bastard schreef op 22-12-2005 @ 11:38 :
Zou ik mogen vragen in welke plaats je op het conservatorium zit?
Rotterdam why?
Met citaat reageren
Oud 24-12-2005, 08:49
Silver_Rose
Silver_Rose is offline
Oh, ik heb nog 1 klein vraagje.

Kan ik ook privelessen nemen zonder dat ik een diploma blokfluitles of weet ik veel gehad heb?
Ik heb nooit op blokfluiten gezeten, dus ik weet dat ik extra hard zal moeten oefenen met noten lezen.
Reageren

Regels voor berichten