Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
De reden dat ik nu nog hoofdzakelijk via een tekstverwerker en wat spreadsheets werk, is dat mijn applicatie niet helemaal functioneel moet zijn voordat ik hem kan gebruiken. Adresgegevens haalt hij al uit mijn nooby database, maar veel dingen lopen nog manueel, omdat ik niet alles in een keer kan maken. En in Base loop ik nu al anderhalve dag mijn hoofd te breken hoe hij mijn mooie postcode-tabel aan mijn adressen-tabel kan koppelen. Waarschijnlijk heb ik dan queries nodig in de aard van SELECT plaats FROM postcodetable WHERE postcode IS adressentable.postcode; en dat moet hij dan bij adressentable.plaats invullen Een simpele form maken lukt me in principe ook wel, maar dan wordt het weer lachen, omdat ik wil dat als (IF) de (pseudo-)sleutelgegevens (naam, voornaam, postcode) al in de tabel staan, dat hij dan automatisch de juiste gegevens uit die adressen-tabel haalt (UPDATE?), en als dit nieuw blijkt te zijn (ELSE) dat hij dan 'gewoon' een nieuw (INSERT INTO adressenbestand VALUES ...) record aanmaakt. Zoiets? Maar in de praktijk weet ik niet of dit de juiste werkwijze is, en twijfel ik nog of ik dit wel klaar ga krijgen. Maar om even op hetgeen ik eerst vroeg terug te komen: Om met een factuurnummer in Base te werken. Moet ik dan in eerste instantie een simpele table maken (factuurnummer, factuurdatum, totaalbedrag, klantID, bestandsnaamfactuur) en dan en query ORDER factuurnummertable BY factuurnummer SELECT factuurnummer FROM factuurnummertable WHERE factuurnummer > ?'alle andere factuurnummers' INSERT INTO factuurnummertable VALUES (factuurnummer + 1, ?'datum van vandaag', ?'totaalbedrag, dat voorlopig nog steeds niet in een database staat, dus geen idee hoe ik daaraan kom', adressentable.klantID, ?'bestandsnaamfactuur') Ik weet het even ook niet meer allemaal...
||
Verwijderd
|
Citaat:
fact_datum klant_id (evt. bestandsnaam) Totaalbedrag is niet nodig, aangezien je ook een tabel hebt waar de factuur regels in staat: regel_nr fact_nr product_id aantal prijs ligt vast in de producten tabel: product_id prodcut_code product_omschrijving product_prijs Om een nieuwe factuurnummer te 'genereren', doe je gewoon het volgende: select max( fact_nr ) + 1 as nieuw_nr from factuur bouw een simpel schermpje voor de invoer en je bent klaar. ofzoiets. |
![]() |
|
|