Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-06-2002, 14:54
niem
niem is offline
Ik bedoel is het eigenlijk iets van de laatste tijd...
heeft het te maken met materiele zaken, en de constante druk om te presteren...
of zouden de 'holbewoners' er ook al last van hebben gehad?!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-06-2002, 15:03
Gothic
Gothic is offline
ja en nee denk ik. Ik denk dat het idee/gevoel er altijd al is geweest, alleen zaten hun niet in de luxe positie als wij nu zitten. Zij leefden om voort te planten en zichzelf in leven te houden. Het was toen gewoon anders. Als men zich klote voelde ofzo denk ik dat ze het gewoon negeerde of het lichamelijk zouden uiten. Verder had je niet de relatie problemen enzo die we nu hebben, ze waren toen gewoon simpel...
Oud 20-06-2002, 15:05
niem
niem is offline
jah dus eigenlijk maken wij dus onze eigen problemen door ingewikkeld en gecompliceerd te denken toch?
mensen die in een psychose of depressie zitten doen het dus eigenlijk zef, en kunnen er iets aan veranderen door simpel te leven en denken?
of niet?
Met citaat reageren
Oud 20-06-2002, 15:09
wicce
wicce is offline
ik denk van wel. Ik denk dat vroeger mensen zich ook depressief konden voelen alleen toen werd het zeg maar niet "erkent". Er zat geen label op, dan kan je misschien snel gaan denken dat er niets mis is, en dat je je alleen even niet goed voelt? of juist voor lang. Of mensen die depressief waren werden als een gek gezien of zagen het op een andere manier. maar ik denk wel dat het al lang bestaat.
Oud 20-06-2002, 15:10
krijgdepleuris
krijgdepleuris is offline
IK denk dat het altijd al is geweest, misschien is de tijd van de holbewoners iets te ver terug voor depressies, maar vanaf de tijd dat er een beetje een echte beschaving kwam denk ik dat er ook wel depressies zijn geweest. Er waren hongersnoden enzo, die daarvoor gezorgd kunnen hebben. Ook het verliezen van kinderen kan voor depressies zorgen, dat gebeurde toen vaker dan nu.
Oud 20-06-2002, 15:14
niem
niem is offline
yep daar hebben jullie wel gelijk in...

maar ook bivoorbeeld bij dieren (misschien beetje rare vergelijking) ik zag laatst op animal planet ofsow een zebra en zn kind werd voor zn neus opgevroten... nouja die moeder rent gewoon weg en gaat bij de kudde... hup nix meer aan de hand!!
en zo was het bij de holbewoners vroeger ook denk ik... het waren toch meer dieren eigenlijk..

maar idd ik denk dan toch dat depressies al langer bestaan... alleen het lijkt wel of tegenwoordig steeds meer mensen zelfmoordneigingen hebben en snijden ed... dan vroeger?!
Met citaat reageren
Oud 20-06-2002, 15:22
krijgdepleuris
krijgdepleuris is offline
ja dat denk ik ook, de effecten van depressies zijn nu wel veel heviger.
Oud 20-06-2002, 15:29
niem
niem is offline
Citaat:
krijgdepleuris schreef:
ja dat denk ik ook, de effecten van depressies zijn nu wel veel heviger.
jah, als ik deze verhalen zo leus op het forum... nou daar word je niet echt vrolijk van...

en dan denk ik wel raar.. sommige mensen zijn er denk ik vatbaarder voor dan andere... ik heb opzich ook wel veel meegemaakt maar ben hier hier nog nooit psychotisch of echt depressief van geworden.... wellis boos/chegrijnig en verdrietig, maar niets meer...

raar eigenlijk...
Met citaat reageren
Oud 20-06-2002, 17:40
Amnesiac
Amnesiac is offline
depressies zijn begonnen wanneer de spiegel werd uitgevonden
Met citaat reageren
Oud 20-06-2002, 17:42
niem
niem is offline
Citaat:
Amnesiac schreef:

jah daar heb je dr eentje!!

ik meen het volgens mij is dat waar...
Met citaat reageren
Oud 20-06-2002, 17:46
Verwijderd
Citaat:
Amnesiac schreef:

Wat is dit voor bullshit? Wel eens je spiegelbeeld in het water gezien?
Met citaat reageren
Oud 20-06-2002, 18:13
niem
niem is offline
Citaat:
******** schreef:

Wat is dit voor bullshit? Wel eens je spiegelbeeld in het water gezien?
je spiegelbeeld in het water is nooit zo duidelijk als wanneer je een echte spiegel hebt natuurlijk...
Met citaat reageren
Oud 20-06-2002, 18:13
Verwijderd
ik denk vanaf de middeleeuwen of nog eerder, toen was er nl ook al borderliner
Met citaat reageren
Oud 20-06-2002, 19:04
Verwijderd
Citaat:
niem schreef:
je spiegelbeeld in het water is nooit zo duidelijk als wanneer je een echte spiegel hebt natuurlijk...
Lul niet .. daarnaast heeft echte depressie meestal niet zo veel met uiterlijk te maken.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2002, 19:20
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
niem schreef:

Anders kan je nog steeds aan andere mensen afmeten hoe knap men je vindt... die spiegels hebben er niets mee te maken...
Oud 21-06-2002, 18:36
Verwijderd
Citaat:
krijgdepleuris schreef:
IK denk dat het altijd al is geweest, misschien is de tijd van de holbewoners iets te ver terug voor depressies, maar vanaf de tijd dat er een beetje een echte beschaving kwam denk ik dat er ook wel depressies zijn geweest. Er waren hongersnoden enzo, die daarvoor gezorgd kunnen hebben. Ook het verliezen van kinderen kan voor depressies zorgen, dat gebeurde toen vaker dan nu.
Hier ben ik het grotendeels wel mee eens.

En dieren kunnen ook depressief zijn (voor die post over die zebra), ooit wel eens van dierenpsychologen gehoord? Nah, die bestaan iig. Ik denk dat honden en katten en varkens en kippen (laatste twee zijn slimmer dan honden, dat is wetenschappelijk bewezen ) en ook andere dieren ook last van depressies of iets soortgelijks kunnen hebben.

Ik denk dat dingen als depressies altijd hebben bestaan. Het komt nu alleen meer in de publiciteit. Vroeger was het een nog ergere taboe dan dat het nu nog is, zo iets mocht vroeger niet naar buiten gebracht worden, dus wist niemand het en leek het er gewoon niet te zijn. Tegenwoordig is er iets meer openheid over en dus lijkt het alsof het enorm toeneemt. Plus dat het af an toe misschien ook wel een beetje is omdat er zoveel publiciteit om heen is (ga me nou niet hierop aanvallen, ik zeg niet dat dat bij iemand hier het geval is, het is alleen wel een feit dat het 'in de wereld' wel gebeurd).
Met citaat reageren
Oud 23-06-2002, 19:46
PhenoBarbiedoll
PhenoBarbiedoll is offline
Ik denk het wel... Misschien werden die dingen vroeger alleen niet onderkend omdat men nog niet wist hoe de hersenen werkten. Iemand die vroeger een psychose of neurose had werd gewoon aangezien als "gek".
Reageren

Regels voor berichten