Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-01-2006, 21:04
Verwijderd
In eerste instantie lijkt het misschien een stomme vraag met een voor de hand liggend antwoord, maar soms zitten er grote verschillen in kleine dingen en ik zou het graag zeker willen weten. Is er iemand die het antwoord weet op de vraag uit de topictitel: Is een systeemtheoretisch denkkader en systeemdenken hetzelfde?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-01-2006, 21:15
Verwijderd
Die vraag kun je natuurlijk niet goed beantwoorden als je niet weet in welke context de vraag speelt. Het kan heel goed zijn dat in de psychatrie of de psychologie het begrip systeemdenken een synoniem is voor een systeemtheoretisch denkkader, terwijl in de filosofie het begrippen met een verschillende inhoud zijn.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2006, 21:17
Verwijderd
Je hebt helemaal gelijk. Ik heb het over de (kinder- en jeugd)psychiatrie.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2006, 21:34
Hawahaai
Hawahaai is offline
Omdat ik nieuwsgierig was geworden naar het antwoord op je vraag, heb ik even op Google gezocht. Daar vond ik op deze site dit:
Citaat:
Systeemdenken is gebaseerd op de ingewikkelde systeemtheorie. Enkele uitgangspunten:
Mensen, bedrijven, relaties,… worden benaderd als 'systemen'. In een systeem zijn de delen onderling afhankelijk en is het de relatie tussen de delen die kracht bevat. Een keuken is pas meer dan een losse verzameling voorwerpen als een mens hem gebruikt.
Systeemdenkers vertrekken vanuit het gewenste resultaat. Om te weten wat het gewenste resultaat is, zoeken ze naar het onderliggende systeem, de samenhang. "Bijvoorbeeld: voor de opvoeding van je kinderen ga je eerst na wat je er mee wil bereiken (resultaat). Wil je hen groot brengen tot 'verantwoordelijke volwassenen die respect hebben', dan vereist dit bepaalde keuzes in het nu. Dit is een samenhang."
Ik verwacht dus het hetzelfde is, maar ik hoop dat je betrouwbaardere bronnen kunt vinden dan deze...
Met citaat reageren
Oud 01-02-2006, 04:54
Verwijderd
Dank je wel.

@nare man: Als de vraag de filosofie betrof zat ik btw wel op het verkeerde forum.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten