Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-01-2006, 11:05
D'nisSe
D'nisSe is offline
Hallo iedereen

Ik heb dringend jullie advies nodig, mijn moeder heeft de laatste tijd allemaal rare dingen, ze heeft hartkloppingen, ze valt super veel af terwijl ze heel veel kan eten (en dit is al sinds vorig jaar juni, dat afvallen), rare vocht zakken onder d'r ogen en nog meer. Voor dit alles is ze in de kerstvakantie onderzocht maar dat ze zo veel afviel en die vocht zakken onder d'r ogen dat konden de dokter en de artsen in het ziekenhuis niet verklaren.
Afgelopen vrijdag was voor mij het toppunt er is een WORM uit d'r neus gekomen , ik heb nu al gezegd dat ze naar de dokter MOET maar ze is zo koppig, vandaag heb ik haar dan eindelijk weten te overtuigen. Die vocht zakken bij haar ogen zijn nu al veel minder dan vorige week vrijdag maar bij haar neus zit nu wel een bobbel en ze zegt dat die pijn doet (zouden dit eitjes kunnen zijn?), en weet misschien iemand hoe daar een worm terecht is gekomen?, en zou het kunnen dat ze al een tijdje wormen heeft in d'r maag (waardoor ze dus veel afvalt, want op wormen heeft de dokter niet getest) en dat er dus nu een worm is geweest die naar boven (neus) is gekropen ofzo??
Ik vind het echt zo ranzig, ik hoop dat er iemand is die mijn vragen kan beantwoorden.
Oud 22-01-2006, 11:26
Verwijderd
kan idd een lintworm zijn, zal maar naar de dokter gaan, heb ranzige verhalen gehoort daarover dat die beesten alles opeten enzo en uitelkaar vallen en als ze eten willen ze naar buiten komen enzo...
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 11:31
Choke
Choke is offline
kunnen wormen in je maag leven??
Oud 22-01-2006, 11:32
Verwijderd
Citaat:
Choke schreef op 22-01-2006 @ 12:31 :
kunnen wormen in je maag leven??
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lintworm

darmen wel
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 11:57
FLuKee
FLuKee is offline
Lintworm is uitgesloten. Die kruipt niet uit je neus. Kunnen spoelwormen zijn. Je wordt besmet met de eitjes, de larven penetreren de wand van je darmen, gaan via de bloedbaan naar de longen en worden opgehoest en terug ingeslikt. In de dunne darm wordt de larve dan volwassen en paart.

Is je moeder recent op reis geweest? Dan kan het ook een andere parasiet zijn...
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 11:58
Spacemonkey
Spacemonkey is offline
Het zou inderdaad wel kunnne verklaren waarom ze zoveel afvalt, terwijl ze wel veel kan eten. Maar volgens mij moet een lintworm geen invloed hebben op je hart . En het lijkt me sterk dat die uit je neus komt.
Oud 22-01-2006, 14:10
Somebody Special
Somebody Special is offline
Gatver, ik krijg de rillingen van je verhaal

Wat voor worm was het?
Een platte dunne witte (=lintworm)
Een kleine witte (= evt. aarsmade, die kinderen vaak hebben)
Een andere?
Heb je hem bewaard?

Naar de dokter lijkt me idd niet gek, dit kan het afvallen verklaren (lintworm).

Laatst gewijzigd op 22-01-2006 om 15:16.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 14:36
Verwijderd
Dokter ja, laten onderzoeken op een of andere worm. Die kunnen echt achterlijke dingen doen en op de meest bizarre plaatste terechtkomen Afvallen is in ieder geval een van de symptomen van wormen...
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 14:49
Nijn*
Nijn* is offline
Waarom heeft iedereen het over afvallen ivm een lintworm als hier toch duidelijk staat: 'Dat mensen door een lintworm zouden vermageren is een fabeltje; behalve wat vage maagdarmklachten merkt men het over het algemeen helemaal niet, behalve als de proglottiden van de worm met de ontlasting naar buiten komen.'

Het lijkt me eerder dat het een spoelworm was dan een lintworm, die komt niet zomaar uit je neus gekropen. Maar: als je de worm nog hebt bewaar 'm dan dan kunnen ze hem misschien onderzoeken en daardoor misschien haar klachten verklaren. In ieder geval: zsm naar de dokter lijkt me.
Oud 22-01-2006, 14:50
qghp
qghp is offline
Van lintwormen val je niet af.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 14:52
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Nijn* schreef op 22-01-2006 @ 15:49 :

Het lijkt me eerder dat het een spoelworm was dan een lintworm, die komt niet zomaar uit je neus gekropen. Maar: als je de worm nog hebt bewaar 'm dan dan kunnen ze hem misschien onderzoeken en daardoor misschien haar klachten verklaren. In ieder geval: zsm naar de dokter lijkt me.
Spoelwormen komen ook niet zomaar uit je neus

Ik snap niet dat je moeder niet naar de dokter is geweest of nu wil, ik had echt in paniek bij de dokter gezeten als er een worm uit mijn neus was gekomen

Ik denk niet dat het een 'standaard' worm als een lint- of spoelworm is, het lijkt me eerder een parasiet ofzo. Maar goed, ik heb er 0.0 verstand van, dus de dokter is de enige optie.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 14:54
D'nisSe
D'nisSe is offline
Ik heb het gevraagd aan mn ma of ze de worm nog had, die heeft ze weggegooid . Ik heb ook gevraagd of ze wist of het een spoelworm was maar mn ma zei dat spoelwormen wit zijn en de worm uit haar neus was bruin Ik weet het echt niet, ik heb ook al op het internet gekeken maar ik kom er echt niet achter wat voor worm het was.
Oud 22-01-2006, 14:54
Tsu
Tsu is offline
Misschien heeft niet alles een verband met wat haar moeder heeft. Ze heeft misschien last van meedere dingen, maar ik zo zeker naar de dokter gaan!
Oud 22-01-2006, 14:57
Nijn*
Nijn* is offline
Citaat:
Bloem schreef op 22-01-2006 @ 15:52 :

Ik snap niet dat je moeder niet naar de dokter is geweest of nu wil, ik had echt in paniek bij de dokter gezeten als er een worm uit mijn neus was gekomen

Ik denk niet dat het een 'standaard' worm als een lint- of spoelworm is, het lijkt me eerder een parasiet ofzo. Maar goed, ik heb er 0.0 verstand van, dus de dokter is de enige optie.
Nee, da's natuurlijk ook waar Maar omdat lintwormen behoorlijk zeldzaam zijn in de westerse landen en spoelwormen volgens mij minder, leek het me logischer. Maar ehm, het lijkt me inderdaad ook eerder een parasietachtigiets.
Oud 22-01-2006, 15:02
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
D'nisSe schreef op 22-01-2006 @ 15:54 :
Ik heb het gevraagd aan mn ma of ze de worm nog had, die heeft ze weggegooid . Ik heb ook gevraagd of ze wist of het een spoelworm was maar mn ma zei dat spoelwormen wit zijn en de worm uit haar neus was bruin Ik weet het echt niet, ik heb ook al op het internet gekeken maar ik kom er echt niet achter wat voor worm het was.
Ik snap echt niet dat jouw moeder je wel op internet laat zoeken maar niet naar de dokter wil, eigenlijk
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 15:15
Ieke
Ieke is offline
Sommige worminfectie's kunnen al langer bestaan. Vraag is waar ze allemaal geweest is, het kan ook best een exotische soort zijn.
Maar echt, naar de dokter ermee, dit klinkt iig niet goed.
Oud 22-01-2006, 15:15
Somebody Special
Ik heb ook even gezocht, spoelwormen hoeven (zoals ook ik dacht) niet altijd wit te zijn maar kunnen ook bruin zijn en op een regenworm lijken.

Heb er een foto bij gedaan maar dan via een link want hij is niet voor zwakke magen

Spoelworm foto (van een kluwe)
Oud 22-01-2006, 15:30
D'nisSe
D'nisSe is offline
Citaat:
Bloem schreef op 22-01-2006 @ 16:02 :
Ik snap echt niet dat jouw moeder je wel op internet laat zoeken maar niet naar de dokter wil, eigenlijk
ja ik heb haar nu wel weten te overtuigen dat ze MOET gaan, en wat betreft dat zoeken op het internet dat doe ik voor mezelf, ik ben nl. bang dat het besmettelijk is dus daarom wil ik nu iig al weten wat het is.
Oud 22-01-2006, 15:31
FLuKee
FLuKee is offline
Citaat:
Bloem schreef op 22-01-2006 @ 15:52 :

Lint- en spoelwormen zijn ook parasieten hoor. Spoelwormen brengen een deel van hun ontwikkeling (kort) in het keelgebied door, dus in principe zou het kunnen (al gebeurt het in de regel niet). Trouwens veel andere parasitaire wormen leven niet in onze streken.

Ik zou toch maar naar de dokter gaan.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 17:14
D'nisSe
D'nisSe is offline
Citaat:
Somebody Special schreef op 22-01-2006 @ 16:15 :
Ik heb ook even gezocht, spoelwormen hoeven (zoals ook ik dacht) niet altijd wit te zijn maar kunnen ook bruin zijn en op een regenworm lijken.

Heb er een foto bij gedaan maar dan via een link want hij is niet voor zwakke magen

Spoelworm foto (van een kluwe)
ik heb het plaatje laten zien aan m'n moeder en ze viel helemaal stil, de worm had precies dezelfde kleur hij was alleen iets kleiner vertelde ze, dat kan volgens mij wel kloppen want de wormen op dit plaatje die zijn al volwassen, ik vind het nog steeds een ranzig idee dat zo'n ding uit haar neus is gekomen
Oud 22-01-2006, 17:18
D'nisSe
D'nisSe is offline
Citaat:
FLuKee schreef op 22-01-2006 @ 16:31 :
Spoelwormen brengen een deel van hun ontwikkeling (kort) in het keelgebied door, dus in principe zou het kunnen (al gebeurt het in de regel niet).
die wormen van dat plaatje zijn spoelwormen als het dan ook nog zo is dat spoelwormen een deel van hun ontwikkeling in het keelgebied door brengen dan zou het inderdaad kunnen dat m'n moeder een spoelworm in d'r neus heeft gehad, en ik ben bang dat die worm dan ook nog eitjes heeft gelegd want die bult die bij haar neus pijn doet ziet er raar uit.
Oud 22-01-2006, 17:34
Somebody Special
Als het spoelworm is:

De spoelworm (Ascaris lumbricoides) is de grootste en de meest voorkomende darmworm van de mens en komt overal ter wereld voor. De besmetting gebeurt door het opeten van gerijpte eitjes die toevallig op voedsel terecht gekomen zijn. Nadat deze eitjes met de menselijke stoelgang in de buitenwereld zijn terechtgekomen, moeten ze eerst nog verschillende weken rijpen in de aarde vooraleer ze besmettelijk zijn. In onze streken is de overdracht van de spoelworm een zeldzaamheid geworden. Het zijn vooral mensen uit warme landen die nog met deze infectie kunnen te kampen krijgen.

De volwassen spoelworm trekt uiterlijk wat op de, overigens niet verwante, regenworm (de Lumbricus terrestris), maar kan verschillende tientallen centimeter lang worden. Hij leeft in de dunne darm als kostganger zonder het slijmvlies te beschadigen, en sterft spontaan af na verloop van één, hooguit twee jaar. Meestal zijn er geen klachten, soms wat vage maagdarmproblemen. Ernstige gevolgen zijn gelukkig erg zeldzaam. Wanneer er heel veel wormen in het darmkanaal aanwezig zijn- wat soms het geval is bij kinderen in de tropen die aarde opeten- kan het gebeuren dat een "wormkluwen" de darm afsluit. Uitzonderlijk kan één enkel exemplaar toch voor complicaties zorgen, met name wanneer de worm in zijn migratiedrang de afvoerwegen van de alvleesklier en de galblaas blokkeert.

De diagnose van spoelwormen is eenvoudig: bij het stoelgangonderzoek vindt men de typische wormeitjes. Ook de behandeling (met Vermox®) is eenvoudig en doeltreffend.

Vermox is gewoon bij de apotheek/drogist verkrijgbaar dus als je moeder écht niet naar de huisarts wil kan ze zelf dokteren.
Al moet ik eerlijk zeggen dat ik zeker in zo'n geval toch zeker zou willen weten wat is het/was.
Ik zou geloof ik geen oog meer dicht doen
Oud 22-01-2006, 18:48
FLuKee
FLuKee is offline
Citaat:
D'nisSe schreef op 22-01-2006 @ 18:18 :
die wormen van dat plaatje zijn spoelwormen als het dan ook nog zo is dat spoelwormen een deel van hun ontwikkeling in het keelgebied door brengen dan zou het inderdaad kunnen dat m'n moeder een spoelworm in d'r neus heeft gehad, en ik ben bang dat die worm dan ook nog eitjes heeft gelegd want die bult die bij haar neus pijn doet ziet er raar uit.
Het wormpje zou wel kleiner moeten zijn dan op dat plaatje want op dat moment in de cyclus zijn ze nog niet "volwassen". En dan kunnen ze ook nog geen eitjes leggen dus dat zal het wel niet zijn (denk ik).
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 19:52
Juda[NL]
Juda[NL] is offline
Citaat:
koekjes schreef op 22-01-2006 @ 12:32 :
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lintworm

darmen wel
WTF gast is dat 1 zo'n lintworm?
Oud 22-01-2006, 20:18
Yerli
Yerli is offline
Citaat:
Juda[NL] schreef op 22-01-2006 @ 20:52 :
WTF gast is dat 1 zo'n lintworm?
Google + Lintworm =

Best ranzig.
Oud 22-01-2006, 20:44
Meadow
Meadow is offline
Oeh, dat lijkt me gruwelijk, dan zou ik echt wel naar de dokter willen... Maar ik denk niet dat een worm ongemerkt naar je neus kan kruipen, omdat je daar toch echt een anti-persitaltische beweging voor nodig hebt (kotsen)... Zo'n ding gaat heus niet zo maar door je slokdarm zonder dat je dat voelt en erop reageert denk ik...

Superweird verhaal...
Oud 22-01-2006, 21:01
FLuKee
FLuKee is offline
Citaat:
Meadow schreef op 22-01-2006 @ 21:44 :
Maar ik denk niet dat een worm ongemerkt naar je neus kan kruipen, omdat je daar toch echt een anti-persitaltische beweging voor nodig hebt (kotsen)... Zo'n ding gaat heus niet zo maar door je slokdarm zonder dat je dat voelt en erop reageert denk ik...
Ze kruipen ook niet via je slokdarm naar boven. Ze komen via je bloedcirculatie in je luchtwegen terecht en je hoest ze op, waarna je ze weer inslikt. (spoelwormen dan, lintworm eet je enkel als cystevorm, en die blijft mooi in de darm)
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 21:02
D'nisSe
D'nisSe is offline
als ik morgen thuis ben gekomen van school dan zal ik meteen vragen wat de dokter ervan zei en dan zet ik hier op het forum wel ff zijn reactie (voor mensen die dit dan ooit mee maken en voor mensen die nieuwschierig zijn natuurlijk) ik zelf ben eigenlijk ook wel benieuwd, ik hoop dat de dokter gewoon alleen maar een recept aan m'n ma hoeft te geven waardoor ze na 2 dagen van de eventuele wormen af is!!!!
Oud 22-01-2006, 21:15
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Idd naar de dokter ermee gaan. De lumbricoides ascaris (oftewel spoelworm) zit normaal gesproken in de darm. Echter er kan een zogenaamde zwerflust ontstaan waardoor die beesten door het hele lichaam gaan passeren. Uit je neus is uiteraard heel vervelend maar zo'n worm kan bijvoorbeeld ook in galbuis gaan zitten waardoor die dicht gaat zitten en dat kan heel vervelend zijn. Nadeel van therapie tegen spoelwormen is dat het meest gebruikte medicijn ook die zwerflust kan opwekken (waardoor de wormen uit bijvoorbeeld uit je mond kunnen komen kruipen). Dokter zal wellicht aan de hand van haar verhaal al een diagnose kunnen stellen, anders wel met een ontlastingsonderzoek en een bloedonderzoek.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 21:24
.Pure
.Pure is offline
Met citaat reageren
Oud 23-01-2006, 09:19
Nienna*
Nienna* is offline
Het klinkt verschrikkelijk, ik ben nieuwsgierig naar wat dit geweest is. Zelf denk ik ook aan parasieten. Je hebt geen antwoord gegeven op de vraag of ze recentelijk in het buitenland is geweest? (Meen ik althans).
Met citaat reageren
Oud 23-01-2006, 14:11
damaetas
damaetas is offline
lintworm of een andere worm. de meeste wormen zijn redelijk onschadelijk, dus jouw moeder zal wel met een iets vreemdere in haar lij zitten.
het goede nieuws is dat ze makkelijk te verwijderen zijn met medicijnen. het is heus niets om bang voor te zijn. hup naar de dokter, dan is ze er vanaf.
Oud 23-01-2006, 14:13
damaetas
damaetas is offline
Citaat:
Somebody Special schreef op 22-01-2006 @ 15:10 :
Gatver, ik krijg de rillingen van je verhaal

Wat voor worm was het?
Een platte dunne witte (=lintworm)
Een kleine witte (= evt. aarsmade, die kinderen vaak hebben)
Een andere?
Heb je hem bewaard?

Naar de dokter lijkt me idd niet gek, dit kan het afvallen verklaren (lintworm).
aarsmade zit, zoals de naam het zegt, onderaan

als het eentje van 12cm ongeveer was en rond dan was het een ascaris ascaris, die din in principe niets verkeerd, dus dat zal het wel niet geweest zijn, of ze moet er al heel lang mee zitten.
voor de rest is mijn parate kennis aan parasitaire wormen niet zo uitgebreid meer.

hem bewaren is inderdaad een goed idee, dan weten ze meteen waaraan het ligt.

Laatst gewijzigd op 23-01-2006 om 14:16.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2006, 14:27
Hakuna
Hakuna is offline
Jakkes zeg, dit lijkt wel een alien achtige toestand! Maar volgens mij is het toch niet zo ernstig dan de TS in haar posting beweerd!

Graag meer details over de vermeende ''worm''
Met citaat reageren
Oud 23-01-2006, 15:08
D'nisSe
D'nisSe is offline
Zo ben weer thuis van school, ik had sportdag (errug leuk dus ), maar goed ik heb bij thuiskomst aan mn moeder gevraagd wat het was en het was dus een Mijnworm die heeft ze waarschijnlijk in Gran Canaria opgelopen toen ze daar in september is geweest lkkr verhaal dus! Ik dacht zelf dat het dat niet kon zijn, om half 5 gaat mn ma medicijnen halen dus.... dat was het

(bedankt voor alle reacties!!!!!!!! )
Oud 23-01-2006, 15:16
Verwijderd
Even gegoogled wat dat was. Hij kan zich dus enkele milimeters tot centimeters per dag onder de huid kronkelend verplaatsen. Lijkt me niet echt een prettig idee
Met citaat reageren
Oud 23-01-2006, 15:19
Verwijderd
Citaat:
D'nisSe schreef op 23-01-2006 @ 16:08 :
Zo ben weer thuis van school, ik had sportdag (errug leuk dus ), maar goed ik heb bij thuiskomst aan mn moeder gevraagd wat het was en het was dus een Mijnworm die heeft ze waarschijnlijk in Gran Canaria opgelopen toen ze daar in september is geweest lkkr verhaal dus! Ik dacht zelf dat het dat niet kon zijn, om half 5 gaat mn ma medicijnen halen dus.... dat was het

ieh

Met citaat reageren
Oud 23-01-2006, 16:37
Noddy
Noddy is offline
Citaat:
electropyri schreef op 23-01-2006 @ 16:19 :
ieh

[afbeelding]
holy moly, niet echt fijn.
Oud 23-01-2006, 17:44
Roos
Roos is offline
Wow wat een heftig verhaal! Gelukkig is je moeder naar de huisarts gegaan zodat ze van haar klachten af kan komen.

Dacht de huisarts ook dat haar andere klachten (hartkloppingen, afvallen wat al veel langer speelde toch?) hiermee te maken had?
Oud 23-01-2006, 17:47
Mara
Mara is offline
Ok, er moet veel gebeuren voor ik iets vies vind, maar dit is niet grappig.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2006, 19:01
Verwijderd
ieeeeuw das echt niet relaxed
Met citaat reageren
Oud 23-01-2006, 19:09
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
D'nisSe schreef op 23-01-2006 @ 16:08 :

Oh, fijn dat ze in elk geval weet wat het is, maar wat een goor idee
Met citaat reageren
Oud 23-01-2006, 19:42
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
*teveel parasitelogie gehad heeft*. Je hebt zelfs een worm die weinig klachten geeft maar dan buiten de ontlasting om naar buiten komt (via de anus dus), door je broekspijp op de grond valt en dan gewoon weg kruipt .

Maar mooi, dat je moeder iig nu weet wat het is !
Met citaat reageren
Oud 23-01-2006, 20:58
Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Lekker verhaal...en ik ben met oud en nieuw ook op Gran Canaria geweest

Maar wel fijn dat je je moeder hebt kunnen overtuigen naar de dokter te gaan en dat ze nu medicijnen krijgt.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2006, 21:18
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
ik heb het plaatje laten zien aan m'n moeder en ze viel helemaal stil, de worm had precies dezelfde kleur hij was alleen iets kleiner vertelde ze,
Volgens wikipedia zijn mijnwormen maar een centimeter lang. Die spoelwormen van dat kluweplaatjedinges leken een stuk groter.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2006, 21:25
CSN
CSN is offline
http://www.organicnutrition.co.uk/im...e-hookworm.gif
Omg dus dit ehh ding kwam haar neus uit?

@Sketch - Misschien zijn er verschillende soorten? Als je op google onder "Hookworm" (engelse naam) zoekt, vind je ook plaatjes van wormen ong. net zo groot als die spoelwormen ..
Oud 23-01-2006, 21:36
D'nisSe
D'nisSe is offline
Citaat:
Roos schreef op 23-01-2006 @ 18:44 :
Wow wat een heftig verhaal! Gelukkig is je moeder naar de huisarts gegaan zodat ze van haar klachten af kan komen.

Dacht de huisarts ook dat haar andere klachten (hartkloppingen, afvallen wat al veel langer speelde toch?) hiermee te maken had?
die vocht zakken bij haar ogen hebben er wel mee te maken gehad maar dat afvallen is niet te verklaren de oorzaak van de hartkloppingen weten ze nu wel maar ik ben ff vergeten waar het ook al weer aan lag
Oud 23-01-2006, 22:04
Roos
Roos is offline
Citaat:
D'nisSe schreef op 23-01-2006 @ 22:36 :
die vocht zakken bij haar ogen hebben er wel mee te maken gehad maar dat afvallen is niet te verklaren de oorzaak van de hartkloppingen weten ze nu wel maar ik ben ff vergeten waar het ook al weer aan lag
Nou gelukkig is er een oorzaak voor gevonden. Die hartkloppingen en het afvallen kunnen ook met elkaar te maken hebben natuurlijk (hoeft niet).
Oud 23-01-2006, 23:14
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Missy1234567890 schreef op 23-01-2006 @ 21:58 :
Lekker verhaal...en ik ben met oud en nieuw ook op Gran Canaria geweest
Volgens mij is half Nederland wel eens op Gran Canaria geweest, je komt echt niet standaard met zoiets terug hoor.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2006, 03:24
Dexter_M
Dexter_M is offline
schattingen van het aantal besmette personen loopt op tot ca. 1/4 van de wereldbevolking.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten