Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-01-2006, 14:51
J-roenn
J-roenn is offline
hoi, ik heb hier een aardig oude pc van een kennis staan, met het volgende probleem.

als je de pc de eerste keer koud opstart dan laad windows tot aan het bureaublad, er verschijnen een paar pictogrammen ( niet allemaal ) en de achtergrond is ineens blauw ipv de normale wallpaper.

als de pc warm is ( na de eerste keer booten gelijk resetten ) laad hij windows wel normaal en kan je er gewoon op werken.

voeding is het niet, dat heb ik al uitgesloten, softwarematig probleem lijkt me ook van niet want windows staat net vers geinstalleerd incl alle updates

Specs :

Gigabyte mobo ( weet model niet als t noodzakelijk is zoek k t wel op )
AMD Socket A cpu rond de 800/900 Mhz
Windows ME

als je andere specs wilt weten post je t maar effe.

wie kan me helpen ?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-01-2006, 15:06
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
J-roenn schreef op 09-01-2006 @ 15:51 :
Windows ME
Probleem gevonden
Ik zou toch als eerste geneigd zijn om een ander OS te proberen, Windows ME is echt het meest instabiele OS ooit.

Je zou ook nog kunnen proberen om het geheugen te testen met Memtest. En check voor de zekerheid even of er geen rotte elco's op het moederbord zitten, die kunnen ook voor allerlei vreemde problemen zorgen.
Oud 09-01-2006, 15:23
Verwijderd
Yup. Ik dacht bij lezing van de topictitel aan een brak en/of vreemd BIOS. Mijn PC start ook één van de vijftig keer niet koud op, maar een reset helpt dan. Ligt gewoon aan de timing van het BIOS dat te snel de videokaart wil initialiseren. Maar hier komt je PC wel tot in Windows. Erg vreemd.

Zoals M@rco zegt, check even je geheugen, cache en CPU (kan allemaal met memtest86). En onderzoek even of er geen fysieke rare dingen op je moederbord te zien zijn, met name die gezwollen elco'.s
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 15:52
J-roenn
J-roenn is offline
ok, ik kon op die site van m@rco niej echt het verschil zien tussen goede en slechte condensators, vandaar hier maar een paar foto's van t moederboard

Klik

en k zal strx effe testen met memtest86

btw die twee uitgepakte bestanden , gewoon naar cd-rom branden met nero ? gewoon Data-ISO ? of moet k speciaal brandprog downen ?

Laatst gewijzigd op 09-01-2006 om 16:04.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 16:58
Verwijderd
Dat ziet er wel OK uit. Ja, memtest86 is een ISO, die moet je gewoon met bijv. Nero op een CD-RW'tje fikken en dan in je BIOS instellen dat de CD/DVD-drive je primary boot device is.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 17:41
J-roenn
J-roenn is offline
ok, ben nu aan t testen.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2006, 07:26
J-roenn
J-roenn is offline
ok, memtest nachtje door laten draaien en gaf de volgende fout aan :

tst : 6
pass : 4
Failing Adress : 000040Fc198 - 64.78 MB
Good - FFFF7FFF
Bad - FFFFFFFF
Err-Bits - 000080
Count - 9
Chan - 1

zit dus een klein foutje in t geheugen, maar volgens mij heeft opstarten daar weinig mee te maken. of kan dit het opstarten wel degelijke beinvloeden ?
Met citaat reageren
Oud 10-01-2006, 10:24
T_om
T_om is offline
Een fout in het geheugen is nooit goed natuurlijk. Ik weet niet of je nog ergens een reepje geheugen hebt liggen, anders moet je die bak daar ff mee testen, dan doet ie et wel goed lijkt me.
Oud 10-01-2006, 10:41
J-roenn
J-roenn is offline
heb nog wel geheugen liggen, maar wil t dit bakkie niej aandoen pc 3200 er in te stouwen
Met citaat reageren
Oud 10-01-2006, 11:13
T_om
T_om is offline
hehe lijkt me idd geen goed plan
Oud 10-01-2006, 11:33
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
J-roenn schreef op 10-01-2006 @ 08:26 :
ok, memtest nachtje door laten draaien en gaf de volgende fout aan :

tst : 6
pass : 4
Failing Adress : 000040Fc198 - 64.78 MB
Good - FFFF7FFF
Bad - FFFFFFFF
Err-Bits - 000080
Count - 9
Chan - 1

zit dus een klein foutje in t geheugen, maar volgens mij heeft opstarten daar weinig mee te maken. of kan dit het opstarten wel degelijke beinvloeden ?
Nou, problemen met het geheugen kunnen tot allerlei vreemde verschijnselen leiden. Heb je geen oude PC waar je wat geheugen uit kunt halen ofzo?

Als je eenmaal zeker weet dat het daaraan ligt dan haal je gewoon voor 20 - 30 euro 512MB SDRAM van Marktplaats, XP op dat ding en draaien maar

Laatst gewijzigd op 10-01-2006 om 11:56.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2006, 12:20
Verwijderd
20-30 euro? Was het maar zo'n feest. Ik heb ook nog een ouwe Celeron staan waar ik wat meer PC100 in wil gooien, maar overal op Marktplaats kostten tweedehands 512 MB SDRAM dimmetjes 50-60 euro, lelijke afzetters, ze maken gewoon misbruik van de lage beschikbaarheid
Met citaat reageren
Oud 10-01-2006, 14:49
J-roenn
J-roenn is offline
damn, weet iemand welke snelheden en geheugentypes het gigabyte ga-7zx moederboard ondersteund ?

de site van gigabyte herkent dat model niet eens meer, ik weet ook niet welker Rev. het is, hij is iig niet zoals de op hardwareinfo en tweakers gerevieuwde versie, want hij heeft geen dual bios en ook geen ISA slot.

en euhm, past die CPU ook op de nieuwere Socket A mobo's ?
Met citaat reageren
Oud 11-01-2006, 14:13
J-roenn
J-roenn is offline
kick
Met citaat reageren
Oud 11-01-2006, 14:29
Verwijderd
Via http://tw.giga-byte.com/Motherboard/...anual_List.htm kom ik toch echt gewoon bij een selectieschermpje waar ik een shitload aan revisies van de GA-7ZX, de 7ZX-1, de 7ZX-H, et cetera kan kiezen. In die handleiding moet je dat kunnen vinden. Dat je niet weet welke revisie je bord is, heeft niets met Gigabyte te maken. Dat is echt wel ergens op de PCB te vinden.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2006, 14:55
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
J-roenn schreef op 10-01-2006 @ 15:49 :
en euhm, past die CPU ook op de nieuwere Socket A mobo's ?
Dat lijkt me wel ja. Ik had zelf nog een 900MHz (geloof ik...) Duron liggen en die kon ik zonder problemen gebruiken in een ASRock K7S8X (waar ik welgeteld €12,50 voor heb betaald ). Zolang het socket A is, moet het gewoon werken.

Tip: bij cool-prices.nl kun je bij "Goedkope Artikelen (RMA)" nog wel eens voor weinig een leuk moederbordje op de kop tikken
Reageren

Regels voor berichten