Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-01-2006, 22:56
Charlottetje
Charlottetje is offline
Hier heb ik het me wel eens vaker afgevraagd en ook aan jullie definities gevraagd:
Wat zijn vrienden eigenlijk?

Uiteindelijk heb ik maar besloten daar geen definitie aan te verbinden en mensen op een gegeven moment maar vrienden te noemen. Prima dus.
Nou vind ik echter dat je vrienden ook wel eens aan mag spreken op hun inconsequenties of onhebbelijkheden. Als de ander daar niet tegen kan of dat niet zo gewend is dan krijg je ruzie of een meningsverschil in elk geval. Hoeft ook niet erg te zijn. Vervelend misschien, maar dat kun je uitpraten of moet je uit kunnen spreken in elk geval.

Nou kan ik het weer niet uitstaan dat de ander voor zoiets op de vlucht slaat.
Net heb ik namelijk een aanvaring gehad met iemand waar ik wel mee optrek, een vriend zou je het (dus) kunnen noemen. Hij is jarig zaterdag en heeft het daar al meer dan twee maanden over. Hij laat altijd even weten hoe vaak hij wel niet naar het buitenland gaat, maar dat hij de efteling van 23 euro te duur vindt, dat zijn oma met hem gaat winkelen, maar hij altijd geld te weinig heeft. Dat hij dure cadeaus wil krijgen, blablabla.
Hij vraagt aandacht.
Nou heeft een andere vriend van me dat meteen al gezegd voor ik deze vriend uberhaupt goed had leren kennen, maar nu ben ik er dus wel uit: ik vind hem een egoist en egocentrist.
Alles draait om hem. Het is waarschijnlijk dat hij nog wel van huis uit heeft meegekregen dat je aan een ander ook moet vragen hoe het gaat, maar daar houdt het dan ook mee op.
Eigenlijk is hij ook op een bepaalde manier arrogant, niet helemaal uit te leggen, maar goed.
Allemaal negatief natuurlijk, maar goed, hij kan ook heel aardig zijn etc., anders was ik natuurlijk geen vrienden met hem geweest.

Ik kan het alleen niet uitstaan dat hij, nadat ik even heb aangegeven dat ik zijn verhalen over zijn verjaardag en zijn inconsequenties daarin wat vervelend vond, hij alleen nog maar zegt: "je moet eens beseffen wat je uitkraamt." en "ik wil het er niet meer over hebben." en vervolgens (voor mij) van msn verdwijnt. Weglopen is nooit in eerste instantie mijn keuze geweest, maar het zijne kennelijk wel.
Nu vraag ik me wel eens af wat deze vriendschap mij eigenlijk helemaal waard is.
Ik heb het gevoel veel moeite voor hem te moeten doen en hij gaat er maar vanuit dat ik even dat treinkaartje betaal, een fatsoenlijk cadeautje voor hem meeneem, ook mijn analoge camera meeneem om foto's te maken, zodat ik twee uur later weer naar huis kan, want ik zit immers ook vast aan een laatste trein.

Ooit ben ik er van overtuigd geraakt veel tijd en moeite in vriendschappen te moeten steken.
Ze moeten immers eerst ontstaan en vervolgens moet je ze zien te behouden.
Soms verwateren ze, maar kennelijk had je dan toch niet genoeg gemeen, is toch mijn theorie. Maar hoeveel moeite moet je eigenlijk in een vriendschap steken?
Horen die dingen op een gegeven moment ook niet gewoon vanzelf te gaan?
Dat je het gewoon leuk en gezellig met elkaar hebt en het vanzelfsprekend is dat je naar elkaars verjaardag komt en elkaar zo af en toe opzoekt of belt.... zonder daar dus over na te hoeven denken.

Zijn cadeautje heb ik nog niet gekocht, dus als het voor zaterdag niet uitgesproken is neem ik misschien die hele moeite al niet eens meer, maar het gaat me eigenlijk meer over het algemeen. Hoeveel waarde moet je hechten aan een vriendschap?
Ach, misschien heb ik aan jullie allemaal ook totaal geen vraag, moest ik dit even kwijt en hoor ik vooral graag een mening oid, ookal zal die aangeven dat ik overdrijf of me aanstel, wat dan ook. Je hoort nu tenslotte maar een verhaal. Ik begrijp mensen gewoon niet zo goed, denk ik.
Oud 10-01-2006, 23:23
Warsocket
Warsocket is offline
Ik denk dat als je meer last van een vriendschap hebt dan plezier, je het beter kan verbreken
Oud 10-01-2006, 23:27
Eresh'kigål
Eresh'kigål is offline
Een keer trek je de conclusie....

Ik denk dat het een wederzijds gevoel is, de rest is slechts ethiek.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2006, 23:56
Frostbite
Frostbite is offline
wat eresjkiegel zegt (vette naam trouwens)
Met citaat reageren
Oud 11-01-2006, 08:50
Charlottetje
Charlottetje is offline
Citaat:
Eresh'kigål schreef op 11-01-2006 @ 00:27 :
Een keer trek je de conclusie....

Ik denk dat het een wederzijds gevoel is, de rest is slechts ethiek.
ik ben bang dat je gelijk hebt. maar ja, als vriendschappen illusies zijn, waarom zouden mensen er dan ooit aan beginnen? maar goed. we'll see
Oud 11-01-2006, 11:01
Vice
Vice is offline
Citaat:
Charlottetje schreef op 11-01-2006 @ 09:50 :
ik ben bang dat je gelijk hebt. maar ja, als vriendschappen illusies zijn, waarom zouden mensen er dan ooit aan beginnen? maar goed. we'll see
Mensen zijn groepsdieren en willen niet alleen zijn.
Oud 11-01-2006, 11:09
Eresh'kigål
Eresh'kigål is offline
Citaat:
Charlottetje schreef op 11-01-2006 @ 09:50 :
Citaat:
Vice schreef op 11-01-2006 @ 12:01 :
Mensen zijn groepsdieren en willen niet alleen zijn.
Et voilà
Met citaat reageren
Oud 11-01-2006, 13:01
Verwijderd
Dat vriendschap niet per se eeuwig duurt en ook niet per se goed in elkaar hoeft te zitten, wil niet zeggen dat het een illusie is.

Ik noem mensen pas vrienden als ik goed met ze kan lachen, goed met ze kan praten, me op m'n gemak voel bij hen en ze kan vertrouwen. Op een gegeven moment is er gewoon een klik, een zekerheid dat je elkaar leuk vindt en vrienden bent.

Ik ben er meestal later mee dan de ander, geloof ik... Daar staat tegenover dat, als ik iemand een vriend van mij noem, ik daar ook echt zeker van kan zijn. En het is nog nooit gebeurd dat mijn vrienden achterbaks, oneerlijk of hypocriet waren/werden. Geen van mijn vrienden heeft mij ooit echt gekwetst (geërgerde discussies uitgesloten ). En bij de vriendschappen die voorbij zijn, zijn we domweg uit elkaar gegroeid. Er is nooit ruzie bij komen kijken.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2006, 14:26
Pierreke
Pierreke is offline
Ik denk dat je in een vriendschap zeker tijd moet inversteren. Als je een vriendschap echt wilt behouden en er daardoor tijd in steekt zal het lukken! Je kunt ook maar zien hoe het loopt maar dan groei je vanzelf uit elkaar.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2006, 15:19
Charlottetje
Charlottetje is offline
@ morgan: ik was ook altijd heel laat met mensen 'vrienden' noemen. ik had het altijd meer over 'iemand die ik daar en daar van ken'.
Zo verwacht mijn jaarclub nu dat ik ze mijn vriendinnen noem, terwijl ze dat nog helemaal niet van me zijn.

Hij en ik kennen elkaar nu een jaar en negen maanden. ik kan niet zozeer met hem lachen, nou ja, misschien wel samen om iets, een fokke en sukke ofzo, ik zou hem nooit alles kunnen vertellen, maar hij heeft dan ook helemaal geen zin om naar dat soort dingen te luisteren, maar ik voel me wel redelijk bij hem op m'n gemak. zijn we dan vrienden? of gewoon goede kennissen? ik geloof dat de naam me tegenwoordig niet zo veel meer uitmaakt.

ik ben wel eens met andere vrienden uit elkaar gegroeid hoor, maar dat gaat dan zo vanzelf, dat dat ook helemaal niet zo'n probleem is.

hij wil het kennelijk niet uitpraten, jammer, want dan kan ik mijn gedrag ook niet verbeteren. kennelijk ergert hij zich ook aan mij, anders had hij die opmerking niet gemaakt, maar goed.
zaterdag is hij jarig. ga maar even geld aan hem uitgeven denk ik en eens zien hoe het gaat.

maar het blijft lastig: het begrip vriendschap en het onderhouden ervan. blegh
Oud 11-01-2006, 15:23
Eresh'kigål
Eresh'kigål is offline
Ik kan eigenlijk alleen deze omschrijving verzinnen:

"Een wederzijds stelsel van criteria die 2 of meerdere personen bindt"

Criteria als vertrouwen, interesses, levensstijl enz.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2006, 15:49
catootje
catootje is offline
Citaat:
Een vriend is iemand die vraagt hoe het met je gaat en dan wacht op antwoord
Citaat:
Een vriend is iemand die nu tegen je zegt, wat anderen pas na je dood vertellen
Oud 11-01-2006, 15:56
I C U
I C U is offline
Ik ben nogal snel geneigd iemand 'een vriend' te noemen, omdat het een makkelijke aanduiding is, en mensen dan stoppen met vragen. Maar of diegene dan ook echt een vriend is, in de betekenis die het voor mij heeft... Niet altijd.
Een vriend(in) is voor mij iemand bij wie ik me goed voel, waarmee ik gemakkelijk kan praten en bij wie ik me niet verveel. Eigenlijk zijn ook nog verschillende statussen, onder mijn vrienden. De een vertel ik meer dan de ander, de een zoek ik vaker op dan de ander, dat soort dingen. Ook vertel ik de een dit en de ander dat. Tja. Eigenlijk is er geen lijn op te trekken.

Of je moeite moet doen voor een vriendschap? Alleen als die iemand het waard is. Ben je het zat (en dat idee krijg ik een beetje) laat je de boel verwateren. Sommige mensen zijn leuk voor afentoe, die moet je niet te vaak zien...
Oud 11-01-2006, 16:12
Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
Charlottetje schreef op 10-01-2006 @ 23:56 :
Ach, vrienden zijn vaak toch een totaalpakket, waar je mee kan leven, of niet.
Niet iedereen kan goed ergens over babbelen, of iets uitpraten, ook al ben je het over bepaalde dingen helemaal niet eens. Als het niet lukt om die problemen uit te praten, zou ik het gewoon zo laten. Waarschijnlijk wil jij gewoon niet dat hij voor 'moeilijkere dingen' op de vlucht slaat, en misschien wil hij gewoon niet dat jij daar dan over gaat zeuren, of wil hij liever geen dingen aansluiten die op ruzie kunnen uitkomen. Misschien kan hij gewoon helemaal niet met onenigheden of ruzies (zoals jij het vanboven in je bericht schrijft) omgaan. Ok, dan is dat maar zo.

Citaat:
Ik heb het gevoel veel moeite voor hem te moeten doen en hij gaat er maar vanuit dat ik even dat treinkaartje betaal, een fatsoenlijk cadeautje voor hem meeneem, ook mijn analoge camera meeneem om foto's te maken, zodat ik twee uur later weer naar huis kan, want ik zit immers ook vast aan een laatste trein.
Dan moet je gewoon voor jezelf uitmaken of jij dat voor hem over hebt, vind ik. In elk geval kan je even goede vrienden zijn, als je niet altijd doet wat de ander van je verwacht.

Ik ken ook wel iemand die ik graag een goede vriendin noem, maar die ook constant en consequent over zichtzelf bezig is. Als ik haar telefoneer omdat ik iets leuks te melden heb, krijg ik soms de kans om dat heel in het kort te vertellen, soms lukt het me om het verhaal half af te maken, en de volgende 25 minuten gaat het gegarandeerd over wat zij te vertellen heeft. Ach, ik vind het prima, zo zit zij in elkaar. Ik heb ook niet echt de behoefte om daarover te gaan zeuren. Soms helpt het ook om te zeggen "hou nu eens 2 minuten je mond, ik ben iets aan het vertellen. Daarna is het weer aan jou".

En die verjaardag: Ga er maar lekker heen, en geef hem (eventueel) een kadootje wat je zelf ziet als een leuk kado voor hem. Een verjaardag hoeft geen camouflage-feestje te zijn om de aankopen die je de laatste maanden hebt uitgesteld uiteindelijk gratis binnen te krijgen.
Oud 11-01-2006, 19:40
Qimm
Qimm is offline
Citaat:
Charlottetje schreef op 11-01-2006 @ 15:19 :
Zo verwacht mijn jaarclub nu dat ik ze mijn vriendinnen noem
en daar gaat het fout...
Oud 11-01-2006, 22:04
MTpower
MTpower is offline
Ten eerste: wat een tekst

Ik verveelde me toch en heb hem dus maar even gelezen

Ok.
Ik denk dat je gelijk hebt dat je vrienden moet kunnen wijzen op dingen die ze niet goed doen/jij niet prettig vind.
Dat weglopen (blokkeren op msn) duidt trouwens niet op een goede vriendschap, als je om iemand geeft ga je juist eerder de confrontatie aan waardoor een ruzie ontstaat, met een vreemde doe je dat eigenlijk niet (ik dan wel, maar ik ben volgens vele een uitzondering).
Bedenk maar eens voor jezelf: Met hoeveel vreemde mensen heb je ruzie gehad (als in woorden over en weer) en met hoeveel vrienden?

Hier even de voorwaarden waar een vriend imo aan moet voldoen:
Iemand waar je mee kan lachen en serieus mee kan praten.
Iemand waar je dingen mee kan doen, iemand waar je zo nu en dan spontaan eens naartoe gaat gewoon om wat te drinken oid.
Iemand die je steunt als je het moeilijk hebt en iemand die jij steunt als hij/zij het moeilijk heeft. Iemand waar je net wat meer moeite voor wilt doen dan voor anderen en andersom.
etc.

Als ik jouw verhaal zo lees voldoet deze persoon aan niet veel van deze dingen, maakt hij zelfs wat misbruik van je (camera meenemen voor foto's, cadeautje krijgen).
Ik denk dat je er met hem eens duidelijk over moet praten en vertellen wat je er nu eigenlijk van vind.
Wil hij zich voortaan proberen in te houden => hij is toch een vriend.
Loopt ie (kwaad) weg, laat hem lekker gaan en probeer échte vrienden te maken

Weet niet of dit hele verhaal ergens op slaat, ben niet zo heel helder meer
Oud 12-01-2006, 23:41
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Eén keer trek je de conclusie
Vriendschap is een illusie
Vriendschap is een droom
Een pakketje schroot met een dun laagje chroom

-Je weet wel van wie...
Met citaat reageren
Oud 13-01-2006, 00:37
Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
Hoeveel moeite moet je doen voor vriendschap? Tja, da's moeilijk te zeggen. Zorg gewoon dat je tijd investeert in iemand. Grote cadeau's vind ik trouwens onzinnig. Ik heb een vriend, en wij geven elkaar nooit iets als we jarig zijn. Da's niet perce saai, da's juist makkelijk: geen verplichtingen. Ik neem een flesje cola mee voor zijn jaarlijkse verjaardags BBQ, that's it.

Maar je zal zelf wel aanvoelen wanneer mensen echt je vriend zijn. Wat mij betreft: als iemand voor me klaar wilt staan als ik hem/haar nodig heb (ik sta dan voor die persoon klaar natuurlijk) , je kan praten met elkaar ook over moeilijke dingen, je gaat dingen niet afwegen (ik krijg nog 3 euro van je zeur zeur zeur) ; dán is het wel vriendschap.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2006, 00:39
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Mr.Hypert€xt schreef op 13-01-2006 @ 01:37 :
Maar je zal zelf wel aanvoelen wanneer mensen echt je vriend zijn. Wat mij betreft: als iemand voor me klaar wilt staan als ik hem/haar nodig heb (ik sta dan voor hem klaar) , je kan praten met elkaar ook over moeilijke dingen, je gaat dingen niet afwegen (ik krijg nog 3 euro van je zeur zeur zeur) ; dán is het wel vriendschap.
En dan na 3 jaar alsnog 'gedumpt' worden.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2006, 00:44
Verwijderd
Hehe. Aan een definitie van 'vriend' waag ik me niet, net zoals ik me niet aan een definitie van 'muziek' of 'plezier' waag.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2006, 00:49
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
nare man schreef op 13-01-2006 @ 01:44 :
Hehe. Aan een definitie van 'vriend' waag ik me niet, net zoals ik me niet aan een definitie van 'muziek' of 'plezier' waag.
Je bent gewoon niet ongenuanceerd genoeg jij. Zo win je natuurlijk nooit de Tweede Kamer-verkiezingen met je Klootzakken-partij (of hoeheethet)
Met citaat reageren
Oud 13-01-2006, 01:03
Verwijderd
Anti-democratische Klootzakken Partij

'Domme mensen mogen best rechten hebben, alleen ze moeten zo ingewikkeld zijn dat ze ze nooit kunnen uitoefenen'
Met citaat reageren
Oud 13-01-2006, 01:06
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
nare man schreef op 13-01-2006 @ 02:03 :

'Domme mensen mogen best rechten hebben, alleen ze moeten zo ingewikkeld zijn dat ze ze nooit kunnen uitoefenen'
Als je nog een campagneleider zoekt..
Met citaat reageren
Oud 13-01-2006, 01:07
Verwijderd
Vooralsnog doen alleen mijn broer en ik nog mee, maar ik denk dat we in de toekomst nog wel wat mensen nodig hebben
Met citaat reageren
Oud 13-01-2006, 06:26
Qimm
Qimm is offline
Citaat:
nare man schreef op 13-01-2006 @ 01:03 :

Oud 13-01-2006, 10:33
Vice
Vice is offline
Citaat:
nare man schreef op 13-01-2006 @ 02:03 :

Vooral het woord klootzakken doet het hem.
Oud 13-01-2006, 19:50
Charlottetje
Charlottetje is offline
@ MTpower: ja, sorry, ik ben altijd wat lang van stof.

Die vriend van mij voldoet idd niet echt aan veel van jouw voorwaarden. ook niet aan Toon Hermans' voorwaarden zoals ze op het tegeltje van mijn hospita staan, maar toch. Misschien is hij dan meer een soort kennis om het zo af en toe gezellig me te hebben en niet te veel van te verwachten.
Inmiddels heb ik hem alweer gesproken en we hebben allebei maar gedaan alsof het nooit is gebeurd.

Dit hele gebeuren en al jullie bijdragen heeft mij echter wel aan het denken gezet.
Het voorbeeld van Al Murphy laat namelijk weer wel zijn dat vriendschap niet betekent dat er van beide kanten evenveel moet komen. Ik ben ook heus niet de makkelijkste om mee om te gaan. Met sommige mensen heb ik een soort haat-liefde verhouding, maar dat weten we van elkaar en is ook prima dus.
Ik ben blij met jullie reacties. Geeft weer eens andere inzichten.
Reageren

Regels voor berichten