Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / Vrije tijd
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-02-2006, 16:04
Gothic
Gothic is offline
Ik weet niet of het topic hier goed staat, maar anders weet ik het ook niet ...

Ik ga van de zomer naar zuid thailand en daar kun je duiken. Nu heb ik dat nog nooit gedaan...

Ik wil graag in Nederland het een paar keer doen, zodat ik daar gewoon kan duiken, zonder les. Kan dit? Zo ja wat raden jullie me aan? Echt een brevet halen? Hoeveel kost het? Moet je spullen aanschaffen?
Of is het misschien goedkoper om het daar te leren? Ik ken alleen allerlei enge verhalen over niet betrouwbaar en gevaarlijk, dus daar ben ik wat huiverig voor...

en ja ik kan googlen, maar ik wil ervaringen van mensen...
Oud 02-02-2006, 16:09
Verwijderd
Als je daar wilt duiken zonder les zul je een brevet moeten hebben. Dat kun je in Nederland al halen bij een duikvereniging. Het makkelijkst is denk ik om op internet de dichtsbijzijnde vereniging te zoeken en hen te bellen voor advies. Het is afhankelijk van wat je precies in Thailand wil doen qua duiken (alleen duiken, met een groep, met één ander iemand en waar en hoe diep ed) welk brevet(ten) je precies moet halen. Ik weet niet precies hoeveel het kost, maar goedkoop is het niet...ik zou zeker op een euro of 300/400 rekenen (en dan heb je echt alleen de basis nog maar, volgens mij).

Die enge verhalen gaan ook over de spullen die je gebruikt bij het duiken en die spullen zul je daar toch moeten huren, denk ik?

Opzich is het wel handig om vast een cursus in Nederland te doen, dan kan je daar eventueel een vervolg cursus doen en dan kan je dieper duiken ed. En je weet zelf ook vast een beetje waar je op moet letten ed, misschien ook wel zo prettig.

En een duikvereniging kan je misschien ook wel vertellen waar je op moet letten als je een duikschool in Thailand zoekt.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2006, 16:11
Verwijderd
Bv. http://www.duikteamgouda.nl/

Of: http://www.duikportaal.nl/linkpagina...uidholland.htm , dan heb je meteen alles 'in de buurt'.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2006, 09:09
Guissie
Guissie is offline
- Het is een thailand veel goedkope
- Je hebt je PADI (brevet) veel sneller dan hier. (paar dagen)

bovendien ga je dan lessen in de zee waar dus meteen al vanalles te zien is en niet in n zwembad in nederland oid.
Oud 03-02-2006, 10:25
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Guissie schreef op 03-02-2006 @ 10:09 :
- Het is een thailand veel goedkope
- Je hebt je PADI (brevet) veel sneller dan hier. (paar dagen)

bovendien ga je dan lessen in de zee waar dus meteen al vanalles te zien is en niet in n zwembad in nederland oid.
Maar is het verstandig om daar te doen? Niet gevaarlijk ofzo? Heb je het zelf daar gedaan of ken je mensen die het daar gedaan hebben?
Oud 03-02-2006, 13:07
Guissie
Guissie is offline
Citaat:
Gothic schreef op 03-02-2006 @ 11:25 :
Maar is het verstandig om daar te doen? Niet gevaarlijk ofzo? Heb je het zelf daar gedaan of ken je mensen die het daar gedaan hebben?
Een vriend van mij heeft daar zijn brevet gehaald, zelf heb ik een dook genomen op curacao maar dat terzijde.

Waarschijnlijk is het wel veilig hoor, je leert dezelfde dingen en de 'school' moet aan internationale voorwaarden voldoen en worden regelmatig getest. Ik zie geen reden waarom je het niet zou doen.
Oud 03-02-2006, 18:08
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Guissie schreef op 03-02-2006 @ 14:07 :
Een vriend van mij heeft daar zijn brevet gehaald, zelf heb ik een dook genomen op curacao maar dat terzijde.

Waarschijnlijk is het wel veilig hoor, je leert dezelfde dingen en de 'school' moet aan internationale voorwaarden voldoen en worden regelmatig getest. Ik zie geen reden waarom je het niet zou doen.
Hoe duur was het daar eigenlijk? want 400 euro vind ik best duur
Oud 06-02-2006, 03:53
Andrew
Andrew is offline
Nederland heb ik ook leren duiken, heb nu in zuid afrika/florida/turkije/israel/ etc gedoken.. De cursus is daar veel korter (idd paar dagen tot een week en in nl al snel een maand of 2) Als je het daar wil gaan doen moet je er wel rekening mee houden dat je het wss in het engels moet doen.. het hang er van af hoe snel je dingen op steekt.. het zou daar opzich wel goed mogelijk moeten kunnen zijn al zou ik het daar zelf niet zo snel doen maar het is gewoon persoonlijke voorkeur..

spullen zijn daar best te huren en opzich zou er niets mis mee moeten zijn.. hou er wel rekening mee dat je dan ook een medische keuring moet hebben (slim om elk jaar te doen als je actief blijft duiken) anders kunnen ze er wel bezwaar tegen hebben dat je hun spul huurt..

en als je het doet heel veel plezier en wel in nederland gaan duiken he dr is hier zat te zien
Oud 06-02-2006, 16:42
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Andrew schreef op 06-02-2006 @ 04:53 :
Nederland heb ik ook leren duiken, heb nu in zuid afrika/florida/turkije/israel/ etc gedoken.. De cursus is daar veel korter (idd paar dagen tot een week en in nl al snel een maand of 2) Als je het daar wil gaan doen moet je er wel rekening mee houden dat je het wss in het engels moet doen.. het hang er van af hoe snel je dingen op steekt.. het zou daar opzich wel goed mogelijk moeten kunnen zijn al zou ik het daar zelf niet zo snel doen maar het is gewoon persoonlijke voorkeur..

spullen zijn daar best te huren en opzich zou er niets mis mee moeten zijn.. hou er wel rekening mee dat je dan ook een medische keuring moet hebben (slim om elk jaar te doen als je actief blijft duiken) anders kunnen ze er wel bezwaar tegen hebben dat je hun spul huurt..

en als je het doet heel veel plezier en wel in nederland gaan duiken he dr is hier zat te zien
Wat ik vooral beetje jammer vind is dat het zo duur is hier...

En opzich zie je met snorkelen ook al zoveel... Dus ik twijfel nog een beetje ...
Oud 06-02-2006, 20:37
Bloem
Bloem is offline
Mijn vader en zusje hebben hier hun brevet gehaald, maar zij duiken in Nederland ook. Als je alleen in Thailiand wilt duiken en je snorkelen eigenlijk ook wel 'goed genoeg' vindt zou ik niet mijn brevet gaan halen, dan is het aardig aan de prijs.

Wat je dan wel zou kunnen doen is een keer een proefduik maken daar. Dat hebben ze in Egypte tenminste wel vaak, dan ga je ook een keer in zee duiken maar dan met een instructeur, zie je toch alles wat je wilt zien en hoef je geen brevet of dure spullen aan te schaffen
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 00:33
Sneeuwco
Sneeuwco is offline
Allereerst DUIK je NOOIT alleen....

Je kan het beste je brevet in Nederland halen, dit is over de gehele wereld erkend.... Spullen kan je als je het eenmalig doet, beter huren. De aanschaf hiervan is redelijk prijzig.

Maar er zijn wel wat restricties, een brevet staat gelijk aan de diepte die je mag gaan duiken. Onder de zestig meter ga je mixen met een helium stikstof mengsel, dit om te voorkomen dat je longen imploderen...

Ik adviseer je dan ook om gewoon een duikvereniging op te zoeken en je daar te laten voorlichten.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 02:36
Breg
Breg is offline
Ik heb zelf een paar maanden geleden een duikcursus op Fiji gedaan. Dacht er eerst ook aan om eerst een duikbrevet hier te halen zodat ik vervolgens op Fiji 'gewoon' kon duiken, maar ben blij dat ik dat niet gedaan heb. Want dan betaal je dus eerst iets van 400 euro hier in Nederland voor de cursus, en vervolgens nog voor alle duiken die je in Thailand wilt aan doen. Terwijl als je in Thailand je cursus doet zijn er 2 duiken in de oceaan inbegrepen en zo bespaar je wat geld. En als je in Thailand je cursus bij een bepaalde duikschool doet en je wilt daarna meer duiken maken is er een redelijke kans dat de duikschool je korting geeft op de volgende duiken.
Zo deed ik na mijn cursus nog 2 duiken en kreeg ik ongeveer 50% korting daarop.

Tja en de kans dat het materiaal niet het nieuwste van het nieuwste is, is in Thailand waarschijnlijk groter dan in Nederland, maar als je bv op de site van Padi kijkt, dan kun je al hun duikscholen waar ook ter wereld zien en die scholen zijn volgens mij dan ook wel enigzins betrouwbaar.

En je hoeft sowieso geen spullen aan te schaffen, zeker als je niet van plan bent vaker te duiken is het het niet waard om een masker, wetsuit, flippers e.d. aan te schaffen. Bij een beginnerscursus is sowieso al het materiaal inbegrepen, en als je daarna wilt gaan duiken is meestal ook al het materiaal inbegrepen, maar krijg je korting als je je eigen materiaal hebt.
Oud 08-02-2006, 14:54
Guissie
Guissie is offline
Citaat:
Gothic schreef op 03-02-2006 @ 19:08 :
Hoe duur was het daar eigenlijk? want 400 euro vind ik best duur
Duiken is een dure sport.
Oud 08-02-2006, 19:15
Leeuwtje
Leeuwtje is offline
Ja, als je wil duiken kan je rekenen op behoorlijk dure bedragen. Ik zou zelf aanraden om in ieder geval in Nederland les te nemen alvast. Dan weet je toch zeker dat je het GOED leert en je leert véél meer dan een kleine snelle cursus op vakantie. Je kan keuze maken tussen NOB of PADI geloof ik, maar beiden worden erkend over de hele wereld dacht ik. (Zelf zit ik bij de NOB)

En bovendien, als je het eerst in Nederland leert, is duiken op een vakantie veel leuker hoor. Veel specialer, vind ik dan. In Nederland ben je dan gewend geraakt aan brak water oid, en totaal andere vissen en natuurlijk is het zicht daar super. Dan geniet je er denk ik alleen maar veel meer van, omdat je dan beseft hoe mooi het daar is.

Het kost dan wel wat, maar als je dan besluit om daar les te gaan nemen of duiken te maken, kan je ook rekenen op best dure bedragen hoor (vooral als je geen duikspul hebt zelf, en ik neem aan dat je dat niet hebt).

En het is ook nog eens zo dat als je eenmaal een Nederlands erkend duikbrevet hebt, dat je daarmee dus ook nog vaker kan duiken op toekomstige vakanties, en als je het leuk vindt is dat natuurlijk erg handig.
Oud 09-02-2006, 15:50
Verwijderd
Citaat:
Leeuwtje schreef op 08-02-2006 @ 20:15 :
dure bedragen
Bedragen zijn niet duur.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2006, 17:40
Leeuwtje
Leeuwtje is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 09-02-2006 @ 16:50 :
Bedragen zijn niet duur.
Oh, verkeerde zinsconstructie. Nouja, kan gebeuren. Ze weet iig wat ik ermee bedoel denk ik/hoop ik.
Reageren

Regels voor berichten