Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-01-2006, 10:46
Roosje
Roosje is offline
Zij.
Ze zat.
Ze zat op een bankje in het park en huilde. De wind trok van alle kanten aan haar, deed haar haren wapperen en haar kleren fladderen. Zij bekommerde zich er niet om en apathisch staarde ze voor zich uit. Tranen liepen langs haar wangen naar beneden, vielen zachtjes in haar schoot en droogden op. Ze bleef zitten, stil als een standbeeld. Vóór haar lag een zwarte vijver, bedekt door een sluier van oranje herfstbladeren. Ze zou erheen kunnen lopen en erin kunnen springen. Het water leek haar te lokken en doezelde haar kritische geest in slaap met een hypnotiserend gegolf. Waterdruppeltjes, wit en ondoorzichtig, spatten alle kanten op en trokken haar heimelijk naar zich toe.

Ze stond.
Ze stond op de modderige bosgrond in het park en vluchtte. Ze rende weg van alles dat haar ooit had durven raken, liet het achter zich liggen en vergat om zichzelf mee te nemen. Vliegend vluchten leek makkelijker dan het was. Ze hield halt, de neuzen van haar schoenen stonden in het water. Haar stem schreeuwde, verlangend en eenzaam. Eén stap en ze hoefde niets meer, nooit meer, verlatenheid zou draaglijk worden. Eén stap en alles zou in elkaar vallen als de schakeltjes van tandwielen. Kom maar, zei de fontein, kom maar en ik zal je beschermen tegen alles. Even aarzelde ze. Zou ze, zou ze niet?

Ze zou.
Ze zou afzetten en springen, zwijgend als de herfst, tot haar voeten het water raakten. Maar niet vandaag.

Ze draaide zich om en liep terug haar leven in.

-------------------------------------------------------------------------

20 oktober 2005. Commentaar?
Oud 03-01-2006, 10:50
flyaway
flyaway is offline
Wauw je weet niet hoe herkenbaar...

Mooi verwoord, goed beschreven. Standaard maar op een unieke manier zegmaar, niet echt uit te leggen. Kan volgens mij niet echt zinnig commentaar geven, alle eer en lof
Met citaat reageren
Oud 03-01-2006, 11:57
Nijn*
Nijn* is offline
Herkenbaar. Mooi verwoord, al zou ik sommige dingen anders doen. Mooi
Oud 03-01-2006, 12:58
duivelaartje
duivelaartje is offline
Opzich een standaard onderwerp, maar erg leuk uitgewerkt. Echt een volwassen verhaaltje, vind ik. Goed gedaan!

Ik ging net eens terug denken aan je eerste verhaaltjes, van die metamorfoses enz. Die waren simpel en vaak nog niet echt goed geschreven. Maar als ik die vergelijk met dit stukje, wat ook alweer een paar maanden oud is, zie ik dat je bent gegroeid en je een veel betere schrijfstijl hebt ontwikkelt. Leuk om die verandering zo te zien.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2006, 13:21
darkfairy
darkfairy is offline
mooi
Oud 03-01-2006, 15:43
niña
niña is offline
Ja. Heel beeldend, ik zag het echt wel zitten. Ik moet even verzitten als je overslaat naar het bos, waar is de fontein, maar dat leg je zo vlot uit dat het geen irritatiepunt is. Je kan er ook makkelijk meer uit halen, die fontein is misschien wel meer dan alleen een stenen bak met water.
Oud 03-01-2006, 17:01
Roosje
Roosje is offline
Hmmm, jeej. Bedankt voor de complimentjes en zo.

@ Duivelaartje: Mijn metamorfoses waren beter dan de rest, maar als ik ze nu lees, zijn ze idd slecht. Dit is voor mij... ik weet niet, het is mij en ik lees het niet graag terug, maar dat doet er verder niet toe.

Ik houd wel van positief commentaar.
Oud 05-01-2006, 10:17
planckton
planckton is offline
Citaat:
Roosje schreef op 03-01-2006 @ 11:46 :
Zij.
Ze zat.
Ze zat op een bankje in het park en huilde. De wind trok van alle kanten aan haar, deed haar haren wapperen en haar kleren fladderen.
Dit vind ik niet zo'n leuke zin eigenlijk, de rest is wel leuk.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2006, 11:38
Roosje
Roosje is offline
Citaat:
planckton schreef op 05-01-2006 @ 11:17 :
Dit vind ik niet zo'n leuke zin eigenlijk, de rest is wel leuk.
Ik vind die zin zelf ook niet helemaal geweldig, maar ik kon het moeilijk anders.
Oud 06-01-2006, 18:22
Meissiej
Meissiej is offline
Mooi uitgewerkt inderdaad, ik zie het gewoon voor me.
Oud 06-01-2006, 19:39
Changshan
Changshan is offline
Mooi, goed geschreven. Doet me denken aan de stukjes die ik eerst steeds maar van mezelf moest schrijven. Dit was dus de 'Zij.' waar je het over had bij de meeting...
Oud 09-01-2006, 12:45
Gravin
Gravin is offline
mooi geschreven !
Ik sluit me aan bij het commentaar van de rest

Liefs Gravin
Oud 09-01-2006, 14:30
Barones
Barones is offline
Ik vind dat je het mooi hebt geschreven,
maar ging het zo slecht met je een tijdje geleden?

Mooi verwoord

voor jou mijn eerste reactie, na een lange tijd
Met citaat reageren
Oud 10-01-2006, 14:43
Roosje
Roosje is offline
Citaat:
Barones schreef op 09-01-2006 @ 15:30 :
maar ging het zo slecht met je een tijdje geleden?
Ja.

Laatst gewijzigd op 10-01-2006 om 15:35.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2006, 15:31
Porcelain
Porcelain is offline
Ik denk dat je dit verhaaltje wel kunt verbeteren, met name door zinnen die al vaker op zo'n manier zijn neergezet te veranderen. Bijvoorbeeld:

Tranen liepen langs haar wangen naar beneden

Haar stem schreeuwde, verlangend en eenzaam

Zulke zinnen storen me, en dat is het gevaar dat je loopt met een onderwerp als dit: dat de zinnen al te vaak zijn gebruikt en mensen er niet meer door geraakt worden.

Als je die origineler neer zou kunnen zetten zou dat volgens mij een hoop verbeteren. Dat kun je wel, want er zijn andere zinnen in je verhaal die wel origineel zijn verwoord: 'Vliegend vluchten leek makkelijker dan het was' hier is de alliteratie leuk, 'Het water leek haar te lokken en doezelde haar kritische geest in slaap met een hypnotiserend gegolf' mooie woorden, de lezer golft eigenlijk ook mee op de woorden hier.

Oh, nog een klein dingetje. Je vergelijkt de herfstbladeren op het water met een sluier. Misschien ligt het aan mij, maar een sluier doet me aan heel andere dingen denken. Ik zou hier iets neerzetten dat niet hangt, maar ligt: een sprei, een deken (sluier klonk mooier, maar misschien vind je een woord dat net zo mooi klinkt). Maar dat is persoonlijk.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2006, 19:51
Roosje
Roosje is offline
Citaat:
Porcelain schreef op 10-01-2006 @ 16:31 :
Oh, nog een klein dingetje. Je vergelijkt de herfstbladeren op het water met een sluier. Misschien ligt het aan mij, maar een sluier doet me aan heel andere dingen denken. Ik zou hier iets neerzetten dat niet hangt, maar ligt: een sprei, een deken (sluier klonk mooier, maar misschien vind je een woord dat net zo mooi klinkt). Maar dat is persoonlijk.
Ik weet niet, sluier leek het meest te kloppen en daarnaast vind ik het inderdaad een mooi woord. Andere woorden zijn te alledaags, of zo.

En ik zal nog eens kijken naar die andere zinnen.

Dankjewel!
Reageren

Regels voor berichten