Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-01-2006, 14:11
Hydrogen
Hydrogen is offline
'Amsterdamse agent moet er beschaafd uitzien'

Uitgegeven: 18 januari 2006 14:52
Laatst gewijzigd: 18 januari 2006 14:52
Bron: http://www.nu.nl

AMSTERDAM - Hoofdcommissaris Welten van de Amsterdamse politie begint een offensief om de agenten van zijn korps er voortaan beschaafd uit te laten zien. Piercings, oorbellen, zichtbare tatoeages, een wilde haardos en vieze schoenen zijn binnenkort taboe voor Amsterdamse agenten, zegt Welten in het nummer van HP/De Tijd dat woensdag is verschenen.

"Binnenkort zal ik op een bijeenkomst mijn plannen op dit terrein ontvouwen voor het Amsterdamse korps."

Volgens de hoofdcommissaris begint een beschaafde samenleving bij het politiekorps zelf. "Hoe kun je de omgeving controleren en aanspreken op beschaving, als je er zelf niet beschaafd uitziet?" Lang haar is voortaan ongewenst, zegt hij in het interview.

"Gewoon kort geknipt, en haar 'niet wild op de kop', zoals ze dat in Groningen zeggen. Voor de vrouwen met lang haar geldt dat ze dat beter kunnen opsteken. En ja, het zou aardig zijn als men af en toe eens de schoenen poetst."
--------------------------------------------------------------------------
Dat een politieman qua uiterlijk er netjes uit moet zien vind ik nergens opslaan. Ikzelf hecht er geen waarde aan hoe een politieagent eruit ziet. Ik krijg niet bepaald het idee om een paar ramen in te slaan, omdat een agentje een piercing door zijn neus heeft zitten. Kortom: vage boel. Wat moet ik me voorstellen bij een beschaafde samenleving?

En de stelling is (jullie raden het al ):
Stelling: Een politieagent moet er beschaafd uitzien.
Oud 18-01-2006, 14:30
Pierreke
Pierreke is offline
Compleet mee eens. Om respect af te dwingen dient ten eerste de agent er al ntjes uit te zien. Dat betekent inderdaad geen piercings, zichtbare tatoo's etc.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2006, 14:31
Verwijderd
maakt mij dat uit zolang ze hun werk maar doen
Met citaat reageren
Oud 18-01-2006, 14:32
Verwijderd
Ja, daar ben ik het wel mee eens, maar dat geldt niet alleen voor de politie. Alle overheidsdienaren moeten er representatief, dus netjes, uitzien. Daarbij horen geen zichtbare piercings of tattoo's, geen ongeknipt haar, niet te erg ongeschoren, geen loshangende of niet gestrikte dassen, openhangende jasjes, overhemden uit de broek, modderige schoenen etc.

Waarom? Omdat een agent een openbare functie vervult. Hij moet gezag uitstralen en vertrouwen inboezemen. Iemand die er slordig uitziet boezemt geen vertrouwen in.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2006, 14:34
Verwijderd
Politie agent moet lang en breed zijn, en de kwajongens eens goed op de billen tikken
Met citaat reageren
Oud 18-01-2006, 14:37
sapientia
sapientia is offline
Helemaal mee eens. Wie neemt er nu een ongeschoren, onverzorgde en langharige polietieagent (of andersoortige ambtenaar) serieus? Zo iemand moet ook gezag uitstralen en piercings en dergelijke doen daar juist, naar mijn mening, afbreuk aan. Misschien dat men bij de Maori's allerhande lichaamsversiersels juist als een teken van gezag zien, in Nederland zorgen juist orde en netheid hiervoor. Althans, dat vind ik.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2006, 14:37
ready 2 comfort
ready 2 comfort is offline
Tzal mij een worst wezen. Hij moet lekker doen wat ie zelf wil [qua uiterlijk dan]
Oud 18-01-2006, 14:38
Verwijderd
Wel mee eens, maar ik ben nog nooit een agent tegengekomen waarvan ik dacht: "nou, die ziet er onbeschaafd uit".
Met citaat reageren
Oud 18-01-2006, 14:40
Verwijderd
Bepaalde agenten mogen er natuurlijk wel ruig uitzien. Bijvoorbeeld niet gewone straatagenten met pet, maar die brede bodybuilder-types met Politie-bomberjacks en kisten. Die mogen van mij best kaal zijn en een oorbel hebben, dat straalt juist vervaarlijkheid uit.

De politie is niet je beste vriend. De politie ramt erop los als je iets verkeerds doet. Daarom moet de politie er serieus uitzien en onverzettelijkheid uitstralen.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2006, 14:42
T_ID
T_ID is offline
Eensch.
Oud 18-01-2006, 14:58
Supersuri
Supersuri is offline
Ik wist niet dat het mogelijk was een amsterdammer er beschaaft uit te laten zien.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2006, 16:11
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Met citaat reageren
Oud 18-01-2006, 16:53
BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Ach, mij maakt het weinig uit of hij een tattoo heeft of lang haar. Ik vind het best zolang hij/zij er maar verzorgd uit ziet. En dat ik kan zien dat het politie is!
Oud 18-01-2006, 18:13
akumabito
akumabito is offline
Citaat:
nare man schreef op 18-01-2006 @ 15:40 :
Bepaalde agenten mogen er natuurlijk wel ruig uitzien. Bijvoorbeeld niet gewone straatagenten met pet, maar die brede bodybuilder-types met Politie-bomberjacks en kisten. Die mogen van mij best kaal zijn en een oorbel hebben, dat straalt juist vervaarlijkheid uit.

De politie is niet je beste vriend. De politie ramt erop los als je iets verkeerds doet. Daarom moet de politie er serieus uitzien en onverzettelijkheid uitstralen.
Hihi, klinkt als een beschrijving van m'n oom... die draait altijd ME diensten in Amsterdam bij allerlei evenementen.
Oud 18-01-2006, 18:31
langejongen
langejongen is offline
Ik ben het met Cohen eens. Een vertegenwoordiger hoort in pak,en een minister,burgemeester,conducteur,militair,secretaresse en directeur eveneens. Representatief zijn hoort bij die functies. Jouw baas wil ook dat je jezelf verzorgd en dat je geen knalroze haar hebt .e.d, en dat geldt net zo goed voor een agent.
In Engeland hebben ze dat goed begrepen, en in China helemaal.
Oud 18-01-2006, 18:34
Verwijderd
Citaat:
akumabito schreef op 18-01-2006 @ 19:13 :
Hihi, klinkt als een beschrijving van m'n oom... die draait altijd ME diensten in Amsterdam bij allerlei evenementen.
Koel

Een tijd terug had je ook zo'n controle altijd in de trein in Rotterdam, tussen centraal en Alexander, daar kwamen ook altijd van die brede gasten met bombers aan boord, daar liet je het wel uit je hoofd om er tegen te schelden.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2006, 18:34
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
langejongen schreef op 18-01-2006 @ 19:31 :
Ik ben het met Cohen eens. Een vertegenwoordiger hoort in pak,en een minister,burgemeester,conducteur,militair,secretaresse en directeur eveneens. Representatief zijn hoort bij die functies. Jouw baas wil ook dat je jezelf verzorgd en dat je geen knalroze haar hebt .e.d, en dat geldt net zo goed voor een agent.
In Engeland hebben ze dat goed begrepen, en in China helemaal.
Ach China, wat mag je daar wel zelf beslissen?
Oud 18-01-2006, 18:36
langejongen
langejongen is offline
Citaat:
Hydrogen schreef op 18-01-2006 @ 19:34 :
Ach China, wat mag je daar wel zelf beslissen?
Kunnen we hier nog wel heel wat van leren.Of discrimineer ik nou??
Oud 18-01-2006, 18:38
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
langejongen schreef op 18-01-2006 @ 19:36 :
Kunnen we hier nog wel heel wat van leren.Of discrimineer ik nou??
Ik merkte op dat het niet wonderlijk is dat in China de politie Ultra beschaafd eruit ziet. Wat verwacht je anders van een staat die alles controleert?
Oud 18-01-2006, 18:40
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Supersuri schreef op 18-01-2006 @ 15:58 :
Ik wist niet dat het mogelijk was een amsterdammer er beschaaft uit te laten zien.
Al doe je een ezel een gouden zadel om, ezel blijft een ezel.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2006, 18:41
langejongen
langejongen is offline
Citaat:
Hydrogen schreef op 18-01-2006 @ 19:38 :
Ik merkte op dat het niet wonderlijk is dat in China de politie Ultra beschaafd eruit ziet. Wat verwacht je anders van een staat die alles controleert?
En wij vinden het vrij normaal dat gezagsdragers met piercings, tatoos enz lopen, en het is goed dat daar nu wat tegen gedaan wordt.
Oud 18-01-2006, 18:45
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
langejongen schreef op 18-01-2006 @ 19:41 :
En wij vinden het vrij normaal dat gezagsdragers met piercings, tatoos enz lopen, en het is goed dat daar nu wat tegen gedaan wordt.
Vrij normaal? Heb je misschien een bron voor dit opzienbarende onderzoek? Ik mis blijkbaar heel wat.....
Oud 18-01-2006, 18:50
Verwijderd
Citaat:
langejongen schreef op 18-01-2006 @ 19:41 :
Dat is iets heel anders dan de stelling dat wij op veel terreinen nog iets kunnen leren van China, want als je denkt dat de Chinese staat goed met zijn burgers omgaat, dan zit er een steekje los ergens. Maar dat kun je niet zo bedoeld hebben.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2006, 18:55
langejongen
langejongen is offline
Citaat:
Hydrogen schreef op 18-01-2006 @ 19:45 :
Vrij normaal? Heb je misschien een bron voor dit opzienbarende onderzoek? Ik mis blijkbaar heel wat.....
Als Cohen er niks van gezegd had,had er misschien nooit iemand wat over gezegd.
Oud 18-01-2006, 18:58
langejongen
langejongen is offline
Citaat:
nare man schreef op 18-01-2006 @ 19:50 :
Dat is iets heel anders dan de stelling dat wij op veel terreinen nog iets kunnen leren van China, want als je denkt dat de Chinese staat goed met zijn burgers omgaat, dan zit er een steekje los ergens. Maar dat kun je niet zo bedoeld hebben.
Je hebt mij niet horen zeggen dat we op veel terreinen nog iets van China kunnen leren, maar op dit terrein is de insteek van China goed m.i. Je moet wel goed lezen.
Oud 18-01-2006, 19:05
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Citaat:
Hydrogen schreef op 18-01-2006 @ 19:45 :
wtf boeit het nou dat ze een tattoo hebben of een piercing. Politie is politie en zal niet meer of minder respect afdwingen.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2006, 19:31
Raven
Raven is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 18-01-2006 @ 15:38 :
Wel mee eens, maar ik ben nog nooit een agent tegengekomen waarvan ik dacht: "nou, die ziet er onbeschaafd uit".
Met citaat reageren
Oud 18-01-2006, 19:32
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 18-01-2006 @ 15:40 :

Met citaat reageren
Oud 18-01-2006, 19:34
K-pax
K-pax is offline
En zien we lang haar bij mannen als onverzorgd ? Of mag dat wel?

Ik vind dat geen probleem, zolang de politieagent maar verzorgd en netjes eruit ziet. Geen crust-cops
Oud 18-01-2006, 20:38
McCaine
McCaine is offline
Nonsensikale crap en bovendien in strijd met de vrijheid van expressie. Als ze lang haar of piercings niet leuk vinden verhuizen ze maar naar Denemarken.
Oud 18-01-2006, 20:48
Verwijderd
een agent is een agent, wat zijn kapsel is zal me worst wezen, als hij maar geen boetes aan me geeft
Met citaat reageren
Oud 18-01-2006, 21:43
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Nou ja, men moet er wel enigszins toonbaar uitzien, maar ik heb de indruk dat het doorslaat naar kleinburgerlijk gemuggezift. Alsof een oorring meer of minder zoveel uitmaakt.
Oud 18-01-2006, 21:48
Verwijderd
Nou ja, een politieagent is een vertegenwoordiger over de overheid - dus een beetje representativiteit kan geen kwaad denk ik zo. Het hoort gewoon bij het beroep, als je er niet tegen kan dat je niet heel je privéverzameling aparte sieraden mag dragen moet je maar clown worden.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2006, 21:55
Verwijderd
Citaat:
Sylph schreef op 18-01-2006 @ 22:48 :
... als je er niet tegen kan dat je niet heel je privéverzameling aparte sieraden mag dragen moet je maar clown worden.
Of je wordt lid van The A-Team
Met citaat reageren
Oud 18-01-2006, 22:19
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Ja duh. Dat is net zo'n stelling als 'een leraar moet lesgeven'. Beetje open deur hè.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 14:13
Love & Peace
Love & Peace is offline
Ruige politiemannen kunnen ook afschrikkend werken i.t.t. keurige politiemannetjes.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2006, 09:05
Uice
Uice is offline
Ik ben het ermee eens, maar het is natuurlijk belachelijk dat dit moet.
Oud 20-01-2006, 10:59
Verwijderd
Citaat:
Love & Peace schreef op 19-01-2006 @ 15:13 :
Ruige politiemannen kunnen ook afschrikkend werken i.t.t. keurige politiemannetjes.
Ja, maar dan wel het soort ruig dat ook echt een vervaarlijke uitstraling heeft, en niet het soort ruig van 'eigenlijk kan mijn werk me niet zoveel schelen dus kom ik ongeschoren en met loshangende ongestreken kleren naar mijn werk omdat ik de avond ervoor hard heb doorgezakt'.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 20:10
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 20-01-2006 @ 11:59 :
Ja, maar dan wel het soort ruig dat ook echt een vervaarlijke uitstraling heeft, en niet het soort ruig van 'eigenlijk kan mijn werk me niet zoveel schelen dus kom ik ongeschoren en met loshangende ongestreken kleren naar mijn werk omdat ik de avond ervoor hard heb doorgezakt'.
ja man, jeetje, politiemensen zijn ook mensen, met een echt leven, naast hun werk.

burgerlijk muggengezift dus
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 20:11
Uice
Uice is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 19-01-2006 @ 15:13 :
Agenten moeten niet afschrikwekkend zijn.
Oud 22-01-2006, 20:18
MTpower
MTpower is offline
Ik denk dat ik oom agent een stuk serieuzer zou nemen als hij er een beetje fatsoenlijk uitzag.
Ben voor de stelling.
Oud 23-01-2006, 15:58
Poolsjewist
Poolsjewist is offline
Citaat:
Juice schreef op 22-01-2006 @ 21:11 :
Agenten moeten niet afschrikwekkend zijn.
Juist wel! Dat is het hele probleem! Laatst tijdens het uitgaan zag ik het volgende gebeurem: jongetje van 15 spuugt agent in z'n gezicht. Agent veegt het af en zegt:,,Wil je dat niet weer doen?'' Het is gewoon een onderdeel van het hele imago-probleem. Zoals al eerder gezegd: De politie is je beste vriend niet. Ze moeten eruit zien alsof ze bij het eerste foutje wat je maakt je meteen het ziekenhuis in slaan (voor alle mierenneukers: bij wijze van spreke).
Oud 23-01-2006, 16:22
Verwijderd
Ik vind dat agenten er wel beschaafd uit moeten zien, maar gekamd lang haar in een staartje, of een oorbel ofzo, vind ik er niet onbeschaafd uit zien.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2006, 16:26
Verwijderd
Citaat:
Poolsjewist schreef op 23-01-2006 @ 16:58 :
Juist wel! Dat is het hele probleem! Laatst tijdens het uitgaan zag ik het volgende gebeurem: jongetje van 15 spuugt agent in z'n gezicht. Agent veegt het af en zegt:,,Wil je dat niet weer doen?'' Het is gewoon een onderdeel van het hele imago-probleem. Zoals al eerder gezegd: De politie is je beste vriend niet. Ze moeten eruit zien alsof ze bij het eerste foutje wat je maakt je meteen het ziekenhuis in slaan (voor alle mierenneukers: bij wijze van spreke).
Eens . Ik vind politie agent die het uit willen praten met dat schorem mietjes.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2006, 16:28
akumabito
akumabito is offline
Oud 23-01-2006, 16:29
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Sowieso, agenten zijn over het algemeen verbaal niet begaafd genoeg genoeg om dingen met scherp- en snelgetongde hangjongeren uit te kunnen praten.
Oud 23-01-2006, 16:54
Verwijderd
Citaat:
Louis Armstrong schreef op 22-01-2006 @ 21:10 :
ja man, jeetje, politiemensen zijn ook mensen, met een echt leven, naast hun werk.
De meeste mensen worden er in het echte leven ook uitgeschopt als ze ongeschoren en met een kater van jewelste veel te laat op hun werk komen. Ik zie niet in waarom dat voor agenten niet zou gelden.

Verder vind ik het vrij onprofessioneel en kinderachtig als je je drink- en stapgewoonten niet zo in de hand kunt houden dat ze je werk niet negatief beïnvloeden.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2006, 18:08
MB
MB is offline
Citaat:
Mr. Pignati schreef op 18-01-2006 @ 20:05 :
wtf boeit het nou dat ze een tattoo hebben of een piercing. Politie is politie en zal niet meer of minder respect afdwingen.
Jawel, iemand die er pauperig uitziet dwingt bij mij veel minder respect af dan iemand die er netjes verzorgd uitziet en voor reden vatbaar lijkt te zijn. Piercings, tattoo's en oorbellen (bij mannen) geven die indruk niet.
Oud 23-01-2006, 18:13
MB
MB is offline
Citaat:
Poolsjewist schreef op 23-01-2006 @ 16:58 :
In zo'n geval mag een agent die jongen van mij ook heus wel hard aanpakken, maar de politie moet absoluut niet uitstralen dat als je wat fout doet in hun ogen, dat je dan meteen het ziekenhuis in geramd wordt. Dan zou je dus ook geen fatsoenlijke discussie meer durven te voeren met een agent, want 'wee je gebeente' als hij het er misschien wel niet mee eens is.

Alleen bij speciale gelegenheden moeten ze afschrikwekkend zijn, als het gaat om hooligans bijvoorbeeld.
Oud 23-01-2006, 18:16
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Citaat:
MB schreef op 23-01-2006 @ 19:08 :
Jawel, iemand die er pauperig uitziet dwingt bij mij veel minder respect af dan iemand die er netjes verzorgd uitziet en voor reden vatbaar lijkt te zijn. Piercings, tattoo's en oorbellen (bij mannen) geven die indruk niet.
Bij jou niet, maar dat is jouw tekortkoming .

Trouwens, als iemand mij in het gezicht spuugde zou de wapenstok erover heen gaan.
Reageren

Regels voor berichten