Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-06-2002, 16:51
sase
sase is offline
Als ik dit hier verkeerd heb neergezet, verplaats me dan maar...het gaat over het volgende: je leest altijd in de krant enzo over priesters die jongentjes misbruiken (seksueel dus). maar waarom jongentjes en geen meisjes?
Oud 15-06-2002, 16:52
Koen
Koen is offline
Is meer een psychologisch effect denk ik.

Sex -> Psychologie.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2002, 17:06
TefnachT
TefnachT is offline
ja dat lees ik ook ALTIJD in de krant
Met citaat reageren
Oud 15-06-2002, 17:26
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
sase schreef:
Als ik dit hier verkeerd heb neergezet, verplaats me dan maar...het gaat over het volgende: je leest altijd in de krant enzo over priesters die jongentjes misbruiken (seksueel dus). maar waarom jongentjes en geen meisjes?
Ik denk niet dat het uitsluitend om misbruik van jongens gaat, al komen deze gevallen verhoudingsgewijs misschien wel vaker voor. De oorzaak van het misbruik is volgens mij gelegen in het feit dat priesters volgens het celibaat moeten leven, wat betekent dat ze zich moeten onthouden van sex. Helaas is het zo dat dit in feite neerkomt op het onderdrukken van een van de sterkste basisbehoeften van de mens met alle gevolgen van dien. In plaats van jongetjes (of misschien ook meisjes) te misbruiken kan zo'n priester beter masturberen of een prostituée bezoeken om zo op een voor hem en zijn omgeving acceptabele manier sexueel aan zijn trekken te komen. Mogelijk zal er geen sprake meer zijn van dergelijk misbruik als het celibaat zou worden afgeschaft, maar het is maar zeer de vraag of, en zo ja wanneer, dat zal gebeuren.
Oud 15-06-2002, 17:33
Verwijderd
jah misschien heel dom uitgelegd ofzo hoor, maar ik suggesteer ook maar wat

Die priesters verstaan misschien geen seks onder 'seks met jongens' en wel seks onder 'seks met iemand van het andere geslacht' (meisjes dus).

Want omdat god volgens de kerk ook man en vrouw als partners heeft geschapen, mag je dus ook niet met iemand van het andere geslacht seks hebben.

Ja ik zou het echt een belabberde reden vinden, maar ik zou anders ook niks kunnen bedenken
Met citaat reageren
Oud 15-06-2002, 19:20
Verwijderd
Heel simpel

Priesters zijn vaak homo. Omdat ze dan niet mogen trouwen, en het dus niet opvalt dat ze helemaal niet *willen* trouwen met een vrouw. (tenminste, vroeger was dat zo, ik denk dat het nu nog wel zo is)
En er is ook iets met katholieke jongensscholen, daar geven natuurlijk priesters les en geen nonnen. Dan zijn er dus geen meisjes om aan te randen
Met citaat reageren
Oud 16-06-2002, 16:25
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Morgan schreef:
Heel simpel

Priesters zijn vaak homo. Omdat ze dan niet mogen trouwen, en het dus niet opvalt dat ze helemaal niet *willen* trouwen met een vrouw. (tenminste, vroeger was dat zo, ik denk dat het nu nog wel zo is)
En er is ook iets met katholieke jongensscholen, daar geven natuurlijk priesters les en geen nonnen. Dan zijn er dus geen meisjes om aan te randen
Ik geloof niet dat je zonder meer kunt stellen dat de meeste priesters homosexueel zijn. Het is wel zo dat er in gesloten mannengemeenschappen sprake is van pseudohomosexualiteit omdat er in zo'n gemeenschap geen vrouw beschikbaar is, zodat de mannen voor het bevredigen van hun sexuele behoefte noodgedwongen op andere mannen zijn aangewezen. Het alternatief is dat zo iemand buiten zo'n gemeenschap een vrouw als sexuele partner gaat zoeken (desnoods door middel van prostituéebezoek wat ik al aangaf) of zich beperkt tot het fantaseren over sex met een vrouw terwijl hij masturbeert. Jouw argument dat er op jongensscholen geen les door vrouwen wordt gegeven en er dus geen meisjes zijn om aan te randen duidt er op dat in dat geval inderdaad alleen maar sprake kan zijn van misbruik van jongens. Indien het celibaat zou worden opgeheven betekent dat ook dat priesters vanaf dat moment wel mogen trouwen, waardoor dit misbruik tot het verleden zal behoren.
Oud 16-06-2002, 20:20
YoungSimba
YoungSimba is offline
Zo, nu ik uitgelachen ben om de vraag op zich (niet uitlachen; het werkt gewoon enorm op me lachspieren), kan ik misschien met een mogelijke verklaring komen.

Een mogelijke verklaring zou kunnen zijn dat jongens nu eenmaal veel leuker zijn. Maar ik betwijfel of dat het is.

Een andere verklaring zou kunnen zijn dat mensen met de pedofiele geaardheid vnl. op jongens vallen. Maar dat lijkt me ook geen complete verklaring aangezien er zat pedo's zijn die juist weer op meisjes vallen.

Weer een andere verklaring zou kunnen zijn dat die priesters alleen maar in kontakt komen met jongens in hun functie. Ik heb de ballen verstand van kerkelijke aangelegenheden, dus heb geen idee of alleen jongens misdienaar e.d. mogen zijn. Lijkt me wat vreemd, maar dit lijkt me dan een iets waarschijnlijker verklaring.

Veel meer kan ik niet verzinnen. Daarom lijkt mij dan ook dat de meest waarschijnlijke verklaring is dat je uitgangspunt niet klopt; weet je wel zeker dat het altijd alleen maar om jongens gaat?

Simba - valt op jongens, maar is geen priester
Oud 16-06-2002, 20:46
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
YoungSimba schreef:

Simba - valt op jongens, maar is geen priester
De hemel zij dank...
Oud 16-06-2002, 20:49
YoungSimba
YoungSimba is offline
Citaat:
mathfreak schreef:

De hemel zij dank...
LOL

Zeg dat wel
Oud 17-06-2002, 11:34
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef:

Ik geloof niet dat je zonder meer kunt stellen dat de meeste priesters homosexueel zijn. Het is wel zo dat er in gesloten mannengemeenschappen sprake is van pseudohomosexualiteit omdat er in zo'n gemeenschap geen vrouw beschikbaar is, zodat de mannen voor het bevredigen van hun sexuele behoefte noodgedwongen op andere mannen zijn aangewezen. Het alternatief is dat zo iemand buiten zo'n gemeenschap een vrouw als sexuele partner gaat zoeken (desnoods door middel van prostituéebezoek wat ik al aangaf) of zich beperkt tot het fantaseren over sex met een vrouw terwijl hij masturbeert. Jouw argument dat er op jongensscholen geen les door vrouwen wordt gegeven en er dus geen meisjes zijn om aan te randen duidt er op dat in dat geval inderdaad alleen maar sprake kan zijn van misbruik van jongens. Indien het celibaat zou worden opgeheven betekent dat ook dat priesters vanaf dat moment wel mogen trouwen, waardoor dit misbruik tot het verleden zal behoren.
Dat zeg ik toch ook helemaal niet, ik zeg dat priesters vaak homo zijn. Sowieso vroeger vaak, toen homo zijn nog helemaal een taboe was. Niks pseudo homosexualiteit, helemaal homosexualiteit. Dat wil natuurlijk helemaal niet zeggen dat de meeste priesters homo zijn, maar het komt vaker voor dan bijvoorbeeld dominees die homo zijn.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2002, 11:57
Faery
Faery is offline
Citaat:
Morgan schreef:

Dat zeg ik toch ook helemaal niet, ik zeg dat priesters vaak homo zijn. Sowieso vroeger vaak, toen homo zijn nog helemaal een taboe was. Niks pseudo homosexualiteit, helemaal homosexualiteit. Dat wil natuurlijk helemaal niet zeggen dat de meeste priesters homo zijn, maar het komt vaker voor dan bijvoorbeeld dominees die homo zijn.
En waar haal je die wijsheid vandaan? Bron?
Oud 17-06-2002, 18:02
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Morgan schreef:

Je zegt dat priesters vaak homosexueel zijn, dus dat houdt naar mijn idee in dat je stelt dat de meeste priesters homosexueel zijn. Als je dat niet zo bedoelt, dan is je formulering (althans voor mij) niet duidelijk. Bovendien is er bij gesloten mannengemeenschappen over het algemeen wel degelijk sprake van pseudohomosexualiteit, en wel om de reden die ik in mijn vorige reply al noemde. Bovendien ben ik niet zonder meer geneigd om te geloven dat homosexualiteit bij priesters vaker voorkomt dan bij dominees, tenzij je dat met statistische gegevens kunt aantonen.
Oud 18-06-2002, 12:15
rocksteady
rocksteady is offline
*Hier stond onzin.*

Laatst gewijzigd op 18-06-2002 om 23:39.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2002, 21:10
Verwijderd
Citaat:
Faery schreef:

En waar haal je die wijsheid vandaan? Bron?
Mh, ervaring

Helaas geen statistieken. Zou ook niet weten waar ik ze zou moeten vinden, eigenlijk. Het is trouwens wel een logische gedachte, ze mochten geen man hebben en ze wilden geen vrouw, wat kun je dan beter dan priester worden?
Met citaat reageren
Oud 20-06-2002, 21:12
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef:

Je zegt dat priesters vaak homosexueel zijn, dus dat houdt naar mijn idee in dat je stelt dat de meeste priesters homosexueel zijn. Als je dat niet zo bedoelt, dan is je formulering (althans voor mij) niet duidelijk. Bovendien is er bij gesloten mannengemeenschappen over het algemeen wel degelijk sprake van pseudohomosexualiteit, en wel om de reden die ik in mijn vorige reply al noemde.
In mijn hoofd is 'vaak' minder dan 'de meeste'

Magoe, dat pseudohomosexualiteit is idd ook logisch, bij gebrek aan meisjes... Net zoals in gevangenissen en zo.

...man, mannen kunnen zich echt minder inhouden!

Citaat:

Bovendien ben ik niet zonder meer geneigd om te geloven dat homosexualiteit bij priesters vaker voorkomt dan bij dominees, tenzij je dat met statistische gegevens kunt aantonen.
Jij bent geneigd alle statistieken te geloven, volgens mij
Met citaat reageren
Oud 20-06-2002, 21:34
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Morgan schreef:

Jij bent geneigd alle statistieken te geloven, volgens mij
Alleen die statistieken die zodanig zijn opgesteld dat misleiding van degene die ze leest uitgesloten is. Overigens weet ik ook niet waar je dergelijke statistieken zou kunnen vinden. Het is inderdaad zo dat pseudohomosexualiteit in gevangenissen voorkomt, in ieder geval als het uitsluitend om gevangenissen gaat waar alleen mannen zitten. Indien er naast mannen ook vrouwen in zouden zitten zou er wel een mogelijkheid tot heterosexueel contact kunnen bestaan.
Reageren

Regels voor berichten