![]() |
|
Nadat ik over QED een erg interessant stuk had gelezen in de Kijk ben ik hier is meer over gaan lezen. Ik was al enigszinds bekent met quantem mechanica en door duidelijke diagrammen vind ik de basis niet zo vreschrikkelijk moeilijk dat ik gelijk afhaak. Misschien vooral daarom heeft het mijn interesse opgewekt.
Als ik het goed begrijp lijken deeltjes die in de tijd terugreizen in anti-deeltjes te veranderen. - Dus niet zo: Een foton valt spontaain uiteen in een elektron en positron, de positron botst op een ander elektron zodat beide opgaan in energie, met een foton als resultaat. - Maar zo: Een elektron wisselt energie uit met een foton waardoor de elektron een beweging achteruitwaards in de tijd maakt (lijkend op een positron) om wanneer hij tegen een (ander) foton botst de weg naar de toekomst weer inslaat. Tot zo ver heb ik goed, toch? (gezien ik dit redelijk exact heb overgenomen vertrouw ik erop dat dat inderdaad het geval is) Nu gaat het verder met 1 deeltje die op meerdere plekken tegelijk kan zijn en pas later zijn voor ons echte positie 'kiest'. (experiment van Birgit Dopfer, John Cramer, etc). Als je dit alles combineerd zou je in principe dus informatie naar het verleden kunnen sturen, maar volgens mij ook tijdloos informatie (naar het heden) versturen waarbij afstand niet uitmaakt. Normaal kost het relatief veel tijd om informatie van aarde naar verweg staande satalieten te sturen omdat dit 'slechts' met de snelheid van het licht gaat. Maar wat als je verstrengelde deeltjes zou gebruiken voor het uitwisselen van informatie? Onafhankelijk van relatieve positie gedragen verstrengelde deeltjes zich op exact hetzelfde moment of een van beide dus zelfs nog eerder; in het verleden. De bron weet ik niet meer maar ik ben er vrij zeker van dat ik ergens gelezen heb dat twee verstrengelde deeltjes die in A of B zullen vervallen nooit beide tot A of B zullen vervallen. Altijd zal de een tot A vervallen en de ander tot B (in principe zijn A en B anti-deeltjes van elkaar). Als je controle zou hebben over zulk soort deeltjes zou je zonder verlies van tijd of zelfs met winst van tijd informatie kunnen versturen in vorm van binaire code. Of moet ik het allemaal toch nog maar een paar keer overlezen en nog wat jaartjes wachten?
|
![]() |
||
Citaat:
Ik weet nooit zo goed wat ik met dit soort theorien moet. Ik heb er zelf idd ook wel is over gedacht, maar het is allemaal nog ver-van-mijn-bed show. Voor mij is het alweer 5 jaar geleden dat ik me hiermee heb bezig gehouden, dus ik weet het allemaal niet zo zeker meer, maar is het niet zo dat die deeltjes zich niet laten voorspellen? Het is dus niet duidelijk op welke plek en welke tijd deze situaties ontstaan. En bovendien duurt dit meestal maar heel kort. Ik heb je link nog niet gelezen (ben met andere dingen bezig), maar zo makkelijk als jij het suggereert gaat het voorlopig vast nog niet. Met winst van tijd lijkt me al helemaal sterk.
|||
Verwijderd
|
Ik ben geen kei in QED, heb alleen wat basiskennis quantummechanica, maar zal toch wel zinnigs proberen te zeggen.
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik heb volgens mij wel ooit een stuk gelezen hierover, en daar hadden ze het ook over een soortgelijke situatie. Maar ik kan me herinneren dat ook theoretisch gezien het niet mogelijk was deze informatie af te lezen. Naja, dat ligt te ver weg in mijn geheugen. Wat betreft het licht, doelde ik meer op zoiets: .............* .........../...\ ........./.......\ ......./...........\ ...../...............\ .../...................\ B.......................O Het licht komt van de bron (B), richting de ster (*). Door de zwaartekracht van de ster wordt het licht afgebogen (in dit geval extreem), richting je oog (O). Het licht heeft niet de korste weg genomen, dus het zou theoretisch mogelijk zijn om sneller dan dit licht informatie over te brengen.
Laatst gewijzigd op 22-05-2007 om 15:25. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|