Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-01-2006, 15:34
Verwijderd
Ik heb sinds een dag of twee een nogal irritant probleem met m'n thuisnetwerkje. Dat is namelijk ineens met een factor twee vertraagd. Het gaat om twee Realtek RTL8139 100 mbit-kaartjes (el cheapo maar voor dit gebruik prima in orde) die verbonden zijn via een E-Tech ISDN ADSL modem/router, ook 100 mbit. De zooi staat helemaal op automatisch (IPs, DNS et cetera).

Normaal gesproken haal ik daarmee gewoon 8-8.5 megabyte/sec, wat normaal is. Nu echter niet meer dan ~4.5 megabyte/sec. Ik kan duidelijk zien dat het met horten en stoten gaat; om de paar seconden wordt er gewoon geen data vervoerd, te zien aan de activiteitslampjes van router en netwerkkaarten. Beide computers zijn ook in orde; het gaat om snelle, moderne harde schijven, voldoende geheugen en de kaarten in beide PC's zijn goed geconfigureerd en ingesteld.

Het vreemde is nu dat de snelheid met andere apps, bijv. WinSFV checker, wél gewoon goed is, zoals hij altijd al was. Ik vermoed dus dat het probleem ergens in de explorer zit. Ik heb een volledige virusscan gedaan, een zootje Hitman- en Spybot S&D-scans en mijn HijackThis-log uitgeplozen; allemaal keurig in orde en schoon.

Wat kan dit zijn?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-01-2006, 16:28
Verwijderd
probeer een 'netstat -s' uit te voeren in de commandwindow.
Wanneer bij 'TCP statistics' de waarde van 'Segments Retransmitted' erg hoog is, dan heb je (misschien) een verkeerde driver geinstalleerd.

Wat meer info is verder wel handig(er): welk OS, welke drivers, recentelijk iets geinstaleerd, etc...
Met citaat reageren
Oud 26-01-2006, 17:14
Verwijderd
Oh ja, inderdaad. OS is XP Prof SP2, geen drivers (oftewel standaard WHQL RTL8139-family drivers van XP), recentelijk niets geïnstalleerd dat met een netwerk te maken heeft.

Na een dagje werken en e.e.a. heen en weer zetten zijn er grofweg 30.000 retransmitted packets, is dat veel op totaal zo'n 6 miljoen sent en 4.2 miljoen received?
Met citaat reageren
Oud 26-01-2006, 18:55
phoxetis
phoxetis is offline
hebbie er ook last van als je je PC's met een crossover aan elkaar zet? je routertje eens aan/uitzeten? e-tech is okee, maar niet briljant.
Oud 26-01-2006, 19:01
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 26-01-2006 @ 18:14 :
Na een dagje werken en e.e.a. heen en weer zetten zijn er grofweg 30.000 retransmitted packets, is dat veel op totaal zo'n 6 miljoen sent en 4.2 miljoen received?
Geen idee. Zou ik morgen op het werk even moeten testen (om het geheel in perspectief te zien).
Met citaat reageren
Oud 26-01-2006, 19:02
Verwijderd
Ik weet dat het geen geweldig spul is, maar hij werkt al tijdenlang zonder enig noemenswaardig probleem en goed snel ook. Vandaar dat mij dit verbaast.

Met een crosscable ging het 'de ene kant uit' altijd al sneller dan de andere, dus dat is op zich geen goede test, maar ik zal het eens proberen.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2006, 08:56
phoxetis
phoxetis is offline
Citaat:
nare man schreef op 26-01-2006 @ 20:02 :
Ik weet dat het geen geweldig spul is, maar hij werkt al tijdenlang zonder enig noemenswaardig probleem en goed snel ook. Vandaar dat mij dit verbaast.

Met een crosscable ging het 'de ene kant uit' altijd al sneller dan de andere, dus dat is op zich geen goede test, maar ik zal het eens proberen.
dan klinkt het als een softwareprobleem....?
als de PC's theoretisch even snel zouden moeten zijn, that is
Oud 30-01-2006, 12:45
Verwijderd
Is het ook. Gister een DVD'tje gefikt over het netwerk (op 6X, dus ~8200 KB/sec) en dat ging prima, geen haperingen, gewoon continu dataverkeer. Alles werkt, alleen kopiëren met de explorer niet. Ik weet onderhand niet meer wat ik moet doen. Zoals ik zei, spy-, ad- en malware is gecheckt, geen virussen, nieuwe Realtek-drivers (met 'Optimized Performance' mode, enabled, scheelt ~300 kb/sec maar wederom niet in de explorer), beide netwerkkaarten hangen in snelle PC's met 7200 rpm schijven en voldoende geheugen en weinig processen draaiend, zijn correct ingesteld (nauwelijks gedeelde IRQ's en gewoon busmaster).

Het is verder niet erg ofzo, maar het is wel irritant.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2006, 13:24
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 30-01-2006 @ 13:45 :
alleen kopiëren met de explorer niet
Een l33t gebruiker zoals jezelf gebruikt toch Total Commander?
Met citaat reageren
Oud 31-01-2006, 02:38
Droyd
Droyd is offline
Citaat:
nare man schreef op 30-01-2006 @ 13:45 :
beide netwerkkaarten hangen in snelle PC's met 7200 rpm schijven en voldoende geheugen en weinig processen draaiend, zijn correct ingesteld (nauwelijks gedeelde IRQ's en gewoon busmaster).
Beetje een gok, maar probeer eens te starten in veilige modus met netwerkmogelijkheden en kijk dan eens of het probleem zich nog steeds voortdoet. Als het lukt weet je misschien beter in welke richting je moet zoeken.
Reageren

Regels voor berichten