Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-01-2006, 15:20
CSN
CSN is offline
Morgen (26 januari) is het de laatste donderdag van januari, wat betekent dat het weer landelijke gedichtendag is (in zowel Nederland als Vlaanderen, dus 'landelijk' is ergens niet helemaal correct). Dit jaar is het thema: "Poëzie en beeldende kunst". Door heel Nederland en Vlaanderen zullen verscheidene activiteiten worden gehouden (in totaal meer dan 200) en mijn vraag is dan ook: Gaan jullie één of meerdere van deze activiteiten bijwonen?

En 'vieren' jullie landelijke gedichtendag überhaupt wel, wist je van het bestaan af? Of vind je het iedere dag landelijke gedichtendag? Denk je dat het iets toevoegt aan de Nederlandse poëzie?

Op de officiële site kun je meer lezen over de gedichtendag. Er wordt onder andere bekend gemaakt wie dit jaar de publieksprijs voor beste poëziebundel hebben gewonnen en wie onze nieuwe dichter des vaderlands wordt.

Voor een lijst met alle activiteiten in Nederland, klik hier:
http://www.gedichtendag.nl/html/emai....php?landid=nl
Voor een lijst met activiteiten in Vlaanderen, klik hier:
http://www.gedichtendag.nl/html/emai....php?landid=be
Oud 25-01-2006, 15:59
the Delicious
the Delicious is offline
Leuk Ik wist het niet. Wel jammer, want er zou eens wat meer aandacht voor poezie moeten zijn. In mijn omgeving vinden de meeste mensen gedichten en alles wat daar mee te maken heeft maar saai, stom en onbegrijpelijk. Niet zo gek misschien, de poezie die je op school krijgt is niet altijd even leuk (dit geldt trouwens ook voor lezen). Voor de poezieliefhebbers zal de dag wel wat bijdragen, en daarmee voegt het misschien wel iets toe aan de Nederlandse poezie.

Nu de mensen die er niet van houden nog overtuigen.

Ik denk dat ik even op die sites ga kijken.
Oud 25-01-2006, 17:19
*nerwen elensar
*nerwen elensar is offline
Ik wist er al van maar zit noodgedwongen aan m'n bureau want ik heb overmorgen een mondeling examen..Verdomme!!
Wil heel graag zo'n gedicht die ze uitdelen aan bibliotheken/boekhandels...en wil naar de prijsuitreiking van 2 wedstrijden waar ik aan deelgenomen heb maar het is een uur rijden, ik kan me niet in twee delen en ik moet studeren
Oud 25-01-2006, 17:21
CSN
CSN is offline
Ik heb inderdaad ook aan een wedstrijd meegedaan, maar kan niet naar de uitreiking. Ik vind het eigenlijk wel jammer dat het (ieder jaar) op een donderdag is, dat maakt het gewoon veel moeilijker naar zo'n activiteit te gaan.
Oud 25-01-2006, 17:26
Verwijderd
Ik wist dat het was, maar was het wel min of meer weer vergeten. Er bleek hier in Deventer ook een wedstrijd te zijn, wist ik niet. En ik heb tentamenweek, dus ik ga ook nergens heen.

Ik vind het wel een leuk initiatief in ieder geval, poëzie moet populair worden
Met citaat reageren
Oud 25-01-2006, 17:27
*nerwen elensar
Citaat:
CSN schreef op 25-01-2006 @ 18:21 :
Ik heb inderdaad ook aan een wedstrijd meegedaan, maar kan niet naar de uitreiking. Ik vind het eigenlijk wel jammer dat het (ieder jaar) op een donderdag is, dat maakt het gewoon veel moeilijker naar zo'n activiteit te gaan.
Is eigenlijk wel waar...Ik stel voor dat ze het buiten tentameperiodes doen en in het weekend. Zou al veel meer volk lokken denk ik...
Oud 25-01-2006, 18:03
Reem
Reem is offline
Ik blijf het me wanhopig afvragen: waar-om-val-len-dat-soort-din-gen-al-tijd-in-de-ten-ta-men-we-ken??
Oud 25-01-2006, 18:19
Verwijderd
Citaat:
Reem schreef op 25-01-2006 @ 19:03 :
Ik blijf het me wanhopig afvragen: waar-om-val-len-dat-soort-din-gen-al-tijd-in-de-ten-ta-men-we-ken??
Omdat de ouderen de nieuwe generatie dichters niet willen erkennen en zo hoeft dat niet
Met citaat reageren
Oud 25-01-2006, 20:42
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Inderdaad, heel vervelend.
Maar ik ga morgen toch maar wel naar Vlaardingen voor dat wedstrijdgedoe. M'n tentamen van vrijdag heb ik toch al opgegeven
Met citaat reageren
Oud 25-01-2006, 21:34
Verwijderd
Citaat:
En waarom zijn hier geen mensen in de buurt die dat soort dingen ook leuk vinden?
Met citaat reageren
Oud 25-01-2006, 21:38
CSN
CSN is offline
TF, je woont het grootste deel van de tijd in Groningen, poëzie-centrum van Nederland, waar héb je het over?
Oud 25-01-2006, 21:44
Verwijderd
Ik zocht intussen op wat er allemaal in Groningen te doen was, en bedacht dat ik wel een beetje iets raars zei Er is hier best wat te doen.
Maar goed, dat betekent niet automatisch dat ik met mensen omga die dat ook leuk vinden. Maar die zijn er vast wel

Leuk dat je hier een topic over opent, trouwens
Met citaat reageren
Oud 25-01-2006, 21:48
*nerwen elensar
Citaat:
Sketch schreef op 25-01-2006 @ 21:42 :
Inderdaad, heel vervelend.
Maar ik ga morgen toch maar wel naar Vlaardingen voor dat wedstrijdgedoe. M'n tentamen van vrijdag heb ik toch al opgegeven
Ik wou dat ik m'n tentamen ook kon opgeven, helaas, heb er al teveel tijd ingestoken
Heb net een mailtje gekregen dat ik bij de 10 genomineerden ben van een van die wedstrijden. Ik haat examens, als die prof me vrijdag zegt dat ik gebuisd ben ga ik het hem toch wel eens serieus onder z'n neus wrijven dat ik dan toch beter andere dingen had kunnen doen.

sorry moet even m'n frustraties afreageren
Oud 26-01-2006, 04:41
Sketch
Sketch is offline
Hehe, zal ik in het kader van de gedichtendag een gedicht achterlaten op het antwoordenblad van m'n tentamen

Ik vind het wel heel erg stom dat je per se naar de dinges in Vlaardingen moet om te horen of je genomineerd of gewonnen bent/hebt.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2006, 17:23
Porcelain
Porcelain is offline
Ik mocht niet :/ . Het is inderdaad wel heel lomp dat dat dan niet op een vrijdag kan, maar op een donderdag moet. En in Vlaardingen -_-' .
Met citaat reageren
Oud 26-01-2006, 18:14
gezweetwel
gezweetwel is offline
Haha, bij mij op school werden, vlak voor we naar de lokalen moesten, telkens "gedichten" voorgelezen. Vreselijk!

Eentje was bijvoorbeeld:

In dit gedicht
is geen woord teveel -

laat er een weg
en het is niet meer heel

Oud 26-01-2006, 18:23
CSN
CSN is offline
Hoe kun je K. Schippers nou belachelijk vinden
Oud 26-01-2006, 18:25
gezweetwel
gezweetwel is offline
Citaat:
CSN schreef op 26-01-2006 @ 19:23 :
Hoe kun je K. Schippers nou belachelijk vinden

Maar ik blijf erbij!
Oud 26-01-2006, 18:35
dromenvanger
dromenvanger is offline
Bij ons op school vond ik het wel schattig. Er hingen overal gedichten omhoog, en in elke klas op het bord een gedicht geschreven op het bord, en op de speelplaats.

Verder las ik het in de krant. Leuk ook dat Bart Moeyaert stadsdichter van Antwerpen is geworden
Oud 26-01-2006, 19:02
marrel
marrel is offline
Ik vind het een leuk idee, heb er alleen nergens iets van gemerkt.
Oud 26-01-2006, 21:27
*nerwen elensar
Bart Moeyaert is leuk
Is er trouwens iemand die dat gedicht van Peter Verhelst is gaan halen?
Ga de poster morgen aan m'n deur ophangen.
Oud 27-01-2006, 11:28
*nerwen elensar
Citaat:
Sketch schreef op 26-01-2006 @ 05:41 :
Hehe, zal ik in het kader van de gedichtendag een gedicht achterlaten op het antwoordenblad van m'n tentamen

Ik vind het wel heel erg stom dat je per se naar de dinges in Vlaardingen moet om te horen of je genomineerd of gewonnen bent/hebt.
En hoe was je tentamen met gedicht, maar beter nog, hoe was het in Vlaardingen?
Oud 27-01-2006, 12:34
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik merkte pas gisteren dat het was, tijdens het nieuws

In Utrecht lazen ze gedichten over sport of zoiets voor, wel heel leuk
Oud 27-01-2006, 12:37
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
*nerwen elensar schreef op 27-01-2006 @ 12:28 :
En hoe was je tentamen met gedicht, maar beter nog, hoe was het in Vlaardingen?
Ja, ik had geen tijd om een gedicht te schrijven, maar ik heb bij een vraag die ik niet wist geantwoord: "Wist u dat het vandaag, 26 januari, de landelijke gedichtendag is? Met overal in het land allerlei activiteiten en wedstrijden."

Vlaardingen was wel leuk. Alleen heb ik 3 kwartier rondgedoold op zoek naar dat restaurant waar het was.
En die jury vind ik maar een beetje twijfelachtig. Dat gedicht dat had gewonnen vond ik toch zeker niet het beste. Maar ach, het was leuk, en daar gaat het uiteindelijk om
Met citaat reageren
Oud 27-01-2006, 12:45
Verwijderd
Citaat:
marrel schreef op 26-01-2006 @ 20:02 :
Ik vind het een leuk idee, heb er alleen nergens iets van gemerkt.
ik wist niet eens dat het bestond

Citaat:
Sketch schreef op 27-01-2006 @ 13:37 :
Ja, ik had geen tijd om een gedicht te schrijven, maar ik heb bij een vraag die ik niet wist geantwoord: "Wist u dat het vandaag, 26 januari, de landelijke gedichtendag is? Met overal in het land allerlei activiteiten en wedstrijden."

Vlaardingen was wel leuk. Alleen heb ik 3 kwartier rondgedoold op zoek naar dat restaurant waar het was.
En die jury vind ik maar een beetje twijfelachtig. Dat gedicht dat had gewonnen vond ik toch zeker niet het beste. Maar ach, het was leuk, en daar gaat het uiteindelijk om
hihi

En moesten jullie allemaal nog jullie gedichten voorlezen. En hoeveelste ben je geworden, of is dat niet bekend?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-01-2006, 12:56
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Mr Soija schreef op 27-01-2006 @ 13:45 :
En moesten jullie allemaal nog jullie gedichten voorlezen. En hoeveelste ben je geworden, of is dat niet bekend?
Nee, alleen de 5 genomineerden moesten voorlezen. En daar zat ik niet bij. Verder was er geen ranglijst. Nouja, gedeelde zesde plek dan maar

Bij/Bonnie was er trouwens ook. Die was geloof ik vierde bij de jeugd geworden.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2006, 16:01
bij
bij is offline
Ja klopt Sketch , "eervolle vermelding"

maar verder ben ik het helemaal met je eens dat die jury een beetje twijfelachtig was. En de winnaars idem dito Je zag heel erg de gedwongen rijm. Die Diana Ozon vond ik nou niet zo heel spectaculair en die bokser (ook in de jury) was wel leuk maar ik geloof niet dat hij nou echt verstand van dichten had . Ik denk niet dat ik er ooit weer heen ga want ik vond het eigenlijk best triest. En net als bij het affiche van vorig jaar waren er best veel 65 plussers (jaa ik had mijn opa en oma ook meegenomen )
Oud 27-01-2006, 21:35
*nerwen elensar
Citaat:
Sketch schreef op 27-01-2006 @ 13:37 :

Haha, leuk toch. Hoop dat degene die je tentamen moest verbeteren er wat mee heeft kunnen lachen. Offtopic: En voor de rest ging je tentamen een beetje? -studenten moeten elkaar steunen hé -

Mmmja, sommige van die wedstrijden zijn wel dubieus vind ik. Een gedicht dat ik had ingezonden naar een van die wedstrijden werd hier afgekraakt en werd daar in een bundel gezet, dus ja
Oud 27-01-2006, 21:41
lukas15
lukas15 is offline
Citaat:
gezweetwel schreef op 26-01-2006 @ 19:25 :

Maar ik blijf erbij!
don't fuck with K. Schippers

geniaal
Met citaat reageren
Oud 28-01-2006, 00:06
Verwijderd
Ik weet niks van activiteiten maar ik heb wel dat dichtbundeltje gekocht want er stonden leuke dingen in.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2006, 07:43
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
*nerwen elensar schreef op 27-01-2006 @ 22:35 :
Haha, leuk toch. Hoop dat degene die je tentamen moest verbeteren er wat mee heeft kunnen lachen. Offtopic: En voor de rest ging je tentamen een beetje? -studenten moeten elkaar steunen hé -

Mmmja, sommige van die wedstrijden zijn wel dubieus vind ik. Een gedicht dat ik had ingezonden naar een van die wedstrijden werd hier afgekraakt en werd daar in een bundel gezet, dus ja
Hehe, welk gedicht was dat dan?
Die mensen van de stichting landelijkegedichtendag zijn weer zo snugger geweest om de winnende gedichten niet op hun site te zetten. Gelukkig hadden ze er wel een boekje van gemaakt, en iedereen een kopie gegeven. Ik zal het vanmiddag eens inscannen.
Ja, donderdag ging best goed. Vrijdag ging minder rampzalig dan verwacht, maar alsnog niet bepaald goed. Hoe is jouw tentamen gegaan?

Oh, en er was op Canvas ook iets over de gedichtendag. M'n moeder heeft het opgenomen, maar ik heb het nog niet gekeken.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2006, 10:37
*nerwen elensar
Ja, is jaarlijks op canvas dat ze tussen de programma's een bekende dichter een gedicht laten voorlezen. Zou eens moeten kijken in de krant of er nog meer rond gedichtendag te doen was op canvas. Trouwens, hier in de kranten in België was er veel te doen rond gedichtendag, vond dat wel Was dat bij jullie ook zo?

Oh en hier het desbetreffende gedicht...

Kom niet dichter
of ik schrik op
fladder teveel woorden weg.

Cocon me in stilte
maar voelsprieterig verlangen
ontpopt zich.

Met mijn broze,
bleke vleugels
onbeholpen dansend
rond je licht

vlieg ik me te pletter
terwijl ik voor je zwicht

Hoe ik ook probeer te vlinderen,

ik ben en blijf een mot.

Het thema was de 'zoete zucht der dingen'. Dus heb ergens nog 'de zoete zucht der dingen die je zegt' ertussen gepropt.
Ik ben geslaagd voor m'n tentamen. Althans als ik de prof mag geloven heb hem dus geen verwijten moeten maken
Oud 28-01-2006, 13:03
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Citaat:
*nerwen elensar schreef op 28-01-2006 @ 11:37 :
Ja, is jaarlijks op canvas dat ze tussen de programma's een bekende dichter een gedicht laten voorlezen. Zou eens moeten kijken in de krant of er nog meer rond gedichtendag te doen was op canvas. Trouwens, hier in de kranten in België was er veel te doen rond gedichtendag, vond dat wel Was dat bij jullie ook zo?

Oh en hier het desbetreffende gedicht...

Kom niet dichter
of ik schrik op
fladder teveel woorden weg.

Cocon me in stilte
maar voelsprieterig verlangen
ontpopt zich.

Met mijn broze,
bleke vleugels
onbeholpen dansend
rond je licht

vlieg ik me te pletter
terwijl ik voor je zwicht

Hoe ik ook probeer te vlinderen,

ik ben en blijf een mot.

Het thema was de 'zoete zucht der dingen'. Dus heb ergens nog 'de zoete zucht der dingen die je zegt' ertussen gepropt.
Ik ben geslaagd voor m'n tentamen. Althans als ik de prof mag geloven heb hem dus geen verwijten moeten maken

Wat een ontzettend mooi gedicht! Mag ik dat eventjes zeggen?
Ik snap werkelijk waar niet waarom het is afgekraakt!
Mooi taalgebruik en leuke spelingen!
Oud 28-01-2006, 17:22
Sketch
Sketch is offline
Dit gedicht had dus gewonnen
Met citaat reageren
Oud 28-01-2006, 17:24
Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
Sketch schreef op 28-01-2006 @ 18:22 :
Dit gedicht had dus gewonnen
[afbeelding]
wat een ongelooflijk sneu kutgedicht.
Oud 28-01-2006, 17:28
CSN
CSN is offline
Reis

Ik geloof
Dat ik
Steeds blijer
Word dat
Ik toch maar
Niet naar
Vlaardingen ben
Gegaan.
Oud 28-01-2006, 17:44
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
CSN schreef op 28-01-2006 @ 18:28 :
Reis

Ik geloof
Dat ik
Steeds blijer
Word dat
Ik toch maar
Niet naar
Vlaardingen ben
Gegaan.
Hehe
Ik niet, ik heb in de trein en daar m'n tentamen kunnen leren, en de koffie was lekker, en de wethouder was aardig.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2006, 19:02
*nerwen elensar
Citaat:
Dreamerfly schreef op 28-01-2006 @ 14:03 :
Wat een ontzettend mooi gedicht! Mag ik dat eventjes zeggen?
Ik snap werkelijk waar niet waarom het is afgekraakt!
Mooi taalgebruik en leuke spelingen!
Hmm, ik was verkeerd. De 1e versie ervan was semi-afgekraakt. Maar ik heb toch het gevoel dat ik het vlinder-thema al teveel heb uitgemolken, toch bedankt voor je reactie Dreamerfly.

Sketch: Misschien ben je alsnog erdoor voor je examen van vrijdag, positief denken

Het gedicht dat gewonnen heeft op die wedstrijd in Vlaardingen is idd *bah* . Vond dat van CSN dan toch véél beter maar misschien is dat te hoog gegrepen voor het iq van een bokser. (en neen, ik ben vooral niet generaliserend vanavond )
Reageren

Regels voor berichten