Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-03-2006, 01:20
Mr. Blonde
Mr. Blonde is offline
Hey,

Ik heb enkele vragen ivm castratie.

Wat gebeurt er exact bij castratie van mensen? (in detail, voorbereidingen + uitvoering)
In welke gevallen wordt er nu nog castratie uitgevoerd bij mensen in de westerse wereld?

Wat zijn de gevolgen op het gevied van gedrag, libido, karakter en driften? (liefst uitgebreid verduidelijken, verschillen tussen castraten en gewone mannen)

Kennen jullie voorbeelden van castratie of hebben jullie nog significante opmerkingen ivm castratie, post ze maar.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2006, 03:48
Roos
Roos is offline
Gezien het tijdstip ga ik niet uitgebreid antwoorden.. maar dat wordt gedaan in het geval van testeskanker.
Het gevolg is dat je geen (weinig) testosteron aanmaakt. Als je even op google zoekt, kan je vast alle functies/effecten van testosteron bij mannen vinden. Die vallen dus weg bij mannen zonder testes.

Het is mogelijk om testes-implantaten te krijgen als je teelballen verwijderd moeten worden. Dat zijn siliconen balletjes die net zo aanvoelen, en er net zo uitzien als het echte werk.

Als je nog meer wilt weten kan je misschien zoeken op "orchidectomy" (engels) of "orchidectomie" (nederlands). Dit is de medische term voor castratie.
Of stel je vragen in het topic dan beantwoord ik ze wel, maar niet nu
Oud 05-03-2006, 12:25
Verwijderd
't is precies of we je huiswerk moeten maken...

Met citaat reageren
Oud 05-03-2006, 12:41
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Roos schreef op 05-03-2006 @ 04:48 :
Gezien het tijdstip ga ik niet uitgebreid antwoorden.. maar dat wordt gedaan in het geval van testeskanker.
Het gevolg is dat je geen (weinig) testosteron aanmaakt. Als je even op google zoekt, kan je vast alle functies/effecten van testosteron bij mannen vinden. Die vallen dus weg bij mannen zonder testes.

Het is mogelijk om testes-implantaten te krijgen als je teelballen verwijderd moeten worden. Dat zijn siliconen balletjes die net zo aanvoelen, en er net zo uitzien als het echte werk.

Als je nog meer wilt weten kan je misschien zoeken op "orchidectomy" (engels) of "orchidectomie" (nederlands). Dit is de medische term voor castratie.
Of stel je vragen in het topic dan beantwoord ik ze wel, maar niet nu
Als een man geen kinderen meer wil krijgen gebeurt dat toch ook wel? Of heet het dan anders? Steralisatie ofzo?
Met citaat reageren
Oud 05-03-2006, 12:45
Roos
Roos is offline
Precies Dan blijven de teelballen gewoon zitten.
Oud 05-03-2006, 12:46
Konijn
Konijn is offline
Citaat:
Bloem schreef op 05-03-2006 @ 13:41 :
Als een man geen kinderen meer wil krijgen gebeurt dat toch ook wel? Of heet het dan anders? Steralisatie ofzo?
Ja, sterilisatie.

En ik weet niet of het tegenwoordig nog wordt gedaan na zware zedendelicten en TBS, als ze dan weer de maatschappij ingaan?
Oud 05-03-2006, 13:01
Bloem
Bloem is offline
Ah oke
Met citaat reageren
Oud 05-03-2006, 15:19
Mr. Blonde
Mr. Blonde is offline
Citaat:
Konijn schreef op 05-03-2006 @ 13:46 :
Ja, sterilisatie.

En ik weet niet of het tegenwoordig nog wordt gedaan na zware zedendelicten en TBS, als ze dan weer de maatschappij ingaan?
Idd, daar had ik ook iets over gehoord..sommigen zien het al de oplossing voor verkrachters etc.

Is dat dan echt een oplossing, of blijft die drang, om seksuele misdrijven te plegen, bestaan?

Over die effecten: wordt er nog een miniem gehalte testosteron aangemaakt, of is de seksuele drang + agressie etc. dan helemaal verdwenen?

Btw: over dat huiswerk, castratie bevindt zich niet in mijn lessenpakket (denk niet dat het zelfs nog in één lessenpakket zit, behalve toegepaste studies), dus dat is bullshit.

(trouwens: Roos bedankt, heel goede uitleg!! )

Laatst gewijzigd op 05-03-2006 om 15:22.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2006, 16:01
Roos
Roos is offline
Volgens mij wordt testosteron bij mannen alleen in de testes gemaakt, en niet ook nog (een beetje) ergens anders. Maar dat weet ik niet 100% zeker.
De seksuele drang en agressie zijn dan zeker niet opeens verdwenen. Vergelijk het met vrouwen: die maken maar weinig testosteron aan, maar kunnen ook seksuele drang of agressie ondervinden

Over verkrachters etc weet ik niks, ik ken alleen het medische praatje

Testosteron kan je trouwens ook toedienen als je het zelf niet (meer) aanmaakt (in pil-vorm ofzo). Dat is dan niet echt handig voor die verkrachters, maar wel voor mensen die vanwege een medische oorzaak hun teelballen kwijt zijn.
Oud 05-03-2006, 16:02
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Mr. Blonde schreef op 05-03-2006 @ 16:19 :
Idd, daar had ik ook iets over gehoord..sommigen zien het al de oplossing voor verkrachters etc.

Is dat dan echt een oplossing, of blijft die drang, om seksuele misdrijven te plegen, bestaan?

Over die effecten: wordt er nog een miniem gehalte testosteron aangemaakt, of is de seksuele drang + agressie etc. dan helemaal verdwenen?

Btw: over dat huiswerk, castratie bevindt zich niet in mijn lessenpakket (denk niet dat het zelfs nog in één lessenpakket zit, behalve toegepaste studies), dus dat is bullshit.

(trouwens: Roos bedankt, heel goede uitleg!! )
Ik weet wel dat bepaalde zedendelequenten chemisch gecastreerd worden.
Na (chemische) castratie heb je geen drang meer tot seks.
Er bestaat ook medicatie die er speciaal voor zorgt dat het libido onderdrukt wordt.
Oud 05-03-2006, 17:05
da leentjuh
da leentjuh is offline
Vroeger werden er jongens gecastreerd zodat hun stem hoog bleef, heel aparte stem krijg je dan, konden ze mooi zingen.
Oud 05-03-2006, 18:06
Mr. Blonde
Mr. Blonde is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 05-03-2006 @ 17:02 :
Ik weet wel dat bepaalde zedendelequenten chemisch gecastreerd worden.
Na (chemische) castratie heb je geen drang meer tot seks.
Er bestaat ook medicatie die er speciaal voor zorgt dat het libido onderdrukt wordt.
Na chemische castratie heb je helemaal geen drang meer? Wat is het verschil dan, met de rest dat ik hier lees?

Trouwens, Roos: testosteron wordt ook nog geproduceerd door de bijnieren, dus de productie zal wel blijven (miniem toch).
Met citaat reageren
Oud 05-03-2006, 18:41
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Mr. Blonde schreef op 05-03-2006 @ 19:06 :
Na chemische castratie heb je helemaal geen drang meer? Wat is het verschil dan, met de rest dat ik hier lees?

Trouwens, Roos: testosteron wordt ook nog geproduceerd door de bijnieren, dus de productie zal wel blijven (miniem toch).
Chemische castratie van zedendelinquenten?

Het CDA en de VVD zijn er voorstander van om ernstige zedendelinquenten met medicijnen te behandelen. Medicijnen die de hormoonhuishouding beïnvloeden en daardoor de seksuele drang verminderen.

Jos Frenken, hoogleraar in de seksuologie in een interview in De Gelderlander.
Citaat:
Bij chemische castratie krijgt een man een medicatie die ervoor zorgt dat zijn testosteron-spiegel omlaag gaat. Testosteron is mannelijk hormoon en 'verantwoordelijk' voor seksuele drang. In Nederland worden zulke medicijnen op kleine schaal voorgeschreven en dan altijd op basis van vrijwilligheid. Sommige plegers van zedenmisdrijven kiezen daar zelf voor. Ze willen niemand lastig vallen, maar kunnen zich soms niet beheersen.

Bijwerkingen
Het gebruik van lustverlagende middelen is niet zonder risico. Er kunnen bijwerkingen optreden zoals bustevorming, sterke gewichtstoename en stemmingswisselingen. Op den duur kunnen de geslachtsdelen slinken door de medicijnen.
Bij chirurgische castratie worden de zaadballen verwijderd. Chirurgische castratie wordt in Nederland sinds het einde van de jaren zestig niet meer toegepast. Men vond deze operatie te diep ingrijpen in het persoonlijke leven. Toch wilden sommige zedendelinquenten er wel mee akkoord gaan in ruil voor een lagere straf. Dergelijke 'deals' vond men echter te ver gaan.

Levenslang pillen slikken
Chirurgische castratie kan niet teruggedraaid worden. Bij chemische castratie ligt dat anders. Als de gebruiker de medicijnen niet langer inneemt, stijgt de hormoonspiegel weer naar het normale niveau. Maar stel je voor dat iemand op jeugdige leeftijd een zedenmisdrijf pleegt, dan kun je hem toch niet voor de rest van zijn leven tegen zijn zin pillen laten slikken? Seksuoloog Frenken ziet daar geen heil in en verwacht niets van de plannen van CDA en VVD. 'Snel bij het publiek scoren,' is volgens hem de motivatie achter die plannen.

Andere oorzaken
Volgens Frenken is alleen het afremmen van de seksuele lust geen zinvolle behandeling. Bij het plegen van een zedendelict kunnen heel andere gevoelens dan seksuele behoefte in het spel zijn. Agressie bijvoorbeeld, of wraak, gekrenktheid, of de neiging om iemand te vernederen. Zulke ingewikkelde persoonlijkheidsstoornissen verhelp je niet met chemische castratie. Medicatie kan wel een tijdelijk hulpmiddel zijn bij een uitgekiende therapeutische behandeling. En dan altijd op basis van vrijwilligheid.
Bij sommige gewelddadige zedendelinquenten zou door chemische castratie de agressie zelfs kunnen toenemen. De frustraties zoeken toch een uitweg.

In therapie
Ruim tachtig procent van de plegers van een seksueel misdrijf krijgt behalve straf geen enkele begeleiding of hulp, zegt Frenken. Hij zou veel liever zien dat naast het uitdelen van straf ook een therapeutische behandeling wordt opgelegd. Ongeveer vijftien procent van de veroordeelde zedendelinquenten moet zich laten behandelen en komt bij het Riagg, een psychiater of een psychotherapeut terecht. De ernstige gevallen komen in een tbs-kliniek, waar ze als vanzelf een of andere therapeutische behandeling krijgen. De meerderheid van de veroordeelden wordt echter niet behandeld. Frenken is van mening dat rechters in hun vonnis vaker op een behandeling zouden moeten aansturen.
Lichamelijk is die drang er niet meer, dat wil niet zeggen dat bepaalde mensen (zedendelequenten) in hun hoofd de dwang kwijtraken.. Kijk, in principe bij 'normale' mensen verminderd de seksuele drang sterk.

Regels voor berichten