Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-01-2006, 10:17
Porcelain
Porcelain is offline
We hebben een autootje (of beter gezegd, een object op wielen zonder motor, dus alleen de zwaartekracht werkt erop) en laten dat van verschillende hoogtes van een helling afrijden. We meten de snelheid die het autootje onder aan de helling heeft.

Nu moeten we een hypothese bedenken en onderbouwen: watvoor verband is er tussen de hoogte en de snelheid?

Het lukt niet Wie helpt?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-01-2006, 10:26
sdekivit
sdekivit is offline
wet van behoud van energie (wrijving even buiten beschouwing gelaten)
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 12:20
remy476
remy476 is offline
0.5 m v² + mgh = 0.5 m v² + mgh

m= massa (kg)
g=gravitatie (9.8m/s²)
v = snelheid (m/s)
h= hoogte (m)

energie boven aan de helling = energie onder aan de helling

-boven heb je dus geen 0.5 mv² (want je hebt geen snelheid dus die is 0)
-onderaan (achter het = teken) heb je geen mgh want je h=0 en iets keer 0 =0
Oud 22-01-2006, 13:49
Supersuri
Supersuri is offline
Citaat:
remy476 schreef op 22-01-2006 @ 13:20 :

g=gravitatie (9.8m/s²)
9.81 m/s^2 wordt meestal gebruikt. Dat is de waarde voor Nederland. Dacht namelijk dat het bij de polen iets anders was. (verschil van een paar honderste ofzoiets)

Verder is wat remy schreef goed.

Hypothese is gewoon wat je verwacht dat er gebeurd. Wat verwacht je als je het auto'tje hoger neerzet?
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 19:26
Verwijderd
Citaat:
Supersuri schreef op 22-01-2006 @ 14:49 :
9.81 m/s^2 wordt meestal gebruikt. Dat is de waarde voor Nederland. Dacht namelijk dat het bij de polen iets anders was. (verschil van een paar honderste ofzoiets)

Verder is wat remy schreef goed.

Hypothese is gewoon wat je verwacht dat er gebeurd. Wat verwacht je als je het auto'tje hoger neerzet?
Het is nogal krom om wel 9,81 te nemen, maar vervolgens alle vormen van wrijving te verwaarlozen

Verder is het verband (zonder wrijving)

v=sqrt(2gh)
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 21:01
Porcelain
Porcelain is offline
Citaat:
Supersuri schreef op 22-01-2006 @ 14:49 :

Ja, maar het probleem is meer dat dat onderbouwd moet worden met formule's, en ik zag het verband niet.

Bedankt allemaal. Dat helpt.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 23:54
Verwijderd
Als je trouwens het punt waar het karretje eindigt h=0 noemt en de beginsnelheid nul neemt, dan vereenvoudigt het tot:

(1/2)mv² = mgh

Je kunt de afwijking van de werkelijk gemeten snelheid dan beschouwen als verloren energie door wrijving, maar waarschijnlijk zijn je metingen niet nauwkeurig genoeg daarvoor.

Laatst gewijzigd op 23-01-2006 om 10:58.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2006, 16:19
remy476
remy476 is offline
graag gedaan
Oud 02-02-2006, 21:23
Porcelain
Porcelain is offline
Nog een vraag over de helling. Ik zou denken dat er verband is tussen de massa en de eindsnelheid van een autootje als dat van een helling afrijdt, want F=m*g en op een helling betekent dat toch een grotere voorwaartse kracht.
Na een proefje met de massa blijkt dat de massa geen verschil maakt. Ligt dat dan aan de wrijvingskrachten die óók groter worden als de massa groter wordt?

Maar ik heb net twee een licht elastiekje en een schaar laten vallen en die bereiken tegelijkertijd de grond. Dat kan toch bijna niet aan het verschil in wrijvingskracht liggen? Ik dacht eigenlijk dat dit alleen zo was in vacuüm.

Wie helpt verklaren?
Met citaat reageren
Oud 02-02-2006, 21:44
Verwijderd
Citaat:
Porcelain schreef op 02-02-2006 @ 22:23 :
Nog een vraag over de helling. Ik zou denken dat er verband is tussen de massa en de eindsnelheid van een autootje als dat van een helling afrijdt, want F=m*g en op een helling betekent dat toch een grotere voorwaartse kracht.
Na een proefje met de massa blijkt dat de massa geen verschil maakt. Ligt dat dan aan de wrijvingskrachten die óók groter worden als de massa groter wordt?

Maar ik heb net twee een licht elastiekje en een schaar laten vallen en die bereiken tegelijkertijd de grond. Dat kan toch bijna niet aan het verschil in wrijvingskracht liggen? Ik dacht eigenlijk dat dit alleen zo was in vacuüm.

Wie helpt verklaren?
Als je nog eens naar de bovenstaande vergelijkingen kijkt dan zie je dat de snelheid alleen afhankelijk is van de hoogte en de zwaartekrachtversnelling.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2006, 22:01
Porcelain
Porcelain is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 02-02-2006 @ 22:44 :
Als je nog eens naar de bovenstaande vergelijkingen kijkt dan zie je dat de snelheid alleen afhankelijk is van de hoogte en de zwaartekrachtversnelling.
Dankje, maar dat verklaart voor mij niet dat de massa geen invloed heeft op de snelheid, exusez als ik het punt mis .
Met citaat reageren
Oud 02-02-2006, 22:07
Verwijderd
F = m*g (zwaartekracht)
maar ook:
F = m*a (Newton)

m*a = m*g
a = g (in vrije val, maar het idee is hetzelfde bij een helling)
=> v = g*t

Dat is het idee van Galilei: gelijke voorwerpen vallen met de zelfde snelheid. Er werkt wel een grotere kracht op een massief voorwerp, een grotere massa is van zichzelf 'trager' en heeft een grotere kracht nodig om te versnellen (volgens mij had je dat over het hoofd gezien). Die wrijvingskrachten heb je helemaal niet nodig, die verwaarloos je zelfs.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2006, 22:09
Verwijderd
Citaat:
Porcelain schreef op 02-02-2006 @ 23:01 :
Dankje, maar dat verklaart voor mij niet dat de massa geen invloed heeft op de snelheid, exusez als ik het punt mis .
Tijdens de "val" van de auto wordt de zwaarte-energie omgezet in kinetische energie. Deze zijn beide lineair afhankelijk van de massa. Aangezien de massa van de auto gelijk blijft tijdens de val, mag deze uit de vergelijking gestreept worden.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2006, 22:54
Porcelain
Porcelain is offline
Echt bedankt, ik snap het nu en mijn autootjesverslag is af.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2006, 09:04
remy476
remy476 is offline
nu kan er wel een slotje op denk ik dan
Reageren

Regels voor berichten