Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-01-2006, 16:25
Miszpink
Miszpink is offline
Haaj haaj allemaal,,
ik heb een vraagje. Welk profiel moet je kiezen als je later de psychologische richting op wilt gaan? Zels dacht ik aan Cultuur & Maatschappij, maar ik weet het niet zeker. Ik moet nu een vaag formulier invullen,, vandaar
XxX Sam
Oud 30-01-2006, 16:27
Nyawa
Psychologie heeft geen profieleisen, dus het maakt niet zoveel uit wat je kiest. Wel is biologie handig, maar dat kun je natuurlijk ook in je vrije deel kiezen. Ik zou voor je profielkeuze eerder kijken naar de vakken die je leuk vindt en waar je goed in bent. Dat laatste kan ook nog wel belangrijk zijn mocht je psychologie gaan doen aan een instelling waar een loting voor geldt.

Laatst gewijzigd op 30-01-2006 om 16:30.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2006, 16:29
Morri
Morri is offline
Eigenlijk maakt dat niet uit. Je kunt met alle profielen toegelaten worden tot psychologie. Ik zou wel biologie1 kiezen als je geen N&G gaat doen. Veel mensen bij mij op school kiezen C&M of N&G als ze psychologie willen doen, dus kies gewoon wat je leuk vindt en waar je goed in bent!
Met citaat reageren
Oud 30-01-2006, 16:32
remy476
remy476 is offline
houd er wel rekening mee dat psycho een hele zware studie is
Oud 30-01-2006, 17:31
Verwijderd
Ik denk dat je het beste CM kunt kiezen, als ik je post zo bezie.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2006, 18:32
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 30-01-2006 @ 18:31 :
idd

maar uiterlijke kenmerken zeggen niet alles over een persoon .

Ik zou als ik jou was de vraag stellen in welke vakken ben ik goed en daarmee het makkelijkste profiel kiezen.
Daarbij op schijnt wiA2 handig te zijn bij sommige psychologie vakken en biologie.

Dus ik zou gaan voor
CM + wiA2 + bio1(2)
EM + bio1(2)
NG
NT + bio1(2)

Ook raad ik je aan om als je CM kies om er nog economie1 bij te kiezen. Zonder economie (en wiA2) kan je maar "weinig" met CM en toekomst plannen staan nooit vast.
Oud 30-01-2006, 18:34
Pr0metheus
Pr0metheus is offline
ik zou gaan voor N&T. IK 'he
Met citaat reageren
Oud 30-01-2006, 18:36
Verwijderd
Aangezien psychologie met alles kan, houd rekening met je andere wensen !
Met citaat reageren
Oud 30-01-2006, 18:50
Verwijderd
Citaat:
I love stars schreef op 30-01-2006 @ 19:32 :
idd

maar uiterlijke kenmerken zeggen niet alles over een persoon .

Ik zou als ik jou was de vraag stellen in welke vakken ben ik goed en daarmee het makkelijkste profiel kiezen.
Daarbij op schijnt wiA2 handig te zijn bij sommige psychologie vakken en biologie.

Dus ik zou gaan voor
CM + wiA2 + bio1(2)
EM + bio1(2)
NG
NT + bio1(2)

Ook raad ik je aan om als je CM kies om er nog economie1 bij te kiezen. Zonder economie (en wiA2) kan je maar "weinig" met CM en toekomst plannen staan nooit vast.
even een kleine kanttekening:

-Bio 2 is bijna niet te doen als je geen scheikunde hebt voor best veel mensen (bij mij op school dan), dat raad ik dan ook niet aan/
-CM met wiskunde a12 is idd handig vooral voor wiskunde en economie. Want zover ik weet heb je zelfs aan wisA1 niet eens genoeg met eco1 zoals de afgeleide berekenen.

Psycholische richting is voor mijn gevoel breed op te nemen. Ik denk dat je of

NG met eco1 (en nog 2e vak bijvoorbeeld een 3e taal of aardrijkskunde moet kiezen)
of EM met m&o en bio1.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2006, 21:16
Verwijderd
Citaat:
Anneka schreef op 30-01-2006 @ 19:50 :
even een kleine kanttekening:

-Bio 2 is bijna niet te doen als je geen scheikunde hebt voor best veel mensen (bij mij op school dan), dat raad ik dan ook niet aan/
-CM met wiskunde a12 is idd handig vooral voor wiskunde en economie. Want zover ik weet heb je zelfs aan wisA1 niet eens genoeg met eco1 zoals de afgeleide berekenen.

Psycholische richting is voor mijn gevoel breed op te nemen. Ik denk dat je of

NG met eco1 (en nog 2e vak bijvoorbeeld een 3e taal of aardrijkskunde moet kiezen)
of EM met m&o en bio1.
Waarom zou je een 2e vak erbij kiezen? NG + economie1 is wel voldoende. Tenminste bij ons op school. Alleen uit pure interesse zou ik het doen. EM met bio1 is misschien wel goed . Heb je toch het biologische maar kan je net iets meer dan met CM.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2006, 21:44
Iduna
Iduna is offline
Je moet doen wat jou het beste ligt, ben je beter in talen dan in exacte vakken? Kies dan C&M of E&M. Verder is het misschien handig om Bio1 als bijvak te nemen, maar biologie is wel bij te spijkeren.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2006, 22:04
Verwijderd
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 30-01-2006 @ 22:16 :
Waarom zou je een 2e vak erbij kiezen? NG + economie1 is wel voldoende. Tenminste bij ons op school. Alleen uit pure interesse zou ik het doen. EM met bio1 is misschien wel goed . Heb je toch het biologische maar kan je net iets meer dan met CM.
Bij mij op school moesten we dik 600 uur opvullen in de vrije ruimte. Dat kon nooit met 1 vak. Daarom moesten wij er 2 kiezen.
Bio 1 was bij mij maar 160 uur ofzo, moest nog heel veel andere dingen erbij doen om het bij elkaar te halen. Maar dat is per school verschillend.

Ik zou iig nooit bio12 nemen zonder scheikunde en eco1 alleen als je wel een heeel klein beetje wiskunde kunt.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2006, 09:26
Nomen Est Omen
Nomen Est Omen is offline
Ik doe psychologie en als ik jou was zou ik zorgen dat je wiskunde A 1,2 hebt en biologie. De rest maakt niet veel uit. Ik heb zelf E&M gehad, omdat dat voor mij de meeste algemene kennis opleverde aangezien ik al wist dat ik psychologie wilde studeren. Biologie kon je er niet bij kiezen bij ons op school, was wel handig geweest.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2006, 17:40
I love stars
I love stars is offline
gewoon bio12 nemen . Bij ons krijg je eerst bio1 en dan pas bio2. Dan zie je wel hoever je komt bio2 vallen kan dan nog altijd.
Oud 31-01-2006, 19:07
Prof
Prof is offline
Citaat:
Anneka schreef op 30-01-2006 @ 23:04 :

Ik zou iig nooit bio12 nemen zonder scheikunde en eco1 alleen als je wel een heeel klein beetje wiskunde kunt.
bij biologie komt nou niet echt veel scheikunde kijken hoor
Met citaat reageren
Oud 31-01-2006, 23:38
Verwijderd
Citaat:
En dan vooral met bio1, filosofie, aardrijkskunde en tekenen.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2006, 15:04
Kimisa
Kimisa is offline
Ik zou zelf aanraden NG. Als je tenminste redelijk goed bent in exacte vakken. Anders maakt het opzich niet uit..
Met citaat reageren
Oud 05-02-2006, 23:04
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
Prof schreef op 31-01-2006 @ 20:07 :
Oh nee , natuurlijk komt bij de aerobe dissimilatie van glucose in 3 stappen (bio 2 eindexamen stof) geen scheikunde kijken. Het is alleen maar een kwestie van --> 1 glycolyse: waarbij pyrodruivenzuur onstaat door splitsing van glucose molecuul in twee dmv 9 stappen. 2 de citroenzuurcyclus (die teveel typwerk is) waar de pyrodruivenzuur verder wordt afgebroken tot glucose. En als stap 3 alleen nog maar de oxidatieve fosforylering waarbij de energierijke elektronen hun energie afstaan voor de synthese van ATP. Piece of cake lijkt me zo, zonder scheikunde .

De moraal van dit verhaal: Kies alleen Bio2 als je goed bent in scheikunde en dat ook leuk vind. Anders haal je lage cijfers en wordt je niet ingeloot voor psychologie, en iemand anders met alleen tekenen wel. Dat zou wel behoorlijk kut zijn he. Omdat psychologie een loting studie is zou ik gewoon maar zorgen dat je erin komt, de vakken zijn van ondergeschikt belang. Ze houden er toch wel rekening mee dat iedereen andere vakken heeft gevolgd. Dus kies gewoon gewoon dat waar je gemiddeld een 8 voor komt te staan. En welke vakken dat zijn weet je zelf het best.
Oud 06-02-2006, 10:15
Wie?... Ik?!
Wie?... Ik?! is offline
OMG

Bij glycolyse hoef je alleen te weten dat van glucose druivensuiker word gemaakt (*paniek paniek, ik heb geen scheikunde gehad!!*)

Bij de citroenzuurcyclus word Acetyl-CoA in een cirkel afgebroken, acetyl-coa doorloopt de cyclus twee keer (omg omg, niet-scheikundigen zullen dit NOOIT begrijpen!!!)

.....

Met citaat reageren
Oud 06-02-2006, 13:13
Nona
Nona is offline
Citaat:
Prof schreef op 31-01-2006 @ 20:07 :
Maar dat deel van bio is niet belangrijk voor psychologie. Het gaat meer over hersendelen en de werking daarvan, neurotransmitters, hormonen, psychofarmaca, en bij ontwikkelingspsychologie heb ik nu ook wat over hersenontwikkeling, telencephalon etc, neuronen en de werking daarvan...

Maar het kan ook prima zonder, de biologie die erbij komt kijken is niet bijster moeilijk.
Oud 06-02-2006, 14:20
Verwijderd
Citaat:
Kruimel schreef op 06-02-2006 @ 14:13 :
Maar dat deel van bio is niet belangrijk voor psychologie. Het gaat meer over hersendelen en de werking daarvan, neurotransmitters, hormonen, psychofarmaca, en bij ontwikkelingspsychologie heb ik nu ook wat over hersenontwikkeling, telencephalon etc, neuronen en de werking daarvan...

Maar het kan ook prima zonder, de biologie die erbij komt kijken is niet bijster moeilijk.
Hersenontwikkeling/neuronen/zenuwstelsels etc wordt allemaal behandelt bij biologie 1. En dat is niet scheikundig
Met citaat reageren
Oud 06-02-2006, 15:56
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 06-02-2006 @ 15:20 :
Hersenontwikkeling/neuronen/zenuwstelsels etc wordt allemaal behandelt bij biologie 1. En dat is niet scheikundig
Wij hebben nu het zenuwstelsel met werking en delen van de hersenen en dat valt onder bio2 hoor.
Oud 07-02-2006, 09:49
Verwijderd
Citaat:
Wat is er mis met CM?

Ik kon overigens geen biologie kiezen in mijn vrije deel. (en ik deed dus CM) Het is volgens mij wel vereist dat je examen doet in dat vak.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 11:04
roosjemarijn
roosjemarijn is offline
Ik heb een tijdje psychologie gestudeerd en ik heb C&M gedaan met eco1. Achteraf gezien had ik liever biologie erbij gekozen en eventueel wiskunde, maar dat laatste is eigenlijk niet zo heel belangrijk, tenzij je er erg slecht in bent.

De statistiek bij psychologie kwam veel overeen met de wiskunde onderwerpen die je bij C&M krijgt (A1), maar als je er erg slecht in bent is het toch wel handig als je vantevoren wat meer geoefend hebt.

Maar biologie is wel belangrijk! (alleen 1 is wel genoeg denk ik) Als je geen bio kiest zal je tijdens je studie veel extra bij moeten leren. (en dan is het in het engels en dat is een stuk lastiger als je er weinig vanaf weet)
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 11:12
martijn1985
martijn1985 is offline
Ik ben derdejaars psychologie, maar ik zie niet in waarom je biologie in je pakket zou moeten nemen. Tuurlijk heb je wat voordeel aan het begin van je studie, maar de biologie die je krijgt is nou niet zo belachelijk moeilijk dat het zonder niet te doen zou zijn. Volgens mij is bio voornamelijk onnuttige ballast als je psychologie wil gaan doen. Wiskunde a12 is wel erg zinnig, omdat je heel veel statistiek krijgt.
Oud 07-02-2006, 18:15
I love stars
I love stars is offline
Aangezien psychologie een lotingsstudie is is het mischien handig om vakken te kiezen waar je goed in bent. Heb je wat meer kans dat je toegelaten word.
Reageren

Regels voor berichten