Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Bekijk resultaten poll: Mogen mensen met een zichtbare uiterlijke afwijking het journaal presenteren?
Ja 23 39.66%
Nee 23 39.66%
Weet niet/Misschien 12 20.69%
Aantal stemmers: 58. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-02-2006, 17:32
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Ik schrijf een beschouwing voor Nederlands over de vraag of mensen met een duidelijk zichtbare uiterlijke afwijking het journaal (zouden moeten) mogen presenteren.

Wat zijn jullie gedachten hierover? Wat vind je kunnen en wat niet en waarom wel/niet?

Onder duidelijk zichtbare uiterlijke afwijking kan van alles vallen: brandwonden, assymetrie, hoofddoek, wijnvlek, 3000 piercings...(als je er meer weet post ook ff)
Oud 07-02-2006, 17:43
Verwijderd
Ach, die Lucille presenteert toch ook Lingo? Waarom zou het niet kunnen?
Kijk, ik kan me voorstellen dat als iemand een heel verminkt gezicht heeft je die persoon niet het nieuws laat presenteren. Ik denk ook dat je als presentator van het nieuws niet teveel aandacht moet trekken op welke manier dan ook. Het gaat tenslotte om het nieuws.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 17:46
Verwijderd
Ik kan me voorstellen dat wanneer het afschrikt, mensen niet meer naar het journaal kijken maar meer naar degene die het presenteert of zelfs wegzappen. Ik denk dat een neutraal uiterlijk belangrijk is voor het presenteren. Waar die grens ligt, geen idee... 'k Zou het zelf overigens geen probleem vinden, van mij mag iedereen het journaal presenteren.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 17:48
marrel
marrel is offline
Ik denk dat je op een gegeven moment op een punt komt dat je meer op iemands uiterlijk gaat letten dan op wat hij/zij verteld. Het gaat idd op het nieuws maar op een gegeven moment kun je je daar niet meer op concentreren.

Maar verder geld ook een beetje dat je op het juiste moment op de juiste plek moet zijn en dan kun je toch nog heel ver komen.
Oud 07-02-2006, 17:52
Balance
Balance is offline
Je kan met heel je voorkomen (uiterlijk, stem, houding etc.) zowel het bericht dat je geeft beïnvloeden als de manier waarop mensen het interpreteren. Daarom vind ik dat iemand met een opvallend uiterlijk het journaal niet moeten presenteren.
Oud 07-02-2006, 18:02
Verwijderd
Nee. De nieuwslezer(es) moet namelijk onopvallend zijn. Het gaat niet om hem of haar, maar om het nieuws. Als je dan toch naar hem/haar kijkt, moet het iemand zijn die prettig is om naar te kijken. En de overgrote meerderheid van de nieuwskijkers vindt mensen met groen haar, met piercings, met gruwelijke brandwonden, met vijf oren e.d. niet prettig om naar te kijken.

Daarnaast kun je nog aanvoeren dat de nieuwslezer(es) representatief voor het volk moet zijn, en mensen met groen haar of gruwelijke brandwonden zijn nu eenmaal niet representatief voor het volk.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 18:10
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Maar daar valt toch aan te wennen?
En zou het niet bijdragen aan de acceptatie van dergelijke mensen aan het normaal gaan vinden van deze mensen?

Overigens vind ik niet representatief als je nooit eens iemand met iets niet kloppends het journaal ziet presenteren, want in het echte leven zijn mensen niet perfect normaal.
Oud 07-02-2006, 18:18
Balance
Balance is offline
Citaat:
Yab-Yum schreef op 07-02-2006 @ 19:10 :
En zou het niet bijdragen aan de acceptatie van dergelijke mensen aan het normaal gaan vinden van deze mensen?

Overigens vind ik niet representatief als je nooit eens iemand met iets niet kloppends het journaal ziet presenteren, want in het echte leven zijn mensen niet perfect normaal.
Er valt vast wel aan te wennen zijn en het zal ook vast de acceptatie van dergelijke mensen ten goede komen, maar de vraag is of dat de functie van het journaal is.
Volgens mij niet.

'Er aan wennen' betekent dat men eerst tijd nodig heeft waarin men er nog niet aan gewend is. Al die tijd draagt het journaal dus een extra subjectieve (want het journaal is al subjectief) factor met zich mee. Dat lijkt me niet wenselijk.

En ik denk dat het aantal mensen zonder een dergelijke afwijking vele malen groter is dan het aantal mensen met een dergelijke afwijking. Het is dus niet representatiever als je er iemand met een afwijking neer zet. Tenzij je iedereen één dagje laat presenteren (iemand met brandwonden, iemand met piercings, etc.) maar dat komt dan weer niet ten goede aan de presentatie en aan het journaal zelf.
Oud 07-02-2006, 18:20
Myuki
Myuki is offline
Ik vind het geen probleem als de nieuwslezeres een afro heeft of de nieuwslezer een baard. Dat is vrij afwijkend lijkt mij zo.

Ik vind dat de nieuwslezer, als hij bij het NOS werkt, neutraal moet kunnen vertellen. Bij een nieuwlezeres met een hoofddoek lijkt me dat lastig, voor als het over problemen rond integratie gaat. Je maakt met zo'n doekje toch een statement.

Een rare dikke knobbel op iemands wang lijkt me vervelend om naar te kijken, het leidt af. Net zoals een accent afleidt van de boodschap.

Van mij hoeft de nieuwslezer er dus niet helemaal neutraal uit te zien, maar het uiterlijk moet ook geen statement zijn of vreselijk afleiden.
Oud 07-02-2006, 18:21
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Balance schreef op 07-02-2006 @ 19:18 :

En ik denk dat het aantal mensen zonder een dergelijke afwijking vele malen groter is dan het aantal mensen met een dergelijke afwijking. Het is dus niet representatiever als je er iemand met een afwijking neer zet.
Jawel, want op het journaal zie je nooit abnormale mensen of mensen met iets abnormaals en in het echt wel.
Oud 07-02-2006, 18:25
Subject
Subject is offline
Dat mogen ze bij de televisie zelf uitzoeken, het gaat ze alleen wat kijkcijfertjes kosten. Als ik het voor het zeggen had bij het journaal zou ik zo iemand niet het journaal laten presenteren, ten eerste omdat het me kijkers kost en ten tweede om de redenen die nare man gaf.
Oud 07-02-2006, 18:34
KiMZz
KiMZz is offline
Nee. Die mensen moeten wel een beetje representatief zijn en prettig om naar te kijken. Als ze een duidelijk zichtbare afwijking hebben concentreer je je daarop en niet op wat ze vertellen.
Oud 07-02-2006, 18:58
Lotte
Lotte is offline
Je bent als presentator een soort visitekaartje voor het journaal, mensen kijken nou eenmaal liever naar een 'verzorgd' 'fris' iemand. Daar komt bij dat ik zonder dat ik het wil constant naar de afwijking ga kijken en dus niet meer op het nieuws kan letten. Al vind ik dat bij verdere beroepen die gaan om capaciteiten op het gebied van innerlijk er niet mag worden gekeken naar uiterlijk.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 19:27
Verwijderd
Citaat:
Lotte schreef op 07-02-2006 @ 19:58 :
(...) 'verzorgd' 'fris' (...)
Kan iemand met een afwijking er dan niet verzord en fris uitzien? Ik snap wel watje bedoeld denk ik, maar -om even het voorbeeld van Loontjuh te nemen- Lucille Werner ziet er toch ook verzorgt en fris uit ondanks haar afwijking?
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 19:31
Roos
Roos is offline
Ik wist dat iemand Lucille Werner erbij zou halen. Dat vind ik wel heel wat anders. Zij loopt moeilijk maar verder leidt dat niet af bij het spelletje Lingo. Sowieso zijn de keren dat zij loopt op tv maar zeldzaam.

Als je nieuws zit te kijken en iemand heeft een enorme bobbel op zijn gezicht, vind ik dat afleiden. Als er een vrouw zit met een afro of een hoofddoek vind ik dat weer veel minder storend. Dat ziet er gewoon normaal uit. Al weet ik niet of het handig is dat de NOS via zo'n nieuwslezer een politiek of religieus standpunt uitdraagt.
Oud 07-02-2006, 19:32
Verwijderd
Citaat:
sonho schreef op 07-02-2006 @ 20:27 :
Kan iemand met een afwijking er dan niet verzord en fris uitzien? Ik snap wel watje bedoeld denk ik, maar -om even het voorbeeld van Loontjuh te nemen- Lucille Werner ziet er toch ook verzorgt en fris uit ondanks haar afwijking?
Lucille Werner heeft een afwijking die niet zichbaar is wanneer ze achter een desk staat ofzo. Een brandwond in je gezicht is dan niet vies ofzo, maar ziet er toch niet hetzelfde uit als iemand zonder brandwond. Een afwijking in een gezicht valt gewoon meteen heel erg op, net zoals bij 't journaal een enorm accent heel erg op zou vallen.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 19:36
Verwijderd
Dat snap ik, maar om zo iemand dan niet verzord en niet fris te noemen vind ik ook wat ver gaan. Daar ging het mij eigenlijk om.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 21:15
Verwijderd
Citaat:
Yab-Yum schreef op 07-02-2006 @ 19:10 :
Ongetwijfeld, maar daarvoor vind ik het journaal niet de juiste plaats.

Citaat:
Niemand heeft het over 'perfect normaal', het gaat hier over 'uiterlijke afwijkingen'. Dat de ene journaalpresentator vaker een bad hair day heeft dan de andere is niet zo boeiend, daar heeft inderdaad iedereen wel eens last van, maar een zware en slecht geopereerde hazenlip komt in de praktijk niet zoveel voor, dus dan zou het ook meteen opvallen als iemand die het journaal presenteert daar last van zou hebben.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 21:49
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
nare man schreef op 07-02-2006 @ 19:02 :
Nee. De nieuwslezer(es) moet namelijk onopvallend zijn. Het gaat niet om hem of haar, maar om het nieuws.
Dat dus.

Iemand met groen haar of veel piercings valt ook teveel op, net dus als iemand met een verbrand gezicht of een lelijk gereconstrueerde hazenlip.

Oh, en wat Myuki zegt, een opvallend accent vind ik ook niet kunnen. Dat zijn allemaal 'irritatiepuntjes' die de aandacht van het nieuws afleiden.

Er zijn genoeg andere programma's waar dat imo wel kan, maar niet bij een programma als het journaal.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 21:52
Roos
Roos is offline
Nou, die ene Surinaamse nieuwslezeres van NOS heeft anders ook een behoorlijk accent

Maar goed ik zou inderdaad ook gek worden van een Limburgse nieuwslezer
Oud 07-02-2006, 22:11
Bloem
Bloem is offline
Ik vind Jeroen Overbeek al zo irritant, die hapert altijd zo op het eind. 'Dit was het journaal van 12.00 uur, om 13.00 uur is er weer een journaal.
... Pauze ... Twijfelachtige blik ... 'Goedemiddag!'
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 22:12
Confus1oN
Confus1oN is offline
ik vind het erg dat ik deze mening heb maar daar kan ik nou eenmaal ook niks aan doen maar ik vind dat dat niet kan vroeger wilde ik nog wel eens in een heel erg verveelde mood lingo gaan kijken maar met lucille schrikt me dat toch af zelfs als ze gewoon niet beweegt dat toch denk ik daaraan en schrikt het me af, sorry voor mijn dwaze mening maar ik kan der ook niks aan doen
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 01:25
Frostbite
Frostbite is offline
Ik ga het even opsplitsen.

Echt lelijk (wijnvlekken, grote moedervlekken, brandwonden)
Nee die hoef ik niet bij het journaal. Het moet wel watchable blijven.

Doe-het-zelf lelijk (groen haar, piercings, hoofddoekjes)
Vind ik lang niet altijd lelijk en stoor ik me nooit aan. Laat maar komen dus.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 12:32
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Een niet al te grote, opvallende wijnvlek/ moedervlek en een hoofddoek vind ik best kunnen. Een accent ook, zolang iedereen in Nederland in staat is om het te verstaan.

Échte afwijkingen niet, omdat dat dan toch gaat afleiden of irriteren. Ik ben eigenlijk ook wel van mening dat nieuwslezers geen afzichtelijke, felgekleurde kleding moeten dragen.

Regels voor berichten