Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-02-2006, 14:40
Fille Terrible
Fille Terrible is offline
Letterlijke overname van som 52

Lees het volgende krantenartikel.

Citaat:
VANCOUVER- Het Canadese waterbedrijf Global Water Corp heeft als eerste een vergunning gekregen om vanuit Alaska water in enorme hoeveelheden te exporteren. Het bedrijf is van plan om jaarlijks 17,8 miljard liter smeltwater vanuit Silka, een stad in het noordwesten van Alaska, naar de Chinese havenstad Tianjin te vervoeren.
Een bottelarij zal in de loop van volgend jaar gebouwd vworden in Tianjin, ongeveer honderd kilometer ten zuidoodsten van Peking. Deze bottelarij zal liter- en halveliterflessen produceren, die getransporteerd worden naar steden in China, Zuid-Korea, Taiwan en Japan. De bottelarij moet 40 miljoen halveliterflessen en 20 miljoen literflessen per maand kunnen produceren. Global Water zal Silka in het eerste jaar 0,0025 dollarcent per imperial gallon betalen. Een imperial gallon staat voor 4,5 liter.
a Hoeveel dollar moet Global Water het eerste jaar aan Silka betalen?

b Hoeveel procent van het smeltwater uit Silka wordt jaarlijks in de bottelarij in Tianjin gebotteld?

Som b op lossen lukt me dus niet. Mijn berekening voor deze som is als volgt:

40 miljoen halv liters + 20 miljoen hele liters = totaal 40 miljoen liter water dat gebotteld wordt. 1 % van 17,8 miljard = 17,800,000,000:100=17,800,000. 40,000,000:178,000,00=0,22471919101. Dit zou je normaal dan volgens mijn boek keer 100 moeten doen om het aantal procent te krijgen. Nu is mijn uitkomst niet in overeenstemming met het antwoord van het antwoordenboek (2,7%), misschien dat iemand mij hiermee zou willen helpen?

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-02-2006, 15:04
Verwijderd
Oei, je maakt een leesfout.

De bottelarij moet 40 miljoen halveliterflessen en 20 miljoen literflessen *per maand* kunnen produceren.

Hoeveel procent van het smeltwater uit Silka wordt *jaarlijks* in de bottelarij in Tianjin gebotteld?
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 15:27
Fille Terrible
Fille Terrible is offline
Citaat:
Snees schreef op 08-02-2006 @ 16:04 :
Oei, je maakt een leesfout.

De bottelarij moet 40 miljoen halveliterflessen en 20 miljoen literflessen *per maand* kunnen produceren.

Hoeveel procent van het smeltwater uit Silka wordt *jaarlijks* in de bottelarij in Tianjin gebotteld?
Thanks.

Ik heb daar echt vaak last van, leesfouten
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten