Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-03-2006, 18:29
Verwijderd
Ik vroeg me af wie er hier een slipcursus heeft gevolgd en hoe hij/zij dat ervaren heeft. Ook mbt de kosten etc. En wat leer je precies bij een slipcursus? Ik wil dit op zich namelijk wel een keer doen en zou dus wel willen weten hoe anderen het mogelijk ervaren hebben.

Ook had ik vernomen dat je bijvoorbeeld een cursus kon doen mbt 'hoe verwissel ik banden' etc. Zelfde verhaal als hierboven eigenlijk mbt dit
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-03-2006, 19:27
Rachel
Rachel is offline
Ik heb een slipcursus gehad en dat was eigenlijk verplicht. Ik deed namelijk de RIS-opleiding en daar moet je dat dus doen. Ik was - volgens mij - €80,- kwijt en ik heb op verschillende wegdekken (als je dat zo zegt, haha) noodstop gemaakt. Daarna gingen we ook op een nat wegdek en dan met "regen" sla-om rijden, zodat je dan bijv. een muur of een auto kan ontwijken.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2006, 20:14
Tom
Tom is offline
Ik heb het ook gedaan. Of het echt nuttig is weet ik niet. Bij een training die ik heb gedaan reed je een groot deel van de tijd met de ABS uit... terwijl ik alleen auto's met ABS heb. Maar je steekt er zeker iets van op. Bovendien is het gewoon een leuke dag. Als je het geld kunt missen zou ik het zeker volgen... van mij mogen ze het ook onderdeel maken van de normale rijlessen.
Oud 07-03-2006, 22:01
HenkMul
HenkMul is offline
Gebruik slip ons.
Oud 08-03-2006, 16:26
Ivo
Ivo is offline
Ik heb ook zo'n slipcursus gehad die onderdeel is van de RIS. Wat de kosten precies waren weet ik zo niet, want het zat in m'n pakket.
Wat ik wel zeker weet is dat ik er wat aan heb gehad. Ik heb er al 1 keer een aanrijding mee voorkomen, doordat mijn auto zonder ABS last kreeg van aquaplanning en ik (mede) dankzij de cursus wist dat ik maar beter kon proberen om niet te remmen maar te ontwijken. Het zou anders een flinke klap geweest zijn... En verder met de gladheid is het ook wel een prettig gevoel om te weten hoe je je auto het beste op de weg kan houden.

Een onderhouds/pech cursus zie ik voor mezelf totaal het nut niet van in. Een wiel verwisselen en olie peilen e.d. kon ik dan ook al ver voordat ik zelf een rijbewijs + auto had. En het echte onderhoud heb ik de gereedschappen, tijd en ruimte niet voor, dus dat laat ik door de garage doen.
Maar als je echt 2 linkerhanden hebt, en totaal niet weet hoe je je olie moet peilen of een autolampje moet vervangen, dan is het natuurlijk wel een aanrader. 't Wordt namelijk erg duur als je daarvoor iedere keer naar een garagebedrijf moet.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2006, 19:34
Rachel
Rachel is offline
Citaat:
Tom schreef op 07-03-2006 @ 21:14 :
Ik heb het ook gedaan. Of het echt nuttig is weet ik niet. Bij een training die ik heb gedaan reed je een groot deel van de tijd met de ABS uit... terwijl ik alleen auto's met ABS heb. Maar je steekt er zeker iets van op. Bovendien is het gewoon een leuke dag. Als je het geld kunt missen zou ik het zeker volgen... van mij mogen ze het ook onderdeel maken van de normale rijlessen.
Wij moesten alles met en zonder ABS doen, dat was wel fijn
Met citaat reageren
Oud 08-03-2006, 20:29
Schuah
Schuah is offline
Citaat:
Tom schreef op 07-03-2006 @ 21:14 :
ABS is leuk. Voor amateurs. Als je een beetje kan rijden, sta je zónder ABS sneller stil dan mét.
Ik geef toe: als het glad is (sneeuw enzo) mis ik de ABS wel in mn auto...

Ik heb geen echte slipcursus gehad, maar een rijopleiding van de politie (naast mn gewone rijbewijs dus nog): 3 dagen karren in Lelystad
Gaat vooral om veilig en snel tegelijk door het verkeer te komen: rijden met toeters en bellen, snel straatje keren, dwingend rijden ((rijden in tegenovergestelde richting/tussen 2 rijbanen door), rijden tussen menigten mensen, en natuurlijk ook met glad weer. Onder de dienstwagens hebben we trouwens wel winterbanden liggen (charmant, zo'n witte C-klasse/Vectra met zwarte stalen velgen...)

En ja, natuurlijk heb ik die afgeragde ex-dienst-Vento ook nog ff alle hoeken van het Lelystad-circuit laten zien Je weet toch
Oud 09-03-2006, 14:45
Verwijderd
Onderhouds-/pechcursus: lees je in in de plaatselijke bibliotheek (bijvoorbeeld het boekje "zelf sleutelen"; ja dat is de titel v/h boekje) en/of vraag je vader/moeder/buurman/opa/oma om je een uitlegje te geven. Wiel verwisselen is echt heel makkelijk. Hoef je eigenlijk niet eens te oefenen ofzo, mocht het ooit nodig zijn dan graaf je het instructieboekje van je auto op en haal je de krik te voorschijn.
Maar dat boekje is echt een aanrader om mee te beginnen. Ik denk dat het ook wel op bol.com is te vinden.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2006, 11:00
phoxetis
phoxetis is offline
wiel verwisselen makkelijk?

ik heb met m'n volle gewicht staan springen op die dopsleutel, of hoe dat ding ook mag heten, maar die bouten gaven dus echt geen krimp...
Oud 16-03-2006, 06:40
Verwijderd
Oew ja zonder fatsoelijke sleutel is dat het moeilijke stuk
Met citaat reageren
Oud 25-03-2006, 02:35
AlBundy
AlBundy is offline
Slipcursus is een leuk dagje, heb wel het een en ander van opgestoken, en het kan best nuttig zijn. Ik rij 8000km per maand, dus ik kom nog weleens in gekke situaties terecht

Banden verwisselen enzo kan ik je ook wel leren, en dan is het nog gratis ook
Reageren

Regels voor berichten