Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-02-2006, 11:49
Verwijderd
Sommige vonden mijn MrSoijaGrade, een goed initiatief.
Nou is mijn vraag:
Moet ik de MrSoijaGrade behouden of niet?

[edit] ships, het is me niet gelukt een poll te openen.

Laatst gewijzigd op 10-02-2006 om 13:41.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-02-2006, 12:02
Perlina
Perlina is offline
Als jij die moeite wilt doen, hou ze dan maar
ik vond het een leuk initatief, maar zorg er wel voor dat je probeert de gedichten zo eerlijk mogelijk te beoordelen, en schrijf er ook bij dat het is wat jij vindt ,anderen kunnen een andere mening hebben

Maar blijf het maar doen, vond t een leuk idee
Oud 10-02-2006, 15:03
Bird-one
Bird-one is offline
wil je het dan zo ver krijgen dat anderen het ook gaan doen of wil je gewoon een soort goedkeuring?

ik vind het wel leuk, als je er maar bij blijft vertellen wat je er zo goed/slecht aan vind.
Oud 10-02-2006, 15:09
Verwijderd
Citaat:
Bird-one schreef op 10-02-2006 @ 16:03 :
wil je het dan zo ver krijgen dat anderen het ook gaan doen of wil je gewoon een soort goedkeuring?
als goedkeuring
Citaat:
Bird-one schreef op 10-02-2006 @ 16:03 :
ik vind het wel leuk, als je er maar bij blijft vertellen wat je er zo goed/slecht aan vind.
tnx, ja ik bleij wel beargumenteren. eerst een argumentatie en dan een cijfer.
als mn dit leuk vind, moet ik eerst een goed nieuw beoordelingsschema maken
Met citaat reageren
Oud 10-02-2006, 15:14
Sketch
Sketch is offline
Ik vind het op zich wel aardig, maar tenzij je een soort checklist geruikt als hulpmiddel om het cijfer te bepalen ben ik bang dat het maar een beetje in het rond gooien van willekeurige getallen wordt, omdat je niks hebt om je op te oriënteren.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2006, 15:16
Verwijderd
Citaat:
Sketch schreef op 10-02-2006 @ 16:14 :
Ik vind het op zich wel aardig, maar tenzij je een soort checklist geruikt als hulpmiddel om het cijfer te bepalen ben ik bang dat het maar een beetje in het rond gooien van willekeurige getallen wordt, omdat je niks hebt om je op te oriënteren.
vandaar dat ik dus zon beoordelingsschema maak dan
Met citaat reageren
Oud 10-02-2006, 19:34
Verwijderd
Ik vind het nogal idioot. Zeker met die kleurtjes en de naam die je eraan hebt gegeven. Dat je een gedicht wil beoordelen met een cijfer vind ik überhaupt al idioot.
Je kunt misschien cijfers uitdelen voor de rijm, of voor de opzet van een sonnet, woordgebruik en punten aftrekken voor spelfouten, maar vergeet je niet de leeftijd, de ervaring en het doel mee te rekenen?
Gedichten zijn als kunst, sommigen kun je niet waarderen, anderen vind je schitterend, je kunt geen checklist maken voor iets dat je niet kunt aanwijzen. Dat wil niet zeggen dat je niet kunt spreken over een goed of een slecht gedicht, je kunt het zelfs hebben over tot tranen toe bewogen en een niveau om van te huilen. Maar dat zijn nog steeds gevoelsmatige oordelen.
Je zou het punten kunnen zetten op het taalniveau en de beheersing ervan, maar dan weer, ga je rekening houden met de leeftijd, de ervaring? Speelt allemaal mee.

Als je nu een expert zou zijn (en wanneer is iemand een expert in het dichten? Was Jotie een expert of Rawie? Shakespeare misschien?), of een kenner van sonnetten en sonnetten zou beoordelen of een grootmeester in de haiku's was en daarop verder ging, dan misschien ja. Maar nu vind ik dat je jezelf belachelijk maakt.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2006, 20:18
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Ik vind het humor, zoalng je er geen misbruik van maakt vind ik het zeker lachwekkend. Maar op dit moment vind ik alles lachwekkend en zweef ik door mijn plafond, dus dat zit wel goed.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2006, 21:18
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
doe niet zo. belangrijk.
iedereen mag vertellen wat hij waarvan vindt hoor. cijfers zijn alleen een beetje, uh, subjectief. een soort van, wie bepaalt wat, en wat is jij.

ik zou zeggen MrSoijaFindt. en dan geen kleurtje.

mr dat je poezie zo enthousiast wilt beoordelen is natuurlijk geweldig. ik hoop dat je het lang vol mag houden .
Met citaat reageren
Oud 10-02-2006, 23:17
CSN
CSN is offline
Als jij het een goed initiatief vindt moet je er vooral mee doorgaan, daar heb je onze bevestiging niet voor nodig, maar om er nou een topic om te maken?
Oud 11-02-2006, 16:41
Rita Pavlovic
Rita Pavlovic is offline
Ik vind het schattig
Met citaat reageren
Oud 11-02-2006, 17:15
*nerwen elensar
*nerwen elensar is offline
Ik vind het OMG en dat je daarvoor een topic moet openen...
Oud 11-02-2006, 17:17
Anoniem
ik zou vooral doen wat je zelf wil
Met citaat reageren
Oud 11-02-2006, 19:17
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik vond het op zich wel oké, wat jij wilt, maar die naam
Oud 13-02-2006, 10:15
Verwijderd
Citaat:
Riven schreef op 10-02-2006 @ 20:34 :
Ik vind het nogal idioot. Zeker met die kleurtjes en de naam die je eraan hebt gegeven. Dat je een gedicht wil beoordelen met een cijfer vind ik überhaupt al idioot.
Je kunt misschien cijfers uitdelen voor de rijm, of voor de opzet van een sonnet, woordgebruik en punten aftrekken voor spelfouten, maar vergeet je niet de leeftijd, de ervaring en het doel mee te rekenen?
Gedichten zijn als kunst, sommigen kun je niet waarderen, anderen vind je schitterend, je kunt geen checklist maken voor iets dat je niet kunt aanwijzen. Dat wil niet zeggen dat je niet kunt spreken over een goed of een slecht gedicht, je kunt het zelfs hebben over tot tranen toe bewogen en een niveau om van te huilen. Maar dat zijn nog steeds gevoelsmatige oordelen.
Je zou het punten kunnen zetten op het taalniveau en de beheersing ervan, maar dan weer, ga je rekening houden met de leeftijd, de ervaring? Speelt allemaal mee.

Als je nu een expert zou zijn (en wanneer is iemand een expert in het dichten? Was Jotie een expert of Rawie? Shakespeare misschien?), of een kenner van sonnetten en sonnetten zou beoordelen of een grootmeester in de haiku's was en daarop verder ging, dan misschien ja. Maar nu vind ik dat je jezelf belachelijk maakt.
Zozo, jij gaat los Als je een gedicht kan beoordelen in woorden, dan kan je het ook in cijfers (ik iig). Als je een gedicht een cijfer geeft, moet je het op dezelfde manier beoordelen als zonder cijfer natuurlijk.
Btw ga ik niet slechts de rijm mee laten tellen (die minder zwaar telt dan de inhoud). En wat heeft leeftijd of ervaring er nou mee te maken of je gedicht prachtig is of niet.

"Oh je bent pas 10, nou in dat geval is je gedicht geniaal. Oh wat zeg je? Je bent 20? Nee, hoor, je gedicht is waardeloos."

Maar tnx voor de reacties.

Ik opende een topic om de meningen te peilen, maar ik laat het becijferen toch maar zitten.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2006, 10:51
Porcelain
Porcelain is offline
Citaat:
Mr Soija schreef op 13-02-2006 @ 11:15 :

"Oh je bent pas 10, nou in dat geval is je gedicht geniaal. Oh wat zeg je? Je bent 20? Nee, hoor, je gedicht is waardeloos."
Nou, dat is helemaal niet zo'n rare bewering, hoor. Het is net als een achtjarige die de Für Elise speelt op de piano, dat vind ik bijzonder, maar van een twintigjarige vind ik dat niet speciaal meer. Waarom? De achtjarige is nog jong, onervaren en heeft hooguit een jaar of drie pianoles. Bovendien zijn er weinig achtjarigen die dat kunnen. Er zijn daarentegen heel veel twintigjarigen die de Für Elise spelen, op je twintigste is muziek niet meer zo nieuw voor je enzovoorts.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2006, 12:02
Verwijderd
Citaat:
Porcelain schreef op 13-02-2006 @ 11:51 :
Nou, dat is helemaal niet zo'n rare bewering, hoor. Het is net als een achtjarige die de Für Elise speelt op de piano, dat vind ik bijzonder, maar van een twintigjarige vind ik dat niet speciaal meer. Waarom? De achtjarige is nog jong, onervaren en heeft hooguit een jaar of drie pianoles. Bovendien zijn er weinig achtjarigen die dat kunnen. Er zijn daarentegen heel veel twintigjarigen die de Für Elise spelen, op je twintigste is muziek niet meer zo nieuw voor je enzovoorts.
iets is goed of niet, of je nou 1 bent of 101.
Als een kind van twee jaar schrijft:
De wind
blies door m'n haren
De zon
scheen op m'n manen
De regen
kwam toen ongelegen

Is het nog steeds geen goed gedicht, knap voor zo'n kleintje mss, maar nog immer niet een geniaal gedichtje
Met citaat reageren
Oud 13-02-2006, 12:11
Porcelain
Porcelain is offline
En als ik met zo'n maat ga meten kan ik wel zeggen dat alles hier op s.com slecht is. Ik kijk wél naar het persoonlijke niveau van de schrijver en naar de leeftijd en als ik iets van een bepaald persoon goed vind, hoeft dat niet te betekenen dat ik het voor een ander persoon even goed zou waarderen.

En even andersom: er was eens een schilder, ik zou nu eigenlijk research moeten doen maar volgens mij was het Karel Appel, en hij maakte schilderingen die leken op kleuterschilderingen. Had een kleuter ze gemaakt, dan was het niet bijzonder geweest. Maar dat Karel Appel, een volwassene, zich zo kon inleven in een kind dat hij nog kindertekeningen kon maken was geniaal en hij werd erom geloofd.

Dan kun je wel zeggen: ik vind het schilderij niet mooi als een kleuter het maakt, dus ook niet als een volwassene het maakt, maar dat vind ik dan toch vrij bekrompen.

Edit: ahum, okee, dat was een schildersgroep die cobra heette en zich liet inspireren door o.a. de naiviteit van kinderschilderingen, maar goed, het ging om het idee .

Laatst gewijzigd op 13-02-2006 om 12:19.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2006, 12:29
Verwijderd
Citaat:
Porcelain schreef op 13-02-2006 @ 13:11 :
Maar dat Karel Appel, een volwassene, zich zo kon inleven in een kind dat hij nog kindertekeningen kon maken was geniaal en hij werd erom geloofd.
Ah vind je dus geniaal, zoal ik in mijn vb zei dat het knap is voor zo'n kleintje. Dat snap ik best. Maar genialiteit en schoonheid zijn toch twee verschillende dingen. Geniaal dat een baby een hutje kan bouwen, maar mooi is een hut niet.

(offtopic: Ik vind het niet bepaald geniaal dat iem als een kind kan schilderen)

Maar laat 't allemaal zitten joh
Met citaat reageren
Oud 13-02-2006, 12:45
Porcelain
Porcelain is offline
Citaat:
Mr Soija schreef op 13-02-2006 @ 13:29 :

Maar laat 't allemaal zitten joh
Mij best .
Met citaat reageren
Oud 13-02-2006, 13:12
Verwijderd
Citaat:
=zwart wit= schreef op 10-02-2006 @ 22:18 :
doe niet zo. belangrijk.
En ik ben het overigens met Riven en Porcelain eens. Een 10jarig kind is nog niet beletterd, beleerd en geliteratuurd, terwijl je dat in de 4e middelbaar daarentegen al veel meer bent. Je dacht toch niet dat de leraren op het middelbaar hun cijfers gaven naar een tekening of een gedicht op kunstniveau? Dat wordt ook beoordeeld naar kunnen, leeftijd, prestatie, moeite enz.

Maar mooi dat je het laat zitten.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten