Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Films, TV & Radio
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-08-2005, 01:10
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Ik zat net weer wat Disney-muziek te luisteren (geweldig, ik hou ervan) en begon eens te zoeken op topics over 'Disney'. De laatste is alweer uit 2004, dus ik vond het weer eens tijd voor een nieuw topic over Disney-Classics. Over tv-series en cartoon shorts hebben we het even niet.

Wat vond je de beste Disney-classic en waarom? Wat sprak je het meeste aan? Was het de muziek, de animatie, de personages, het verhaal? Wat vond je de slechtste classic en waarom? Wat is je favoriete Disney-muziek? Je favoriete Disney-personage? Hoeveel classics heb je op video of dvd? Van welke film hoop je dat-ie gauw weer uitkomt? Welke herinneringen heb je aan Disney-classics? Quotes? Weetjes? Feitjes?

Leef je uit.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-08-2005, 01:28
Verwijderd
Beste Disney-classic:

The Lion King.

Vanwege de muziek, de animatie en beelden, de stemmen (Mufasa (James Earl Jones), Zafu (Rowan Atkinson), Scar (Jeremy Irons))

Slechtste Disney-classic:

Van de Disney's die ik heb gezien (of me kan herinneren): Cinderella was behoorlijk oppervlakkig. Bordkartonnen personages en mierzoet.

Favoriete Disney-personage:

Scar (The Lion King). Heerlijke stem, mooi geanimeerd, zijn gemene sarcasme).

Hoeveel DVD's of video's:

Eén, The Lion King Special Edition DVD.

Welke film moet snel weer uitkomen?

Weer uitkomen? Ik hoef geen re-releases, ofzo.

Welke herinneringen aan Disney-classics heb je?

Toen ik de oude Fantasia in de bios zag op jonge leeftijd, vond ik er geen flikker aan. Sindsdien niet meer opnieuw gezien. Wel nog van plan, om te kijken of ik het nu wel kan waarderen.
Verder Oliver & Co en The Little Mermaid in de bios gezien destijds. De overige op video vroeger, of recentelijk gedownload.

Quotes? Weetjes? Feitjes?

Niks noemenswaardigs.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 01:32
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
N00dles schreef op 20-08-2005 @ 02:28 :

Scar (The Lion King). Heerlijke stem, mooi geanimeerd, zijn gemene sarcasme).
Ik vond Scar veruit het beste uit de gehele film The Lion King, maar als personage vond ik hem een slappe kopie van Jafar uit Aladdin. Jafar is precies hetzelfde, heeft ook dezelfde gelaatsuitdrukkingen. Beide personages hadden ook dezelfde animator (Andreas Deja).

Citaat:

Weer uitkomen? Ik hoef geen re-releases, ofzo.
Ik bedoelde: welke film die nog niet op dvd is verschenen, zou je graag op dvd zien?
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 01:36
Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 20-08-2005 @ 02:32 :
Ik vond Scar veruit het beste uit de gehele film The Lion King, maar als personage vond ik hem een slappe kopie van Jafar uit Aladdin. Jafar is precies hetzelfde, heeft ook dezelfde gelaatsuitdrukkingen. Beide personages hadden ook dezelfde animator (Andreas Deja).

Maar Scar maakte op mij véél meer indruk, aangezien de context van zijn personage naar mijn smaak veel indrukwekkender was.
Oud 20-08-2005, 01:38
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Dinalfos schreef op 20-08-2005 @ 02:36 :
Maar Scar maakte op mij véél meer indruk, aangezien de context van zijn personage naar mijn smaak veel indrukwekkender was.
Scar wilde 'koning worden in plaats van de koning', Jafar 'sultan in plaats van de sultan', dus zoveel verschil is er niet. Jafar en Scar zijn beide even sarcastisch, even stijf en gereserveerd, behept met hetzelfde accent en allebei bereid over lijken te gaan.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 01:39
Verwijderd
Wat Dinalfos zegt.

Met Jafar had ik gewoon minder affiniteit. Bovendien zijn leeuwen koeler.

Enneh, ik zou verder geen enkele Disney-film op DVD hoeven te hebben verder.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 01:41
Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 20-08-2005 @ 02:38 :
Scar wilde 'koning worden in plaats van de koning', Jafar 'sultan in plaats van de sultan', dus zoveel verschil is er niet. Jafar en Scar zijn beide even sarcastisch, even stijf en gereserveerd, behept met hetzelfde accent en allebei bereid over lijken te gaan.
Jaahaa, maar zijn(Scar's) personage aarde gewoon beter in de epische, majesteuze achtergrond van The Lion King. Zijn verhouding met Simba is imo sterker en veelzeggender dan wat dan ook in welke andere Disneyfilm die ik gezien heb dan ook.
Oud 20-08-2005, 01:43
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Dinalfos schreef op 20-08-2005 @ 02:41 :
Jaahaa, maar zijn(Scar's) personage aarde gewoon beter in de epische, majesteuze achtergrond van The Lion King. Zijn verhouding met Simba is imo sterker en veelzeggender dan wat dan ook in welke andere Disneyfilm die ik gezien heb dan ook.
Waarom dan? Omdat hij familie was van Simba?
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 01:53
Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 20-08-2005 @ 02:43 :
Waarom dan? Omdat hij familie was van Simba?
Zeker ook. Hij stond lager op de ladder dan Jaffar, en meer aan de zijlijn te kijken naar hoe de natuurlijk cyclus van de leuuwen zich voltrok. Zijn intense rancune en haat was goed voelbaar.

Daarnaast levert de Serenghetti imo als locatie in combinatie met het geraffineerde familieverhaal een veel mooiere, meer aangrijpende dramatische climax. En daarin speelt Scar een hele belangrijke rol.

Ik wil niet zeggen dat Aladdin niets te bieden heeft, maar wel dat hij hier naar mijn mening niet aan kan tippen.
Oud 20-08-2005, 01:56
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Dinalfos schreef op 20-08-2005 @ 02:53 :
Ik wil niet zeggen dat Aladdin niets te bieden heeft, maar wel dat hij hier naar mijn mening niet aan kan tippen.
Op dat punt misschien niet, als je het zo bekijkt, dat wil ik je negaven, maar op andere punten vind ik Aladdin nog steeds beter, maar dat wist je waarschijnlijk wel.

Toch vind ik je bijdragen altijd heel interessant, want ze geven me vaak een andere kijk op een film, zoals nu met Scar.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 01:57
Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 20-08-2005 @ 02:56 :
Op dat punt misschien niet, als je het zo bekijkt, dat wil ik je negaven, maar op andere punten vind ik Aladdin nog steeds beter, maar dat wist je waarschijnlijk wel.

Toch vind ik je bijdragen altijd heel interessant, want ze geven me vaak een andere kijk op een film, zoals nu met Scar.
Ja. Ik had al zo'n deja vu gevoel

Maar thanks voor het compliment. En ja, ik weet hoe je erover denkt, net zoals ik dat weet van veel anderen. Het verschil is alleen dat jij een van de mensen bent bij wie ik niet meteen de onhoudbare neiging krijg om te gaan flamen

Laatst gewijzigd op 20-08-2005 om 02:00.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 02:00
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 20-08-2005 @ 02:56 :

Op welke punten vind je Aladdin beter?
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 02:11
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
N00dles schreef op 20-08-2005 @ 03:00 :
Op welke punten vind je Aladdin beter?
Ik herinner me een levendige dicussie tussen Dinalfos en mij over The Lion King versus Aladdin, volgens mij in 'Welke film heb je het laatst gezien en wat vond je ervan no.11'.

Ik vind Aladdin ten eerste beter qua muziek. De liedjes vind ik van een absoluut topniveau. 'The circle of life' vond ik best mooi, maar erg on-Disney-achtig. Waarom precies vind ik moeilijk uit te leggen. 'Hakuna Matata' is aardig, maar haalt het wat mij betreft niet bij 'Prince Ali' of 'Friend like me', ook al omdat het lied te vaak onderbroken wordt. 'Can you feel the love tonight' vind ik gewoonweg verschrikkelijk, terwijl ik 'A whole new world' het beste liefdesliedje uit de Disney Classsics vind.

De animatie van Aladdin vind ik ook vele malen mooier. De openings-scène uit The Lion King is schitterend, maar de rest vind ik matig *in vergelijking* met Aladdin, vooral qua achtergronden.

Wat ik vooral leuk vond aan Aladdin waren alle dubbele bodems die je in The Lion King niet vindt. In geen enkele andere Disney-film eigenlijk. Dat maakt Aladdin zo uniek. Dat komt door de Geest (Robin Williams).

De voice-casting van Aladdin vond ik ook beter. Jeremy Iron als Scar is prachtig, maar leunt wat mij betreft veel te erg op Jonathan Freeman als Jafar. Gilbert Gottfried als Iago overtreft Rowan Atkinson als Zazoo.

Met de personages uit Aladdin kon ik meer meeleven dan die uit The Lion King. Ik vond de liefdesrelatie tussen Simba en Nala erg onnodig en geforceerd, terwijl de relatie tussen Aladdin en Jasmine de besis is van de film.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 02:35
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 20-08-2005 @ 03:11 :
Ik herinner me een levendige dicussie tussen Dinalfos en mij over The Lion King versus Aladdin, volgens mij in 'Welke film heb je het laatst gezien en wat vond je ervan no.11'.

Ik vind Aladdin ten eerste beter qua muziek. De liedjes vind ik van een absoluut topniveau. 'The circle of life' vond ik best mooi, maar erg on-Disney-achtig. Waarom precies vind ik moeilijk uit te leggen. 'Hakuna Matata' is aardig, maar haalt het wat mij betreft niet bij 'Prince Ali' of 'Friend like me', ook al omdat het lied te vaak onderbroken wordt. 'Can you feel the love tonight' vind ik gewoonweg verschrikkelijk, terwijl ik 'A whole new world' het beste liefdesliedje uit de Disney Classsics vind.

De animatie van Aladdin vind ik ook vele malen mooier. De openings-scène uit The Lion King is schitterend, maar de rest vind ik matig *in vergelijking* met Aladdin, vooral qua achtergronden.

Wat ik vooral leuk vond aan Aladdin waren alle dubbele bodems die je in The Lion King niet vindt. In geen enkele andere Disney-film eigenlijk. Dat maakt Aladdin zo uniek. Dat komt door de Geest (Robin Williams).

De voice-casting van Aladdin vond ik ook beter. Jeremy Iron als Scar is prachtig, maar leunt wat mij betreft veel te erg op Jonathan Freeman als Jafar. Gilbert Gottfried als Iago overtreft Rowan Atkinson als Zazoo.

Met de personages uit Aladdin kon ik meer meeleven dan die uit The Lion King. Ik vond de liefdesrelatie tussen Simba en Nala erg onnodig en geforceerd, terwijl de relatie tussen Aladdin en Jasmine de besis is van de film.
Niet dat ik die discussie nu weer wil voeren, maar ik vond a) de muziek stukken beter dan de Aladdin-liedjes, b) Iago irritant, c) de cgi lelijker en minder geintegreerd met handgetekende animatie (bijv. opengaande grot in het begin).

Over de liefdesrelatie heb je gelijk. Maar goed, ik vond Aladdin ook erg leuk hoor. Lion King heeft echter een iets dramatischer tintje, iets volwassener (o.a. door de muziek van Hans Zimmer).
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 02:43
Dinalfos
Dinalfos is offline
Yep. Mee eens. The Lion King heeft meer dramatische- en sociale diepgang. Denk aan het impliciete commentaar op het Hakuna Matata- gedrag en wat de voor- en nadelen zijn van een hechte community spirit zoals deze in de film wordt neergezet. Het beeld dat hiervan wordt geschept bereikt een behoorlijke diepgang, als je er over nadenkt.

Daarnaast heeft The Lion King voor mij precies de juiste lengte, terwijl Aladdin net even te lang doorgaat.
Oud 20-08-2005, 03:19
Vice
Vice is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 20-08-2005 @ 02:10 :
Welke herinneringen heb je aan Disney-classics?
The Little Mermaid was de eerste film die ik de bioscoop heb gezien. Ik ging er samen heen met een klasgenootje en mijn vader. Ook had ik er zo'n stickeralbum van.
Oud 20-08-2005, 10:32
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Beste Disney-classic:

The Lion King.
Ik hoef hopelijk niet uit te leggen waarom.

Atlantis.

Alladin

Stuk of 5

?

Zeer goede, altijd rond mijn verjaardag kwam er eentje in de bios uit
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 10:55
Lente
Lente is offline
the emperor's new groove
ik ben niet zo'n disney-fan maar deze vind ik echt heel erg leuk
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 11:10
dutch gamer
dutch gamer is offline
Ik heb altijd alle Disney films in het Nederlands gezien en nu heb ik toevallig laatst ook de Engelse Aladin gezien. Het is ontzettend wennen met de stemmen (vooral Iago vind ik in het Nederlands leuker), maar uiteindelijk vond ik het net zo leuk. Ik vraag me af of ik eigenlijk ooit The Lion King nog in het Engels moet kijken .

Overigens vind ik The Lion King ook de best film en vroeger vond ik het altijd zo ontzettend zielig als Simba zijn vader dood zag liggen .
Oud 20-08-2005, 11:13
Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
dutch gamer schreef op 20-08-2005 @ 12:10 :
Ik heb altijd alle Disney films in het Nederlands gezien en nu heb ik toevallig laatst ook de Engelse Aladin gezien. Het is ontzettend wennen met de stemmen (vooral Iago vind ik in het Nederlands leuker), maar uiteindelijk vond ik het net zo leuk. Ik vraag me af of ik eigenlijk ooit The Lion King nog in het Engels moet kijken .

Overigens vind ik The Lion King ook de best film en vroeger vond ik het altijd zo ontzettend zielig als Simba zijn vader dood zag liggen .
Ik weet in ieder geval wel dat als je begint met de Engelse versie van The Lion King, de Nederlansdse gewoon niet om aan te horen is.
Oud 20-08-2005, 11:39
Rohit
Rohit is offline
Ik vond Belle en het beest, de beste disney classic. Allereerst de liedjes waren ontzettend leuk, vooral die in het kasteel. Ook prachtig gechoreografeerd en bedacht. De personages vond ik ontzettend boeiend en grappig. Gaston (als je dat zo schrijft) vind ik dan ook mijn favoriete bad guy. De opkomende liefde tussen Belle en het beest was vertederend. En ook de animaties waren leuk en realistisch gedaan.

Mijn leukste herinnering aan een Disney film was, dat ik Lion king mijn eerste bioscoop film was. Ik vond het dus leuk en spannend allemaal.

Naja mijn persoonlijke top 5:

1) Belle en het beest
2) Lion King
3) Alladin
4) Robin Hood
5) Aristokatten
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 11:49
dutch gamer
dutch gamer is offline
Owja 101 dalmatiërs vond ik ook erg vermakelijk (die is toch ook van Disney?).

Waarschijnlijk schieten dankzij dit topic me de komende tijd nog heel wat films binnen .
Oud 20-08-2005, 12:25
Big Brother
Big Brother is offline
Lion King: enige film waar ik ooit bij gehuild heb
Aladdin: fantastische schurk en die papegaai...
Kleine Zeemeermin: in die tijd had ik een happy meal bij mcdonalds en daar zat een zuignappoppetje van die onderwaterheks in, enorme nachtmerries van gehad

verder alle disneyfilms wel gezien, we gingen vroeger elk jaar naar de bioscoop voor de nieuwste disney!

en waarom heeft iedereen het hier over Alladin, is dat de islamitische versie ofzo?
Oud 20-08-2005, 12:30
Big Brother
Big Brother is offline
ow dat laatste valt eigenlijk ook wel weer mee, maar in andere topics is dat erg
Oud 20-08-2005, 12:35
ook hallo
ook hallo is offline
Beste Disney-classic:

The Lion King. Redenen zijn hierboven allemaal al genoemd

Ik kijk tegenwoordig eigenlijk alleen disney films die ik vroeger al leuk vind dus ik kan me niet herinneren welke ik vroeger niet leuk vond

Lady uit 'Lady and the tramp' Puur omdat toen ik kleinwas haar altijd zo geweldig vond

The lion king dubbel dvd
Lilo & Stitch
The aristocats

Lady and the tramp !! Had um wel op dvd gebrand maar die dvd is gaan flippen, dus die wil ik heel graag hebben

Ik heb laatst the aristocats gekeken en al die zinnen/scenes komen me zo bekend voor terwijl ik die film zo'n 8 jaar niet had gezien. Vond ik wel leuk
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-08-2005, 13:08
Verwijderd
Beste Disney-classic:

Belle en het beest .

Pff, Lilo & Stitch vond ik in elk geval bijzonder slecht. En Bambi vind ik zwaar overgewaardeerd.

Interessantst: Scar. Leukst: Sebastiaan (De Kleine Zeemeermin ).

Stuk of 15 (waarvan ik de meesten met mijn zusjes deel )

Geen idee.

Disney-nacht met ons eigen toneelgroepje 'De Meisjes'. Ongeveer 5 jaar geleden ontstond het idee om Disney-achtige voorstellingen te gaan maken, wat er natuurlijk nooit van gekomen is (er kwamen wel voorstellingen, maar gewoon hele andere) en toen besloten we pas geleden om toch nog maar wel een keer een hele nacht Disneyfilms te gaan kijken. Bij Alladin vielen we in slaap
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 13:12
Severus
Severus is offline
Citaat:
Big Brother schreef op 20-08-2005 @ 13:25 :
en waarom heeft iedereen het hier over Alladin, is dat de islamitische versie ofzo?
De originele Engelse film heet "Alladin", terwijl de Nederlandse titel "Aladdin" luidt. Ik persoonlijk denk trouwens dat die van de Engelse versie correcter is, omdat je duidelijk een dubbele 'l' er in hoort, en geen dubbele 'd.'
Oud 20-08-2005, 13:16
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
N00dles schreef op 20-08-2005 @ 03:35 :
Niet dat ik die discussie nu weer wil voeren, maar ik vond a) de muziek stukken beter dan de Aladdin-liedjes,
'Circle of life' vind ik een mooi nummer om te horen op de radio, maar niet in een Disney-film. 'Hakuna Matata' en 'Just can't wait to be king' waren leuk, maar erg standaard en tekstueel nogal zwak in vergelijking bij 'Friend like me' en 'Prince Ali'. Wat ik The Lion King wel moet meegeven, is dat het een schurkenlied had voor Scar; 'Be prepared'. Dat ontbreekt jammer genoeg in Aladdin, maar daar was ook geen tijd meer voor in de film.

Citaat:
b) Iago irritant,
Tja, Iago is typisch zo'n personage dat je óf helemaal geweldig vindt, óf uit de grond van je hart haat. Een tussenweg is er niet.

Citaat:
c) de cgi lelijker en minder geintegreerd met handgetekende animatie (bijv. opengaande grot in het begin).
De cgi was ten tijde van The Lion King natuurlijk ook een stuk verder ontwikkeld. Wat betreft de Grot der Wonderen heb je enigzins gelijk, maar het tapijt en de rit in de Grot der Wonderen die op het punt van instorten staat heb ik nog niet geëvenaard gezien.

Citaat:
Dinalfos schreef op 20-08-2005 @ 03:43 :
Yep. Mee eens. The Lion King heeft meer dramatische- en sociale diepgang. Denk aan het impliciete commentaar op het Hakuna Matata- gedrag en wat de voor- en nadelen zijn van een hechte community spirit zoals deze in de film wordt neergezet. Het beeld dat hiervan wordt geschept bereikt een behoorlijke diepgang, als je er over nadenkt.
Zeker heeft The Lion King dramatische diepgang. Toch vind ik het verhaal van Aladdin, die van kinds af aan wees is en moet stelen om te overleven, om vervolgens op te klimmen van zwerver naar prins om z'n grote liefde te veroveren, ook niet mis.

Citaat:
Daarnaast heeft The Lion King voor mij precies de juiste lengte, terwijl Aladdin net even te lang doorgaat.
Waarom precies?

Laatst gewijzigd op 20-08-2005 om 13:50.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 13:21
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
dutch gamer schreef op 20-08-2005 @ 12:10 :

Ik vond de Geest in het Engels veel beter uit de verf komen, omdat in het Nederland (hoe goed Pierre Bokma ook is) alle imitaties van Robin Williams verdwijnen. Iago vond ik ook leuker in het Engels. Gilbert Gottfried ís Iago, Iago is naar hem gemodelleerd. Als ik jou was, zou ik zéker The Lion King in het Engels kijken. Jeremy Irons doet een geweldige Scar, Rowan Atkinson doet Zazoo goed en de liedjes zijn toch beter in het Engels dan het Nederlands imo.

Citaat:
Severus schreef op 20-08-2005 @ 14:12 :
De originele Engelse film heet "Alladin", terwijl de Nederlandse titel "Aladdin" luidt. Ik persoonlijk denk trouwens dat die van de Engelse versie correcter is, omdat je duidelijk een dubbele 'l' er in hoort, en geen dubbele 'd.'
In het Engels heet de film ook gewoon 'Aladdin'.

Laatst gewijzigd op 20-08-2005 om 13:25.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 13:42
Rohit
Rohit is offline
http://www.kimbawlion.com/rant2.htm
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 13:42
Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 20-08-2005 @ 14:16 :
'Circle of life' vind ik een mooi nummer om te horen op de radio, maar niet in een Disney-film. 'Hakuna Matata' en 'Just can't wait to be king' waren leuk, maar erg standaard en tekstueel nogal zwak in vergelijking bij 'Friend like me' en 'Prince Ali'. Wat ik [i]The Lion King['/i] wel moet meegeven, is dat het een schurkenlied had voor Scar; 'Be prepared'. Dat ontbreekt jammer genoeg in Aladdin, maar daar was ook geen tijd meer voor in de film.
Over de liedjes zullen we het hier denk ik écht nooit eens worden.

Citaat:
Waarom precies?
Tja. Een gut feeling, denk ik. Aladdin was wel boeiend, maar niet zó boeiend. Ik bedoelde eigenlijk niet dat de film naar het einde saai begint te worden(want dat is niet zo, de climax is geweldig), maar meer dat er losse gedeeltes in zaten die mij in 1993 niet zo veel deden. Dat laatste heb ik bij The Lion King op geen enkel moment gehad. En dat is knap, gezien de relatief riskante aard en opbouw van dat verhaal.

Want ondanks de enorme tempowisselingen in The Lion King, voelden het geheel door de ingenieuze verhaalconstructie en personages erg natuurijk en flowend aan, wat het voor kinderen(maar natuurlijk ook volwassenen) eenvoudiger maakt om aandachtig te blijven zitten gedurende de niet met humor en "fun" doorspekte momenten.

Dit had ook totaal anders kunnen uitpakken, daar het verhaal van oorsprong volstrekt humorloos en belachelijk heavy handed is. Maar goed, dat is Shakespeare. The Lion King is, ondanks de typische Disney bewerking van dit verhaal, dan ook één van de meest serieuze films uit de stal, dus daarom vind ik het des te knapper dat hij de aandacht zo goed weet vast te houden voor de volle speelduur.
Oud 20-08-2005, 13:45
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 20-08-2005 @ 14:16 :
'Circle of life' vind ik een mooi nummer om te horen op de radio, maar niet in een Disney-film. 'Hakuna Matata' en 'Just can't wait to be king' waren leuk, maar erg standaard en tekstueel nogal zwak in vergelijking bij 'Friend like me' en 'Prince Ali'. Wat ik [i]The Lion King['/i] wel moet meegeven, is dat het een schurkenlied had voor Scar; 'Be prepared'. Dat ontbreekt jammer genoeg in Aladdin, maar daar was ook geen tijd meer voor in de film.
Wat?! Circle of Life is júist in combinatie met de beelden van al die dieren prachtig en overdonderend

Citaat:
Tja, Iago is typisch zo'n personage dat je óf helemaal geweldig vindt, óf uit de grond van je hart haat. Een tussenweg is er niet.
Sja ik heb een hekel aan de kop en de stem van Gilbert Gottfried, dus ook aan Iago Echt, als je Problem Child films hebt gezien, krijg je ook een hekel aan hem.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 13:46
Verwijderd
Jah, ik wist dat al. Niet erg netjes van Disney om geen credits te geven, maar The Lion King is velen malen mooier en spectaculairder
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 13:48
Dinalfos
Dinalfos is offline
Ja, ik wist het al. Ik troost met met het feit dat Kimba ook niet bepaald een oorspronkelijk product is.
Oud 20-08-2005, 13:51
Rohit
Rohit is offline
Citaat:
Dinalfos schreef op 20-08-2005 @ 14:48 :
Ja, ik wist het al. Ik troost met met het feit dat Kimba ook niet bepaald een oorspronkelijk product is.
En waar komt kimba vandaan dan?
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 13:56
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
N00dles schreef op 20-08-2005 @ 14:45 :
Wat?! Circle of Life is júist in combinatie met de beelden van al die dieren prachtig en overdonderend
Oh, het is zeker een prachtige openingsscène, daar niet van. Niks mis mee, maar nogmaals te 'on-Disney'-achtig wat mij betreft. Ik kijk er vanaf een afstand naar, terwijl ik in de openingsscène van Aladdin helemaal meegesleept wordt langs Agrabah.

Citaat:
Sja ik heb een hekel aan de kop en de stem van Gilbert Gottfried, dus ook aan Iago Echt, als je Problem Child films hebt gezien, krijg je ook een hekel aan hem.
Problem Child? Nooit gezien, alleen héél slechte recensies van gelezen. Ik heb wel eens een aflevering van Married with Children gezien waar-ie inzat ('Ship happens- part II' uit seizoen 9) en dat beviel me inderdaad niet.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 13:57
Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
Kshatriya schreef op 20-08-2005 @ 14:51 :
En waar komt kimba vandaan dan?
De show is ook losjes gebaseerd op Hamlet.
Oud 20-08-2005, 13:59
Rohit
Rohit is offline
Citaat:
Dinalfos schreef op 20-08-2005 @ 14:57 :
De show is ook losjes gebaseerd op Hamlet.
Mwa, Lion king is een veel grotere rip off dan dat Kimba is. Dat zelfs scenes gejat zijn, is wel behoorlijk frapant.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 14:04
Verwijderd
ik heb van mijn 6e tot mijn 13e ongeveer elk jaar de disneyclassics in de bioscoop gezien, behalve pocahontas, dus die films vind ik met hun allen het leukst, omdat ik er de leukste herinnering aan heb maar belle en het beest hebben we op video en heb ik vaak gezien, dus dat is uiteindelijk mijn favoriet (ik weet dat dat andersom hoort, maar nou en). Toen ik klein was, wou ik altijd Belle worden als ik groot was <3 ze maakt super rake opmerkingen zonder onbeleefd te zijn, ze is naïef zonder dom te zijn, ze weet dat ze mooi is maar handelt daar niet naar, ze houdt van lezen, ze is een dromer, ze is integer en oprecht, ze is nieuwsgierig maar geen bemoeial, ze is trouw aan haar familie... ik wil eigenlijk nog steeds Belle zijn
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 14:04
Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
Kshatriya schreef op 20-08-2005 @ 14:59 :
Mwa, Lion king is een veel grotere rip off dan dat Kimba is. Dat zelfs scenes gejat zijn, is wel behoorlijk frapant.
The Lion King is geen rip off van Hamlet, want het is gewoon een hervertelling. Net zoals zoveel andere Disneyfilms. Het is natuurlijk wel een(soms shot voor shot) rip off van Kimba. En juist dat maakt Kimba zelf ook een derivatief product.
Oud 20-08-2005, 14:05
cup a soup
cup a soup is offline
Dombo is duidelijk een van mijn favoriete Disney klassiekers. Niet alleen is ie veel emotioneler dan het overgewaardeerde Bambi, maar toen ik hem onlangs weer zag, merkte ik dat ik vergeten was dat er een geniale scene inzit. Dombo die wat water drinkt, wat per ongeluk alcohol is. Je ziet z'n oogjes gaan hangen en schitterend lam worden. Na wat bellen geblazen te hebben, komt hij in een schitterende trip, waarbij je twijfelt of het wel drank was. Zeker voor die tijd erg bijzonder.
Fantasia is ook schitterend, vooral de notenkraker suite. Lion King was ook schitterend
Maar naast de klassiekers heeft Disney de afgelopen jaren goede films gemaakt. Met name Monsters en Co, Lion King 3 en toch ook Finding Nemo zijn geniaal.
Oud 20-08-2005, 14:05
Rohit
Rohit is offline
Citaat:
Dinalfos schreef op 20-08-2005 @ 15:04 :
The Lion King is geen rip off van Hamlet, want het is gewoon een hervertelling. Net zoals zoveel andere Disneyfilms. Het is natuurlijk wel een(soms shot voor shot) rip off van Kimba. En juist dat maakt Kimba zelf ook een derivatief product.
Nee ik heb het over de rip off gehalte Niet over dat Lion king een rip off van hamlet is.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 14:09
Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
Kshatriya schreef op 20-08-2005 @ 15:05 :
Nee ik heb het over de rip off gehalte Niet over dat Lion king een rip off van hamlet is.
Ja, The Lion King is overduidelijk een rip off van Kimba. Geen twijfel over mogelijk. Maar goed, dat wist iedereen eigenlijk al jaren.
Oud 20-08-2005, 14:11
Rohit
Rohit is offline
Citaat:
Dinalfos schreef op 20-08-2005 @ 15:09 :
Ja, The Lion King is overduidelijk een rip off van Kimba. Geen twijfel over mogelijk. Maar goed, dat wist iedereen eigenlijk al jaren.
Uit principe zou ik de film dan niet goed moeten vinden, maar goed tis jeugd sentiment
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 14:17
Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
Kshatriya schreef op 20-08-2005 @ 15:11 :
Uit principe zou ik de film dan niet goed moeten vinden, maar goed tis jeugd sentiment
Heh. Zo denk ik er ook over. Gelukkig heeft de film ook nog wel een aantal dingen van zichzelf, plus de superieure animatie en voice cast.
Oud 20-08-2005, 14:19
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Over The Lion King en Kimba the white lion:

Rond THE LION KING is van meet af aan de geur van plagiaat komen te hangen. In juni 1994, aan de vooravond van de wereldpremiére, mag een uitgelezen groepje Hollywoodbobo's de film zien. De locatie is de Academy of Televison Arts and Science Theater. Onder de aanwezigen Fred Ladd en zijn vrouw. Vanaf begin jaren '60 is Ladd betrokken geweest bij het nasynchroniseren van buitenlandse tekenfilmseries, en hij is een specialist in het dubben van Japanse tekenfilmseries. THE LION KING is amper begonnen of Fred Ladd valt bijna van zijn stoel van verbazing. Hij herkent meteen de Japanse tekenfilmserie KIMBA THE WHITE LION, van de in 1989 overleden Japanse tekenfilmer Osama Tezuka, de 'Walt Disney van Japan'. Ladd kan ter plekke het verdere verloop van THE LION KING voorspellen. De overeenkomsten tussen THE LION KING en KIMBA THE WHITE LION zijn inderdaad te opvallend. In het vakblad Animation World somt Fred Patten een aanzienlijk rijtje overeenkomsten tussen beide films op. Tezuka Production Co. regaeert met grote mildheid en ziet af van een proces. Dat is, vindt topman Takayuki Matsutani, in de geest van oprichter Tezuka, die een geweldige bewondering had voor Disney en vooral voor de persoon Walt Disney.

(Uit: Rein van Willigen, 'Mou$e Entertainment', SUN 1999)
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 14:20
Sitroentje
Sitroentje is offline
Mijn favoriete disneyfilm is absoluut Aladdin. Die muziek, die kleuren, de achtergronden,... alles is perfect. Van de personages uit Aladdin vind ik vooral Geest fantastisch. Die humor vind ik veel beter, veel volwassener dan bv de humor van timon en pumba uit de Leeuwenkoning. Ik heb hem wel alleen in het Nederlands gezien, maar ik ga me toch eens de Engelse versie gaan huren, ben erg benieuwd naar Robin Williams als Geest!
De slechtste disneyfilm vind ik 'De Aristokatten', ik kan niet zeggen waarom, die film heeft me gewoon nooit erg geboeid. En net zoals MadameMinke zei, Bambi is enorm overgewaardeerd!
Mijn favoriete disneymuziek zijn de liedjes van Aladdin, ik vind ze echt geweldig. Als ik maar het begin hoor van 'Prince Ali' of 'Friend Like Me' word ik helemaal vrolijk. Dat heb ik bij geen enkele andere disneyfilm.
Ik denk dat ik een stuk of 10 classics op video heb. Daarvan zijn mijn favorieten Aladdin, De kleine zeemeermin, Belle en het beest en de Leeuwenkoning.
Oud 20-08-2005, 14:23
Rohit
Rohit is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 20-08-2005 @ 15:19 :
Tezuka Production Co. regaeert met grote mildheid en ziet af van een proces. Dat is, vindt topman Takayuki Matsutani, in de geest van oprichter Tezuka, die een geweldige bewondering had voor Disney en vooral voor de persoon Walt Disney.
Kijk dit is dan weer top Heerlijk die japanse mentaliteit. Een excuus alsnog van Disney zou wel zo redelijk zijn. Maargoed, Disney is niet meer zoals het eerst was
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 14:25
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Sitroentje schreef op 20-08-2005 @ 15:20 :
Mijn favoriete disneyfilm is absoluut Aladdin. Die muziek, die kleuren, de achtergronden,... alles is perfect. Van de personages uit Aladdin vind ik vooral Geest fantastisch. Die humor vind ik veel beter, veel volwassener dan bv de humor van timon en pumba uit de Leeuwenkoning. Ik heb hem wel alleen in het Nederlands gezien, maar ik ga me toch eens de Engelse versie gaan huren, ben erg benieuwd naar Robin Williams als Geest!
Wat je daar zegt over de verschillen in humor, is ook precies wat ik bedoel. De humor in Aladdin speelt zich af op meerdere niveaus. Probeer alle imitaties eruit te lichten die Robin Williams doet.

Citaat:
Mijn favoriete disneymuziek zijn de liedjes van Aladdin, ik vind ze echt geweldig. Als ik maar het begin hoor van 'Prince Ali' of 'Friend Like Me' word ik helemaal vrolijk. Dat heb ik bij geen enkele andere disneyfilm.
Die teksten zijn ongeëvenaard creatief en orgineel in de hele geschiedenis van Disney. Wat het nog indrukwekkender maakt is dat Howard Ashman de tekst van 'Prince Ali' op z'n sterfbed schreef, dat vind ik heel bijzonder.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 14:29
Sitroentje
Sitroentje is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 20-08-2005 @ 15:25 :
Wat het nog indrukwekkender maakt is dat Howard Ashman de tekst van 'Prince Ali' op z'n sterfbed schreef, dat vind ik heel bijzonder.
Dat wist ik niet eens! Indrukwekkend, inderdaad!
Reageren

Regels voor berichten