Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-02-2006, 17:29
annevb04
annevb04 is offline
Zachtjes streelt ze zijn wang
Het contrast met haar
witte vinger is groot

Hij en zij
Één mogen ze niet worden
Apart willen ze niet leven
ze vluchten weg

Achterna gezeten door zijn vader
met een mes in zijn hand
Hand in hand vlogen ze door de lucht
en landden ze in het water

Voor altijd samen
in de dood
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-02-2006, 18:05
Bird-one
Bird-one is offline
ik denk dat je iets enorm moois had kunnen maken met dit gevoel, dit beeld wat je oproept. maar ik vind het te letterlijk geschreven. dat is heel jammer. zo doet het me minder. over hoofdletters en interpunctie zal ik niets zeggen, want dat komt daarna pas meestal.
Oud 11-02-2006, 21:31
*nerwen elensar
*nerwen elensar is offline
Het is te beschrijvend naar m'n gevoel alhoewel het einde me wel raakt. Je ziet het wel al van ver aankomen. Probeer iets minder expliciet te zijn. Zou bij "voor altijd samen in de dood" de 'in de' weglaten, dan komt het sterker over.
Oud 12-02-2006, 12:16
annevb04
annevb04 is offline
Ok, dankjewel!
Met citaat reageren
Oud 17-02-2006, 11:56
Sketch
Sketch is offline
Het gaat over Romeo en Juliet?

Ik vind "Het contrast met haar witte vinger is groot" een vreemde zin. Het klinkt heel nuchter en afstandelijk, terwijl de rest dat absoluut niet is.

Aan het eind zou ik eerder het hele "in de dood" weglaten. "Voor altijd samen" en het in het water landen suggereert al iets in die richting, en het laat iets aan interpretatie over wanneer je niet expliciet vertelt dat ze dood gaan.

De herhaling van 'hand' in de derde strofe vind ik ook niet mooi. Het legt een soort verbinding tussen de hand van de vader met het mes, en het hand in hand, maar die hebben niet echt iets met elkaar te maken.

En verder zou je misschien iets meer (half)rijm kunnen gebruiken. Vader-water geeft net wat extra aan de derde strofe, de andere strofen missen dat.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2006, 15:53
annevb04
annevb04 is offline
Nee, het gaat niet over Romeo en Juliet, het was eigenlijk een opdracht voor school

(Het gedicht Schilderij, Duits, 19e eeuw is geïnspireerd op een schilderij waarbij twee geliefden zijn afgebeeld die worden achtervolgd door een ridder te paard met een getrokken zwaard. Om aan hem te ontkomen storten de geliefden zich in een afgrond.
Maak een gedicht over hetzelfde thema, maar nu gezien vanuit het perspectief van de 21e eeuw.)

Vandaar dat contrast met de witte vinger, ik had gekozen voor twee geliefden uit verschillende culturen.

Ik dicht nog niet zo lang, en om op 'opdracht' te dichten vond ik heel moeilijk!
Maar bedankt voor de reactie, daar kan ik zeker wel wat mee!
(ook al heb ik het al ingeleverd, toch altijd goed om te weten natuurlijk)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten