Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-02-2006, 13:24
Jolyne
Jolyne is offline
Weet iemand toevallig wat inspoeling van bodem betekent? Ik weet wel wat uitspoeling is maar nergens is een defenitie te vinden van inspoeling. Ik heb al op google gezocht en in de enceclopedy gekeken maar kan het niet vinden..Iemand een idee? p.s. Ik heb net het verhaal over toch iets vinden op google gelezen. En zelfs met die methodes vind ik niks!

Laatst gewijzigd op 23-02-2006 om 14:34.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-02-2006, 14:31
Verwijderd
Zou dat misschien het omgekeerde van uitspoeling kunnen zijn?
Met citaat reageren
Oud 23-02-2006, 14:34
Jolyne
Jolyne is offline
Uitspoeling: Het proces waarbij deeltjes in de bodem van boven naar beneden ‘gespoeld’ worden door neerslagwater. Dus wat is dan inspoeling? Het proces waarbij deeltjes van beneden naar boven worden gespoeld door grondwater? Dat kan toch niet? Want water stroomt niet van beneden naar boven.
Oud 23-02-2006, 14:52
Denkie
Denkie is offline
Citaat:
Susjo schreef op 23-02-2006 @ 15:34 :
Het proces waarbij deeltjes van beneden naar boven worden gespoeld door grondwater? Dat kan toch niet? Want water stroomt niet van beneden naar boven.
Goed bedacht inderdaad, maar het kan wel. Denk in de vorm van verdamping, water "stroomt dan van beneden naar boven". Punt van discussie zou dan kunnen zijn of het water dan stroomt, maar dat terzijde. Daarnaast kan de druk de in de grond groter worden waardoor water naar boven wordt geperst en het water naar boven komt.

Maar je antwoord op je vraag: inspoeling van de bodem.
Heel eenvoudig geformuleerd betekend het: het wegzakkend neerslagwater zet stoffen dieper in de ondergrond af. Dit gebeurd in de zogenaamde inspoelingslaan (B2-Horizont).

Het tegenovergestelde, uitspoeling van de bodem, kun je eenvoudig formuleren als: het wegzakkend neerslagwater neemt stoffen mee uit de bovengrond, uit de uitspoelingslaan (A2-horizont).

Bodem is opgebouwt uit:
A0-horizont: Strooisellaag, niet echt bodem, maar meer een bedekkende laag.
A1-horizont: de humuslaag
A2-horizont: de uitspoelingslaag, is wat bleekgrijs (weinig voedingsstoffen, kunnen door verdamping etc. makkelijk weg)
B2-horizont: de inspoelingslaag, is een wat donkere laag (veel voedingsstoffen, kunnen door verdamping etc. minder makkelijk weg, ligt dus dieper)
C-horizont: moedermateriaal, de oorspronkelijke bodem.

Graaf maar een wat in je achtertuin, misschien kun je wat structuren herkennen....

Laatst gewijzigd op 23-02-2006 om 15:22.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2006, 15:16
Jolyne
Jolyne is offline
Bedankt voor de uitleg. Ik heb er wat aan gehad!!! p.s. Graven in de achtertuin is niet echt mijn ding maar bedankt voor de tip
Reageren

Regels voor berichten