Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-02-2006, 17:29
Swlabr
Swlabr is offline
Over een paar dagen begint de Cito toets, die ik ook moet maken, hebben jullie tips voor me?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-02-2006, 17:30
Balance
Balance is offline
Gewoon je best doen.
Meer kan je niet doen en meer moet je ook niet doen. Het heeft namelijk helemaal geen zin als je op een oneerlijke manier aan een hoger aantal punten komt. Dan word je op een hoger niveau geplaatst, terwijl je dat niveau helemaal niet aan kunt! Daar word je niet gelukkiger van hoor. Dus doe gewoon je best en maak je er niet te druk om
Oud 04-02-2006, 17:36
Swlabr
Swlabr is offline
Dank je voor je tip! Maar ik wilde graag weten hoe jullie je hebben voorbereid op de Cito.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2006, 17:42
remy476
remy476 is offline
je kunt je er niet op voorbreiden succes alvast

offtopic:mijn score van 540
Oud 04-02-2006, 17:49
Ici-Paris_#
Ici-Paris_# is offline
Afkijken??
Nee, gewoon je best doen en dan lukt het wel
Met citaat reageren
Oud 04-02-2006, 17:49
Verwijderd
Ik heb ook niet voorbereid, behalve die oefentoetsen in de klas. Je hoeft je echt nergens zorgen om te maken, je kunt die toets prima maken als je in groep acht zit.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2006, 17:50
Swlabr
Swlabr is offline
Thanx!
Wat moet je vooral NIET doen?
Met citaat reageren
Oud 04-02-2006, 17:53
blubblubblub
blubblubblub is offline
Niet in paniek raken, niet je er iets van aantrekken of anderen het langzamer of sneller doen dan jij. Gewoon op je gemakje alles goed lezen en beantwoorden.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2006, 17:57
Swlabr
Swlabr is offline
Helpt het ook als je snoep ed. eet tijdens de toets?
Met citaat reageren
Oud 04-02-2006, 18:00
Balance
Balance is offline
Citaat:
Darkiekurd schreef op 04-02-2006 @ 18:57 :
Helpt het ook als je snoep ed. eet tijdens de toets?
nee, dat is alleen maar vervelend voor anderen
en je moet je vooral niet te druk erom maken.
Oud 04-02-2006, 18:10
ook hallo
ook hallo is offline
Gewoon doen alsof je een reken/taal oefening aan het maken bent
Met citaat reageren
Oud 04-02-2006, 18:21
Swlabr
Swlabr is offline
Stel dat ik een score onder m'n niveau haal, mag een school me dan niet toelaten?
Met citaat reageren
Oud 04-02-2006, 18:25
duivelaartje
duivelaartje is offline
Op mijn school is het wel zo dat mensen met een score lager dan 530-535 niet worden toegelaten. (we hebben mavo t/m tvwo) Er zijn wel uitzonderingen natuurlijk, en over het algemeen gaat je gewone rapport natuurlijk ook mee en praat jouw leraar nog met je nieuwe school.

Ik zou je niet te druk maken. Het kan zo zijn dat je een paar punten onder je niveau komt maar je leraar weet maar al te goed hoe 'slim' je wel of niet bent. Zo'n toets is alleen een moment-opname en een extra controle. Het komt goed, doe gewoon wat je kunt. En lekker op je gemakje.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2006, 18:28
Balance
Balance is offline
Citaat:
Darkiekurd schreef op 04-02-2006 @ 19:21 :
Stel dat ik een score onder m'n niveau haal, mag een school me dan niet toelaten?
Over het algemeen kijken scholen bij de toelating zowel naar je cito score als naar het advies dat je basisschool je mee geeft. Als je onder je niveau scoort, dan heb je dus altijd nog je advies van je school dat wel gewoon op jouw niveau ligt. En in dat geval weegt vaak het advies van je school nog hoger dan je cito score.
Oud 04-02-2006, 18:29
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Darkiekurd schreef op 04-02-2006 @ 19:21 :
Helaas kan dat het geval zijn, maar naar mijn ervaring word je wel toegelaten als je school een goed woordje voor je doet.

Op het gymnasium waar heen ik ging waren de eisen:
- in overleg bij gym. advies van school
- in overleg bij negatief advies school maar cito >541

en je werd gelijk toegelaten bij gym advies school en cito score boven de 541.

Ik had een score van 539 maar ben gewoon toegelaten .

Als tip heb ik raffel niet af en laat je niet afleiden en wees niet te zenuwachtig. Dat waren mijn fouten.
Teneerste sliep ik niet en kwam ik moet aan op school.
tentweede bij ons waren ze aan het verbouwen en dat maakte geluid en daar liet ik me door afleiden.
Ten derde ik had alle cito oefeningen in helft van de tijd af en ipv ze nog een keer door kijken ging ik lezen.

(De vierde redenen waarom de cito score bij mij lager uitviel was omdat ik een lichte vorm van dyslexie heb en ze dat toen niet wisten. Had een taal score van 45% = C -> 55% had het beter gemaakt)

Veel succes gewoon je best doen en als je tijd over heb kijk je het nog een keer rustig door als je zeker weet dat er geen slordigheidsfouten meer in zitten dan pas mag je gaan lezen of voor je uitstaren.

edit: stomme fout gemaakt is nu verbeterd.

Laatst gewijzigd op 05-02-2006 om 15:17.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2006, 18:41
Swlabr
Swlabr is offline
Thnx!!
Met citaat reageren
Oud 04-02-2006, 19:00
Verwijderd
Bestaat die achterlijke toets nog steeds?
Met citaat reageren
Oud 04-02-2006, 19:01
Swlabr
Swlabr is offline
Citaat:
Snees schreef op 04-02-2006 @ 20:00 :
Yup
Met citaat reageren
Oud 04-02-2006, 19:22
Barones
Barones is offline
succes ermee. gaat helemaal goed komen. Je moet er vooral niet heen gaan met het idee dat je hele leven er van af hangt, want geloof me, dat is niet zo. er zijn zelfs scholen waar ze cito onzin vinden en 'm al afgeschaft hebben. je prestaties over de afgelopen 8 jaar wegen veel zwaarder
Met citaat reageren
Oud 04-02-2006, 20:47
Pr0metheus
Pr0metheus is offline
zit je echt in groep 8 dan?
Met citaat reageren
Oud 04-02-2006, 20:47
Verwijderd
Zie het als een soort IQ test (beetje slecht voorbeeld) maar het gaat erom dat ze je algemene kennis en denkniveau testen. Daarvoor kun je niet echt leren. Wees daarom ook niet zenuwachtig, want je bent wie je bent, en 'een goede of een slechte dag' zal het niet verbeteren of verslechteren.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2006, 22:08
Project 50
Project 50 is offline
Citaat:
I love stars schreef op 04-02-2006 @ 19:29 :

en je werd gelijk toegelaten bij gym advies school en cito score boven de 141.

Ik had een score van 139 maar ben gewoon toegelaten .
Lijkt me sterk aangezien de cijfers varieren van de 501 tot de 550.

Voor TS: Goed slapen de dagen van tevoren. Je best doen uiteraard. Verwacht niet iets heel moeilijks en ga er niet over lopen stressen.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2006, 22:24
Verwijderd
Toen ik mijn cito-toets maakte bestonden er nog geen computers
Met citaat reageren
Oud 04-02-2006, 22:56
Verwijderd
Op gymnasium boven de 541? Wat vreemd.. ik had 548 en ik doe atheneum. Bij ons heeft al bijna niemand lager dan 545..
Met citaat reageren
Oud 05-02-2006, 10:21
Verwijderd
je niet druk maken
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-02-2006, 11:17
American*Dream
American*Dream is offline
Citaat:
Mala schreef op 04-02-2006 @ 23:56 :
Op gymnasium boven de 541? Wat vreemd.. ik had 548 en ik doe atheneum. Bij ons heeft al bijna niemand lager dan 545..
Idd, ik heb op een gym gezeten en sowieso niemand met een score onder de 546 werd toegelaten.

Citotoets kun en moet je niet voorbereiden. Dat geeft alleen maar een vertekend beeld van jouw kunnen. En die toets is niet moeilijk ofso hoor. Hij is gemaakt op een niveau wat dr van alle achtstegroepers redelijk te verwachten is. Dat weet jouw school ook, dus jullie zijn er al helemaal op voorbereid.

Succes!
Oud 05-02-2006, 11:20
Verwijderd
Als je je CITO verneukt kun je meestal in de brugklas alsnog een niveau hoger, als dat nodig is. Bij ons op het TVWO kwam er iemand vanuit de mavo in de kerstvakantie.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2006, 11:27
NilsHolgersson
NilsHolgersson is offline
Cito is best makkelijk, makkelijker dan de entree toets.. denk omdat veel mensen zenuwachtiger zijn voor de cito
Maar ik had geluk gehad mocht lekker vwo doen
Als je 'm slecht maakt, mag je 'm ook over doen geloof ik, een meisje uit m'n klas had 'm over gedaan [tweede keer scoorde ze ook nog ivbo niveau]
Met citaat reageren
Oud 05-02-2006, 12:50
remy476
remy476 is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 05-02-2006 @ 12:20 :
Als je je CITO verneukt kun je meestal in de brugklas alsnog een niveau hoger, als dat nodig is. Bij ons op het TVWO kwam er iemand vanuit de mavo in de kerstvakantie.
heb ik ook gehad maar dan moest ik voor alle vakken een 8 staan (en dat had ik muv geschiedenis, maar dat boeide niet). Ook na de kerst overgeplaatst.
Oud 05-02-2006, 14:19
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Gewoon je best doen, ik heb me ook voorbereid toendertijd door die toetsen in de klas. Vooral de vragen goed doorlezen.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2006, 14:58
ook hallo
ook hallo is offline
Het verschilt per school of ze naar de Cito kijken. Volgens mij is 542-550 officieel VWO-niveau, maar een vriendin van mij had 537, werd door het advies van haar school toch op het VWO toegelaten en zit nu in 5VWO en kan het zonder enige moeite halen. Die Cito is dus minder belangrijk dan je denkt. (Behalve als je naar een bepaalde school wil waar ze er wel moeilijk over doen)
Met citaat reageren
Oud 05-02-2006, 15:25
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Project 50 schreef op 04-02-2006 @ 23:08 :
Lijkt me sterk aangezien de cijfers varieren van de 501 tot de 550.

Voor TS: Goed slapen de dagen van tevoren. Je best doen uiteraard. Verwacht niet iets heel moeilijks en ga er niet over lopen stressen.
Die 1 moet uiterraad een 5 zijn. Ik heb het al verbeterd.

Citaat:
Een gymnasium advies is volgens mij ook boven de 545, maar de minimale toelatingseis van die school was 541.

Dit zijn de score's en adviezen:
500 - 520 - lwoo
520 - 529 - VMBO beroepsgerichte leerwegen
530 - 538 - VMBO theoretisch (het voormalige MAVO) en/of MAVO/HAVO brugklas
539 - 545 - HAVO en/of HAVO/VWO brugklas
542 - 550 - VWO
545 - 550 - Gymnasium
Oud 05-02-2006, 17:25
Swlabr
Swlabr is offline
Thnx voor de reacties! Ik doe gewoon alsof het een 'gewone' toets is.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2006, 17:36
Pinksterhaas
Pinksterhaas is offline
Niet druk om maken. Je kunt hoogstens zorgen dat je genoeg slaap hebt gehad en voldoende hebt gegeten.

Succes.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 22:40
***ailá***
***ailá*** is offline
heel erg veel succes... t komt allemaal wel goed.

offtopic: ik vind het een achterlijke toets trouwens... toen ik in groep 8 zat waren ze er niet zo op gebrand... heb dat ding nooit gemaakt. Ik had een soort van test gemaakt, en daaruit kwam havo. Tegen dat advies in stoomde ik regelrecht naar het vwo, en haalde het in 1 keer zonder ooit een onvoldoende op mn rapport Dus waarom zoveel waarde hechten aan de citotoets?
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 22:45
Verwijderd
Citaat:
I love stars schreef op 05-02-2006 @ 16:25 :
542 - 550 - VWO
545 - 550 - Gymnasium
Waarom is gymnasium 'hoger' dan gewoon atheneum? Dat is echt belachelijk.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 22:47
Confus1oN
Confus1oN is offline
dat cito-toets gebeuren is nog bezig toch?

gewoon sochtends een goed ontbijt & wat drinken en voor de tijd even rustig naar de wc, zodat je geen honger krijgt of naar de wc moet ivm afleiding/ slechte concentratie enzo, voorkomt toch wel weer een aantal domme foutjes verder gewoon relaxed blijven en op tijd naar bed gaan zodat je niet te moe bent volgende dag
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 23:03
Valentine
Valentine is offline
vooral niet druk om maken, je kunt hier niet zoveel goed of fout doen. het gaat toch om jouw persoonlijke niveau. dat klopt zelfs niet altijd. ik had namelijk vwo advies, maar doe nu havo en bij een vriendin van mij was het precies andersom... veel succes iig!
Oud 07-02-2006, 23:08
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 07-02-2006 @ 23:45 :
Dat is toch altijd al zo geweest?
Als je gymnasium wil doen zul je extra uren eraan moeten besteden per week en heb je minder tijd over voor de andere vakken, dus moet je gemakkelijk kunnen leren.
Gymnasiasten hebben het over het algemeen een stuk zwaarder dan mensen die gewoon atheneum doen, dus dat moet je wel aankunnen.

Overigens kun je met 542 ofzo ook nog wel op een gymnasium worden toegelaten, ze kijken niet alleen naar de Cito.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 23:13
Verwijderd
Citaat:
Het is gewoon een paar honderd uur meer belasting. Ik ken genoeg mensen die hard gezakt zijn op het gymnasium en fluitend atheneum doorlopen, al was het maar omdat ze meer tijd overhouden. Van de 175 eersteklassers (allemaal VWO/gymnasiumadvies) op mijn school (categoraal gymnasium) zijn er nu, in de zesde, ongeveer 100 over, inclusief latere instroom, de rest is atheneum gaan doen (en een uitzondering HAVO).
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 23:33
Verwijderd
Nonsens, het ligt echt aan de manier waarop de school het aanpakt.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 00:15
fanofhughgrant
fanofhughgrant is offline
Citaat:
je zegt het zelf al, gewoon atheneum, verschil moet er zijn.
nee, even serieus, het is toch logisch, het is gewoon iets zwaarder dan atheneum denk ik
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 00:40
Lalalaa
Lalalaa is offline
Citaat:
fanofhughgrant schreef op 08-02-2006 @ 01:15 :
je zegt het zelf al, gewoon atheneum, verschil moet er zijn.
nee, even serieus, het is toch logisch, het is gewoon iets zwaarder dan atheneum denk ik
Superveel zwaarder inderdaad met 1 taaltje erbij. Wow, je zou je doodzweten met Grieks erbij.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 06:19
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Bij mij moest je minimaal 545 hebben voor het VWO hoor? Als je havo/vwo ging doen, kon de score wel wat lager liggen.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 09:24
Verwijderd
Citaat:
Snees schreef op 04-02-2006 @ 20:00 :
Er zitten inderdaad haken en ogen aan, maar er is niet echt een andere manier om een absolute score toe te kennen aan basisschoolleerlingen.

Citaat:
Hoger, in de zin van meer tijdsdruk.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 09:28
A loved one
A loved one is offline
Op het tvwo was het bij ons 547 of hoger..

(nuttige bijdrage weer )
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 09:57
Verwijderd
Zijn er zo veel scholen die daar een eis aan stellen? Volgens mij heeft mijn school daar nooit iets mee gedaan (gelukkig niet, ik heb geen cito-toets gedaan maar de hago-toets)
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 10:00
Verwijderd
Ik heb geen cito-toets gehad, maar ook de HAGO dacht ik. Met die toets erbij was het uiteindelijke advies mavo-(havo), maar aangezien ik nu in 6 vwo zit zegt zo'n advies ook niet alles.

Moraal van het verhaal? Maak je niet teveel zorgen over zo'n toets.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 10:22
Verwijderd
Citaat:
Sylph schreef op 08-02-2006 @ 11:00 :
Ik heb geen cito-toets gehad, maar ook de HAGO dacht ik. Met die toets erbij was het uiteindelijke advies mavo-(havo), maar aangezien ik nu in 6 vwo zit zegt zo'n advies ook niet alles.
Dat klopt. Daarom weegt het advies van de school ook voor minimaal 50% mee ofzo. De citotoets blijft een momentopname, dus als je je op dat moment kut voelt heb je pech. Maar daar wordt het niet meteen een onbruikbaar hulpmiddel van, was mijn punt.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 10:29
NilsHolgersson
NilsHolgersson is offline
wij kregen in de brugklas ook een paar van die gasten die geen cito gedaan hadden maar wel vwo deden.. waren allemaal vroeg of laat gekapt
volgens mij als ze de cito gemaakt hadden haalden ze iets van 528
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten