Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|
Ja, ik denk van wel ja.
Dit is niet echt een onderwerp voor mystiek. Bates was een echte wetenschapper en er zit ook niets zweverigs achter zijn theorie. In a nutshell: Mensen met bijziendheid/verziendheid hebben verkeerde kijkgewoontes. Hierdoor staat er teveel spanning op bepaalde oogspieren die hierdoor het oog uit z'n natuurlijke vorm trekken, dat heeft onscherp zicht tot gevolg. Leer jezelf de juiste kijkgewoontes weer aan en je krijgt je scherpte terug. Een soort logopedie voor je ogen dus, het veranderen van onbewust en ongewenst gedrag in natuurlijk gedrag wat normale mensen onbewust hun hele leven al doen. Ik heb 7 jaar met contactlenzen rondgelopen en op het laatst had ik een sterkte van -4 en -6. Toen ik 18 werd leek het me tijd om te laseren dus heb ik daar allemaal informatie over opgezocht. Toen bleek dat je ogen door contactlenzen enigzins van vorm veranderen en je voor het laseren minstens 12 weken geen contactlenzen in gehad mocht hebben. Er zijn ook klinieken die hiervoor een veel kortere periode aangeven btw. Tegelijkertijd ontdekte ik ook de Batesmethode en heb ik besloten om dat uit te proberen. Als er na 12 weken geen enkel resultaat was zou ik met een gerust hart kunnen laseren en als het wel werkte was dit een veel betere optie dan laseren. In het begin merkte ik vooral dat m'n zicht meer 3D werd, dat daarvoor alles wat vlakker was en ik nu beter diepte kon zien. Echt scherper werd het allemaal niet. Tot ik na 6 weken opeens een 'clear flash' kreeg, dan zie je in een keer helemaal scherp of iig aanzienlijk scherper. De paar dagen daarna had ik dat steeds vaker, ik kon bijvoorbeeld toen ik in de ArenA zat bij een voetbalwedstrijd af en toe de reclameborden aan de overkant compleet scherp zien. Inmiddels ben ik er een half jaar mee bezig en ben ik ervan overtuigd dat het gaat werken, als ik buiten loop heb ik eigenlijk constant clear flashes. Maar verwacht niet dat de ontwikkeling in een vast tempo gaat, ik heb ook periodes gehad zonder deze flashes. Verwacht ook niet dat het snel gaat, ik reken erop dat mijn zicht op z'n vroegst over een halfjaar constant op normaal niveau is. Als je aan de Batesmethode wil beginnen raad ik je het boek Relearning to See aan. Het is dik, helder opgeschreven, en heel compleet. Je moet ook een keuze maken of je cold turkey wil stoppen met bril en contactlenzen of een bril op lagere sterkte wil gaan dragen en dan afbouwen. Ik heb cold turkey gekozen want als ik brillen eenmaal verwerp wil ik die dingen ook niet meer zien. Bates was voorstander van cold turkey en de schrijver van Relearning to See is van de geleidelijke afbouw. Houd voordat je begint dus goed in gedachten dat het echt veel tijd gaat kosten, het kan ook in twee maanden maar dat is uitzonderlijk en niet vantevoren te voorspellen. Daarnaast moet je er rekening mee houden, zeker als je cold turkey gaat, dat je duizend keer moet vertellen waar je mee bezig bent, dat niemand gelooft dat het kan puur omdat de methode niet bekend is, dat mensen gaan zeiken over jouw veiligheid in het verkeer en dat na een aantal maanden mensen jou gaan proberen te overtuigen dat je project mislukt is. Kan je hiermee omgaan? Dan kan ik het je erg aanraden. ![]() Mijn post gaat alleen over de Batesmethode. Ik denk dat je met acupunctuur best tijdelijk scherp kan zien maar imo ontkom je niet aan het leren van de kijkgewoontes als je blijvend scherp wil zien. Van Tai Chi weet ik niets. |
![]() |
|||
Citaat:
Door een bril en contactlenzen zie je alleen scherp als je van jezelf onscherp ziet. Omdat je ogen op dat moment een 'alles is scherp'-signaal binnenkrijgen wordt het onscherpe zicht in stand gehouden. Daarom gooi je je contactlenzen en bril weg en koop je misschien voor noodgevallen een goedkope bril op lagere sterkte zodat er alsnog ruimte is voor verbetering. Daarna leer je jezelf het volgende. Niet meer doen: Staring - Staring is defined as not moving the eyes, head, and interest for more than a second or two. Diffusion - Dit is het tegenovergestelde van centralization. Knijpen met je ogen - Relaxation is the key. Knijpen brengt spanning op de spieren en dat is juist waar je al genoeg van hebt. Je moet kijken zonder moeite te doen. Altijd doen: Centralization - Je netvlies heeft een klein gebied in het midden waar je heel scherp mee ziet. Probeer niet alles tegelijk scherp te zien want dat kan je oog niet, je ziet een klein deel scherp en je oog beweegt snel om alles op te pikken, vergelijk het met kijken met een zaklamp. Sketching - Je ogen zijn constant in beweging en sketchen van het ene naar het andere object of interest. Je ogen staan niet los van je hoofd dus dat draait ook op een natuurlijke manier mee de richting op waar je naar kijkt. Blinking - Knipperen, mensen met goed zicht doen dit 1 keer in de 2 tot 4 seconden. Je oog heeft traanvocht nodig en knipperen is een andere manier om staren te voorkomen. Wel relaxed en soft knipperen en niet geforceerd. Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |