Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-02-2006, 22:45
Aristidis
Aristidis is offline
Als student van een universitaire opleiding word je klaargestoomd om een leven als onderzoeker aan te gaan, maar ik heb eigenlijk nog steeds geen concreet idee van hoe een dag als onderzoeker eruitziet en wat een onderzoeker op zo'n dag nu eigenlijk allemaal doet. Wat zijn de leuke en wat de minder leuke kanten van een werkweek. Hetzelfde geldt voor een AiO. Is iemand hier toevallig aan het promoveren die er meer over weet?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-02-2006, 09:09
Verwijderd
Wat ik weet, is dat je achterlijk hard moet werken, omdat er van je verwacht wordt dat je er van negen tot negen zit en soms ook op zaterdag... en dat het niet zo heel goed betaalt, maar als je eenmaal klaar bent, dan wel.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2006, 12:49
Verwijderd
Als je het echt wil weten, ga dan eens naar een docent of naar de studieadviseur of wie dan ook, en probeer te regelen dat je een dagje mee mag kijken
Met citaat reageren
Oud 24-02-2006, 16:12
Verwijderd
Ik heb enkele maanden geleden gesolliciteerd naar een positie als junior-onderzoeker oftewel aio. Het verschilt een beetje per richting maar in de regel wordt verwacht dat je zowel tijd besteedt aan onderwijs als aan onderzoek, bij mij streefde men naar een 50/50 verdeling. Dat komt dus neer op twee jaar fulltime schrijven aan een proefschrift en twee jaar lesgeven (bij rechtsgeleerdheid in Nijmegen is het dus niet alléén maar in de boeken zitten, je moet ook doceerervaring opdoen wil je ooit uhd of zelfs hoogleraar worden natuurlijk).

Ik ben het overigens niet geworden, maar voor mij waren de leuke kanten dat je vrij veel vrijheid hebt bij het inrichten van je dagen en van je proefschrift, dat je onderzoek kunt doen naar een onderwerp dat je leuk vindt, dat je veel contact hebt met jonge mensen (mede-aio's) en met studenten. De nadelen zijn dat je wel echt een studeerkamergeleerde wordt, als je meteen na de collegebanken het aio-vak instroomt, dat het de eerste jaren heel erg slecht verdient ('aio', armoedzaaier in opleiding) en dat je door de grote vrijheid ook wel veel zelfdiscipline moet hebben.

Dat je als student wordt opgeleid tot onderzoeker ben ik overigens niet met je eens, maar dat is een ander verhaal.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2006, 19:49
Saycheese
Saycheese is offline
Citaat:
nare man schreef op 24-02-2006 @ 17:12 :

Dat je als student wordt opgeleid tot onderzoeker ben ik overigens niet met je eens, maar dat is een ander verhaal.
Bij rechten wil ik wel geloven dat dat niet zo is, maar bij bèta-studies is dat toch zeker wel zo.

TS, kom jij tijdens je studie dan niet in aanraking met aio's? Ik word tijdens cursussen bij opdrachten en practica regelmatig geassisteerd en begeleid door aio's. Of we werken tijdens practica in dezelfde gang of zelfs hetzelfde lab als aio's. Voor mij dus genoeg kansen om ze aan te spreken en te vragen hoe dat is, en ik kan het vaak ook met eigen ogen zien.
Oud 24-02-2006, 20:24
Verwijderd
Naar die vraag ben ik ook erg benieuwd

Ik was van plan om mijn stagebegeleidster eens te vragen wat aio zijn nu precies inhoudt..

Maar zo slecht verdient het toch niet?
Ik zie regelmatig advertenties staan voor aio, en dat begint met ergens in de 1800 euro in het eerste jaar, en 2400 in het vierde.. Ik weet niet hoe een gemiddeld loon van iemand van 22-26 eruit ziet, maar is dit nou zo heel weinig?
Met citaat reageren
Oud 24-02-2006, 20:30
Verwijderd
Citaat:
Saycheese schreef op 24-02-2006 @ 20:49 :
Bij rechten wil ik wel geloven dat dat niet zo is, maar bij bèta-studies is dat toch zeker wel zo.
Nee, dat geloof ik niet. Mijn broer studeert technische natuurkunde en er wordt al in een vroeg stadium van zijn studie (vanaf het tweede) van allerlei kanten aan hem getrokken door grote bedrijven in die sector (Akzo, DSM, Stork, et cetera). Ook de universiteit stimuleert praktijkervaring door een stage verplicht te stellen en veel bedrijvendagen etc. te regelen. Het is echt niet zo dat een betastudie alleen maar onderzoekers ambieert af te leveren.

Pebbles: 1800 euro voor een aio is best netjes, je hebt ook niets te klagen als je 10% boven minimum krijgt (~1400 bruto). Dat lijkt misschien redelijk maar je verdient in het bedrijfsleven makkelijk duizend euro per maand meer, als starter. Na drie jaar is dat nog veel verder opgeklommen. Dus het is maar net waar je het aan spiegelt.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2006, 21:27
Aristidis
Aristidis is offline
Citaat:
Saycheese schreef op 24-02-2006 @ 20:49 :

TS, kom jij tijdens je studie dan niet in aanraking met aio's? Ik word tijdens cursussen bij opdrachten en practica regelmatig geassisteerd en begeleid door aio's. Of we werken tijdens practica in dezelfde gang of zelfs hetzelfde lab als aio's. Voor mij dus genoeg kansen om ze aan te spreken en te vragen hoe dat is, en ik kan het vaak ook met eigen ogen zien.
Bij ons assisteren ze wel, maar met eigen ogen zie ik ze nooit aan het werk, want wij hebben echt leslaboratoria waar geen onderzoek gedaan wordt. Verder kom ik niet verder dan: assisiteren bij onderwijs en proefschriften schrijven. Maar zo krijg ik geen concreet beeld van een gemiddelde dag.

@ nare man, bij de meeste bedrijven ben je toch ook onderzoeker, alleen dan toegepast ipv fundamenteel wetenschappelijk?
Met citaat reageren
Oud 25-02-2006, 00:58
Verwijderd
Ja, dat hangt er natuurlijk van af wat je verstaat onder 'toegepast' en 'zuiver'. Er moet natuurlijk wel een zekere 'incentive' zijn om iets te onderzoeken, want je hebt als universiteit een bepaald budget waarbinnen je dingen kunt doen, en dat ga je natuurlijk niet uitgeven aan waardeloos onderzoek waar niemand wat aan heeft.

Dus eigenlijk is er al een soort voorselectie waarin wordt gekeken naar welke terreinen veelbelovend zijn, zowel in productieve zin, hoeveel kwaliteitspublicaties levert het op, als in financiële zin, zijn we in staat uit de tweede en derde geldstroom dat onderzoek te financieren? Zijn mensen er in geïnteresseerd, heeft het potentie?

Wel is het zo dat het werk als aio bij een betastudie dichter bij het werk als onderzoeker in een onderneming zal liggen, dat is waar. Maar het voordeel van een onderneming is dat er veel meer geld beschikbaar is om leuk onderzoek van te doen. Dat is bij betastudies het grote voordeel boven een aio-schap.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2006, 15:21
Roos
Roos is offline
Waarom loop je niet een dagje mee met zo iemand?

Bij ons is dat heel makkelijk te regelen, artsen voelen zich alleen maar zwaar gevleid als er een studentje achter hun reet aan wilt lopen

Verder denk ik dat het per vakgebied nogal verschilt hoe je dag eruit ziet, en of het leuk is, etc.
Oud 27-02-2006, 10:49
Saycheese
Saycheese is offline
Citaat:
nare man schreef op 24-02-2006 @ 21:30 :
Nee, dat geloof ik niet. Mijn broer studeert technische natuurkunde en er wordt al in een vroeg stadium van zijn studie (vanaf het tweede) van allerlei kanten aan hem getrokken door grote bedrijven in die sector (Akzo, DSM, Stork, et cetera). Ook de universiteit stimuleert praktijkervaring door een stage verplicht te stellen en veel bedrijvendagen etc. te regelen. Het is echt niet zo dat een betastudie alleen maar onderzoekers ambieert af te leveren.
Dan verschilt dat erg per (beta) studie. Ik studeer biologie, en bij mij is het onderwijs heel erg op het onderzoek gericht. Zoals ik al eerder zei, kom ik veel met aio's en andersoortige onderzoekers in aanraking. Verder merk ik echt heel weinig van het bedrijfsleven. Er worden enkele dingen georganiseerd waar potentiele werkgevers uit het bedrijfsleven zich aan studenten kunnen presenteren, maar die zijn vooral gericht op masterstudenten en worden georganiseerd door de studievereniging, niet door de faculteit.
Oud 27-02-2006, 11:41
Verwijderd
Biologie is dan waarschijnlijk een studie die vanuit commercieel oogpunt veel minder interessant is dan bijv. werktuigbouwkunde of technische natuurkunde.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2006, 19:21
Saycheese
Saycheese is offline
Dat denk ik ook wel. Hoewel er op biotechnologisch en celbiologisch gebied bijvoorbeeld heel veel commercieel interessante ontwikkelingen zijn. Maar al bedrijf kun je je dan toch het beste richten op masterstudenten in die richtingen, in plaats van op bachelorstudenten waarvan het grootste deel een andere richting op gaat.
Reageren

Regels voor berichten