Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-02-2006, 19:16
X_Mariet_X
X_Mariet_X is offline
Even een onderzoekje onder de studenten.. Sloot jouw (middelbare) schoolopleiding goed aan op de studie die je nu doet? Of heb je nu erge moeite met bepaalde vakken omdat je deze op de middelbare school niet heel goed hebt gehad (bijv. wiskunde). Ik heb nu zelf statistiek en doordat ik N&G heb gedaan sluit dit prima aan en heb ik vrijwel geen moeite met dit vak. Medestudenten die C&M hebben gedaan hebben wel moeite omdat ze minder diep op de wiskunde ingingen.. even als voorbeeld.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-02-2006, 19:26
Hawahaai
Hawahaai is offline
Je bent bij Pedagogische Wetenschappen met alle profielen toelaatbaar. Ik heb N&G gedaan en heb daar zeker wat aan gehad bij statistiek (Wiskunde B1) en psychologie (Biologie 1,2). Het enige andere voordeel wat je vanuit de middelbare school had kunnen hebben, is geschiedenis, volgens mij. Maar dat was niet zo'n probleem.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2006, 20:32
Verwijderd
Wat is jouw definitie van een student?

Ik doe hbo (voor sommige mensen ben je dan geen student, dus vandaar mijn vraag) en heb als vooropleiding mavo en havo oude stijl. De opleiding die ik nu doe is hbo pedagogiek, de vakken in mijn examenpakket op de havo waren Nederlands/Engels/Duits/wiskunde A/economie/handelswetenschappen en recht/muziek. Allemaal vakken waar ik nu eigenlijk niets aan heb (ik weet ook niet echt waarom ik dat pakket heb gekozen, heb nooit iets met economie willen doen, maar goed). Je bent ook met alle profielen toelaatbaar, wat ook wel verklaard dat je dus niet echt moeite zult hebben omdat je toevallig een vak niet hebt gehad ofzo. Het beetje statistiek in de opleiding is zo minimaal...wel handig als je goed bent in wiskunde, maar anders is het ook wel te doen.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2006, 20:35
Verwijderd
Voor rechten heb je niet echt een vooropleiding nodig, bovendien deed ik het in de tijd dat de tweede fase nog niet bestond, maar het is wel handig als je sterk bent in Nederlands, Engels en minstens één vreemde taal (bij voorkeur Frans, maar Spaans is ook goed). Kennis van het Latijn helpt bij sommige vakken ook en het kan handig zijn als je zoveel mogelijk economie hebt gedaan (van M&O geloof ik dat je daar nogal veel halve waarheden over het ondernemingsrecht hoort, dus ik weet niet of het een goed idee is dat te volgen).
Met citaat reageren
Oud 24-02-2006, 23:27
Verwijderd
Nee, de aansluiting was lul met appels. Ik heb de achterstand inmiddels echter wel grotendeels ingehaald, dus heb er nu niet meer zo'n problemen mee.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2006, 09:29
X_Mariet_X
X_Mariet_X is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 24-02-2006 @ 21:32 :
Wat is jouw definitie van een student?
Ik had er voor de duidelijkheid "voor studenten" neergezet. Voor mij is een hbo'er ook een student, nooit over nagedacht dat het anders heette (A) Het gaat mij er gewoon te kijken of de aansluiting tussen middelbare opleiding (mbt profielen en 2e fase) en de vervolgopleiding een beetje oke is.

Citaat:
Mephostophilis schreef op 25-02-2006 @ 00:27 :
Nee, de aansluiting was lul met appels. Ik heb de achterstand inmiddels echter wel grotendeels ingehaald, dus heb er nu niet meer zo'n problemen mee.
Wat voor middelbare opleiding deed je en welke studie sloot daar echt totaal niet op aan?
Met citaat reageren
Oud 25-02-2006, 10:31
Verwijderd
Vooral op wiskundig gebied was de aansluiting erg slecht, maar dat is al tijden bekend.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2006, 15:22
Roos
Roos is offline
Ik heb N&G nieuwe stijl met Grieks en CKV3 (Drama) gedaan en dat sloot goed aan op mijn studie Geneeskunde.
In tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd, is Grieks minstens zo nuttig als latijn in de medische sector
Oud 25-02-2006, 16:12
Verwijderd
Citaat:
Roos schreef op 25-02-2006 @ 16:22 :
In tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd, is Grieks minstens zo nuttig als latijn in de medische sector
Hoe en wanneer maak je dan gebruik van die talen bij geneeskunde?
Met citaat reageren
Oud 25-02-2006, 16:15
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Ik deed eerst HBO Bedrijfseconomie en studeer nu een Accountancy-opleiding aan de Uni. Ik heb redelijk wat overlappingen gezien tussen het eerste jaar van de Uni en de HBO-jaren ja. De Uni is gewoon wat meer stof, en op bepaalde complexere dingen die niet op het HBO zijn besproken wordt meer op ingezoomd. Verder word op de Uni ook meer aandacht besteed aan de internationale facetten van de vakken (verslaggevingsregels en dergelijke), iets wat ook niet helemaal niet bij mij op het HBO voorkwam. Maar ondanks dat zie ik overlappingen.
Oud 25-02-2006, 16:47
Mori
Mori is offline
Voor mijn opleiding (Culturele & Maatschappelijke Vorming) heb je, behalve een fatsoenlijk beheersing van de Nederlandse taal, eigenlijk niks specifieks nodig van de middelbare school. Dus aansluiting, nee niet echt, maar ook niet echt van toepassing. Het enige wat ik van de middelbare nog tegen gekomen ben op het HBO is de verlichting & industrialisatie tijdens filosofie.
Wat ze wel op de middelbare zouden mogen introduceren van mij is leren reflecteren.
Oud 25-02-2006, 20:53
Gadje
Gadje is offline
Citaat:
Snees schreef op 25-02-2006 @ 17:12 :
Hoe en wanneer maak je dan gebruik van die talen bij geneeskunde?
Heel wat termen zijn in het latijn of grieks.

Mijn opleiding sloot ook goed aan, vwo c&m met aardrijkskunde. Ik studeer geschiedenis en talen zoals duits en frans zijn er handig. Het is niet verplicht maar je krijgt soms wel teksten in het duits/frans.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2006, 01:53
Verwijderd
Citaat:
X_Mariet_X schreef op 25-02-2006 @ 10:29 :
Wat voor middelbare opleiding deed je en welke studie sloot daar echt totaal niet op aan?
VWO NT, Technische Natuurkunde.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2006, 01:54
Verwijderd
Citaat:
Gadje schreef op 25-02-2006 @ 21:53 :
Heel wat termen zijn in het latijn of grieks.
Ja, dus? Veel symbolen in de natuur- en wiskunde zijn Griekse letters, maar dat wil niet zeggen dat je met kennis van het Grieks iets opschiet in de natuur- of wiskunde.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2006, 10:20
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 26-02-2006 @ 02:54 :
Ja, dus? Veel symbolen in de natuur- en wiskunde zijn Griekse letters, maar dat wil niet zeggen dat je met kennis van het Grieks iets opschiet in de natuur- of wiskunde.
ja maar voor geneeskunde (en farmacie) is het wel nuttig

een voorbeeldje

atrium is een hal of ingang van een romeins huis, tempel of publiek gebouw (http://catholic.archives.nd.edu/cgi-...atrium&ending=) in het latijn, in de geneeskunde wordt met atrium boezem of voorkamer bedoeld

Met citaat reageren
Oud 26-02-2006, 10:26
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik doe nu Literatuurwetenschap en ik heb c&m met Aardrijkskunde gedaan. Op zich sluit dat redelijk goed aan, al ken ik eigenlijk niet genoeg Engels en dat is soms wel irritant. Verder was het handig geweest als ik gymnasium had gedaan, maar dat is niet echt noodzakelijk.
Oud 26-02-2006, 14:18
ikkkee
ikkkee is offline
Citaat:
ikke-eva schreef op 26-02-2006 @ 11:20 :

een voorbeeldje

atrium is een hal of ingang van een romeins huis, tempel of publiek gebouw (http://catholic.archives.nd.edu/cgi-...atrium&ending=) in het latijn, in de geneeskunde wordt met atrium boezem of voorkamer bedoeld

Is geneeskunde dan eigenlijk zo veel moeilijker als je geen latijn of grieks hebt gehad?
Met citaat reageren
Oud 26-02-2006, 14:22
Verwijderd
Citaat:
ikkkee schreef op 26-02-2006 @ 15:18 :
Is geneeskunde dan eigenlijk zo veel moeilijker als je geen latijn of grieks hebt gehad?
Nee, de meeste Latijnse en Griekse termen die je bij geneeskunde gebruikt komen toch nooit voor in de geschiedenisteksten die je op school vertaalt.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2006, 14:43
Verwijderd
Citaat:
ikke-eva schreef op 26-02-2006 @ 11:20 :

een voorbeeldje

Ik ben nog niet echt overdonderd door het nut...
Met citaat reageren
Oud 26-02-2006, 15:35
Baron Sengir
Baron Sengir is offline
Na de middelbare school (N&T + N&G VWO) ben ik Technische Wiskunde gaan doen en de aansluiting is hartstikke flut.

Ondertussen doe ik de lerarenopleiding wiskunde en dat sluit in ieder geval een stuk beter aan...
Oud 27-02-2006, 14:21
esprit-chick
esprit-chick is offline
van vwo naar filosofie,

ik had het vak filosofie niet op de middelbare school, dat vind ik niet zown probleem, maar wel jammer dat t zo weinig op scholen wordt gegeven overigens

ik vind de aansluiting erg slecht... bij mij zit m dit vooral in t niveau, eisen waren zeer laag op school regels waren zeer soepel en er werd makkelijk mee opgesprongen.

vooral vakken als nederlands en dan de hoeveelheid te lezen literatuur en teksten en de moeilijkheid en hoeveelheid aan schrijfvaardigheid had veel beter gekund, ik denk dat dat bij mijn studie erg veel en bij andere studies minder, maar alsnog vrij veel kan schelen

het niveau en de zelfstandigheid scheelt in mijn ogen voor elke universitaire studie te veel, dat maakt de stap gewoon zeer groot en ik denk dat daarom veel mensen afvallen of een verkeerde studiekeus maken.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2006, 17:43
Brigitte
Brigitte is offline
Ik heb havo gedaan met C&M en ben een lerarenopleiding Frans gaan doen, het niveau wat werd verwacht van de studenten was echt totaal niet te vergelijken met wat ik op de middelbare school heb gehad.

Verleden tijden waar ik nog nooit van had gehoord omdat bij ons op de havo er vooral veel tijd werd besteed aan luisteren en lezen en amper grammatica.

Heb me echt kapot moeten werken om de achterstand in te halen.
Reageren

Regels voor berichten