Opleiding niet zo belangrijk
Dit is volgens mij de boodschap die onze meest favoriete minister, Rita Verdonk, ook wel de moeder Theresa van Den Haag genoemd, uitbrengt met het wegsturen van Taïda Pasic. Oké genoeg sarcasme, maar ik ben niet alleen in mijn mening. Minister van onderwijs, Maria Verhoeven, zei een paar weken terug dat het beter was als de Kosovaarse asielzoeker het laatste jaar van haar vwo opleiding mocht afmaken. Zij werd echter zo snel teruggevloten door Jan Peter Balkenende, ook bekend als de handpop van Donner, Zalm en Verhagen, dat ze haar onderliggende redenen voor deze, voor dit kabinet onkarakteristieke medeleven, niet kon uitleggen.
Dus doe ik dat maar even. Ik heb hier de afgelopen weken over lopen nadenken. Om eerlijk te zijn, toen ik las dat Rita Verdonk, Taïda Pasic niet de vier maanden die nog over waren van haar vwo opleiding zal laten afmaken, maar haar liever meteen het land uitschopt, schaamde ik mij diep dat ik een Nederlander ben. Natuurlijk, Balkenende en de zijne, hebben ons allemaal de afgelopen 3 jaar, keer op keer voor gek gezet in de wereld, maar dit blijk van harteloosheid gaat mij echt te ver.
Maar terug naar Taïda Pasic en waarom ik denk dat Maria Verhoeven, net als elke weldenkende Nederlander wilde dat ze haar opleiding mocht afmaken. Het is vrij logisch. Rita Verdonk verschuilt zich inzake dit besluit achter de regels en dat zij gekozen is door de Nederlander om het beleid wat is gezet uit te oefenen. Dat wil dus zeggen dat ze geen zwart gat heeft waar haar hart hoort te zitten, maar dat ze niet anders kon. Dit is niet helemaal de waarheid, maar daar kom ik later op terug. Wat onze minister van deportatie, dus wil zeggen is dat het belangrijker is dat zij de regels op de letter volgt, dan dat een meisje uit een door oorlog geruïneerd land een voor haar later vitale diploma kan halen.
Als ik minister van Onderwijs was, zou ik daar ook wat problemen mee hebben. Onze premier schijnt dat niet helemaal te begrijpen, maar ik begin steeds vaker te vermoeden, dat onze eigen Harry Potter sowieso weinig begrijpt van wat er om hem heen gebeurd daar in Den Haag.
Liever dan dit meisje een kans te geven om iets moois met haar leven te kunnen doen en misschien haar land helpen op te bouwen, schopt dit kabinet haar het land uit, drie maanden voor haar examen. Ja hoor, Balkenende dat is dus die prachtige Christelijke mentaliteit van normen en waarden die je zogenaamd uitstraalt. Rita Verdonk moet ook niet zeuren dat het nou eenmaal de regels zijn. Een rechter had bepaald dat ze nog een keer naar het geval Taïda Pasic moest kijken voor ze een beslissing nam. Dit vond ik persoonlijk briljant van deze rechter. Dat zou namelijk betekend hebben dat de minister, de documenten betreffende deze zaak, gemakkelijk even onderaan de stapel had kunnen leggen, om ze pas over vier maanden weer terug te vinden, als het ware. Dan had ze haar gezicht gered en was er totaal geen probleem geweest.
Nee, hoor. Zelfs dat was teveel gevraagd, voor Rita Verdonk. En dan vraagt ze zich serieus nog af waarom iedereen haar een bitch vind. Mijn conclusie is dat dit kabinet, de regels navolgen zonder een centimeter flexibiliteit, belangrijker vind dan een meisje dat hard gewerkt heeft voor haar opleiding, een kans krijgt die gewoon af te maken. Ik ben nooit fan van Pim Fortuyn geweest, maar ik weet zeker dat hij niet op mensen als Taïda Pasic doelde toen hij het had over de overlast die asielzoekers ons bezorgde. Dit meisje zit in zes vwo, ze is waarschijnlijk meer ingeburgerd dan de gemiddelde Nederlander.
Dit kabinet Balkenende vindt haar opleiding van weinig belang. Wat voor boodschap straalt dit in hemelsnaam uit naar de Nederlandse scholieren. Als we dit vuile besluit van Rita Verdonk nog willen terugdraaien, heb ik een voorstel. Aangezien ze in Den Haag een opleiding toch iets van ondergeschikt belang vinden, stel ik voor dat alle vwo leerlingen net zolang gaan staken tot ze op dit belachelijke besluit terugkomen en Taïda Pasic een kans geven om examen te doen. Ik hoop dat dit land niet echt zo ongevoelig is geworden als dit kabinet uitdraagt.
|