Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Films, TV & Radio
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-02-2006, 13:22
Angelos
Angelos is offline
Topkok Jamie Oliver verklaart oorlog aan vette maaltijden op Britse scholen in 'Jamie Olivers School Dinners' bij RTL 5

Topkok Jamie Oliver bindt vanaf dinsdag 7 februari de strijd aan met de vette hap op scholen in het nieuwe RTL 5-programma ‘Jamie Olivers School Dinners’. De fast-food gerechten die de Britse leerlingen op school voorgeschoteld krijgen, bevatten te veel zout, vet en kunstmatige toevoegingen en zijn arm aan vitaminen en ijzer. De voedingsgewoontes van vandaag de dag vormen een serieuze bedreiging voor de gezondheid en levenskwaliteit van opgroeiende kinderen. Jamie is vastbesloten om het tij te keren en gaat in deze vierdelige reeks op creatieve wijze te werk om een betaalbaar, gezond menu te serveren. Maar er blijkt heel wat voor nodig te zijn om de jeugd hun aanlokkelijke bord friet met mayo in te laten ruilen voor hun dagelijks benodigde portie groenten.

In de eerste aflevering gaat Jamie aan het werk op een school in het Londense plaatsje Greenwich. Hij probeert zicht te krijgen op het eetgedrag van de kinderen en laat de verantwoordelijke ‘dinner-ladies’ kennismaken met een andere manier van eten bereiden. In de tweede aflevering bezoekt hij een ziekenhuis in County Durham waar een diëtiste hem shockeert. Verder probeert hij de eethorizon van een basisschoolklas te verbreden en bezoekt hij de familie van één van de leerlingen om hen te adviseren over betere voeding. Tot slot brengt hij een bezoek aan het grootste cateringbedrijf van Engeland om ervoor te zorgen dat junk-food uit hun menu’s wordt verbannen. In aflevering drie keert Jamie terug naar de school in Greenwich waar zijn hulp nog steeds nodig blijkt te zijn. Zijn zwaarste taak is het ‘brainwashen’ van de koks maar hij is ervan overtuigd dit met een workshop te kunnen realiseren. In de laatste uitzending van ‘Jamie Olivers School Dinners’ wordt duidelijk of Jamie het tij heeft kunnen keren op de Greenwich-school. Daarnaast heeft hij een meeting met de overheid om hen ervan te overtuigen zijn campagne actief te ondersteunen.

‘Jamie Olivers School Dinners’ groeide in de UK eerder dit jaar uit tot een regelrechte kijkcijferhit. Belangrijker is dat Jamie’s bemoeienis in de Engelse schoolkeuken daadwerkelijk geleid heeft tot ingrijpen van de regering, waardoor meer scholen zijn overgegaan op een uitgebalanceerde, gezonde maaltijd.

Hoewel kinderen in ons eigen land minder bekend zijn met de gewoonte om tussen de middag een warme maaltijd te nuttigen op school, is de strijd tegen ongezond eten op scholen in Nederland ook aan de orde. Er zijn inmiddels diverse overheidscampagnes gestart om dit fenomeen effectief aan te pakken en de steeds dikker wordende jeugd bewust te maken van het belang van gezonde voeding.

Uitzending: RTL 5, dinsdag 7, 14, 21 en 28 februari, tussen 21.30 en 22.30 uur.

Wie heeft dit gezien en wat vond je ervan?
Ik vind het erg goed van Jamie dat ie dit aanpakt. Als je ziet hoe sommige kinderen sla of groenten (bijna) uitkotsen en alleen maar fish en chips eten dat volzit met zooi, om dan nog maar te zwijgen over de gevolgeen ervan
Ben benieuwd of mensen het sowieso gezien hebben en anders moet je is kijken volgende week dinsdag (is volgens mij wel de laatste aflevering )
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-02-2006, 15:27
hasseltboy
hasseltboy is offline
Hij liet geloof ik zelfs een bedrijf failliet gaan
Oud 24-02-2006, 15:59
Balance
Balance is offline
Ik heb het gezien ja. Wel bizar om te horen dat ouders om 'normaal' voedsel vragen en dan doelen op patat ed. Of dat ze in de pauze een patatje naar hun kinderen komen brengen. Hebben zij uberhaupt wel het beste voor met hun kinderen?

Aan de andere kant verbaas ik me ook over de kantinejuffen en de kinderen. Ze durven nog geen enkel slablaadje aan te raken! En dan die kinderen zeuren, terwijl er ook overbekende dingen als spaghetti bolognese bij het menu zat. Zij willen gewoon niks proberen, dat was duidelijk.

Wel goed dat het hem uiteindelijk lukte op die eerste school, maar het wordt wel een mega karwei als hij het op de andere 60 scholen wil gaan doen..
Oud 24-02-2006, 16:15
Ici-Paris_#
Ici-Paris_# is offline
ik zou het echt fantastisch vinden om het eten van Jamie Olivier te eten...
Met citaat reageren
Oud 24-02-2006, 16:16
Balance
Balance is offline
Citaat:
Ici-Paris_# schreef op 24-02-2006 @ 17:15 :
Ook maar tot op zekere hoogte. Van sommige dingen snapte ik ook best dat die kinderen het niet moesten. Hij kon zich maar slecht inleven in wat kinderen lekker vinden, vond ik. Hij denkt alleen maar vanuit wat hij zelf lekker vindt.
Oud 24-02-2006, 16:45
stoepkrijtje
stoepkrijtje is offline
ik ben verliefd op jamie

haha even offtopic, ik vind het te bizar voor woorden dat die kinderen elke dag patat eten
Verder goed programma Ik wil daar ook naar school
Oud 24-02-2006, 17:56
Verwijderd
Het allerbizarste wat ik gezien heb, was toen hij vorige keer de schoolkantine vrouwtjes ging opleiden. Zij kregen 's avonds boontjes te eten en een van die vrouwen zei: "Ik heb nog nooit boontjes gegeten. Geen sperzie-, bruine-, tuinbonen of wat voor bonen dan ook."
Das toch bizar als je ergens in de 40 bent en nog nooit bonen gegeten hebt .
Ook een van die kindjes die Jamie's food ging eten en zei: "Ik ben erachter gekomen dat ik ham lekker vind". Ouder dan 10 zijn en nooit ham gegeten hebben . (hoewel met veggie's als ouders dat wel kan, maar toch).
Of een ouder die pasta moest koken en die het zo lang liet koken dat het weer praktisch meel was. Misschien toch eerst het pak bekijken?
En een kindje van 5 jaar oud, dat zoveel rotzooi at, dat zijn darmen het niet goed konden verteren en het kindje kots + schijt begon uit te kotsen.

Te debiel voor woorden die mensen daar.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2006, 18:51
lodemai
lodemai is offline
ik vond het ook schandalig dat sommige vrouwen inderdaad nog nooit iets simpels als sperzieboontjes hadden gegeten. dan vind ik het niet zo vreemd dat die kinderen zo slecht eten.
het principe van het programma is goed en ik geloof dat hij ook best geslaagd is, maar zoals hier in nederland: die kinderen gaan nu gewoon na school even naar de febo.
Oud 24-02-2006, 19:18
Balance
Balance is offline
Citaat:
lodemai schreef op 24-02-2006 @ 19:51 :
ik vond het ook schandalig dat sommige vrouwen inderdaad nog nooit iets simpels als sperzieboontjes hadden gegeten. dan vind ik het niet zo vreemd dat die kinderen zo slecht eten.
het principe van het programma is goed en ik geloof dat hij ook best geslaagd is, maar zoals hier in nederland: die kinderen gaan nu gewoon na school even naar de febo.
wat is de febo
of zeg ik nu iets heel raars?

Maar in Nederland eten de kinderen helemaal niet warm op school, dus het lijkt me tamelijk onzinnig om zoiets in Nederland uit te voeren. In Nederland kan je beter de ouders leren om beter te koken.
Oud 24-02-2006, 19:24
hasseltboy
hasseltboy is offline
Febo schijnt een, mij overigens onbekende, cafetaria te zijn...
Oud 24-02-2006, 21:15
Ici-Paris_#
Ici-Paris_# is offline

Dit is een Febo
Met citaat reageren
Oud 24-02-2006, 23:59
Uice
Uice is offline
Citaat:
hasseltboy schreef op 24-02-2006 @ 20:24 :
Febo schijnt een, mij overigens onbekende, cafetaria te zijn...
Jij woont dan ook in Hasselt.

Buiten dat gehucht kent volgens mij bijna iedere Nederlander de Febo.
Oud 25-02-2006, 09:41
Balance
Balance is offline
Citaat:
Juice schreef op 25-02-2006 @ 00:59 :
Jij woont dan ook in Hasselt.

Buiten dat gehucht kent volgens mij bijna iedere Nederlander de Febo.
Ik woon in de randstad en kende het dus niet.
Oud 25-02-2006, 10:19
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
Ici-Paris_# schreef op 24-02-2006 @ 17:15 :
Dat restaurant wat hij heeft opgezet Fiftheen in Amsterdam, moet zwaar tegenvallen. Kan je beter bij Oud Sluis of zo gaan eten.
Oud 25-02-2006, 10:35
lawallan
lawallan is offline
Ik vind het een heel goed initiatief van Jamie Oliver en vind het ook heel knap van hem dat hij toch nog zo rustig kon blijven, toen dat keline indische (?) meisje met haar vriendinnen een anti-jamie optocht ging houden had ik echt zin om haar op te tillen en door mekaar te schudden. Dat had ik niet alleen bij haar, dat kinderen echt zeggen dat ze iets inet lusten voor dat ze het hebben gegeten is heel erg.
Oud 25-02-2006, 11:08
Uice
Uice is offline
Citaat:
Balance schreef op 25-02-2006 @ 10:41 :
Ik woon in de randstad en kende het dus niet.
Ik zei dan ook 'bijna'.
Oud 25-02-2006, 11:17
DanielC
DanielC is offline
Ik ken de Febo ook niet.
Oud 26-02-2006, 20:52
ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Dat die kinderen hun eigen stront uitkotsen en dat ze nog steeds niet kritisch gaan kijken hoe het komt!

en ik vond het ook wel raar dat de kokinnen ook een beetje raar tegenover die groenten stonden => hoe kunnen ze de kinderen dan overtuigen het op te eten?

Ik vind het trouwens wel goed dat na 6 maanden (vooral dat hij 't zolang heeft uitgehouden!) éindelijk iedereen de groenten eet
Oud 27-02-2006, 07:58
Balance
Balance is offline
Citaat:
ArtemisQ schreef op 26-02-2006 @ 21:52 :
Dat die kinderen hun eigen stront uitkotsen en dat ze nog steeds niet kritisch gaan kijken hoe het komt!
Dit heb ik dus echt al heel de week in m'n hoofd hè?
Gadverdamme, wat een goor idee
Oud 27-02-2006, 12:51
Jolt
Jolt is offline
Iedereen lust alles het zit alleen tussen je oren en/of je hebt er een onprettige ervaring mee gehad.
Oud 28-02-2006, 17:17
Angelos
Angelos is offline
vanavond weer
dat kindje van hun is trouwens wel schattig he
Met citaat reageren
Oud 28-02-2006, 19:03
Verwijderd
Ja idd leuk kindje, echt heel schattig.

Over het programma, ik heb het vorige week voor het eerst gezien en vervolgens heb ik het er echt met iedereen over gehad 'heb jij het gezien?' 'ongelooflijk he!' etc

die gedrevenheid van Jamie <3
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten