Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Bekijk resultaten poll: Wat is liefde?
Verliefd zijn 6 26.09%
Om iemand geven 16 69.57%
Niet kunnen leven zonder diegene 8 34.78%
Een extra toevoeging aan vriendschap 3 13.04%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 23. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-02-2006, 18:33
isabel330
isabel330 is offline
Wat houdt liefde volgens jullie in? En is vriendschap voor jullie ook een soort van liefde? Heb je liefde én vriendschap nodig om gelukkig te zijn? Welke waarde (liefde of vriendschap) betekent nu meer voor je en denk je dat dit in de toekomst zal veranderen? Ik zit al lange tijd met deze vraag en denk er zelf best vaak over na, maar ik ben wel eens benieuwd naar jullie meningen..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-02-2006, 18:43
Verwijderd
Deja Vu? Nee, crosspost.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2006, 18:48
isabel330
isabel330 is offline
Hej jah sorry, maar dit is wel het drukst bezochte forum..
Met citaat reageren
Oud 27-02-2006, 19:15
Gothic
Gothic is offline
ja, maar de poll slaat nergens op...
Oud 27-02-2006, 19:18
isabel330
isabel330 is offline
Citaat:
Gothic schreef op 27-02-2006 @ 20:15 :
Als je dat vindt, zeg dan ook gelijk hoe je het dan wel zou doen. Anders slaat jou mening ook nergens op ..
Met citaat reageren
Oud 27-02-2006, 19:23
Orpheo
Orpheo is offline
omdat liefde en verliefdheid net zo wijd in te vullen zijn, als dat de afstand is van hier tot het middelpunt der universum
Oud 27-02-2006, 19:26
koekiemonstertje
koekiemonstertje is offline
geen van alle
Oud 27-02-2006, 19:27
isabel330
isabel330 is offline
Citaat:
Orpheo schreef op 27-02-2006 @ 20:23 :
omdat liefde en verliefdheid net zo wijd in te vullen zijn, als dat de afstand is van hier tot het middelpunt der universum
Je hebt helemaal gelijk, deze vier voorbeelden zijn de meningen van vier verschillende mensen. Ik wilde gewoon weten of andere mensen het ook zo voelden. Als jouw mening er toevallig niet tussen staat mag je die natuurlijk gewoon typen!
Met citaat reageren
Oud 27-02-2006, 19:36
Cesar
Cesar is offline
Waarom moet alles altijd benoemt worden? Liefde is wanneer jezelf denkt dat het liefde is. Net of het aan een aantal eisen moet voldoen voordat het liefde genoemd mag worden.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2006, 19:38
isabel330
isabel330 is offline
Citaat:
Cesar schreef op 27-02-2006 @ 20:36 :
Waarom moet alles altijd benoemt worden? Liefde is wanneer jezelf denkt dat het liefde is. Net of het aan een aantal eisen moet voldoen voordat het liefde genoemd mag worden.
Precies! Het is inderdaad een gevoel, maar dat probeer ik nu juist voor mij helder te krijgen. Wat vind ik eigenlijk echte liefde en wat niet en ik hoopte dat jullie me konden helpen door jullie mening te geven.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2006, 19:43
Warsocket
Warsocket is offline
tsja wat is liefde igg breder als jij voorstelt

in mijn liefde voor mijn hond, familie, vriednen komt echt geen verliefdheid kijken.
Ik kan ook zonder iedereen allen is dat wel verveledne als het lang duurt
Oud 27-02-2006, 19:45
Cesar
Cesar is offline
Citaat:
isabel330 schreef op 27-02-2006 @ 20:38 :
Precies! Het is inderdaad een gevoel, maar dat probeer ik nu juist voor mij helder te krijgen. Wat vind ik eigenlijk echte liefde en wat niet en ik hoopte dat jullie me konden helpen door jullie mening te geven.
Ok, fair enough. Wat ik echte liefde en wat niet? Echte liefde vind ik: Je gewoon goed voelen bij een persoon zonder dat je je gaat afvragen of het echte liefde is. De onderscheid tussen je goed voelen bij een kennis en "de" vriend(in) voel je echt wel gewoon. Jezelf afvragen of het wel daadwerkelijk liefde is, is in mijn ogen geen teken van liefde. Je maakt het jezelf alleen maar moeielijk als je er een definitie aan probeert te geven. Hoe beschrijf je in godsnaam duidelijk een gevoel? Zonder de "ik heb vlindertjes in mijn buik"-cliches.

Laatst gewijzigd op 27-02-2006 om 19:47.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2006, 19:51
isabel330
isabel330 is offline
Citaat:
Cesar schreef op 27-02-2006 @ 20:45 :
Ok, fair enough. Wat ik echte liefde en wat niet? Echte liefde vind ik: Je gewoon goed voelen bij een persoon zonder dat je je gaat afvragen of het echte liefde is. De onderscheid tussen je goed voelen bij een kennis en "de" vriend(in) voel je echt wel gewoon. Jezelf afvragen of het wel daadwerkelijk liefde is, is in mijn ogen geen teken van liefde. Je maakt het jezelf alleen maar moeielijk als je er een definitie aangeeft. Hoe beschrijf je in godsnaam duidelijk een gevoel? Zonder de "ik heb vlindertjes in mijn buik"-cliches.
Een gevoel beschrijven is inderdaad vaak niet te doen, maar zoals je zegt de liefde voel je gewoon. Ik denk dat je daar wel gelijk in hebt.. Je voelt je goed bij diegene en vertrouwt hem/haar volledig. Je wilt alles voor diegene doen zonder iets daarvoor terug te verwachten. Dit beschrijft je gevoel niet, maar die gedachtes brengen het wel tot uiting. Maar dan komt het er wel op neer dat het een toevoeging is op een goede vriendschap.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2006, 20:08
Cesar
Cesar is offline
Citaat:
isabel330 schreef op 27-02-2006 @ 20:51 :
Maar dan komt het er wel op neer dat het een toevoeging is op een goede vriendschap.
Moaaw. Ik denk niet echt dat je dat zomaar aan het woord liefde mag opstempelen. Ik denk dat je daar beter mates van liefde voor kan gebruiken. Als verliefde mensen langer met elkaar omgaan neemt de liefde gewoon af en kan je op een gegeven moment spreken van die "toevoeging op een goede vriendschap". Terwijl jonge liefdeskoppels, mits ze extreem verliefd zijn, het "niet kunnen leven zonder diegene"-gevoel kunnen hebben. Het lijkt mij gewoon dat het aan de mate ligt, maar goed volgens mij ben ik nu op het kroegpraatniveau beland. Zoals ik al zei, ik blijf erbij dat je er geen definitie aan moet geven. Het blijft zinloos, netzoals al die andere "Wat is intelligentie", "Wanneer ben je creatief"-vragen. Daar hoeft niemand het mee eens te zijn. Je weet gewoon wanneer je iets voelt..Dat zijn gevoelens.

Laatst gewijzigd op 27-02-2006 om 20:14.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2006, 20:19
isabel330
isabel330 is offline
Ik denk wel dat ik je snap, liefde is gewoon een aantal gevoelens bij elkaar.. En je bekijkt nu telkens een kant, zoals je daarnet aan het typen was, leek het alsof je liefde alleen kan voelen voor je geliefde. Ik denk eerder dat je dit gevoel ook kan hebben bij mensen die je dierbaar zijn zoals je gezin (bij mij in ieder geval).
Met citaat reageren
Oud 27-02-2006, 20:31
Cesar
Cesar is offline
Citaat:
isabel330 schreef op 27-02-2006 @ 21:19 :
Ik denk wel dat ik je snap, liefde is gewoon een aantal gevoelens bij elkaar.. En je bekijkt nu telkens een kant, zoals je daarnet aan het typen was, leek het alsof je liefde alleen kan voelen voor je geliefde. Ik denk eerder dat je dit gevoel ook kan hebben bij mensen die je dierbaar zijn zoals je gezin (bij mij in ieder geval).
Aargh! Je maakt het me wel moeielijk Tuurlijk kan je liefde voor mensen die je "gewoon" dierbaar zijn, maar ik dacht dat je het alleen had over liefde die je voelt voor DE vriend of vriendin. Dat was ook waar ik het over had. Ik denk dat liefde voor je dierbaren weer heel anders is dan voor je vriend/vriendin. Meer het "houden van". Ik weet eerlijk gezegd niet of dit ook onder het woord liefde valt. Het woordenboek zegt van wel, maar zelf zou ik nooit zeggen dat ik liefde voel voor mijn familie, wel dat ik van ze hou, maar ik denk idd dat je gelijk hebt.

Ik voel me echt een wannabe-psycholoog nu.

Laatst gewijzigd op 27-02-2006 om 20:33.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2006, 20:34
Verwijderd
Ik vind de poll veel te beknopt voor zo iets ingewikkelds. Ik vind dit forum te klein voor zoiets ingewikkelds.

Daarom houd ik het hierbij: echte liefde is mooi, hoe lang of kort het ook duurt.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2006, 20:40
isabel330
isabel330 is offline
Cesar ik denk dat ik al een heel stuk verder ben met mijn gedachten en zoals je al vanaf het begin zei; het valt niet zomaar onder woorden te brengen. Ik denk dat ik er inderdaad te makkelijk over dacht en dat ik nooit helemaal kan beschrijven, maar dat is misschien dan ook wel het bijzondere aan liefde. Het is een geweldig gevoel om te weten dat er mensen van je houden waar jij ook van houdt.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2006, 20:41
Bronxy
Bronxy is offline
Liefde is om iemand geven.. doe je dat niet dan is het of haat of onwetendheid
Oud 27-02-2006, 20:55
Verwijderd
Verliefdheid is het verlangen om geestelijk en lichamelijk intiem met elkaar te zijn.

Tenminste, meestal wel ook lichamelijk intiem
Met citaat reageren
Oud 27-02-2006, 21:02
isabel330
isabel330 is offline
Citaat:
12Trix schreef op 27-02-2006 @ 21:55 :
Liefde is het verlangen om geestelijk en lichamelijk intiem met elkaar te zijn.

Tenminste, meestal wel ook lichamelijk intiem
Ik denk wel dat je voor een deel gelijk hebt, want bij die andere mensen waar je om geeft wil je ook graag zijn. Je hoeft daar niet verliefd voor te zijn.

Maar dan zie je geen verschil tussen vriendschap en liefde...want bij vrienden wil je toch ook graag zijn...of ligt het voor jou aan de mate van het verlangen?
Met citaat reageren
Oud 27-02-2006, 21:28
Verwijderd
Citaat:
isabel330 schreef op 27-02-2006 @ 22:02 :
Ik denk wel dat je voor een deel gelijk hebt, want bij die andere mensen waar je om geeft wil je ook graag zijn. Je hoeft daar niet verliefd voor te zijn.

Maar dan zie je geen verschil tussen vriendschap en liefde...want bij vrienden wil je toch ook graag zijn...of ligt het voor jou aan de mate van het verlangen?
Ja, het ligt wel op de mate waarop je intiem met elkaar wilt zijn denk ik.

Sommige mensen zijn geestelijk ook al vrij intiem met hun familie of bepaalde vrienden/vriendinnen. Dus is deze 'definitie' ook nog een beetje vaag. Andere mensen zijn weer wat minder open dan de gemiddelde mens.

Misschien dat het willen 'bezitten' van iemand er ook wat mee te maken heeft?

Achter de computer van een vriend zitten en er dingen mee doen is toch veel minder leuk als deze echt bezitten. Bij sommige computers ben je met lenen al tevreden, met andere wil je ze gewoon hebben.

Je vriend(in) wordt als het ware een deel van jezelf, van je leven. Zo intiem wil je zijn.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2006, 21:33
Verwijderd
Ik heb zelf trouwens weinig praktijkervaring. Maar ik wou mijn mening graag delen, of ontwikkelen.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2006, 21:34
Orpheo
Orpheo is offline
wat is echte liefde? bestaat echte liefde? Ik weet het niet. sterker nog, ik wil er niet achter komen. ik heb t niet meegemaakt, wel pure en intense haat. maar het tegenovergestelde van haat kan ik me niet voorstellen...
Oud 27-02-2006, 21:37
Verwijderd
Citaat:
Orpheo schreef op 27-02-2006 @ 22:34 :
wat is echte liefde? bestaat echte liefde? Ik weet het niet. sterker nog, ik wil er niet achter komen. ik heb t niet meegemaakt, wel pure en intense haat. maar het tegenovergestelde van haat kan ik me niet voorstellen...
Ik heb er eens een documentaire over gezien, op Discovery geloof ik. Deze benaderde het van de biologische kant.

Ik herinner me iets van gemeenschappelijke lichamelijke reacties?? Ik weet het niet meer.

Bij angst schijn je eerder verliefd te worden, zei men o.a. in die documentaire.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-02-2006, 21:41
Orpheo
Orpheo is offline
Citaat:
12Trix schreef op 27-02-2006 @ 22:37 :
Ik heb er eens een documentaire over gezien, op Discovery geloof ik. Deze benaderde het van de biologische kant.

Ik herinner me iets van gemeenschappelijke lichamelijke reacties?? Ik weet het niet meer.

Bij angst schijn je eerder verliefd te worden, zei men o.a. in die documentaire.
ik herken dat eigenlijk helemaal niet; als ik juist ongelooflijk in de rats zit voor iets, dan word ik juist niet verliefd ik ben al cker 2 jaar niet meer echt verliefd geweest....
Oud 27-02-2006, 21:50
Verwijderd
Citaat:
Orpheo schreef op 27-02-2006 @ 22:41 :
ik herken dat eigenlijk helemaal niet; als ik juist ongelooflijk in de rats zit voor iets, dan word ik juist niet verliefd ik ben al cker 2 jaar niet meer echt verliefd geweest....
Ik herken het ook niet.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2006, 21:51
Verwijderd
Citaat:
12Trix schreef op 27-02-2006 @ 22:50 :
Ik herken het ook niet.
Hoewel, de meisjes waar ik affectie voor heb, of in ieder geval sexueel aantrekkelijk vind beangstigen me wel, op een bepaalde manier

Edit: volgens mij niet alleen sexuele aantrekkingskracht in die gevallen.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2006, 21:52
Verwijderd
Nance - Love Is (8)
Met citaat reageren
Oud 27-02-2006, 21:55
Verwijderd
Liefde is liefde, met al je opties doe je het begrip geen eer.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2006, 23:17
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 27-02-2006 @ 22:55 :
Liefde is liefde, met al je opties doe je het begrip geen eer.
Laatste woord freak
Met citaat reageren
Oud 27-02-2006, 23:38
Verwijderd
Citaat:
Gothic schreef op 27-02-2006 @ 20:15 :
Citaat:
Orpheo schreef op 27-02-2006 @ 20:23 :
En nog vele andere quotes. Vandaar dat de poll gesloten is. Ieder heeft daar een andere invulling van en een andere 'definitie' voor, dan wel geen definitie. Dus blaat rustig verder
Met citaat reageren
Oud 28-02-2006, 11:22
Verwijderd
Citaat:
Orpheo schreef op 27-02-2006 @ 22:34 :
Idd

En waarom willen mensen het beschrijven? Kan dit wel? Ik denk het niet.. Ik denk ook dat het voor iedereen anders voelt. Als je geen vlinders in je buik voelt ben je dus niet verliefd? Dat denk ik niet, want hoe voelen vlinders in je buik..? Een gevoel kan je gewoon niet beschrijven..
Ik vind dat je er gewoon niet te veel over na moet denken. Wat je voelt, wat dat gevoel dan zou betekenen enz..
Ik denk dat je eerder naar je verlangens moet luisteren. Als je graag bij iemand wilt zijn, intiem wilt zijn (lichamelijk en geestelijk) dan zal dat ook wel een reden hebben.
Waarom je dat dan voelt en of je dan verliefd bent maakt niks uit. Je moet gewoon doen waar je jezelf goed bij voelt.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2006, 13:09
T!ne
T!ne is offline
Wat houdt liefde volgens jullie in?
Liefde is om iemand geven, er alles voor over hebben. Je je leven niet kunnen voorstellen zonder hem/haar. Waarschijnlijk nog zoveel meer, maar uiteindelijk is dat voor iedereen anders

En is vriendschap voor jullie ook een soort van liefde?
Soms denk ik dat vriendschap liefde is zonder de seksuele aantrekkingskracht. Je beste vriend wil je niet kussen (of mss wel) , maar de persoon op wie je verliefd bent, bezorgt toch kriebels als die je hand al maar vastneemt? Daarom denk ik dat het 'em zit in de aanrakingen ed

Heb je liefde én vriendschap nodig om gelukkig te zijn?
Liefde als in een relatie? Och ik denk wel dat je gelukkig kan zijn zonder, al betwijfel ik dat velen dat kunnen.
Liefde is trouwens zóveel meer dan alleen maar zijn met de persoon waarop je verliefd bent.

Welke waarde (liefde of vriendschap) betekent nu meer voor je en denk je dat dit in de toekomst zal veranderen?
Vriendschap betekent meer voor mij en ik denk niet dat dit in de toekomst gaat veranderen
Oud 28-02-2006, 18:22
isabel330
isabel330 is offline
Waarom vinden jullie vriendschap nu eigenlijk belangrijker als 'echte' liefde? Zijn jullie bang dat die liefde niet voor altijd zal duren, dit kan toch ook gebeuren met vriendschap..
Met citaat reageren
Oud 28-02-2006, 20:16
Verwijderd
Citaat:
isabel330 schreef op 28-02-2006 @ 19:22 :
Waarom vinden jullie vriendschap nu eigenlijk belangrijker als 'echte' liefde? Zijn jullie bang dat die liefde niet voor altijd zal duren, dit kan toch ook gebeuren met vriendschap..
Misschien omdat er aan vriendschap minder 'eisen' worden gesteld.. Iemand hoeft niet heel erg goed bij je te passen om bevriend mee te zijn.

Misschien ook omdat je vriendschap met meerdere mensen kunt hebben.. 'Echte' liefde voel je meestal maar voor een persoon. (maarja.. wat is nou 'echte' liefde ) Ik weet het verder ook niet, eigenlijk..
Met citaat reageren
Oud 28-02-2006, 23:34
Verwijderd
vriendschap is over het algemeen wel wat stabieler dan liefde
Met citaat reageren
Oud 01-03-2006, 01:39
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
THEOBSESSIVE schreef op 01-03-2006 @ 00:34 :
vriendschap is over het algemeen wel wat stabieler dan liefde
vriendschap is een vorm van liefde
Met citaat reageren
Oud 01-03-2006, 09:38
Verwijderd
Hahahaha.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2006, 11:15
Anaïs
Anaïs is offline
offtopic: met een nickname als Isabel, veronderstel ik dat je een vrouw bent, met de v van vrouw en niet met de m van man

ontopic: zoals anderen al gezegd hebben: liefde is liefde. Er zal niet één definitie gevonden worden waar iedereen mee akkoord is. De meeste mensen kunnen wel liefde van vriendschap, verliefdheid, ... onderscheiden, maar om het echt in woorden te kunnen vatten? Het is net dat onzegbare dat liefde kenmerkt.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2006, 16:17
LOLA3000
LOLA3000 is offline
Om je toch een objectief antwoord te geven. In het woordenboek staat:

Liefde=hartelijke genegenheid;warme bewondering
Vriendschap=het vriend zijn
Vriend=persoon met wie men vertrouwelijk omgaat

En er zijn ook vast mensen die geen liefde&vriendschap nodig hebben om gelukkig te zijn. Die leven misschien in hun eentje in de natuur, en voelen daar liefde voor.
Oud 04-03-2006, 23:13
Optima
Optima is offline
god zij dank hou ik niet van alle mensen waar ik om geef.
Reageren

Regels voor berichten