Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-03-2006, 16:49
All Out Of Love
All Out Of Love is offline
ik kan in het woordenboek dit woord niet vinden, weet iemand wat het betekent ?
Oud 02-03-2006, 16:58
~SmG~
~SmG~ is offline
Ik weet niet wat het betekend, maar volgens mij heb ik die term eens bij scheikunde gehoord. Misschien kan je daar iets mee...
Oud 02-03-2006, 16:58
Verwijderd
ab·stra·he·ren (ov.ww., ook abs.)
1 ontdoen van het toevallige, van het concrete <=> concretiseren
Met citaat reageren
Oud 02-03-2006, 17:00
Verwijderd
abstrahe'ren (<Lat.) (abstraheerde, h. geabstraheerd), 1. aftrekken; - 2. ontdoen van het bepalende of toevallige, van het concrete; - 3. in gedachte afzonderen.

Beter zoeken in het vervolg? Dit is namelijk een heel normaal woord, dat zeker ook in jouw woordenboek staat. (Maar als je serieus op 'abstraheerd' hebt gezocht natuurlijk niet.)
Met citaat reageren
Oud 02-03-2006, 17:10
All Out Of Love
All Out Of Love is offline
daar heb ik wel op gezocht :--)

anyway, ik kan het woord zelfs met de beschrijvingen nog steeds niet plaatsen
Oud 02-03-2006, 17:31
Verwijderd
Citaat:
All Out Of Love schreef op 02-03-2006 @ 18:10 :

Staat het woord in een zin? Zo ja; post die eens, dan kan iemand de zin uitleggen en dus het woord 'abstraheren' in een context
Met citaat reageren
Oud 02-03-2006, 17:55
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
In dat geval raad ik je aan om je kennis van de vervoeging van werkwoorden, met name met betrekking tot het "kofschip" en de werkwoordsvorm bij de tweede persoon enkelvoud, eens op te halen.

Citaat:
Abstraheren wil zeggen dat je van een bepaald begrip alleen die dingen afzondert die voor dat begrip van belang zijn. In de zin "Socrates is een mens" is Socrates een voorbeeld van het abstracte begrip mens. Als je de zin "Socrates is sterfelijk" vervangt door "Alle mensen zijn sterfelijk" heb je de oorspronkelijke uitspraak over sterfelijk zijn geabstraheerd, omdat je van het concrete voorbeeld Socrates over bent gestapt naar het abstracte idee mens.

Laatst gewijzigd op 02-03-2006 om 19:00.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2006, 18:19
Verwijderd
Geef de context eens.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2006, 18:35
ditismijnnaam
ditismijnnaam is offline
Citaat:
~SmG~ schreef op 02-03-2006 @ 17:58 :
Ik weet niet wat het betekend, maar volgens mij heb ik die term eens bij scheikunde gehoord. Misschien kan je daar iets mee...
Mij kwam het ook al zo bekend voor en abstraheren was volgens mij een scheidingsmethode ( zuivere stoffen of meerdere stoffen in mengsels van elkaar scheiden). Bij deze scheidingsmethode moet je bijvoorbeeld denken aan een koffiezetapparaat.
Ik dacht dat dit het was. Ik ben niet helemaal 100% zeker.

Maar ik denk dat abstraheren veel meer kan betekenen... Dus niet alleen een scheidingsmethode in de scheikunde. Misschien kan je rekening houden met "dingen scheiden" ofzo...
Met citaat reageren
Oud 02-03-2006, 18:58
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
ditismijnnaam schreef op 02-03-2006 @ 19:35 :
Mij kwam het ook al zo bekend voor en abstraheren was volgens mij een scheidingsmethode ( zuivere stoffen of meerdere stoffen in mengsels van elkaar scheiden). Bij deze scheidingsmethode moet je bijvoorbeeld denken aan een koffiezetapparaat.
Ik dacht dat dit het was. Ik ben niet helemaal 100% zeker.
Wat jij bedoelt is extraheren. Dat is echter iets totaal anders.
Even een ander voorbeeld met betrekking tot het begrip abstraheren: als we een verzameling van 2 balpennen en een verzameling van 2 potloden met elkaar vergelijken, zien we dat ze allebei het zelfde aantal aanduiden. We kunnen dit daarom abstraheren tot het begrip 2. Dit is een getal dat zelf geen concrete betekenis meer heeft, in tegenstelling tot 2 balpennen en 2 potloden. We zijn dus door uit te gaan van de concrete begrippen "2 balpennen" en "2 potloden" door middel van abstraheren tot het abstracte begrip 2 gekomen. We kunnen dus zeggen dat het begrip "het aantal 2" een abstractie is van de concrete begrippen "2 balpennen" en "2 potloden".
Oud 02-03-2006, 19:24
lucifer-sam
lucifer-sam is offline
oftwel iets abstract maken
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten