Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-03-2006, 17:34
Love & Peace
Love & Peace is offline
Onderzoek gevoerd door het Sociaal en Cultureel Planbureau, onder de naam "Sociale atlas van vrouwen uit etnische minderheden", heeft enkele schokkende resultaten opgeleverd. De balans opgemaakt;
  • Tweederde van alle Turkse en Marokkaanse vrouwen van 15-64 jaar heeft hooguit basisonderwijs genoten. Een groot deel van hen is zelfs nooit naar school geweest.
  • Van de Turkse en Marokkaanse vrouwen tot 35 jaar beschikt ongeveer een derde over een opleiding op mbo/havo of vwo-niveau (de zgn. startkwalificatie). Onder Surinaamse en Antilliaanse vrouwen van die leeftijdsgroep ligt dit aandeel op 60%.
  • Van de Surinaamse vrouwen heeft 58% een baan tegen 56% van de autochtone vrouwen. Bij de Antilliaanse vrouwen ligt dit aandeel op 46%, bij de Turkse en Marokkaanse vrouwen rond de 30% .
  • Ruim tweederde van de Surinaamse en autochtone werkende ouders met kinderen onder de 4 jaar maakt regelmatig gebruik van een vorm van kinderopvang. Onder Turkse ouders ligt dit aandeel op 53%, onder Marokkaanse op 40%.
  • Antilliaanse vrouwen zeggen het meest slachtoffer te zijn geweest van niet-incidenteel huiselijk geweld (41%), Marokkaanse vrouwen het minst (14%). Bij Surinaamse en Turkse vrouwen gaat het om resp. 28% en 21%.
  • In de Tweede Kamer zijn etnische minderheden evenredig vertegenwoordigd, in tegenstelling tot de gemeenteraden. Tien van de vijftien allochtone Kamerleden zijn vrouw.
  • Vrouwen uit de nieuwe vluchtelingengroepen blijven wat onderwijsniveau en arbeidsdeelname betreft sterk achter. Dat geldt het sterkst voor Somalische en Afghaanse vrouwen, zij hebben bijv. zelden een baan (ongeveer 10%). Van de Iraanse vrouwen daarentegen heeft ongeveer een derde een baan.
  • Vrouwen uit etnische minderheden hebben niet alleen een ongunstige maatschappelijke positie vergeleken met autochtone vrouwen, maar ook vergeleken met de mannen uit hun eigen groep. Er is dus sprake van een dubbele achterstand.
  • Vrouwen uit de tweede generatie hebben vaak al een grote inhaalslag gemaakt vergeleken met hun ouders. Hun opleidingsniveau en positie op de arbeidsmarkt zijn veel beter.
bron
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-03-2006, 17:37
Verwijderd
Oké, wat is er precies schokkend?
Met citaat reageren
Oud 06-03-2006, 17:37
Verwijderd
Sorry, maar waarover moeten we discussieren?

Zaak is uiteraard om ervoor te zorgen dat de nieuwe generatie niet met dezelfde problemen krijgt te kampen; hoe dat te verwezenlijken weet ik ook niet.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2006, 17:41
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 06-03-2006 @ 18:37 :
Oké, wat is er precies schokkend?
De cijfers?

Citaat:
Sorry, maar waarover moeten we discussieren?
Bijvoorbeeld hierover:

Zaak is uiteraard om ervoor te zorgen dat de nieuwe generatie niet met dezelfde problemen krijgt te kampen; hoe dat te verwezenlijken?
Met citaat reageren
Oud 06-03-2006, 17:44
Verwijderd
Nou, om te beginnen kan één van de oorzaken, religie, aangepakt worden, bijvoorbeeld door de subsidies stop te zetten. Verder moet kinderopvang volledig gratis zijn, zodat vrouwen economisch minder afhankelijk worden.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2006, 17:49
lawallan
lawallan is offline
dit is best erg maar je kan als regering toch moeilijk mensen hun cultuur ontzeggen, zo gaat het daar nou eenmaal, ik denk dat het vanzelf wel veranderd net zoals dat tijdens de feministische golven gebeurde in Nederland.

Ook geven deze cijfers een verkeerd beeld, voor allochtonen is het sowieso moeilijker om aan een baan te komen, als je een goed beeld wil schetsen moet je het vergelijken met de percentages van mannen van die afkomst.
Oud 06-03-2006, 18:28
Verwijderd
Nederlandse vrouwen werken ook niet zoveel, een tijdje terug is er nog weer onderzoek gedaan waaruit bleek dat na de emancipatie die enkele decennia terug inzette nog steeds veel vrouwen thuisblijven en voor de kinderen zorgen, terwijl de man vrijwel altijd de (fulltime) kostwinner is. Ik vind dat je gelijkheid in man/vrouwverhoudingen niet moet doordrukken, dat wil zeggen je moet mensen niet dwingen om te gaan werken.

Soms in Nederland is er wel eens de neiging om vrouwen gewoon aan het werk te schoppen, of ze dat nu willen of niet. Maar werkelijke vrijheid is keuzevrijheid; een vrouw moet de keuze hebben of ze wel of niet wil werken, en als ze besluit niet te werken omdat haar man dat al doet, en zij blijft liever voor de kinderen zorgen, dan verdient ze ook acceptatie van die keuze, en geen scheve blikken van 'wat een dom vrouwtje, waarom gaat ze niet werken'.

Vrouwen kiezen er namelijk ook vaak voor om voor de kinderen te zorgen, omdat ze vinden dat zij dat zelf beter kunnen dan een opvang; meer opvangplaatsen helpt iets maar niet veel.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2006, 19:27
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 06-03-2006 @ 18:44 :
Verder moet kinderopvang volledig gratis zijn, zodat vrouwen economisch minder afhankelijk worden.
Ik weet niet of dat een goed idee is. Ik geloof dat kinderopvang een slecht substituut is voor een moeder (eveneens geloof ik dat moeders beter zijn voor kinderen dan vaders). Als je kinderopvang gratis maakt, zal voor moeders zonder zin de verleiding heel groot zijn om de kinderen daar maar te dumpen.
Oud 06-03-2006, 21:35
Verwijderd
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 06-03-2006 @ 20:27 :
Ik weet niet of dat een goed idee is. Ik geloof dat kinderopvang een slecht substituut is voor een moeder (eveneens geloof ik dat moeders beter zijn voor kinderen dan vaders). Als je kinderopvang gratis maakt, zal voor moeders zonder zin de verleiding heel groot zijn om de kinderen daar maar te dumpen.
Ja, mensen geloven wel meer. Feiten?

Trouwens, dat doet niet ter zake. Mensen moeten de vrijheid hebben om voor kinderopvang te kiezen, als ze dat niet willen, prima.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2006, 21:52
Blood Fire Rage
Citaat:
Mephostophilis schreef op 06-03-2006 @ 22:35 :
Ja, mensen geloven wel meer. Feiten?
Nee, alleen onderbuikgevoelens

Citaat:
Trouwens, dat doet niet ter zake. Mensen moeten de vrijheid hebben om voor kinderopvang te kiezen, als ze dat niet willen, prima.
Als je domme mensen te veel vrijheid geeft, zorgen ze ervoor dat zowel zijzelf als hun nageslacht als buren een kutleven krijgen. Dat weet je.
Oud 06-03-2006, 21:56
Verwijderd
Och, die 'domme mensen' zijn toch geen goede ouders, dus dan zijn die kinderen ook beter af in een opvang.

Overigens is er niks mis met vrijheid, maar men heeft tegenwoordig te veel verantwoordelijkheid - dát moet aangepakt worden. Twee verschillende dingen.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2006, 21:58
Blood Fire Rage
Citaat:
Mephostophilis schreef op 06-03-2006 @ 22:56 :
Och, die 'domme mensen' zijn toch geen goede ouders, dus dan zijn die kinderen ook beter af in een opvang.
Bij mensen die er voor opgeleid zijn om kinderen van domme ouders op te voeden
Ik maak er een grap van maar vind wel dat je een punt hebt.

Citaat:
Overigens is er niks mis met vrijheid, maar men heeft tegenwoordig te veel verantwoordelijkheid - dát moet aangepakt worden. Twee verschillende dingen.
Wil je uitleggen?
Oud 06-03-2006, 22:04
Verwijderd
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 06-03-2006 @ 22:58 :
Wil je uitleggen?
Ja, men heeft te veel verantwoordelijkheid. Dat uit zich bijvoorbeeld in de financiële situatie van de armen, die niet kunnen eten omdat ze zo nodig de duurste DVD-speler moeten hebben of weet ik veel wat. Dat kun je aanpakken door alle vaste lasten en bijvoorbeeld de zorgkosten meteen van het loon cq. de uitkering af te trekken, waardoor mensen niet geconfronteerd worden met die verantwoordelijkheid.

Ook bij de rijken zie je hetzelfde. Mensen met bovenmodale inkomens steken hun geld in zinloze zaken zoals dure keukens, tuinen en auto's, omdat ze niet verantwoordelijk met hun geld om kunnen gaan. Daarom moet de inkomstenbelasting fors omhoog voor hogere inkomens, om deze welvaartsvernietiging tegen te gaan.

Mensen eten ongezond. Dus de belasting voor ongezonde goederen fors omhoog, zodat de overheid de burger een handje helpt met de juiste beslissing. Idem voor auto's die veel verbruiken, of bijv. plasma-tv's.

En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2006, 22:12
Hydrogen
Hydrogen is offline
Ben ik de enige dan die dit onderzoek vrij nutteloos vindt? Een onderzoek van vrouwen tussen de 15 en 65 jaar. Het is toch al bekend dat vrouwen van de eerste generatie laagopgeleid/niet-opgeleid zijn. Het lijkt me overduidelijk dat het cijfer van de oudere vrouwen het gemiddelde flink omlaag haalt. Daarom zie ik eerder een onderzoek bij vrouwen tussen de 15 en 30 jaar. Dit heeft voor mij geen enkel discussiewaarde. Oud nieuws kortom.
Oud 06-03-2006, 22:56
Vice
Vice is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 06-03-2006 @ 18:44 :
Verder moet kinderopvang volledig gratis zijn, zodat vrouwen economisch minder afhankelijk worden.
Dat zou wel een goed idee zijn voor alleenstaande moeders (en vaders ). Alleen houd je altijd een groep vrouwen die er gewoon voor kiezen om partime of helemaal niet te werken. Ik denk niet dat die door deze regel opeens meer gaan werken.
Oud 06-03-2006, 23:35
Verwijderd
Citaat:
Vice schreef op 06-03-2006 @ 23:56 :
Dat zou wel een goed idee zijn voor alleenstaande moeders (en vaders ). Alleen houd je altijd een groep vrouwen die er gewoon voor kiezen om partime of helemaal niet te werken. Ik denk niet dat die door deze regel opeens meer gaan werken.
Nee, dat zag ik ook niet.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2006, 23:49
Frostbite
Frostbite is offline
Emancipatie zuigt natuurlijk. Net zoals het zuigt dat we niet meer kunnen jagen op ons avondeten. Daar zouden we wat aan moeten doen.

Citaat:
Mephostophilis schreef op 07-03-2006 @ 00:35 :
Nee, dat zag ik ook niet.
Kerel, wat praat je daftig.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2006, 01:15
Verwijderd
Oh haha, ik bedoelde 'zei'.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2006, 08:07
Blood Fire Rage
Citaat:
Mephostophilis schreef op 06-03-2006 @ 23:04 :
Ja, men heeft te veel verantwoordelijkheid. Dat uit zich bijvoorbeeld in de financiële situatie van de armen, die niet kunnen eten omdat ze zo nodig de duurste DVD-speler moeten hebben of weet ik veel wat.
Ik ben het met je eens, alleen begrijp ik niet wat verantwoordelijkheid er mee te maken heeft. Verantwoordelijkheid voor hunzelf? Beetje een vage woordkeuze om hieraan te verbinden.
Oud 07-03-2006, 10:13
Verwijderd
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 07-03-2006 @ 09:07 :
Ik ben het met je eens, alleen begrijp ik niet wat verantwoordelijkheid er mee te maken heeft. Verantwoordelijkheid voor hunzelf? Beetje een vage woordkeuze om hieraan te verbinden.
Verantwoordelijkheid m.b.t. je budget.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2006, 10:15
Blood Fire Rage
Citaat:
Mephostophilis schreef op 07-03-2006 @ 11:13 :
Verantwoordelijkheid m.b.t. je budget.
Ah.
Reageren

Regels voor berichten