Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-03-2006, 16:58
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik huur sinds kort een kamer van een particuliere verhuurder. Een paar weken geleden heb ik het huurcontract getekend voor mijn kamer. Er stonden geen rare dingen in ofzo. Ter plekke heb ik toen gevraagd of ik een of twee sleutels zou krijgen, ik zou een sleutel krijgen. Ik heb toen gevraagd of het goed was dat ik er een zou bijmaken voor mijn vriend. Hij studeert in Amsterdam en ik in Rotterdam en hij is altijd al vaak bij me dus het is gewoon handig en nodig om te voorkomen dat hij voor een dichte deur staat. De verhuurder was een beetje overdonderd maar ging wel akkoord nadat mijn moeder zich garant stelde voor mijn vriend en zijn sleutel.

Ik heb dus een sleutel bij laten maken, mijn vriend heeft die al een paar keer gebruikt, tot zo ver alles okee.

Vanmiddag belde de verhuurder dus met de vraag of ik al een sleutel bij had laten maken: ja dus. Ze vond het bij nader inzien eigenlijk niet goed dat mijn vriend die sleutel had omdat ze met mij een contract had en niet met hem en ze het niet goed vond dat hij 'zomaar overal bij kon' (de keuken, douche, etc) en of ik die sleutel de volgende keer aan haar wilde geven als ze hier was.

Nou ben ik behoorlijk overdonderd en ik baal er behoorlijk van. Iedereen die een vriend of vriendin heeft weet hoe vervelend het is als je steeds thuis moet zijn voor elkaar, hoe vaak gebeurt het niet dat je even ergens heen wil en iemand alleen achter laat en dat die persoon dan ook even wat wil gaan doen ofzo? Hij heeft die sleutel eigenlijk gewoon nodig.

Nou wil ze niet luisteren naar mijn argumenten en ik snap haar standpunt wel maar ze wil geen water bij de wijn doen. Omdat hier verder niets over in mijn huurcontract staat weet ik niet goed wat ik eigenlijk nu nog kan doen. Kan iemand me hiermee helpen?
Oud 08-03-2006, 17:01
Gothic
Gothic is offline
Sleutel bij laten maken en 1tje teruggeven aan haar?
Oud 08-03-2006, 17:02
Verwijderd
Citaat:
Gothic schreef op 08-03-2006 @ 18:01 :
Ja, geweldig idee, dan riskeer je ook nog een directe beëindiging van je huurovereenkomst omdat je de huurbaas voorliegt en je dus niet als goed huurder gedraagt.

Het is in dit geval nogal slordig van haar dat ze eerst een toezegging doet en die later weer intrekt, maar goed, zo gaan die dingen nu eenmaal, ze kan zich natuurlijk bedenken. En op grond van de huurovereenkomst of de wet heb jij geen enkel recht op een extra sleutel. Je vriend gebruik laten maken van de kamer en laten slapen als jij er bent, tuurlijk. Een goed huisbaas is wel verplicht om dat toe te staan mits het binnen de perken blijft. Maar een echte extra sleutel, dat vind ik nogal wat. Ik begrijp dat ze daar geen zin in heeft.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2006, 17:02
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
De verhuurder is de oma van mijn huisgenootje dus het lijkt me dat die twee wel contact hebben samen. Als mijn vriend dan een keer thuiskoomt -met sleutel- en mijn huisgenootje is thuis dan vermoed ik dat de huisbaas daar op korte termijn ook wel van op de hoogte is dus dat is niet echt een oplossing.
Oud 08-03-2006, 17:03
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Ze komt er dan toch achter als hij in huis is en zij niet?

Het spijt me voor je Dana, maar ik zou ook niet weten wat je kan doen verder.
Oud 08-03-2006, 17:04
Go
Go is offline
Citaat:
Zou ik ook doen. En als ze je vriend dan wel een keer de deur open ziet maken, zeg je gewoon dat dat met jouw enige sleutel is gebeurd.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2006, 17:28
Kali
Kali is offline
Je had maar schriftelijk moeten overeenkomen dat het in orde was voor die extra sleutel.
Overigens vind ik het maar normaal dat je huisbazin niet wilt dat er een kopie van is, zou jij het graag willen als de vorige bewoonster tal van kopiën heeft laten maken en er dus nog anderen zijn die eigenlijk bij je binnen kunnen? nee waarschijnlijk.
Oud 08-03-2006, 17:46
Ivo
Ivo is offline
Citaat:
Kali schreef op 08-03-2006 @ 18:28 :
Je had maar schriftelijk moeten overeenkomen dat het in orde was voor die extra sleutel.
Overigens vind ik het maar normaal dat je huisbazin niet wilt dat er een kopie van is, zou jij het graag willen als de vorige bewoonster tal van kopiën heeft laten maken en er dus nog anderen zijn die eigenlijk bij je binnen kunnen? nee waarschijnlijk.
Dat risico heeft een huisbaas altijd. Ik zou als huisbaas juist blij zijn dat het van te voren is gevraagd. Dan weet je inderdaad als huisbaas dat het betreffende vriendje ook een sleutel heeft. Volgens mij is het ook niet zo dat een huisbaas jou kan verbieden om anderen toegang te geven tot het gehuurde. In geval van een zelfstandige woning is dat erg makkelijk, je vriend heeft dan tenslotte alleen maar toegang tot jouw huis/flat, maar zoals hier bij kamerhuur ligt dat wat ingewikkelder. Want door je vriend toegang te verschaffen tot jouw kamer, heeft ie ook meteen toegang tot ruimtes die door de huisbaas prive gebruikt worden.

Ik denk dat jij je goede wil wel getoond hebt door eerst toestemming te vragen voor het bijmaken. De huisbaas had zich dus wel iets eerder mogen bedenken is mijn persoonlijke mening. Maar daar schiet je weinig mee op, aangezien dat niet de mening van je huisbaas is. Maar wel vreemd dat ze eerst een derde (je moeder, die formeel financieel verantwoordelijk is voor jou) vraagt om garant te staan, en er vervolgens op terug komt.

Is het niet mogelijk om af te spreken dat je vriend als hij alleen is allen op jouw eigen kamer en evt. het toilet komt? En dat de extra sleutel ingeleverd wordt, op het moment dat er problemen ontstaan (bijv. geluidsoverlast door harde muziek, of toch betreden van de keuken)
Met citaat reageren
Oud 08-03-2006, 18:04
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Ik kan me het standpunt van de huisbaas wel begrijpen, hoe vervelend het ook is.
Oud 08-03-2006, 18:06
Go
Go is offline
Dan is er toch gewoon een afspraak, alhoewel de verhuurster er later op terug gekomen is? Alleen pech voor de verhuurster, haar moeder is getuige van de afspraak.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2006, 18:17
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 08-03-2006 @ 19:04 :
Ik kan me het standpunt van de huisbaas wel begrijpen, hoe vervelend het ook is.
Opzich wel, maar als je goede afspraken maakt kan het toch wel? De huisbaas heeft de vriend vast al wel gezien. En als de huisbaas geen vertrouwen heeft in de huurster en haar vriend, waarom heeft ze dan het contract ondertekend?
Oud 08-03-2006, 18:46
Verwijderd
Heeft je huisbaas hem wel eens gezien? Ik bedoel, hij ziet er nou niet bepaald uit als een crimineel oid... Misschien dat jullie met z'n drieën tot een overeenkomst kunnen komen?

Als ze het echt niet wil, dan wil ze het echt niet...dan is dat heel vervelend, maar ik denk dat je dan weinig kunt doen...
Met citaat reageren
Oud 08-03-2006, 18:47
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Miracle schreef op 08-03-2006 @ 19:17 :
Opzich wel, maar als je goede afspraken maakt kan het toch wel? De huisbaas heeft de vriend vast al wel gezien. En als de huisbaas geen vertrouwen heeft in de huurster en haar vriend, waarom heeft ze dan het contract ondertekend?
Daar ben ik het mee eens, hoor
Oud 08-03-2006, 18:49
Verwijderd
Gewoon negeren. Ze woont er zelf toch niet? Laat haar maar een stap zetten, zij staat er moeilijk voor als ze iets wil doen. Ookal is het natuurlijk beter om het gewoon fatsoenlijk op te lossen.

Je moeder staat garant en daarmee heeft ze zelf ingestemt dat die vriend bij jou komt met die extra sleutel. Als je dat verder nergens hebt vastgelegt is dat natuurlijk lastig, maar dan word het voor haar altijd nog heel moeilijk om iets te ondernemen tegen het feit dat jou vriend daar kan binnenkomen. Ik zou me serieus nergens zorgen over maken.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2006, 20:44
PV
PV is offline
Ik zou het gewoon accepteren.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2006, 21:32
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Heb je het weleens met je huisgenootje erover gehad? Ik neem aan dat je huisgenootje de enige is die ook van de keuken, badkamer, toilet gebruikt maakt. Als zij het prima vindt dan moet het geen probleem zijn lijkt me. Als zij het wel vervelend vindt, en zich er niet prettig bij voelt, dan zou ik me maar erbij neerleggen.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2006, 22:23
Roos
Roos is offline
Het is wel flauw zeg. Als jij de verhuurder niks had gevraagd, en gewoon die sleutel had bijgemaakt, had ze het niet eens geweten!
Je wordt dus gestraft voor je eerlijkheid (leer hier maar van ).

Misschien kan je het haar nog eens uitleggen? Neem je vriend mee, dan kunnen ze kennismaken.

Als ze dan nog niet akkoord gaat, zit er niks anders op, vrees ik.
Oud 10-03-2006, 12:26
remy476
remy476 is offline
Misschien gaat het de huisbaas wel om de kosten. Ik weet niet of de kamer gehuurd is met inclusief gas water en licht. Als dat wel het geval is dan kan ik het wel voorstellen.
Oud 10-03-2006, 14:58
American*Dream
American*Dream is offline
Citaat:
Ivo schreef op 08-03-2006 @ 18:46 :
*KNIP*

Is het niet mogelijk om af te spreken dat je vriend als hij alleen is allen op jouw eigen kamer en evt. het toilet komt? En dat de extra sleutel ingeleverd wordt, op het moment dat er problemen ontstaan (bijv. geluidsoverlast door harde muziek, of toch betreden van de keuken)
Ik vind dit wel een goed idee. Ook kun je idd hem kennis laten maken met je huisbaas en heel misschien kan je huisgenootje een 'goed woordje' voor je doen aangezien je huisbaas haar oma is?

Probeer (desnoods dus samen met je huisgenootje als je haar weet te winnen voor jouw standpunt) nogmaals duidelijk te maken waarom je die extra sleutel wil en dat je deze alleen in uiterste noodgevallen zult laten gebruiken. (Dus bijvoorbeeld als er niemand thuis kan zijn om je vriend binnen te laten en hij daardoor uren zou moeten wachten voordat hij naar binnen kan)
Oud 10-03-2006, 16:07
Nobucta
Nobucta is offline
In alledrie de kamers waar ik ooit gewoond heb krijg ik standaard twee sleutels; eentje voor mezelf en een reserve. Vaak gaf ik die tweede dan aan iemand die vlakbij woont, die hem dan ook gebruikte. Twee sleutels is dus vrij normaal, hoewel ik huisgenoten heb gehad die er misbruik van maakten. Zolang de huisgenoten er geen problemen mee hebben, vind ik het dus wel kunnen. Maar omdat je geen schriftelijke afpraak hebt, heb je pech.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2006, 20:32
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Op mijn vorige kamer had ik ook gewoon twee sleutels en eigenlijk vind ik dat ook wel normaal. Je huurt een kamer en ik vind dat je dan wel alles zelf mag doen en laten wat je wilt zolang je maar geen overlast veroorzaakt of dingen sloopt ofzo. De verhuurder heeft mijn vriend nog niet gezien en misschien ga ik hem wel eens kennis laten maken als hij er is als de verhuurder langs komt.

Ik huur mijn kamer inclusief gas, water en licht maar als ik wel bezoek mag ontvangen en laat overnachten dan gaat ze er wel mee akkoord dat hij ook doucht en mee-eet enzo lijkt me.

Ik ga van de week nog wel eens praten met haar en vragen aan mijn huisgenootje wat ze er van vindt. Ik denk dat ik met haar opzich wel wat kan afspreken. Geloof echt niet dat ze het erg vindt als hij er is.
Oud 10-03-2006, 21:19
PV
PV is offline
Ik vind dat niet echt normaal. Bij mij woonde ook 4 jaar lang een meisje wat 3 van de 7 dagen haar vriend bij haar had zitten, die moet ook douchen en naar de wc en eten enz, kortom gebruikt ook water en licht. Maar de rekening wordt slechts door vijven gedeeld, niet door zes/zeven/acht. Sociaal is het niet.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2006, 21:37
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
PV schreef op 10-03-2006 @ 22:19 :
Ik vind dat niet echt normaal. Bij mij woonde ook 4 jaar lang een meisje wat 3 van de 7 dagen haar vriend bij haar had zitten, die moet ook douchen en naar de wc en eten enz, kortom gebruikt ook water en licht. Maar de rekening wordt slechts door vijven gedeeld, niet door zes/zeven/acht. Sociaal is het niet.
In mijn huurcontract staat wel dat ik bezoek mag ontvangen en mag laten overnachten zolang het maar niet het karakter krijgt van permanente bewoning. Als die vriend er echt zovaak was dan vind ik dat het eerder op dat laatste neerkomt en dan vind ik het idd niet eerlijk.

Vorig jaar was er bij mij ook een meisje bij wie haar vriend er echt permanent woonde en de stroom in de keuken en het water van de douche enzo betaalde we ook maar met zijn achten maar met de dingen als wc-papier, gezamelijk eten enzo deelden we het wel door 9 en niet door 8 dus ik had er niet zoveel problemen mee. Of je nou voor een of voor twee tegelijk kookt maar echt bijna niet uit en om nou moeilijk te doen over dat water vind ik oo zowat.
Oud 10-03-2006, 21:51
PV
PV is offline
Je bent student of je bent het niet
In ons contract stond(staat) trouwens dat er tussen 0.00 en 9.00 geeneens bezoek mocht(mag) zijn. Maarja, daar houdt niemand zich dus aan.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2006, 22:17
keeszor
keeszor is offline
Citaat:
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-03-2006, 22:45
*** Sido ***
*** Sido *** is offline
ja en als die verhuurder dan iets zegt

zeg je toch gewoon dat je jouwn sleutel eerder al aan je vriend had gegeven zodat hij zichzelf binnen kon laten..
Oud 12-03-2006, 15:48
MB
MB is offline
En stel nou dat je het haar nooit gevraagd of vertelt had, maar het gewoon normaal hebt gevonden en je vriend die extra sleutel gegeven had. Ben je dan strafbaar oid?
Oud 12-03-2006, 17:14
Verwijderd
Sorry maar die huisbazin wil dat gewoon niet, en dat kan ik me goed voorstellen............ die jongen kan overal bij dus dat is voor haar zeer terecht geen goed gevoel.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2006, 19:13
Lynn
Lynn is offline
Je kunt het ook voorlopig zo laten (als het praten met je huisgenootje ook niks opgeleverd heeft) en het dan over een tijdje nog eens proberen? Je huisbazin 'kent' jou (en je vriend) dan wat beter en weet dat jullie geen raar gespuis zijn, misschien dat ze dan iets toegeeflijker is?
Als ze er echt op tegen is en blijft, tsja.. erg vervelend, maar dan kun je er weinig (legaals) aan doen.
Oud 12-03-2006, 19:41
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Lynn schreef op 12-03-2006 @ 20:13 :
Je kunt het ook voorlopig zo laten (als het praten met je huisgenootje ook niks opgeleverd heeft) en het dan over een tijdje nog eens proberen? Je huisbazin 'kent' jou (en je vriend) dan wat beter en weet dat jullie geen raar gespuis zijn, misschien dat ze dan iets toegeeflijker is?
Als ze er echt op tegen is en blijft, tsja.. erg vervelend, maar dan kun je er weinig (legaals) aan doen.
Als ze nu echt verder niet wil toegeven dan doe ik dat denk ik ook. Ik heb weinig zin om in mijn eerste week al echt ruzie te hebben met de verhuurder, ook al heb ik dat nu al een beetje en ik kan er verder toch niet veel aan doen op een fatsoenlijke manier dus dan denk ik dat ik zoiets probeer. Ik weet nu al hoe veranderlijk ze kan zijn.
Oud 12-03-2006, 19:41
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Dat had ik ook gedaan, en dan zelf de nagemaakte nemen en de originele aan je vriend geven.
Dan kun je altijd zeggen dat je vriend jouw originele sleutel had als ze hem 'betrapt' alleen op jouw kamer.
Reageren

Regels voor berichten