Citaat:
tlp schreef op 19-03-2006 @ 21:17 :
Ja, ik snap het wel. Komt denk ik omdat ik nog maar pas ben begonnen. HET onderwerp waar toch wel de meeste gedichten over gaan.
Dus: Orgininaliteit ( van onderwerp )bepaalt je je gedicht al voor een groot deel?
|
Het maakt niet uit waar je gedicht over gaat, als je het onderwerp maar op een 'goede' manier benadert. Goed kan hier betekenen: origineel, treffend, ontzettend mooi, droefstemmend, enzovoorts. Je moet je lezer bereiken, dat is het belangrijkste.
Aangezien je blijkbaar nog maar net begonnen bent raad ik je van harte aan om veel andere gedichten te lezen. Ga naar de boekwinkel en koop een gedichtenbundel of huur desnoods iets in de bibliotheek. Lees gedichten van andere mensen op het forum hier. Kijk waar de gedichten die je leest verschillen van je eigen gedichten, en vraag je af waarom dat zo zou zijn. Verdiep je in de technische kant van het dichten, al is het maar om te weten wat er allemaal mogelijk is (en wat voor trucjes en hulpmiddelen je zoal kan gebruiken). Maar het belangrijkste is wel om te blijven oefenen, en erg kritisch naar je eigen gedichten te kijken. "Als dit zomaar een tekst was, zou ik het dan mooi vinden?" Stel je die vraag. Succes ermee!