Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / ARTistiek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-03-2006, 13:48
patroesj
patroesj is offline
Ik heb deze post ook al bij studiekeuze gepost, ik denk dat ik mij hier niet populair mee maak maar ik dacht na het posten dat het in dit topic beter was om te posten dan in het andere...die andere zou gewist kunnen worden denk ik. Ik ben me ervan bewust dat het niet de bedoeling is 2 dezelfde topics te posten op een forum.

-----

Hallo,

ik heb de afgelopen maand besloten te stoppen met mijn huidige opleiding (2e jaars sph). Ik wil mijn hart volgen en de grafische sector in gaan. Ik kom alleen nogal wat problemen tegen bij het zoeken van een opleiding die echt is wat ik zoek.

Wat is het probleem?
Er zijn er zoveel in die richting en ik merk dat niet echt heel duidelijk voor mezelf krijg wat nou eignelijk de verschillen tussen de opleidingen zijn.

Zo zoek ik een hbo opleiding in de grafische sector, niet alleen het vormgeven van dingen die afgedrukt worden etc. maar ook digitaal zoals websites etc. Ik heb geen idee of dit altijd allemaal onder grafische vormgeving hoort of dit juist 2 helemaal verschillende richtingen zijn. Verder vind ik alles rond vormgeving (niet alleen met pc) heel gaaf, maar ik realiseer mij wel dat dat weerschijnlijk nooit in 1 opleiding kan.

Ik heb nu 3 opleidingen op het oog.

St. Joost in Breda
Het algemene propedeuse jaar en vervolgens afstudeerrichting grafische vormgeving.

Kunstacademie in Maastricht
Ook een algemeen propedeuse jaar en vervolgens afstudeerrichting grafische vormgeving

Grafisch lyceum Rotterdam
De hbo opleiding grafimedie technologie.

Heeft iemand tips voor mij, heeft iemand in een soortgelijke situatie gezeten of herkent hij/zij het feit dat ik door de bomen het bos niet meer zie?
Kan iemand mij duidelijkere verschillen aangeven wat betreft de opleidingen, is er iemand uit het werkveld die weet wat de betere opleidingen op het werkvlak zijn (hoeft niet perse een van deze 3).
Wat is het preciese verschil tussen een grafisch lyceum en een kunstacademie?
Is er iemand een die na het lezen van mijn verhaaltej denkt, ik weet een opleiding die op studie gebied in ieder geval bied wat je zoekt?

Ik begrijp dat het eignelijk vooral gaat om de sfeer ook op school, dat je moet ervaren of hij je licht, daarom vraag ik hier eigenlijk alleen naar inhouden van de opleidingen zodat ik me een beter beeld kan vormen. Ik ben zowiezo al erg laat met alles en er zijn al een paar opleidingen waar ik niet eens meer kan gaan kijken. Vandaar dat ik op deze manier toch meer duidelijkheid probeer te vinden.

Verder, zijn er mensen die in deze richting studeren en waar ik via mail of pb wat dingetjes aan zou mogen vragen mbt tot de aanname? iemand die me wat tips zou kunnen geven over wat ik wel en niet moet doen en die misschien wat werk van me zou willen bekijken en me daar tips over zou kunnen geven? Ik heb namelijk geen idee of mijn niveau op het moment hoog genoeg is om aangenomen te worden.

Sorry voor het hele lange bericht maar ik ben er serieus mee bezig en hoop hiermee ook mensen te vinden die er serieus op ingaan.
Oud 16-03-2006, 12:16
streetspirit
streetspirit is offline
in eindhoven fontys zit de opleiding ict en media design, je leert websites maken en volgens mij ook grafisch vormgeven, volgens mij, ik ken vaag iemand die dat doet, mss daar eens kijken?

ik heb zelf ook heeeeel lang door die bomen dat bos niet meer gezien, en ben zelfs helemaal van zo'n soortgelijke opleiding afgestapt en heb iets totaal anders gevonden, maar de die opleiding, ict en media design leek wel geschikt, ook wel voor wat jij omschreef boven.

Laatst gewijzigd op 16-03-2006 om 12:19.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2006, 12:51
patroesj
patroesj is offline
Dankjewel voor je reactie,

welke opleiding doe jij nu dan?
Oud 16-03-2006, 14:06
Verwijderd
Volgens mij is de grafisch vormgeving afdeling op st. joost wel goed in ieder geval.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2006, 15:27
Verwijderd
Citaat:
patroesj schreef op 15-03-2006 @ 14:48 :
Zo zoek ik een hbo opleiding in de grafische sector, niet alleen het vormgeven van dingen die afgedrukt worden etc. maar ook digitaal zoals websites etc. Ik heb geen idee of dit altijd allemaal onder grafische vormgeving hoort of dit juist 2 helemaal verschillende richtingen zijn. Verder vind ik alles rond vormgeving (niet alleen met pc) heel gaaf, maar ik realiseer mij wel dat dat weerschijnlijk nooit in 1 opleiding kan.
volgens mij moet je dan eens gaan kijken bij grafisch vormgeven op kunstacademies (bijvoorbeeld arnhem link van artez arnhem )

Citaat:
Wat is het preciese verschil tussen een grafisch lyceum en een kunstacademie?
grafisch lyceum is mbo, kunstacademie is hbo
Met citaat reageren
Oud 16-03-2006, 15:37
Verwijderd
Ik heb grafische en digitale vormgeving op de HA campus Turnhout gedaan. Op zich was dat erg uitgebreid, maar te weinig tastbaar voor mij. Wij kregen en digitale vormgeving en drukken en prepress en commercieel enz enz. Ik vond dat ik meer andere onzin kreeg dan daadwerkelijk lessen in mijn richting: Grafische en Digitale Vormgeving (de andere richtingen waren Commercieel en Drukken). We konden ons niet verdiepen, buiten dat de opleiding in totaal echt bagger was.

Ik denk dat je, als je iets uitgebreids vindt, dat je altijd met het probleem zit dat je je vak niet genoeg kunt uitdiepen. Misschien in je vrije tijd, maar ik ken weinigen die daar tijd en zin genoeg voor hebben. Mensen die 1 onderdeel uit je algemene richting hebben gedaan, zullen meestal beter presteren omdat ze dieper op de stof hebben kunnen ingaan.

Maar verder ken ik de scholen die je noemt niet persoonlijk, dus daar kan ik niet over oordelen.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2006, 15:45
patroesj
patroesj is offline
Bedankt allemaal voor jullie reacties

Ik ben er inmiddels achter dat grafimedia technologie niet is wat ik zoek. Dat is heel erg op de managment en adviseur kant gericht. Ik wil liever praktisch bezig zijn.

Ook heb ik geovnden dat St. Joost idd best een goeie opleiding is voor grafische vormgeving en dat bij hen ook webdesign onder grafische vormgeving valt. Ik dacht dat het vooral gedrukte dingen was maar onder grafische vormgeving valt: gedrukte media zoals boeken, brochures, affiches en tijdschriften; ruimtelijke objecten die primair een informatief doel dienen zoals bewegwijzering of tentoonstellingstypografie; en de verschillende vormen van interactieve communicatie door middel van computers: websites, cd-roms etc.

Toch wel wat ik zoek dus. Ik denk dat ik in deze 2 dagen toch steeds beter de richting vind die ik op wil. Nu nog opendagen .
Oud 16-03-2006, 17:42
Chilli Dude
Chilli Dude is offline
willem de kooning in rotterdam kan ook nog

heb me ingeschreven voor st joost
Met citaat reageren
Oud 16-03-2006, 18:41
Nietzman
Nietzman is offline
Pak sowieso een der kunstacademies. Op Grafische Lycea stomen ze alleen maar DTPertjes klaar.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2006, 18:43
Fearless
Fearless is offline
Citaat:
Chilli Dude schreef op 16-03-2006 @ 18:42 :
willem de kooning in rotterdam kan ook nog

heb me ingeschreven voor st joost
en wanneer moet je toelating doen ?
Met citaat reageren
Oud 16-03-2006, 20:07
patroesj
patroesj is offline
Welke richting? bij st. joost en waar? breda of den boshc? ik ga eerst naar de opendag en als het me bevalt meld ik me meteen aan.

Ik ben ook nog aan het twijfelen welke locatie ik wil... den bosch ligt logistiek meer naar mijn zin en in de buurt van vrienden... maar breda heeft weer meer studie keuze..ik weet niet hoe dingen zoals d eminors geregeld worden in den bosch? heb je dan ook minder keus? weet iemand dat?
Oud 16-03-2006, 22:41
Chilli Dude
Chilli Dude is offline
Citaat:
Fearless schreef op 16-03-2006 @ 19:43 :
en wanneer moet je toelating doen ?
weet niet...kwas te laat voor vandaag brief pas maandag weggedaan
Met citaat reageren
Oud 16-03-2006, 22:43
Chilli Dude
Chilli Dude is offline
ik heb me ingeschreven voor audiovisueel maar ik neem dat je in t basisjaar nog wel kan switchen

zit te kijken dus audiovisueel, animatie en grafisch
Met citaat reageren
Oud 17-03-2006, 00:36
andersom
andersom is offline
Arnhem is de shit!

Doe ik ook, echt dikke pret daar!
Oud 17-03-2006, 01:13
patroesj
patroesj is offline
Citaat:
Chilli Dude schreef op 16-03-2006 @ 23:43 :
ik heb me ingeschreven voor audiovisueel maar ik neem dat je in t basisjaar nog wel kan switchen

zit te kijken dus audiovisueel, animatie en grafisch
Dat vind ik zo fijn van st. joost, dat je een redelijk algemene propedeuse hebt die je alle kanten van het vak laat zien en dat je vervolgens volgens mij nog kunt switchen van keuze... ten minste zo heb ik het opgevat. ook de 2 minors van 10 weken vind ik heeel ok.
Oud 17-03-2006, 22:00
paco de taco
paco de taco is offline
Het Sint Lucas is misschien ook wel iets voor je, 2 jaar erg breed, dus van alles wat, ruimtelijke vormgeving, dtp, fotografie, audiovisueel, etaleren, enz..
Dan het 3de jaar 2 maal een half jaar stage en het 4de jaar kies je een richting. Dit is wel een een MBO opleiding..

Heb wel gehoord dat er flink wat veranderd is sinds ik er zat..
Oud 18-03-2006, 12:35
Verwijderd
Citaat:
Nietzman schreef op 16-03-2006 @ 19:41 :
Pak sowieso een der kunstacademies. Op Grafische Lycea stomen ze alleen maar DTPertjes klaar.
Logisch ook eigenlijk, verschil moet er zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten